Har läst några veckor på forumet nu och känner som så många andra igen mig i vissa beteenden. Det svartvita tänkandet som följt mig hela livet plus en jäkla inre rastlöshet. Tonåring på 70-talet innebar en tidig debut både vad gällde alkohol och tobak. Och med tidig menar jag 12, 13 år. Det var ganska vanligt i de kretsar man rörde sig i då. Skötte skolan med fina betyg på veckorna (duktig flicka, javisst) och drack som en svamp på helgerna. Och rökte - mycket. Jag insåg för många år sen att nikotinet skulle bort och tvärslutade. Allt eller inget. Sockerberoendet gjorde jag likadant med - tvärslutade. Och så har det varit med det mesta, men tonårsfyllorna när man drack allt med alkohol i, övergick så småningom i vindrickande på fredagar och ibland i veckorna, för att lugna nerverna efter stressiga familjesituationer och därtill stressigt arbete.
En fysisk skada gjorde också att vinet fungerade som smärtdämpande. Ingen tablett i världen verkade så bra och snabbt. Men sen kommer precis som för alla andra ångesten som ett brev på posten dagen efter. Hjärtat rusar som X-2000 i bröstet så fort man slår upp ögonen.

Nu vet jag att det är samma med vinet. Att dricka två glas är inget för mig. Jag vill ha mer. Så till sist bestämde jag mig även där. Det måste bli ett slut. Jag vill orka med mina barn och barnbarn. Men jag känner mig så fyrkantig och tråkig och humöret är på topp ena dagen och framtidstron med, för att nästa dag djupdyka och jag tycker synd om mig själv. Har hållit uppe nu från A i tre veckor och bara druckit alkoholfritt vin på helgen. Det går bra men jag dricker samma mängder. Ett rastlöst jävla beteende.

Har också funderat på om hjärnan formades som liten redan med allt sockerätande. Jag tröstades med socker och man vet ju att det kan trigga alkoholberoende lättare. Ett av mina syskon åt inte alls lika mycket socker och har ett fullkomligt normalt förhållande till A. Inte är hen rastlös heller. Att det ska dröja så många år innan polletten trillar ner och man fattar. Det känns sorgligt. Nu ska rastlösheten som äter mig inifrån tämjas på något sätt utan att det också går till överdrift. Testar just nu mindfulness. Det funkar men är inte tillräckligt. Nån som känner igen sig?

Måste bara säga att jag tycker forumet är suveränt. Har läst och i bland skrattat så jag gråtit. Tack för det! Ämnet är ju så allvarligt så det behövs all humor i världen för att kunna tackla problemen. Kram / FM

FataMorgana

var ju inte så häftig som jag trodde. Inte så klar som den var på en del bilder på nötet. Däremot var månen stor och fin i kväll. Som en bautaapelsin. Funderar fortfarande på lördagen. Hur sjutton man ska förhålla sig till fester? Det är ju inte kul nör man på förhand vet stt det kommer att balla ur. Och nu tänker jag inte på mig utan på närmaste krets av släkt och vänner som inte har nån botten. Guldkanten som en fest ska vara blir nio ggr av tio bara en fet sorgkant. Känns ibland som om man kan skippa maten på festen och ställa all sprit på bordet direkt för det är bara den som hägrar.
Jag har aldrig haft problem att dricka "lagom" på fester just för vetskapen att det hör kommer snart att gå åt h........ Festhumöret blir zero. Nej, min överkonsumtion av vin skedde framför tv:n och alldeles för många dagar i veckan. Blev inte nåt festligt det heller till slut... Suck!

FataMorgana

Ibland könns det som att det är det. Jag tuffar mest bara om samma, samma hela tiden märker jag. Är konstlad glädje bättre än ingen glädje alls? Jag vet inte. Dämpa det fysiska onda med lite vin? Bli lite gladare? Less i kvadrat upphöjt till en miljon. Hoppas ni har en bättre fredag / Fortfarande nykter FM

FataMorgana

inget fotbad. Ingen a för den delen heller... Blev påmind nu när jag såg ett program om olika dieter att jag tillhör gruppen snabbätare och därmed även är en snabbdrickare. Hade jag glömt. Det kommer inte att bli ett glas som räcker flera timmar. Glöm det FM.
Blir nog ett fotbad i morr'n i alla fall. Tack för omtanken, LN. Puss <3

LenaNyman

Tänk så klok och insiktsfull du är, FM, så där mellan fotbadsvarven. ;)
Glad att du såg just det programmet, kom ihåg just det faktumet, gjorde just den kopplingen.

Den här dagen går i ärendenas tecken men när jag kommer hem nångång i kväll ska jag nog också ta mig ett fotbad. Fila fötterna och minnas, liksom. Lördagskram till bästaste, finfinaste goskitbruttan! :)

FataMorgana

det konstigt att man kan glömma så snabbt?? Tänk om
man kunde läppja på dryckerna i stället för att dra i sig ett fullt glas i fem klunkar? Fast då skulle jag ju inte befunnit mig här förstås.
Yes LN , i kväll blir det fotbad och tv-tittande :). Vad fiiiina leeena fossingar vi ska få :D. Sköt om dig och ha en fin lördagskväll. Kram, kram <3

FataMorgana

av nykterhet så tog jag ett beslut i kväll att dricka vin. Varför? Ärligt talat mest för att testa mig själv. Jag vet att när jag bestämmer mig för nåt så kör jag - det svartvita tänkandet- antingen eller. Det blir inget fyllerace. Det blir det aldrig. De flesta skulle nog aldrig ens tycka att jag har problem. Det är jag som tycker det. Var det gott? Njae, inte värst. Jag hade bara vitt;). Inte mitt favvo.
Vi får se vad det blir framgent. Kan jag dricka nåt ibland eller...? Just nu tänker jag inte fundera mer på det. Det blir vad det blir.
Ha en fin kväll alla. Kram❤️

FataMorgana

det blev bara en lång gäspning av alltihop. Go'natt❤️

LenaNyman

Du, FM, kändes det lite som "Jahapp, det var det, det"? Puss!

FataMorgana

Helt meningslöst. Tre glas vin och jag kände inte av det i går - men i morse. Har inga problem med att vara utan ett halvår till känns det som. Inget blev bättre, men nu vet jag ju det i alla fall. Puss tebax LN :)!

Vilja, det gör mig lite rädd att läsa att du svajar. Du kändes så självklar på nåt sätt. Och det finns ju några till som efter långa nyktra perioder återkommer och har trillat dit igen och har svårt att ta sig ur träsket. Jag är rädd att slappna av och glömma. Rädd att vilja belöna mig och koppla av med alkohol igen. Rädd att hamna där jag var. Tror nu att jag har en strategi som fungerar, men skulle behöva nån slags varningssignal som skulle börja ljuda om jag börjar dricka hemma.
Och FM, min kropp protesterar också högt mot a. Kanske tänker man då lättare efter. Får hoppas att jag känner som du om jag klämmer i mig tre glas. Varför blev det tre förresten, tre glas är ju eg rätt mycket. Drygt 1/2 flaska. Skönt i alla fall att du inte fick mersmak utan tvärtom, men det skrämmer mig lite, suget och besluten som verkar dyka upp när MSN minst anar.

Nyckelpigan

Vad skönt att du barnsbörd bekräftad i att du inta ska dricka när du testade, FM.
Vilja, det var "skönt" att fa läsa dina tankar, det var som om jag hade skrivit dem själv. Jag har kommit in i en fas av romantiserande igen, det betyder inte att jag tänker dricka men behöver nog ventilera dem här (ska skriva i min tråd sen). Tack för att ni alla delar med er, det hjälper att höra andra säga det som man själv tänker/känner. Jag tror det är bättre att prata om det än att stänga in, då blir nog steget till att testa lite längre. Kram

FataMorgana

grejer nör man inte varit inloggad på ett tag:). Vad roligt med så många kommentarer! Angående mitt beslut att dricka just tre glas vin var att där brukar gränsen gå för att jag tappar omdömet och börjar "krana" ( som Shyman sa) ur BiBen. Sen har jag ingen koll längre på mängden. Tror jag ville testa och se. Jag tror också att mitt "andliga" sökande med mycken mindfulness gjorde att jag var extra medveten när jag drack. Vinet fick ingen positiv effekt och jag har ingen längtan efter mer. Det känns bara som "Varför ska jag dricka? Det är inte ens kul för en liten stund." Det är kanske som nån guru inom mindfulness sa att medvetenhet kan vara slutet på beroendet. Innan du tänder cigaretten ska du varje gång fråga dig: "Vill mina lungor ha det hör nu?". Sen kan du röka. Kanske gjorde jag det omedvetet för varje glas jag tog. Och sen var det bara stopp. Who knows :)?

FataMorgana

Kan inte sova, vilket är lite ovanligt för mig. Tänker på att jag fått ett annat sätt att se på alkohol. Ordet fredag frammanar inte längre bilden av en dunk eller den gröna skylten. Snacka om Pavlovs hundar. Är jag avbetingad nu? Kanske lite i alla fall. På rätt väg när jag känner att det finns andra och viktigare sätt att avsluta veckan på. Och att avsaknaden av alkohol i mitt skafferi fast det är helg, inte framkallar panik. Jag är tacksam för det. Kram till er alla - oavsett var ni befinner er på stigen.

Tror absolut att fredag, vin, avkoppling blir någon slags reflex och känslan av välbefinnande infinner sig. Nu måste man hitta något annat att belöna sig, eller så kanske man inte måste det. Än så lönge kanske det räcker med att tänka att man inte dricker och att det ger en kick. Det är nog viktigt att tänka på att alkohol aldrig ska vara en belöning.

LenaNyman

... för mig med, FM. Lugnt, snustorrt och hur skönt som helst. Hehe, vet du en grej? Alltid när jag tar ett fotbad nuförtiden så kommer jag att tänka på dig. :)

Kram. <3

FataMorgana

alla mönniskobarn! Nu börjar det bli långa uppehåll mellan inloggningarna mörker jag. Många nya på forumet och man hinner inte följa alla. Men det kanske blir så med tiden. Har fullt sjå med min fysiska åkomma och hur jag ska hantera den. Än har jag inte börjat självmedicinera med vin i alla fall, vilket jag har full förståelse att folk med smärta gör. Painkillern nr ett. Det vet jag ju men sen får man ju ta efterdyningarna också och dom är ju inte så roliga.
Det rullar på i alla fall. Kram på er alla ❤️

P.S LN- du är den jag alltid kommer att minnas från min tid på forumet:). Tack ❤️

LenaNyman

... att minnas dig också, FM. <3

Lite sorgligt är det allt, men också tidens gång på ett sätt. Den här första, intensiva fasen där man läser och skriver och tar in precis allt övergår så småningom till något annat.

Jättekramar till dig, fina, finfina FM! :)