Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

steglitsan

sitter på en station och blir lite tårig när jag såg att du skrev. Det här forumet med dig i spetsen var för exakt ett år sedan något som var livsviktigt. Det var så mycket mer än ett alkoholforum, det var ett andrum där jag fick vara mig själv. Tack för att du fanns här då.

Idag ska jag fira med att aktivt försöka tänka snälla tankar om mig själv och grotta ner mig i gamla inlägg :)

Hur lever livet med dig?

Kram

LenaNyman

Och samtidigt; detta forum har sin egen tideräkning. Det här året som jag haft nöjet och glädjen att lära känna dig känns mycket längre. Gick till din trådstart och vem skrev första kommentaren? Jo, Ebba. Sju minuter efter du, SL, postat ditt allra första inlägg.

Ditt varande här har berikat mitt varande här. Jag är så glad över att ha fått tagit del av din resa.

<3

MåBättre

Vilken investering du har gjort och fortfarande gör i dig själv, den allra bästa skulle jag gissa! :)

be proud!!

LenaNyman

... en sån där kulig SL-grej. Tror du skrev nåt inne hos Ebba, för länge sen. Ditt inlägg var vederbörligen rubriksatt. I just det här specifika fallet löd den: "Här ska det vara en rubrik".

En sån grej bara måste man älska. :)

Nattinatti.

steglitsan

Sitter och väntar på en fin kompis, vi ska äta frukost ihop. En av mina vänner som jag tidigt berättade för att jag nog borde se över min alkoholkonsumtion (hon fick dock inte hela sanningen) och hon tyckte aldrig att det var konstigt.

Passar på i väntan att läsa här och möts av så fina inlägg. Slår vilken födelsedag på Facebook som helst!

Tack tack tack för att ni tar er tiden att skriva. De här jubileerna är våra. Dessa delar jag bara med er.

steglitsan

Hahahahha Nyman jag minns den rubriken!! Jag minns också frustrationen efter ett inläggsmarathon som det så lätt kunde bli att idétorkan var total.

Ebba

Det är fint med mig.
Det går att lära gamla hundar att sitta.
Trodde jag var hopplös.
Det är jag inte.
Ingen är hopplös eller ett hopplöst fall.
Det är faktiskt helt jävla sant :)

till ditt fina år SL, och tack för inlägget i min tråd. Det är verkligen ett fantastiskt forum detta, inte likt något annat men ändå helt på riktigt. En bra fortsatt resa!

alltid lika underbart att läsa om ettårsdagen :-) Grattis !!
Det var speciellt för mig också att få känna känslan av att ha gått runt ett år med allt vad det innebär. Känna att jag hade förändrat mitt liv radikalt och kunde stå på egna ben men samtidigt inte glömma bort varifrån jag kom !

Grattis igen !!

Jag vill också gratulera och håller med Adde, det är alltid lika underbart att läsa om ettårsdagen och glädjas med den som lyckas! Håller också med Fenix att detta forum är fantastiskt! Under mina år här har jag glatt mej åt många som lyckas. Det går att bli nykter. Det är faktiskt nästan fyra år sen jag hittade hit, det tog lite tid och återfall innan jag blev nykter. Jag minns mina vänner från den tiden med värme. Vi var särskilt tre som kämpade tillsammans och peppade varandra och vi lyckades! Detta forum har hjälpt mej väldigt mycket. Det viktigaste var nog känslan av att finna att vi var många som tänkte och gjorde likadant. Smarta, välfungerande i samhället med hemliga alkoholproblem.

steglitsan

Det värmer fint när två proffs skriver. Tack snälla. Det här forumet är verkligen som ens syster/bror som verkligen unnar varandra villkorslös välgång.

Nu tittar jag på Hela Sverige skramlar och rörs över hur fin mänskligheten än när vi verkligen vi vill. Alla är hjältar.

Tänkte också på dig SL just idag. Började leta efter din tråd - och se vem som hann före med julhälsningen - om inte Ebba!

Hoppas att du har det riktigt, riktigt bra och att du mår fint!

Stor, varm kram

önskar jag även i denna tråd! Ser att steglitsan kallat mej proffs i ett inlägg, jaa faktiskt, jag känner mej som ett proffs på nykterheten nu :). Men aldrig för självsäker, bara ödmjukt tacksam för att jag klarat det. Önskar alla detsamma.

steglitsan

Åh vad härligt att komma in hit och se en massa hälsningar! Jag har inte haft tillgång till internet för att jag har varit i Afrika över helgerna!! Och vet ni vad, jag läste ut Steglitsan - äntligen! Boken vars namn jag snodde som nick här. Nu är det färdigläst, kanske betyder det något kanske inte.

Tänkte på er alla när jag var i väg på min resa, den var helt fantastisk. Relationen till alkoholen är mer eller mindre oförändrad och jag tycker ha mig en bra relation till den. Tackar ja ibland och jag tackar nej ibland. Ibland kommer det upp tankar i huvudet hur jag ställt till det för mig tidigare med alkoholen men istället för att fokusera på ångesten som det är förknippat med så är jag tacksam över att min relation till A är annorlunda nu och framåt.

Resan i sig har varit full av intryck och mycket tid till reflektion. Min höst var på många sätt väldigt intensiv så jag behövde komma iväg fysiskt för att varva ner och faktiskt också inte kunna vara anträffbar på mobilen eftersom internet var väldigt begränsad på många ställen. Min förhoppning för 2016 får bli fortsätta försöka att fatta beslut som är bra för mig. För det beslut som jag fattade om alkoholen den gången i september är nog ett av de viktigaste besluten jag någonsin tagit.

Nu ska jag läsa igenom allt spännande som hänt hos er. Jag har inte varit inne på månader så jag sprängfylld av nyfikenhet.

Gott nytt allesammans!