@Tröttiz, du får ursäkta att jag missade kontexten helt, det var obetänksamt av mig verkligen. Det var absolut inte min mening och jag är ledsen för min klumpighet.

Ett svar om jag försöker sätta mig in i din situation som överlevare är att ja, väldigt normalt att man även långt efter ett så utdraget trauma som det måste vara att leva med en alkoholist har djupa känslomässiga associationer förknippade med detta beteende. En öppnad ölburk har en betydelse som är svår att utplåna, del i ett destruktivt mönster som har förstört så enormt mycket.

Jag har inte erfarenhet av just denna typ av trauma men personlig erfarenhet av liknande, som nära anhörig till psykiskt sjuk och även arbetsrelaterat med personer i NPD-spektrumet. Första tiden efteråt var jobbig men de enklare stimuli-baserade associationerna bleknar med tiden när de laddas med nya och positiva känsloresponser, typ ljud, synintryck, artefakter och kanske till och med specifika situationer. Försvinner helt gör det inte för mig, men det har gett mig en känslighet för subtila tecken som är lätta att missa men gör att jag aktiverar skyddsmekanismerna direkt.

Varma kramar från mig till dig och alla andra som kämpar, ni är fantastiska!

@Vitvargen
Ingen fara du, sådant händer.

Omvänt så kan jag förstå att om man kämpar med nykterhet, att ljud av en burk som öppnas kan sätta igång massa saker. Fastän jag ju inte kan förstå detta på djupet.

Vi människor kan ju vara med om olika jobbiga saker i livet och som du skriver att skyddsmekanismerna sätts igång då.
Och i dessa olika saker olika typer av triggers.

Nu ska jag dra fram regnkläder och ta en promenad. Rena höstdagen ...

Glad tredje advent.
🕯🕯🕯
Kram.