" ... Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan ... "

Haft sinnesrobönen i skallen idag. Igår var en dålig dag, bättre idag. 🙏
Vid närmare tanke har jag haft en bra dag med olika tankar, men inte känt mig "låg" som jag kan känna mig. Försökt tänka på bönen men så svårt det kan va.

Acceptans - och förändring. 🤔
Jag tänker att i acceptansen ingår maktlösheten, åtminstone för mig. Förändra det man kan, någon annan kan man inte förändra ...
Att vilja så mycket men inte att kunna påverka.

Varma tankar från mig.
Kämpa på alla. 🌹

@Snödroppen
Tack, desamma. 🤗

Sitter hemma i min hammock och läser bok mellan varven "livet är det som pågår medan vi sysslar med annat" av Lennart Hagerfors och pysslar om blommor så gott det går, och funderar tidvis på vad jag ska hitta på i sommar.

Känns rogivande och skönt sitta här för mig själv, en helt annan tillvaro jämfört med tidigare.
🤔🌞

Vånda gällande midsommar.
Ja, det känner jag. Som det ser ut nu, finns det goda utsikter till att bli en rätt lugn tillställning med tanke på inbjudna gäster hos en god vän. De brukar liksom sköta sig.
Inom mig finns ändå en vånda om det ändå kan dra iväg och bli rörigt då alkohol går ner hos människor. Man har ju liksom varit med tidigare där alkoholen inte kunnat hanteras , och det lett till totalt absurda situationer. I mitt medberoendehuvud blev det normalt.
Jag vet ju - jag har rätt nära hem och kan fara hem till den lugna vrån om det blir jobbigt, men ändå så finns det en molande känsla inombords. Att hur ska denna helg gå.
Håller tummar och tår att det blir en trevlig midsommar.
Kram.

Here we go again ...
Var på ett uteställe ikväll, följde med vid förfrågan. Tvekade först men följde med. Kände mig rätt "obekväm" och for därför hem rätt fort. Mycket drickande där för många.

Varför ger man sig in i något då jag från början nånstans inom mig vet att det inte blir bra? Emellanåt blir jag så trött på mig själv ... 🤯😔

Hoppas ni haft en fin midsommarafton. 🌞 🎵

Kram. 💕

@Tröttiz

Var inte hård mot dig själv. Du ville ge det en chans och hoppades att du skulle få en trevlig kväll eller hur?
Stor kram och var snäll mot dig själv, vi är inte mer än människor vi heller 🤗

@Snödroppen
Tack. Så är det ju. 🌹
Vet att jag säger det till andra, det där att inte vara så hård mot sig själv ... 🙄 Kanske man skulle tänka på det mera också för egen del ...
Önskar dig en fin midsommardag.
🌞

Letat nya möjligheter - nytt kapitel
Har blivit erbjuden ett intressant jobb inom annat område jag arbetat med tidigare. Väldigt glad över det. 🙏
Haft dagar som det känts som att bitarna börjar falla på plats. Att börja trivas med det som är och hitta ett varaktigt lugn och harmoni i livet. Börjar liksom bli dags. 😊
Skulle behöva hitta annat boende med tanke på pendling, men en sak i taget ...

Kämpa på där ute,
ta vara på er.
🌞🌺🌞

@Tröttiz Det låter ju jättebra! Jag har haft en dålig dag där allt känns meningslöst och då var det upplyftande att se ditt inlägg. Tänk att man kan glädjas åt någon annan som man inte ens vet vem det är 😏 Det är ju väldigt fint 🧡

Låg och trött ...

Är dagens melodi tydligen. Dagens positiva tanke är ju att jag har märkt att det går upp och ner, och att det kommer bättre dagar.

Byter ju jobb och ska fundera på byte av boende. Just nu känner jag mig som en sopa, vad jag har att komma med, både vad gäller jobb och förhållanden. Självkänsla och självförtroende nere i botten. Någonstans vet jag dock inuti att jag inte är någon sopa, men kan sjunka ner i något slags svart rum inom mig där jag har svårt att se positivt på framtiden.

Gällande förhållande önskar jag en sund tvåsamhet, en trygg famn, ja ni vet, glädjen att göra saker tillsammans ... Men, hur ska man kunna ge sig in i något då man inte är riktigt i fas så att säga med sina egna sinnen? Att bli helt trygg i sig själv innan man ger sig in i något nytt tänker jag.

Nu vill jag bara sova bort allting, är så djävulusiskt trött.

Kram på er,
och kämpa på.

Tillförsikt, framtid och acceptans ...
Hur har ni det i lördagskvällen? 🌞 Hoppas ni haft / har det bra. 🌹
Själv har jag haft trevlig kväll med goda vänner och tidigare idag häng med familjen. En bättre dag. Känt sådan harmoni och glädje. 🙏 Tacksamhet.

Undrar dock än huuur länge denna berg - och dalbana ska hålla på, och inser samtidigt att tids nog blir dåliga dagar allt glesare. Som tur är.
Att mycket bleknar, att man tar med sig det förflutna men att man får det bra.
Att det förflutna hänger med men inte ger obehag och oro. Att man kan hantera det. Känns lättat att ha kommit så långt i tanken. 🌺

Ofta, något jag använder mig ännu av är sinnesrobönen. Bland annat acceptansen, "ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra ... " Så är det ju. Man har "bara" sig själv, sina val. Andras val kan man inte förändra. Att kunna lära sig hantera maktlöshet, vilket jag tror många av oss kämpar med.

Sköt om er,
ta vara på er.
💜

@Tröttiz Tur att det är både toppar och dalar i berg- och dalbanan som vi båda sitter i 😜 Svackorna är inge vidare och genererar mycket ångest, men när jag är på en topp kan jag plötsligt andas och orkar hur mycket som helst! Tycker mig se att det är samma för dig. Underligt och energikrävande att åka med, men hoppa av är ju inte ett alternativ, eller hur 🥰

@Kevlarsjäl62
Ja, tur med både toppar och dalar. 😊
Och hoppa av kan man inte, och skönt det ändå går åt rätt håll. Tidigare kände jag att det inte blir bra och såg mycket i svart. 🙄
Så tacksam att det svänger nu, att känna att det emellanåt känns bra. 🙏
Kämpa på. 💪

Den 14 juli 2020, mitt första inlägg här. Tiden går fort. Men har inte alltid känts så.
Kollade upp det nyss, mitt första inlägg här på forumet. Några år sedan. 🤔
Tar tid att helna och må bra, men I'm on my way! Det finns ett ljus och en känsla att allt blir bra. 💪😊

Minns inte i vilket sammanhang det gjordes mitt första inlägg 2020, men det jag vet är att det varit utför en längre tid. Och jag minns känslan av att jag velat med honom ta upp drickande, att det kändes så svårt. Och hur det fick mig att må. Medberoendets sidor? Att inte förmå sig ta upp sina känslor utan bara anpassa sig till det kaos och destruktivitet som är?

Varma tankar till er som kämpar, både med beroende och till er anhöriga.

💜

En dejt på "vägen framåt" ...
Detta kände jag för inte så lång tid sen att var oöverkommligt. Att ens ha något med någon karl att göra överhuvudtaget liksom! Har varit så himla rädd och anti allt ... 😔
Men ska faktiskt på dejt nu i helgen.

Känns pirrigt nervöst, att ge sig ut på det, men samtidigt bra. 🙏 Känns bra i magen. Så får man ta det därifrån.
Tänk, att gå på en dejt känns som en milstolpe. Säger något om hur man haft det.

Önskar er en riktigt fin helg!
Sköt om er.
🌹