Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

konstnären

Tack för ditt fina inlägg i min tråd blev så glad. Får oxså rysningar när jag tänker på ett glas ren vodka, vidrigt äckligt. Men på den tiden det begav sig kunde även det slinka ner. Köpte ett A-fritt jordgubbsvin på Coop men det var ingen höjdare. Botaniserar lite a-fria viner. 14 månader känns som en lång tid, men ibland väldigt kort.
Jag vill inte dricka mer för att alkoholen gjorde mig så illa och sjuk och till sist insåg jag att jag var helt maktlös, men det tog tid.
Vad jag minns från sista två åren är
Fick panikångest
Sov ett par timmar upp och drack vin på nätterna för att döva ångesten som red mig som en mara.
Ångesten ökade även med alkohol i kroppen
Depression
Bitter på allt och alla
Återställare, slutade nästan helt äta.
Kroppen sa ifrån med ständiga kräkningar
Detta hemska tillstånd ska aldrig mer släppas in i mitt liv.
Vad duktig du är steglistan
Kram Konstnären

LenaNyman

Är min värsta, tror jag. På listan jag inte skrivit.

Stor tisdagskram till SL som är så lätt att lajka.
:)

steglitsan

Var det igår jag lovade mig själv att bli superwoman på jobbet? Hahahah tog en dag innan jag glömde det. Men jag är ändå nöjd med bedrifterna idag. TROR dessutom att det kan finnas en kille som jag är lite intresserad av. Vi får se! Oavsett så kan det vara kul att ha någon att hänga upp tankarna på. Var en evighet sen jag var intresserad av någon.

Berättade för ytterligare en vän idag på telefon att jag slutat dricka. Jag sa även till henne på skarpen att hon absolut inte får hetsa eller fresta mig. Hon lovade att inte göra det och tyckte det lät underbart att jag mådde så mycket bättre överlag. Hennes spontana reaktion var direkt "jaha är du inne i en vit period". Ja jo, det kan man ju säga men när en utomstående säger så verkar det vara att perioden är tillfällig. Jag vill ju inte ge sken av att jag helt plötsligt ska börja dricka igen på ett givet klockslag. Det kanske jag ska. Men det vet jag ju inte, och jag tror inte att det kommer ske inom den närmsta tiden. Därför väljer jag inte att säga att jag är i en vit period. Jag säger kort och gott att jag slutat dricka alkohol. Punkt. Om jag sen får lust och de frågar så säger jag att mitt psyke mår bättre när jag inte dricker. Inte kan någon säga emot mig där.

Att jag dessutom börjar tycka att tanken på all form av alkohol är äcklig är bara en bonus. Att bara kunna säga; jag tycker inte om alkohol. Vittnar på karaktär. Skulle kunna förlika mig med att vara en sån person.

steglitsan

Två månader har passerat och jag är nu inne på sista veckan innan jag återigen ska fatta ett beslut om hur jag går vidare i min nykterhet.Andra månaden har gått mycket snabbare än första, och det känns som att det var precis nyligen som jag fattade beslut om att avstå helt. Jag vet ju vad som är rätt, vad jag borde göra. Är det nu jag säger att jag ska hålla mig nykter till årsskiftet? Det är ju inte mer än en och en halv månad dit. Men det låter så stort. Vara nykter till årsskiftet. Ja så får det bli. Läskigt som fan.

Fast vad är det som är läskigt?! Att jag inte får dricka champs på nyår? Lägg ner SL!

villveta

Va nykter !!!!!
Avstå !!!!
Jag får ont i magen bara att tänka att min särbo som planerar att klara sig nykter till Nyår och sedan börja dricka igen ...........:(
Lägg ner SL !!!

steglitsan

Det är precis detta man behöver höra när man börjar inbilla sig ett och annat. Du har givetvis helt rätt. Jag fortsätter vara nykter.

Så stolt som jag var igår när jag pratade med min vän över att jag numer inte dricker. Varför kasta bort det. Jag skulle ju inte klara av att hantera A ändå. Det vet jag.

Tack!

steglitsan

Har huvudvärken från helvetet efter en dag på helspänn. Känner mig bakis-apatisk. Men nöjd över det jag åstadkommit. Idag har jag fått stå på en scen och hålla låda, älskar sånt. Nu är jag dock utmattad och klar. Hoppas tabletterna kickar in. Bidrar inte med så mycket idag. Kram på er.

LenaNyman

Men så bra att du gillar't, SL. Tror jag skulle tycka det var trevligt att både lyssna på och titta på dig när du var i gång där på scenen. Tror du är behaglig, liksom.

Sköt om dig.

steglitsan

Idag gick jag in på systemet. Jag har aldrig haft för vana att gå in på systemet oavsett om jag är i en nykter period eller ej. Jag har i princip alltid druckit ute. Men jag tänkte att jag skulle köpa mig något alkoholfritt och ha och mysa med ikväll. Typ en mustig cider eller liknande. Men så blev jag matt över att jag inte kan något om vad som är gott eller inte och insåg att jag har en supergod Proviva hemma, det duger så bra så. Så jag gick ganska omdelbart. Har aldrig gillat att vara inne på bolaget. Alltid förknippat med en massa kånkande (hatar att bära tunga grejer).

Så jag smet in i en liten butik bredvid och köpte en kopp kaffe. Och började prata med butiksinnehavaren om hur det kom sig att hen hade den där butiken. Och på fem minuter blev jag så inspirerad och uppfylld över att jag hade ett så meningsfullt utbyte med en främmande människa. Utan att gå in på detaljer befinner jag mig själv i ett vägskäl där jag börjar fundera på om jag ska byta bana. Läskigt men jag tror på det, andra tror på det och skulle det gå vägen så hade jag fått göra min dröm. Men det gäller att ta klivet. Och personen som jag mötte idag var ytterligare en i raden av människor som ger mig styrka och inspiration att leva mitt liv precis som jag själv vill göra. Fatta vilken ynnest att ha fått ha ett sånt snack en lördag eftermiddag.

Idag tackar jag mig själv för att jag valt att inte dricka alkohol vilket har lett till att jag blivit en öppen och lugn person som ser andra människor i som lever sina parallella liv runt omkring mig.

steglitsan

Det verkar som att jag har ett behov av att prata med mina vänner om att jag inte dricker alkohol. Det känns nästans om att jag försöker öva på mina anledningar och ursäkter. Idag körde jag "det känns som att jag har festat upp min kvot gånger fem vid det här laget" när jag åt lunch med mina underbara killkompisar. Jag testade även "jag vet att jag inte blir en bra människa under tiden som jag dricker eller dagarna efteråt." En annan av dem som slutat att dricka berättade att han kör med "jag blir ingen trevlig person när jag dricker". Det får de flesta att sluta truga och tjata.

Denna vecka kommer dock mitt stora eldprov, kanske den största utmaningen hittills. Jag reser iväg på tisdag och blir borta på semester tills söndag. Tillsammans med en av mina mest partyglada väninnor. Tjejen som en gång personifierat nattlivet.. Som jag har älskat att leva det dekadenta livet med henne. Hon vet ännu inte att den här resan iiiiiinte riktigt kanske blir som hon tänkt sig. Ho ho ja ja. Jeezuz hon väntar sig bubbel, party och häng. Hon kommer få stickning (har redan googlat "yarn stores" i staden vi ska till), tidig sänggång och långa promenader. Äh vid det tillfället kommer mina antideppressiva få agera ursäkt, tror jag. Fast om jag känner min glappkäft rätt så kommer jag nog sitta och orera om hur reeeen och staaaark jag känner mig utan alkohol, bla bla bla. Ni som börjat tröttna på mitt svammel, det är INGENTING mot vad jag börjar göra. Kram på er.

steglitsan

Det har blivit söndagstradition att titta på Babel. Idag var det säsongsavslutning. Nästa drar igång till våren, när solen lyser när man går hem från jobbet och syrenerna börjar blomma. Under nästan hela denna babel-säsong har jag varit nykter. Tänk när programmet drar igång igen så har jag varit nykter ännu längre tid. Då är jag redo att ta mig an våren.

Meredith11

Och fortsätt fundera över hur du förklarar.
Jag funderar på ett "jag är så känslig, mår så lätt dåligt av alkohol, och jag behöver verkligen mina krafter nu den här stressiga perioden" oj,vad lång o omständlig den blev...

steglitsan

Måste sluta be om ursäkt för att jag inte dricker. Inte att jag gör det uttryckligen men det är ändå urskuldande. Som att jag förutsätter att människor inte vill umgås med mig när jag inte dricker. Är det så jag sett på mig själv i alla år? Som en person som bara är värd att umgås med när det är fest och kalas? Gång på gång blir jag ju motbevisad, människor vill ju umgås med mig ändå. Att jag inte dricker är inget att orda om. Om inte annat så ska JAG i alla fall inte låta det vara något som någon annan ska ha synpunkter på. I alla fall så berättade jag för väninnan som jag reser bort med att jag inte kommer dricka. Hennes reaktion? "Jahopp, då kommer vi komma upp tidigt och kunna göra mycket av dagen. Jag kommer kanske ta ett litet glas till middagen".

Jag ska dock inte sticka under stol med att jag inte känner mig superduperstark i min avhållsamhet just nu. Det blir som sagt ett eldprov. Men jag ska inte dricka. Punkt.

steglitsan

Insåg precis att min andra vita period (första 4 v andra 5 v) avslutas idag tisdag. Jag är så glad, tacksam och oerhört stolt. Klart det inte ska förstöras nu. Mot nyår, då skålar vi i en riktigt god mustig alkoholfri dryck med bubblor.

LenaNyman

Du gör det bra. Tuffar på. Strålande utfört uppdrag. Utropstecken! :)

Här hemma på mitt nattduksbord ligger nu Den lille vännen, Den hemliga historien, Steglitsan och fyra böcker av Cecilia Samartin.