Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

steglitsan

Du är inte helt fel på det. Jag har varit iväg med jobb och GIVETVIS passade jag på att ladda upp med ett par garnnystan. Nu åter hemma och det känns skönt. Längtar efter helg. Hur är det med dig? Long time no see!

steglitsan

Imorgon ska jag på en middag hon en vän. Jag har varit lite orolig för den av den anledning att hen tidigare varit negativ eller blivit "besviken" om man inte druckit, ni vet exakt hur jag menar. Hur som haver så tänkte jag förbereda vännen lite så när vi pratade på telefon tidigare idag så frågade jag om hen ville att jag skulle ta med ngt att dricka efter som jag inte kommer förtära alkohol. Döm min förvåning när hen säger att det behövde jag absolut inte tänka på eftersom NN inte heller dricker. Det kommer finnas alkoholfritt mousserande och dryck till maten!

Jag blev så förvånad att jag frågade "Varför dricker inte NN" precis då bet jag mig i tungan, herregud jag gör ju precis samma som irriterar mig. Det ska inte behövas ifrågasättas. Hen började slingra sig lite och sa bara att NN tycker att det blivit lite för mycket på senaste tiden. Jag bad givetvis om ursäkt och sa att jag absolut inte har med det att göra men att det är samma för mig. Att jag mår så mycket bättre av att inte dricka alkohol.

Tänk, nu ser jag så fram emot denna middag. En middag som jag fram tills nu egentligen velat skippa men inte kunnat dra mig ur. Det finns hopp om mänskligheten med andra ord. Idag tar jag helg med full tillfredställelse. Sån glädje. Visst har jag haft mindre motgångar på jobbet i veckan, men jag känner mig fortfarande starkare än någonsin och tryggare än jag varit om att jag är rätt på det.

steglitsan

Efter att jag skrivit mitt hallelujainlägg fick jag ett telefonsamtal med ett besked om en person som är väldigt sjuk. Av någon anledning kändes som ett hyckleri att inte skriva det efter ha spridit rosa glitter och skimmer i mina inlägg den senaste tiden. Jag mår bra, men blev låg och funderar på livet igen. Så nu var det sagt.

Jag stickar dock, tittar på Homeland och vilar. Så om det är något jag vill göra just nu så är det precis detta.

steglitsan

som vet så mycket mer om mig än de allra flesta där ute. Jag har fått sova ut lite. Längre än jag planerat. Det känns som att lite grus i systemet försvann med sömnen. Känner mig lite redo att ta mig an dagen. Gå och sätta mig med min stickning och äta frukost/lunch köpa en liten present till the host ikväll och kanske köpa lite smink så jag piffar till mig lite.

steglitsan

Hemkommen från middag. Det blev en trevlig kväll. Drack ingenting och det blev ingen större grej. Berättade för en kille som jag hade bredvid mig att jag slutat dricka alkohol. Han frågade om jag var nykterist. Jag känner mig inte bekväm med det uttrycket. Så jag sa bara att jag har bestämt mig för att inte dricka just nu, idag. Imorgon kanske jag väljer något annat. På det stora hela tycker jag att det gick väldans bra förutom att han fyllnade till något och med det så försvann väl lite av hans fingertoppskänsla så när hela bordet var lite tyst så passade han på att fråga vad det var för alkoholfritt som jag drack. Rent principiellt har jag inget problem med det men det går inte att sticka under stol med att det skapar en liten tryckt stämning. Det är som folk i grupp då mentalt börjar fundera på varför jag är nykter. Sitter man i en diskussion med en eller två personer kan man resonera kring det och döda eventuella spekulationer. Men ja ja. Lämnade vid midnatt, bland de första men å andra sidan kände jag inte att jag hade något att hämta mer. Jag känner dock att jag bjöd på mig själv, avbröt folk och var lite högljudd precis som alla andra :)

Saknade inte alkoholen en enda gång. Det jag blev serverad tyckte jag var så mycket godare än vin och öl så smakmässigt drog jag längsta stråt. Nej denna gång kände jag inte en enda gång att det hade varit gott med alkohol. Fasen vad skönt.

Stingo

Låter fint, det där. Jag har en känsla av att de flesta andra inte alls gör så stor sak av alkoholfritt, som vi själva tror dom gör. Finns naturligtvis undantag, men då har denog egna orsaker till det.

Ebba

Jag läste Min vän Leonard först och Tusen små bitar sist.
Jag vet inte om jag kan rekommendera dessa böcker för böcker människor rekommenderar mig, det är som att jag tror att deras rekomenderade böcker ska förändra mitt liv och jag blir alltid besviken. Jag kan bara ge filmer och böcker en ärlig chans om jag av en slump för att de har fint omslag eller titel lånar dem från biblioteket. Jag måste liksom se och läsa med opåverkade ögon för att få en egen läsupplevelse opåverkad av andras ord om det hela. Förstår du mig?
Jag blir störd av andras ord om det jag läser eller ser.
Kram

steglitsan

Jag mår fint, jag hade en ganska lång startsträcka i morse. Men jag fick igång mig själv och nu rullar det på. Slog mig precis hur annorlunda jag känner inför möten idag jämfört med för två månader sedan. Varje möte var superjobbigt och jag var ganska oförberedd och all energi gick åt till att glida, skjuta upp saker och verka påläst Nu bara gör jag dem och därmed ÄR jag påläst. Och fan vad mycket enklare livet blir. Det har ju gått bra för mig tidigare, när jag gjort det med vänsterhanden. Fatta hur grym jag kommer bli när jag gör allt med mer energi. Det ska jag testa gänget. Jag ska vara Super-SL i en månad, Hey, jag kanske är vd vid årsskiftet?! Hahahah nä men jag testar: att vara ett riktigt jävla ess på jobbet! Ursäkta svordomarna, jag gillar att svära ibland.

steglitsan

över saker som jag inte saknar med att dricka inte nödvändigtvis i ordning:

1. Minnesluckorna
2. Fylleångesten
3. Illamående
4. Huvudvärk
5. Svagt psyke
6. Trötthet
7. Dyrt
8. Smaken
9. Alkohollukt
10. Skammen
11. Olustiga situationer
12. Mitt provocerande humör
13. Mitt dåliga omdöme
14. Sena nätter
15. Skakighet
16. Osäkerhet
17. Ovisshet
18. Ännu sämre självkänsla
19. Skitsnacket som kan dyka upp
20. Oseriös bild av mig
21. Orkeslöshet
22. Mörka tankar
23. Deppression

steglitsan

Började tänka hur en klunk ren vodka skulle smaka. Fy fanken vad vidrigt. Det uppstår på riktigt knotter på min kropp när jag tänker på det. Inte för att jag någonsin gillat det men en shot kunde gå ner med lite vilje. Det skulle inte gå nu.

LenaNyman

Jag föreställde mig detsamma och sitter här nu och spyhulkar. Faaaan, vad äckligt! Måste tänka på nåt annat, genast. Djupt andetag...

Kram, förresten. Schysst lista du fick till däruppe. :)