Har läst några veckor på forumet nu och känner som så många andra igen mig i vissa beteenden. Det svartvita tänkandet som följt mig hela livet plus en jäkla inre rastlöshet. Tonåring på 70-talet innebar en tidig debut både vad gällde alkohol och tobak. Och med tidig menar jag 12, 13 år. Det var ganska vanligt i de kretsar man rörde sig i då. Skötte skolan med fina betyg på veckorna (duktig flicka, javisst) och drack som en svamp på helgerna. Och rökte - mycket. Jag insåg för många år sen att nikotinet skulle bort och tvärslutade. Allt eller inget. Sockerberoendet gjorde jag likadant med - tvärslutade. Och så har det varit med det mesta, men tonårsfyllorna när man drack allt med alkohol i, övergick så småningom i vindrickande på fredagar och ibland i veckorna, för att lugna nerverna efter stressiga familjesituationer och därtill stressigt arbete.
En fysisk skada gjorde också att vinet fungerade som smärtdämpande. Ingen tablett i världen verkade så bra och snabbt. Men sen kommer precis som för alla andra ångesten som ett brev på posten dagen efter. Hjärtat rusar som X-2000 i bröstet så fort man slår upp ögonen.

Nu vet jag att det är samma med vinet. Att dricka två glas är inget för mig. Jag vill ha mer. Så till sist bestämde jag mig även där. Det måste bli ett slut. Jag vill orka med mina barn och barnbarn. Men jag känner mig så fyrkantig och tråkig och humöret är på topp ena dagen och framtidstron med, för att nästa dag djupdyka och jag tycker synd om mig själv. Har hållit uppe nu från A i tre veckor och bara druckit alkoholfritt vin på helgen. Det går bra men jag dricker samma mängder. Ett rastlöst jävla beteende.

Har också funderat på om hjärnan formades som liten redan med allt sockerätande. Jag tröstades med socker och man vet ju att det kan trigga alkoholberoende lättare. Ett av mina syskon åt inte alls lika mycket socker och har ett fullkomligt normalt förhållande till A. Inte är hen rastlös heller. Att det ska dröja så många år innan polletten trillar ner och man fattar. Det känns sorgligt. Nu ska rastlösheten som äter mig inifrån tämjas på något sätt utan att det också går till överdrift. Testar just nu mindfulness. Det funkar men är inte tillräckligt. Nån som känner igen sig?

Måste bara säga att jag tycker forumet är suveränt. Har läst och i bland skrattat så jag gråtit. Tack för det! Ämnet är ju så allvarligt så det behövs all humor i världen för att kunna tackla problemen. Kram / FM

myrkotten

Det börjar likna en vinnande affärsidé. Först tar ni betalt av den som vill ha hjälp med att riva ut/ned ngt, sen tar ni betalt av de som river i träning/terapi syfte. En demolering och fitness byrå, de lux paketet innefattar extra stor slägga och ett glas rosa bubbel, a-fritt förstås. Affärsplanen behöver putsas på, men konceptet är fött. Utvecklar ni rörelsen till att även förmedla montering och uppsättning av saker så hör av er, har idag svurit rejält - hyllan ligger fortfarande på golvet.

LenaNyman

:D

Var tvungen att googla myrkotte, visste inte alls vad det var. Dom är ju jättesöta små däggdjur! Apropå montering så kan jag vara behjälplig med Ikeas produkter, m. Köpte en hylla på Jysk en gång och det var rena helsicket att få ihop den. Gah, morrar inombords bara jag tänker på eländet.

myrkotten

Myrkotten representerar en usel fyllehelg, vill bli påmind om hur dåligt jag mådde då. Om mitt ex skulle trilla in på forumet så vet han, usch vilka dåliga förebilder vi var den helgen.

Vändningen

.... som i huvud taget ser att ni kan släppa lös mig i steglitsans lya. Dessutom med förstörelseredskap och destruktiva maskiner :D
Börjar se en affärsidé här jag med. Borra och skruva upp en hylla hörde jag, kanske ska ta och ge mig in i den branschen istället hmm... myrkotten, jag kommer nästan exakt någon gång mellan 08-17, vilken vardag som helst inom en vecka eller tre. Du får gärna hålla dig hemma så du kan låsa upp! ;)

FataMorgana

Sen kan jag som avslutning på dagen också bjuda på lite hormonyoga. Då blir alla rastlösa så lugna och fina då alla hormoner faller på platz...zzzzz..

FataMorgana

borta från forumet och det händer grejer i varenda tråd. Jag hinner inte med att läsa som jag skulle vilja. Får försöka beta av eftersom. Har hållit på ute en hel del ute. Känt mig riktigt harmonisk. Kanske för att jag lyssnat på föredrag på youtube medan jag jobbar. Hjärnan hinner inte hitta på så mycket annat jäkelskap då :). För det tror jag är det största problemet : jag (Vi?) tänker och analyserar för mycket. Som Jack Kornfield sa : "Man kan bli "addicted" till vad som som helst - även tänkande". Han är faktiskt väl värd att lyssna på när han pratar om buddhistisk psykologi. Rekommenderas. Det är så praktiskt , klokt och sakligt och så " oreligiöst" vilket passar mig alldeles utmärkt.
Många av våra tankar orsakar oss en jäkla massa lidande helt i onödan och livet är alldeles för dyrbart för att slösa bort på sånt. Och på alkohol. Jag hakar på dig LN en månad till :), Kraaam på er <3

steglitsan

Jag är just nu i fullfärd med att leta möbler och liknade på auktionssiter och igår stötte jag på en lampa av Hans Agne Jakobsson som heter just Fata Morgana, tänkte på dig då och hoppas att du mår bra!

mod60

Ville bara säga hej och tack för orden du skrev i min tråd. Jag blir glad att läsa att det går fortsatt bra för dig med nykterheten. Läste lite om din mans förhållande till alkohol och det på inner en del om min man. MEN denna semester har han tagit det väldigt lugnt och det har varit jätteskönt.
Man vill ju gärna tro att det smittar av sig och det tror jag att Santorini skrev tidigare om att det faktiskt gör.
kram och ha en skön helg :)
mod

LenaNyman

Yes, yes, yes, YES! :D

/Sister Sledge

FataMorgana

Jo, Vilja jag har hittat några dharma talks som är riktiga guldklimpar. Förutom Jack, Kornfield också Tara Brach och Joseph Goldstein. Finns massor. Jag gillar buddhismen för att det inte finns några pekpinnar utan allt är upp till en själv. Att den uttryckligen säger: "Tro inte. Testa själv om läran håller." Och det är ju ur dess principer som mindfulness och KBT växt fram. Bara att verkligen, verkligen få in i skallen att ALLT förändras. Vi vet det rent intellektuellt men därifrån till att se verkligheten som den är, inte som vi tycker den BORDE vara, dit är det långt.. Vi vill görna ta till en massa önsketänkande och när det inte funkar så lider vi. Mycket intressant är det i alla fall att lyssna på :).
Jag kan t ex fortfarande vakna med en oro och ångest. Svag men obehaglig. Då gäller det att vakta på tankarna som kommer vilket ofta spär på ångesten ytterligare. I stället :"Just nu har jag ångest. Den kommer att försvinna om en stund. Kliv upp och gör det du ska". Typ. Ska jag nån gång tatuera mig så ska det vara på ett ställe på kroppen jag kan se varje minut. Eller jag kanske ska ha det på väggen som Vändningen. Skulle vara nåt i stil med: "This too vill pass" eller " Everything changes". Kärnan i buddhismens budskap. Kram på er:).

mod60

Hej FM
Jag känner igen mig i den där diffusa morgonångesten som kommer ibland. Kämpar med den men inte så att jag förnekar den utan jag tänker oxå att ja ja det går över, vilket det oxå gör efter ett tag. Accepterar den och då brukar det snabbt bli ok. Med stigande ålder så lär man sig att hantera situationer på ett lugnare sätt vilket är jätteskönt tycker jag :)

En liten fråga. Hur länge har du varit nykter nu???? Det går väldigt bra verkar det som :) Jag läser det du skriver och funderar....bra tankar. Tack
kram mod60

FataMorgana

Visst är det så. Jag har definitivt coolat ner mig på vissa områden med åldern. Samtidigt har insikten om livets förgänglighet gjort mig känsligare i mycket vilket lätt kan slå över i ångest om jag inte passar på vad jag tänker. Och där spädde ju alkoholen på ytterligare. Ett lugn för stunden , men sen....
Jag är nog uppe i fyra månader nu. Tror jag ligger efter LN med en vecka ca. Kommer inte i håg exakt datum. Nån gång i mars. Just nu känns det som att jag inte kommer att dricka a nåt mer men efter allt jag läst här på forumet så törs jag inte lova vare sig mig själv eller nån annan :). Blott en dag..
Kul att du gillar mina tankegångar :).Alltid roligt att få respons och nya vinklingar på det jag tänker. Det behöver jag. Blir lätt "hemmablind" i mina egna tankar annars.
Såg att du haft en jättefin semester, mod. Du ligger ju flera månader före mig i nykterhet. Otroligt bra jobbat :)! Kramar /FM

FataMorgana

är nåt som jag märker att jag lätt drabbas av. I bland är det nästan lättare under resten av året när det i stort sett bara är blåveckor. Jag älskar våren och försommaren men sen är det som att jag dalar i humöret. Vet inte varför bara att det varit så i åratal. Det irriterar mig för jag blir initiativlös. Verkar inte ha med a att göra heller för det är ingen skillnad sen i fjol. Ändå har jag ingen som helst ånger över att jag inte testat lite vin i sommar för det har haft andra positiva effekter. Men varför denna sommarblues...???

myyycket vanligt, enligt min erfarenhet, men många vill inte erkänna detta. Allt ska vara sååå perfekt på sommaren, det är många förhoppningar som ska slå in. Inte konstigt att skilsmässorna ökar efter semestrarna. Man får helt enkelt inse att livet inte är perfekt, på sommaren heller....!

FataMorgana

vilket, men visst är det säkert vcnligare än man tror med sommarblues. Har försökt analysera lite djupare och kommit fram till följande i mitt fall.
När jag är ledig en längre tid och rutinerna faller så kommer sånt som jag kämpat med/ mot under livet fram. Jag har alltid mer eller mindre medvetet satt mig upp mot normen "Du är vad du presterar". Med höga krav på mina egna prestationer har jag alltid jämfört mig med andra och i mina egna ögon alltid dragit det kortaste strået. Då sket jag helt enkelt i att prestera( förutom i skolan som jag hade lätt för). I stället blev jag rebellisk och gjorde tvärtom redan från tidig ålder. (Och där kom alkohol och tobak in tidigt 12-13 år). Men om man aldrig presterar nåt synligt så får man ju heller aldrig den bekräftelse som alla människor behöver. "Ora et labora" är det som gett pluspoäng under min uppväxt. Åtminstone borde man haft nån talang att visa upp vilket jag inte tyckte mig ha.
Det är ju också under sommaren som vi ska göra så mycket som vi kan visa upp sen för omvärlden. "Titta vad jag har gjort fint på mitt hus". Bara ett exempel. Och den lilla rebelliska flickan i mig slår bakut och vill fly som hon alltid gjort..
Det tar tid att ändra inkörda spår i hjärnan.. Jag veeet ju att det bara existerar i min skalle. Tankar som jag har skvalpat alkohol på som nu poppar upp. Inte desto mindre jobbiga att ta itu med.
Sommarhälsnibgar från Bitterflickan FM :)

myrkotten

Har försökt att skriva till mig själv i min egen tråd men uppdateringen tar emot så jag passar på att skriva nå't här istället. Depptanten (alltså jag) kan bara komma på saker som bör undvikas när man "got the blues". Listan kan göras lång men här följer några smakprov:
- åka till monopolbutiken för att köpa gott à-fritt vin, vips så har man en promille pava med sig hem
- hälsa på en bekant som har fått kattungar igen, säger att du kan få en. Kattungar är bland det sötaste som finns, vips så har man en med sig hem
- hålla sin vän i handen hos tatueraren, tänker att ett "carpe diem" vore snyggt på armen, vips kommer man hem med dess motsats "vanitas vanitatum" taggat på barmen.

Blue(å)ser sommar hälsningar Kotten

FataMorgana

Efter att ha legat och tyckt synd om mig sjölv ett tag så ryckte jag upp mig och började röja ett rum - trots sol. . Så jag "presterade" lite även idag :). Nej, Kotten, som tur är så håller jag mig hemma för mig själv när bluesen sätter in så jag gör inte så många dumheter. Som tur är. Det där med kattungen skulle jag trilla dit på direkt. Att jag redan har två skulle inte stoppa mig.
När du skriver så där om tonåren, Vilja så slår det mig vad mycket man bär med sig genom livet från den tiden. Man är så sårbar då och tankar, känslor och konstiga försvar får djupt fäste. Det är inte förrän på senare år jag har fattat HUR starka försvarsmekanismer jag har. Noll tillit till att saker ordnar sig utan att JAG måste lägga mig i. Check och dubbelcheck av hon som trodde hon kunde styra livet.. Resultat av det? Ångest!
Så det finns lite att jobba med om man säger så. Rustningen skall plockas av bit för bit. Lär ta sin tid men då får det väl göra det.
Har hittat en bra meditation på nätet ( Yoga Nidra) som man gör liggande. En halvtimme lång och mycket behaglig. Här är den:
http://youtu.be/XN1ngkASEbY
Enjoy :) och tack för era fina kommentarer <3 !