Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

steglitsan

Nu har vi varit i det främmande landet i ett dygn. Vi dricker juicer, äter inhemsk street food, ägnar oss åt people watching och går i affärer. Nu tar vi igen oss med datorer, mail, dusch och högläge för fötterna innan det är dags att ta oss an kvällen. Jag är inte orolig för alkoholen. Nu vore det konstigt OM jag valde att ta ett glas.

Vi har trevlig, pratar massor och skrattar (kul utan stickning, Stingo!) även om jag är ovan av att umgås med en och samma människa 24h om dygnet. Märks tydligt när jag blir lågt-blodsocker-grinig. //Charmtrollet

steglitsan

Hemkommen från middag. Vän redan i säng. Jag passar på att få värdefull egentid trots att det är tidig uppstigning inför stundande äventyr.

Middagen gick bra. När vi kom till restaurangen fick vi ett glas bubbel i näven från restaurangen medan vi väntade på vårt bord. I och med att jag inte drack så fick vännen mitt glas. Hon näst intill svepte första glaset, som hon hade längtat efter det. Sen drack hon mitt och till middagen så köpte hon ett tredje. Jag nöjde mig med cola. Inser dock hur obehagligt det är med onyktra människor och hur lite tålamod jag har med dem. Då var hon inte ens full utan lite filad i kanterna bara. När vi kom hem så fick hon huvudvärk och konstaterade att hon faktiskt inte hade behövt dricka det tredje glaset. Jag insåg att det där var jag för ett tag sedan. Antagligen så hade det inte stannat bara vid tre om jag hade varit med på noterna ikväll. Hon uttryckte till och med en önskan om att hon borde gjort som ja och druckit cola eller vatten till middagen. Jag ser även denna dag som en seger.

steglitsan

Idag bad jag om en mojito utan alkohol. Det tog extra lång tid eftersom de hade aldrig hört talas om ngt liknande. Känns fint att lära människor nya saker.

steglitsan

Resan som jag fruktat är snart slut. Imorgon bär det av hem igen. Har inte varit lockad att dricka en enda gång. Skönt. När jag undrat om jag hade velat dricka så har jag luktat på korken eller i väninnans glas, den sura doften ger mig kväljningar.

Däremot inser jag att jag måste ta itu med övriga beroenden och laster ganska omgående. Det är då det tuffa jobbet börjar.

steglitsan

Nu är jag påväg hem igen. Bara en flygresa ifrån att komma tillbaka till verkligheten. Den man inte längre kan fly ifrån. Jag har hittat en ny plats på jorden som jag vill tillbringa mer tid på. Nu är det dags att ta tag i mig själv. Alkoholen har jag pli på men allt det andra...det är det locket jag har dragit mig för att öppna. Det är dags att lyfta på det nu.

Ebba

Som för mig,
jag höll på att drunkna när det locket öppnades och allt sköljde över mig.

steglitsan

Funderar på att testa yoga. Någon som har erfarenhet? Tänk vad härligt att vara en person som inte dricker OCH utför yoga. Det hade jag kunnat leva med. Oavsett så känns det som att yogisar har respekt för sin kropp och vårdar den. Det vore något att sträva efter i mitt fall.

Det är kallt i Sverige.

steglitsan

Känner igen mig i Muris inlägg om att det inte är alkoholen som är roten till mina problem. Det har varit ett symptom på annat men i grunden så finns det annat skit att ta itu med. Mina ätstörningar, viktpendling, prokrastineringen, ångesten, mörkret ja listan kan göras lång. Men alkoholen ser jag inte som ett bekymmer längre. När jag inte dricker vill säga.

Därför känns det så konstigt att skriva här. För ska jag skriva om alkoholen så blir det inte mer än: " idag drack jag inte, jahopp och inte igår heller" eller "var på middag med vänner, drack alkoholfritt". Jag har ju inget sug och jag gillar det ju inte så känslorna kring A är inte så starka. Därför har jag inte heller haft en stor rädsla för att vara för självutlämnande. Ok, klart jag inte vill att någon ska hamna här om man googlar mitt namn men om det nu skulle vara någon som jag känner här. Tja så är det inte hela världen tycker jag.

Däremot finns det annat skit som jag någonstans känner att jag behöver nysta i men det är ju inte detta som Alkoholhjälpens forum handlar om. För mig är de problemen mina verkliga problem. De som jag är rädd för att jag inte kommer klara av att hantera.

Stingo

"Livet som det är utan droger. För inläggen som kan handla om annat än de omedelbara alkoholrelaterade problemen."

???

steglitsan

Ibland när jag fryser hemma så kan jag komma att tänka på känslan som jag hade i kroppen efter en riktig blöt festkväll. Hur det kändes som att händerna skakade. En påminnelse om hur jäkla illa min kropp reagerar på alkohol. Sista tiden innan jag slutade märkte jag att känslan kunde uppstå dagen efter jag bara tagit två glas vin.

Fina SL,

Du vågar ta steget. Ta steget och lyfta på locket. Man vet aldrig vad man hittar, men om vi ska må bra, så har vi nog inget val... Eller hur? Ring en psykolog och boka tid. Det är aptufft, men det är nog dags nu. Eller vad säger du?

KRAM

steglitsan

Min dag var ganska sketen till en början i ärlighetens namn men det vände framåt eftermiddagen. SEN kom dock höjdpunkten när både Muris och Nyman skrivit här. Ah, jag kommer att sova gott ikväll.

steglitsan

Jag känner mig så upprymd nu att jag fått feeling att berätta en hemlis för er. NI har ju fattat jag är en dam med många laster. Det finns mycket skit att skala av men en av dem håller jag extra kärt just nu. Och det är att jag tittar på Big Brother. Jag menar, jag tittar ju på Baaaaabel och går på Dramaaaaten. Men i ärlighetens namn så är Big Brother i min värld hundra resor mer underhållande. Så nu vet ni något som jag inte berättat för en levande själ. Håll det för bövelen inte emot mig i framtiden. Ni har säkert också något guilty pleasure som ni ägnar er åt när ingen ser. ;)

steglitsan

I veckan var jag på julfest med jobbet. Var hela tiden inställd på att gå hem efter middagen. Men ändå skulle det fördrinkas, glöggas och drickas vin till maten. Fördrinken var lugn eftersom vi var på en bar och då beställde jag en drink som ingen förstod var alkoholfri. Men sen på middagen blev jag irriterad. Först så fanns ingen alkoholfri glögg och till middagen så fanns varken alkoholfri öl eller vin. Bara loka eller Cola. Jag kan tycka att arbetsgivare borde ta ett större ansvar för att inkludera alla i sina sociala aktiviteter oavsett om man dricker alkohol eller ej. Nu blev det så tydligt att jag inte rörde mitt vinglas under middagen, hade varit skönt om man hade kunnat mörka det.

steglitsan

Idag har jag varit på mingelmiddag med anledning av ett antal händelser värda att fira tillsammans med vänner. Bubblet flödade och drinkar fanns det gott om. Jag drack dock min alkoholfria skumpa som smakmässigt passade mig utmärkt. Reflekterade nog inte en enda gång över att jag hellre hade velat ha alkohol. Märkte dock hur en av de vuxna (jag kallar fortfarande för mina vänners föräldrar etc för de vuxna...) blev tipsy av lite vin. Det var dock inget som störde mig. Det var bland de första gångerna som jag inte stört mig på människor som druckit men å andra sidan så var det inga stora mängder. Ibland funderar jag dock på hur mycket jag hade druckit ikväll om jag hade druckit alkohol. Hade jag varit hemma redan? Antagligen inte. Hade jag varit inne i en diskussion med en ny bekant som jag connectat med. Antagligen. Hade det slutat med att jag blev fullast? Med allra största sannolikhet.

Meredith11

Jag undrar lite över om det finns något alkoholfritt rött vin som är ok. Såg periquita på alkoholfria hyllan en gång. Någon som vet?
M

steglitsan

Jag har druckit det vid två tillfällen. Kan inte påstå att det var någon sensation. Men å andra sidan är jag inte överdrivet förtjust i konventionella viner heller. Jag skulle satsa på svartvinbärs MER istället. Har du middag hemma häll upp lite MER i en vinkaraff så är du home safe. Annars är det nog att testa sig igenom sortimentet. Jag har dock varit på ett par restauranger som inte tar in alkoholfria viner eftersom de menar att de aldrig blir bra. Bubbel går alltid mycket bättre men det är nog bara för att det oftast är någon must eller bubblig cider. Alltså man har kommit ifrån att försöka efterlikna mousserande utan gör en god egen variant. Det är nog lite så man får tänka gällande vinerna också tror jag.

steglitsan

Menade att jag druckit alkoholfritt röttvin vid två tillfällen inte Periquita specifikt - det har jag mig veterligen inte testat.