Hej,

Jag har druckit allt mer vin sen förr-förra sommaren då dagliga 2-4 glas hade nästlat sig kvar efter semestern. Oftast inte mer än två glas per kväll, å kanske bara fyra dagar i veckan. Men vad jag såg fram emot de där glasen om det var en sån kväll. Å det var ju inte mer än fem minuter innanför dörren innan rödvinet var upphällt bredvid något enkelt att äta.

Det har varit lite turer fram o tillbaka om det verkligen var så farligt. Min terapeut tyckte inte att det var så farliga mängder.

Så tidigt i år var det en läkare som reagerade. Då låg nog veckodosen på 2 flaskor i veckan. Fick Antabus, och uppmaning att tala med beroendeterapeut. Tog Antabus, blev en vit månad. Fick för mig att jag fick lite ont i magen av Antabus, och slutade. (Beroendeterapeuten tyckte inte jag behövde dem, att gå dit alltså men att jag skulle vara försiktigt, riskbruk. )

Sen började jag dricka vin igen, hade lite nya regler jag försökte med, inga boxar, inga vardagar.
Men vinet var fortsatt gott, och de två glasen blev tre. Nån gång fyra. Och till slut avstod jag aldrig, om det bara fanns hemma. På helgen kunde jag till och med dricka på förmiddagen.
Och segheten gjorde att allt blev jobbigare att göra. Ärenden, träning,

Så jag mår nog bättre utan vin, eller behöver ett långt vitt uppehåll. Går på Antabus igen. Nu är det dag fem och jag känner mig piggare o gladare, och saknar samtidigt vinet. Om jag inte klarar att sluta/minska själv måste jag ju gå på behandling, jobbigt!

Heja alla som vill sluta, kämpa på. Jag kämpar på på mitt lilla håll! Kram

FataMorgana

Vad skönt att du får hjälp av nån som verkar bra. Hoppas du fortsätter skriva så vi får ta del av hur det går. Lycka till! / FM

Meredith12

några dagars tjänsteresa med vinflaskan på rummet o massa lockande taxfree o gå förbi barer som
Skulle varit sååå enkla att slå sig ner i. Ändå känns det inte helt 100. Hjälpte att jag har nytt samtal snart. Hon sa ju så
Himla tydligt att min kropp behöver återhämtning i form av total alkoholfrihet.
Behöver definitivt jobba mer med mig själv, långt ifrån stabil nykterhet.
Men hemma o nöjd, det är jag!

Meredith12

Nu jobbar jag med att försöka iaktta o acceptera en depressiv känsla som finns inom mig , som så ofta på morgonen. Den fyller hela bröstet o sipprar upp i hjärnan å färgar mina tankar. Tyngdpunkten i mig drar neråt med extra kraft .

Är inte så bra på att hantera känslor, vill fly dem, döva dem, eller inte låtsas om dem kanske.

Ha en brafredag alla!

Meredith12

som så ofta. Lyckades någorlunda stå ut med min känsla imorrn. Kommer osvikligen fler tillfällen att öva :)
Tack för glada tillrop!

HelenaN

Har läst din tråd och känner väldigt väl igen mig i det vacklande fram och tillbaka som du höll på med.
Vet inte hur många gånger jag bestämt mig för att minska drickandet - eller till och med sluta helt - och misslyckats.
Det måste ha varit mer än 10 år sedan jag började känna att jag hade problem. Tänk så mycket tid och kraft som gått åt till att hantera det, som jag kanske hade kunnat ägna åt något annat. Någon skrev det självklara i din tråd : Inget vin - inga problem! Så klart att livet inte blir problemfritt ändå, men i mitt fall har nog vinet stått för den absolut största delen av mina bekymmer. Slipper jag det så är det faktiskt inte mycket att oroa sig för kvar.
Tänk att det ska vara så svårt att få kropp och knopp att acceptera det...
Men nu går jag in i den fjärde vita helgen och det känns faktiskt otroligt bra!

Vändningen

Jag tror det svåra när man slutar med A är att det blir lite som ett vakuum nästan, där det känns om att något saknas. Lite som att man har ett sår, man slänger på plåster i form av etanol och allt är bra. Men nu då? Då etanolen är borta? Då börjar man ju blöda igen? Nästan så man blir förvirrad. Hjärnan dessutom kanske ser det som att etanolen är det enda som hjälper mot det såret.

Det kanske inte är så farligt om det får blöda lite? En del sår läker ju av sig själva fortare än man tror, även utan plåster. Andra sår kanske man kan plåstra om på andra sätt. Kanske kan man hitta rotorsaken, så det aldrig händer igen? Låt det läka denna gång, men se till att det inte uppstår på nytt och om det gör det, så vet man att det finns bättre plåster än de som innehåller etanol.....

Svamlig metafor :) ...
Vi får kämpa på!

Meredith12

för era inlägg. Går bra med nykterhet, men äter för mycket godis. Behöver/skulle må bra av lite endorfiner. Imorgon, på morgonenergin!
Håll tummarna!
Kramis
M

LenaNyman

I morgon bitti, när jag vaknat, ska jag cykla med benen, trumma mot bröstet och djupt nerifrån bröstet mässa "god morgon, världen, nu kommer jag!" Och då ska jag tänka på dig, tänka att duprecis gjort likadant och satt endorfinerna i rullning. Håller tummarna! Kram!

Meredith12

i nedvarvningen på min semester. Och har haft några stabila veckor i nykterhetshänseende. Var säkert två månader sen jag drack, men alla veckor har inte varit busenkla.
Nu känns alkoholproblemen avlägsna.

Men om jag skulle sluta äta naltrexon, och börja köpa hem vin, så skulle det förmodligen gå snabbt att hamna i beroendeklor - får en smula ångest av att tänka tanken, bra, för minnet.

Kämpa på alla goa!
Lena, det du skrev till muränan var det väl till, var något så outsägligt vackert. Och omtanken i det en påminnelse om det fina i vår värld, våra liv. Raderna om att hon var värdefull alltså.
Jag önskar att en guldsmed kunde fånga de orden i ett smycke, och alla omtänksamma personer i forumet skulle få varsitt. Ditt skulle ha en hjärtformad diamant i.
Kramar i sommarn
M

Lessen

...låter som härliga livet, tuta vin varje dag och försvinna in i dimman. Tyvärr så för det med sig en hel del nackdelar, man tappar bort familj, vänner, hälsa, intellekt, kondis... Jag var lite som du, eller är ska vi väl säga, drack gärna minst en flaska tors, fre och lördag kväll. Mådde skit nästa dag, gick på jobbet men orkade inte göra nåt alls nästan. Nu ska det alltså bli slut med det. Lite trist att sluta till semestern men vafasen, då kanske jag kommer ihåg något av den. Bryt med alkoholen, du bestämmer inte den... Tror att det kommer att gå bra för dig, önskar dig all lycka till

LenaNyman

Alltså, jag sitter här och blinkar för att inte sabba mascaran. Tack, fina, generösa du, M, för dom orden. <3

Kram!

Meredith12

blir det nu i 10 dagar. ska till fjällen o fajtas mot myggen.
Mår bra i nykterheten o nu ska jag iväg å andas fjälluft å lyssna på porlande bäckar.
Blir väl inget högsommarväder som idag, men det passar mig fint. Svettas idag, och unnar samtidigt traktens barn sina glada stunder i sina små pooler.

M

LenaNyman

I midsomras lämnade jag vanliga mobilen hemma och tog med mig en annan. Den går bara att messa och ringa med och bara ett fåtal människor har det numret. Det är väldigt avkopplande - efter ett tag, när man vant sig - att vara urkopplad.

Ha så skönt till fjälls. Kram!

Meredith12

i fjällen, men nyktert o bra. Har rört mig rejält men när det var som uschligast väder kom jag inte alls ihåg varför fjällen lät som en bra ide.
Nu är jag hemma o njuter lite extra av alla bekvämligheter jag saknat.
M

Meredith12

att jag köpte och drack en flaska vin igår.
Resonemanget var bl a att jag nu varit vit i 3 mån o en flaska var tredje månad är ju ingen hög konsumtion.
Har varit utan naltrexon i 2 veckor, och för att förebygga fler vindrickningsepisoder ska jag ringa om ett nytt telefonrecept.
Det gav inte så mycket, var inte jättegott, viss avslappning o trötthet bara.
Känns ändå som det är bra att berätta, och inte sopa händelsen under mattan. Gjort är gjort, nu vill jag fortsätta en nykter bana.

LenaNyman

... för dig att du faktiskt upptäckte nåt väldigt bra i går. Det gav inte så mycket, liksom. När man gått a-fri ett tag så vill man gärna hotta upp förväntningarna och längta till det där ruset som ska vara så härligt skönt. Att då märka att nej, så jäkla kul var det faktiskt inte: Perfekt!

Kram, M! Och välkommen hem till civilisationen igen.

Soff

när jag fick för mej att dricka vin i måndags: Den där härliga känslan infann sej liksom aldrig riktigt. Men det var som att jag fick lov att pröva på något vis. Nu vet vi, det är inte så himlans lattjo :)

Meredith12

är bra för mig,...
Har inte varit i närheten av gröna skylten sen häromdagen, varken fysiskt eller i tanken.
Må levern få vila vidare.
Kramar!