Kollade ett till avsnitt av "Lars Lerin på Lofoten" idag, och igen kom det tårar i och med allas berättelser som har att göra med missbruk ...

Blir jag aldrig fri, eller har jag blivit en "vanlig" person som reagerar på det som finns omkring mig? En "normal" reaktion på en destruktiv sak i vårt samhälle? 🤔 Hm. När vet man vad som är vad riktigt.
Denna hjärna alltså.
🌹

Kämpa på alla.
KRAM.💜

Åh jag blir nyfiken @Tröttiz: vad känner du att du sagt och gjort som inte blivit hjälpsamt? Om du känner att du vill dela med dig 😊

Jag tror absolut dina tårar är en vanlig reaktion, speciellt från en person som upplevt det de beskriver på nära håll❤️

@has
God morgon. ☕️

Ja du, det är rätt mycket det som inte blivit hjälpsamt. Inser ju så här efteråt att jag var medberoende till max, och var mentalt innästlad i hans missbruk så jag inser ju att jag inte ska vara så hård mot mig själv.

Det första har med att vara konsekvent att göra. Jag blev trött på "fyllesamtal" och sade att jag inte vill prata om han är onykter. Då går jag emot det jag sagt, och kunde sitta med honom i telefon ändå. Med hans toleransnivå mindes han säkert nada dagen efter om vad vi diskuterade, ibland mitt i nätterna ... Säkerligen undrade han någon gång efteråt vad vi diskuterade så länge.
Ett skäl till att prata med honom var ju att hålla koll på vad han gjorde, att det inte helt barkade. Jag minns att jag tänkte att så länge vi pratar så vet jag ju vad han gör. Du vet - "kontroll". 🤔

Han sade det ena men gjorde det andra, att vara nykter men att det inte blev.
Att ständigt påtala hans drickande, vad han sade och hur det de facto blev. Min besvikelse.
Han visste och vet vad jag anser om drickandet, och att ständigt påtala då det gick åt fanders gjorde oss båda frustrerade. Och kanske kom mera på hans våg att känna att han inte har kontroll. Att påtala hur saker blev och kändes hjälpte föga.

Hade önskat att jag tidigare hade kommit fram till en klar tanke med beslut:
det här har jag att göra med - så här ser det ut - "tjat" lönar sig inte - vill jag ha det så här? och avslutat tidigare. Punkt.

Att tidigare byggt upp gränser för mig och vad för mig är acceptabelt, i stället för att låta och gå på som en papegoja gällande hans drickande som varken gjorde till eller från för oss bägge.

Skriver mera annan tidpunkt om jag kommer på något. 🌺😊

Kram.
Ha en bra dag.
💜

Tack snälla @Tröttiz för svar🩷

Det kändes väldigt hjälpsamt för mig att läsa mitt i min rädsla för om jag gjort rätt i att lämna.

Har också haft det samtalet flera gånger, ibland med en period på några månader som varit bättre (men mannen jobbar borta en hel del så undran kring hur mycket han druckit då har förstås alltid funnits med). Sedan har det alltid fallit tillbaka till ursprungsläget.

Nästan aldrig ”full”, men påverkad så pass att bli lite sluddrig. Alkohol fler dagar i veckan än inte.

Och det kan vara skitsvårt att verkligen hålla på de gränser man satt och vet att man själv skulle må bra av.

Jag ville inte sitta i soffan med en halvlullig karl, men ofta förändrades ju läget under kvällen. Man satte på en film, sen kanske man behövde pausa och ta ett samtal och när man kom tillbaka efter en kortare stund så hade berusningsgraden ökat och man orkade inte ta diskussionen som skulle bli om man bara vände och gick.

Så var inte hård mot dig själv. Det är så lurigt och det är nästan omöjligt att inte dras in i skiten med alla förvirrande lögner och påståenden som inte går ihop!

Ta hand om dig! 🤗

@has

Och att ta dessa situationer då någon dricker visade ju sig inte funka ...
Gällande gränser har det ju varit svårt. Först satte jag gränser för honom, eller försökte, men sedan fattade jag ju själva grejen att sätta dem "för sig själv" ..

Kollat på Lerin på Lofoten i kväll - igen.
Gripande och bra, och lite mer förståelse till mitt "förståelsekonto" ...
Så bra med sådana här program, både för missbrukare och anhöriga.
🌺💜

Hej.
Märker att det har bytt utseende. Man kommer väl in i det och det känns bra till slut.
Jag har lite svårt att få grepp om den nya layouten, så gör jag något tokigt eller missar något svar ber jag om överseende ... 🙏🙈

Annars känner jag mig trött. Lugnt och skönt privat, men trött och matt med bakgrund i jobbet. Då jag känner att jag inte har kontrollen där så blir det så. 😴🙄 Tror verkligen det har med mitt fd "medberoendeliv" att göra att jag är extra känslig. 😒 så fort man inte har kontroll ..

Sköt om er.
💜

Annat än alkohol vid jämt.
På jobbet idag diskuterades det om en födelsedagsgåva till en kollega som fyller jämt.
Direkt var tanken på alkoholen framme, jaa, vi ger en flaska vin! Tjolahopp!
Alltså, varför, det finns väl annat. Eller? Jag sade min åsikt, och jag blev fröken tråkig, jamen, det hör ju till liksom. Vad ska vi annars ge? Nej, det hör inte till enligt mig. Tråkig? Jaha, då får jag väl vara det då ...

För mig, säkert med den erfarenhet jag har så är detta ett stort Nej - man ger inte alkohol då någon fyller år, slutar på sitt jobb, inflyttningspresent m.m. Aldrig. För man vet aldrig dens relation med alkohol, och så är det en principsak. Jag blev rätt upprörd, så alkohol påverkar ju hur jag ser på saker idag. Det finns faktiskt annat att ge. Tänkte för mig själv idag att till exempel ni här på forumet förstår min reaktion, de skulle inte förstå - inte åtminstone på djupet.

KRAM.

@Tröttiz jag håller med dig finns så mkt annat man kan köpa tycker jag 🙄 på mitt jobb har vi som policy att inte köpa alkohol i present varken vid födelsedag eller avtackning vilket jag tycker är väldigt bra🙏🏼 finns så mkt annat gott man kan ge en korg med choklad kaffe gott the mm

God morgon 🌞
Blir lite konfunderad då jag går tillbaka och kollar mitt inlägg i "senaste kommentarerna", hur det ser ut där. Hittar inte, inte heller inlägg av Åsa M då hon kommenterat i samma tråd.
Våra inlägg syns om man går in under forum "anhöriga".
Tar tid att lära sig hur allt funkar men tålamod är inte min starka sida. 🙈

Jag tyckte tidigare att det var intressant att läsa hurdana inlägg oavsett forum som 'ploppat upp" senast jag läste. Men, nu funkar det ju inte. 🤔

Ha en bra dag,
solen kämpar sig fram här som jag befinner mig. Kanske blir vår någon gång.
🌺🌞

Hej @tröttiz!

Bra fråga! I "senaste kommentarer" kan du själv välja hur du sorterar, antingen tidsordning eller per tråd. Kan det vara så att du sorterat på per tråd och då missat vissa kommentarer utanför dessa? Om du klickar på tidsordning ska du kunna se alla kommentarer oavsett vilken tråd de ligger i. Vad händer om du provar göra så istället? Hör av dig igen om det fortfarande inte skulle funka!

Hälsningar,
Miriam Alkoholhjälpen

@Miriam
Hej. Märkligt. Jag får det tyvärr inte att funka. Jag tar och väljer "tidsordning", men får inte alla tyvärr. Måste gå in i forum och klicka där, t ex "anhöriga". Jag skulle vilja se senaste kommentarer vad gäller hela forumet, men det funkar inte ..

Livet fortsätter här i lugn och ro i ett avseende. 🙏
Jag är på resa i Palma på Mallorca och tog spårvagnen upp till Soller. På det hängde en man utanför fönstret och filmade. Jag tittade lite bedjande på honom att han kanske inte borde göra så men han fortsatte. 🙈 Det är ju vuxna personer men efter mitt förhållande med en som inte riktigt kan ta vara på sig känns det som jag försöker ta vara på andra. 🤔 Blir man så här vaksam?

Härligt med lite sommar då våren inte verkar komma dit jag bor ... 🙏🌞
Men så skönt att ta dagen som den kommer.

Kram. 💜
Sköt om er, och kom ihåg att ni inte kan leva någon annans liv

Så härligt med Mallorca! Jag känner igen känslan från spårvagnen. För mig började den inte i samband med mitt liv med någon med beroende, utan har typ alltid varit så🙈

Vet inte hur många gånger jag varit på väg att ingripa på mataffären när små barn står upp längst fram i kundvagnen medan föräldern istället glatt lämnar vagnen för att hämta något någon annanstans 🤪

Ansvaret för hela världen blir lite för stort och tungt att ta. Det är verkligen en resa att begränsa sig. Hörde en gång att ”help is the sunny side of control - stop helping so much”. Försöker tänka på det när hjälpnödigheten infinner sig 😅

Fortsatt trevlig resa!🏝️☀️

@has
Tack så mycket! 🤗
Ja, man får försöka att inte ta ansvar för dem runtomkring. Inte alltid lätt dock veta var gränsen går till att vara en "normal" person söm bryr sig om medmänniskorna omkring och när det blir för mycket kontroll. 🤔

Allt gott Has. 🌺