Hur går man vidare?
Hej allihopa!
Jag är ny här och känner att jag behöver tips och råd av människor som vet vad jag går igenom. Jag har många underbara vänner/familjemedlemmar som står vid min sida men jag saknar att prata med någon som har samma erfarenhet som jag har. Ska försöka göra min historia kort. Jag träffade min sambo första gången när jag var 15 år, blixtförälskad och lycklig var vi tillsammans i 10 månader. Han festade en hel del redan då och var väl lite spännande. Några år senare blev vi åter ett par och jag trodde väl att han skulle ändra på sig vad gäller drickandet. Hans pappa omkommer tragiskt i en olycka 1½ år innan vårt första barn föds 2000. Min sambo är uppväxt i en liten by där alkoholism har funnits i generationer så han vet väl inget annat. Efter min svärfars död så gick det långsamt utför för min svärmor och min svåger. Min sambo startade eget företag 2002 som han drivit i den lilla byn där han är uppväxt. Vi bor 5 mil därifrån vilket har resulterat i att min sambo ofta har varit borta. Jag har förstått att jag många gånger blivit bortvald pga alkohol och sk "kompisar". Det har varit många jobbiga år med förtvivlade försök att få rätsida på detta problem och att min familj ska fungera. Jag har gått i terapi, försökt prata med honom och hotat.....ja listan kan göras lång. För ca 3 år sedan började jag tröttna på allvar efter att ha försökt få min svärmor, svåger och min sambo på fötter. Jag började drömma om en egen lägenhet där jag och mina barn kan få lugn och ro. Nu är det ju så att min sambo sköter sitt jobb och har byggt upp en firma som fungerat bra, nu har han fått fast anställning och vi har bra ekonomi och ett fint hus och många fina grejjer....men det är något som fattas mig. Vi hade en jättekris i sommras som ledde till familjerådgivning och enskild terapi för min sambo. Äntligen kändr jag att min sambo var påväg att ta tag i detta problem. Han fick antabus utskrivet och skulle börja men har inte gjort det. Jag flyttade hemifrån med barnen mellan jul och nyår och flyttade hem med det löftet att han skulle börja med antabus och om han sedan inte kunde kontrollera detta själv skulle han ta in på ett behandlingshem till våren.... Jag har varit borta med vårt äldsta barn på aktivitetshelg och lämnat den yngsta hemma nu under 2 helger och när jag kommer hem på söndagen så är min sambo full...... Kan inte förstå hur han kan göra detta mot sina barn. Jag har pratat med hans arbetsgivare och de har lovat att prata med honom och erbjuda honom hjälp. Jag känner mig totalt körd i botten och jag har kämpat så för att försöka få till en förändring vad gäller detta. Min sambo har vägrat prata med mig om det som hände förra helgen vilket gör mig sårad och totalt nonchalerad. nu har han istället börjat fixa till hemma med nya möbler och lite ombyggnationer.....vad blir bättre av det??
Rörigt inlägg, jag vet. Min fråga är: var hittar jag styrkan att ta tag i detta och bryta mig loss. Jag är orolig att mina barn ska få en pappa som super ner sig totalt, super när han har dem hos sig (för han har väl ändå rätten att ha sina barn för han är ju för det mesta en bra pappa). Jag är helt enkelt livrädd för att kliva över kanten....hur gör man????
.

Lelas

Hur har det gått, Framtidsvännen?

Kram!
/H.

Framtidsdrömmar

Jo då, jag lever. Känner att jag gett upp på många plan- orkar inte strida mera.
Tack för att ni tänker på mig- jag följer er i era trådar.

Kram

Lelas

"Som din dag, så skall din kraft ock vara..."

Så sjunger vi i en av mina favoritpsalmer: Blott en dag. Och så är det ju. Vi får den kraft vi behöver för att klara varje dags utmaningar.

Du skriver att du har gett upp, och så kanske det är. Men när du behöver kraften så kommer den att finnas där för dig. När det är dags.

Kram, vännen!
/H.

... att läsa att du gett upp och inte orkar strida mer.

Jag förstår dig så väl: oj, så många gånger jag gav upp, men precis som Lelas skriver så kommer kraften tillbaka. Många gånger har jag känt att jag inte orkar mer, inte orkar just då, att jag inte orkar leva i det men inte heller orka lämna, men så en dag bara går det. En dag i taget.

Min sambo är "snäll" igen och jag saknar tvåsamheten, men för mig är detta rätt - att jag lämnade. Det är kanske inte det rätta för dig, men en dag kommer du orka sätta din gräns.

Kram

Vad drömmer du om för framtid idag?

Lägg alla måste-tankar åt sidan, blunda och se vad du önskar dig av din dag?

Varm kram!

Framtidsdrömmar

Just nu känner jag mig så tom....
Försöker att hitta saker att se fram emot- svårt att ha framtidsdrömmar. Måste börja lära mig att leva i nuet. Måste börja älska mig själv- hur gör man det?
Hemma är allt ett enda vaccum- vi går om varandra och han gör sitt och jag mitt. Jag håller fullkomligt på att spricka. Finns inget VI... Men det är ju inget nytt.
Summa= inget nytt händer i mitt liv. Kanske sker det förändringar med korta steg som jag just nu inte ser i min bubbla. Förändringar hos mig själv. Sambon är nog inte mogen för förändring- för honom är jag bara luft. En luftbubbla som sköter om hans barn, lagar hans mat, handlar hem hans mat, städar hans hem och ser till att han har rena kalsonger.....

Jävla skitliv!! Det är bara jag som väljer.......... Det är bara jag som kan göra vad som är rätt för mig.

Framtidsdrömmar

Ville bara skriva ner hur min midsommar varit. Jag förstår om ni inte orkar läsa mitt ältande men jag skriver för att jag ska kunna gå tillbaka och titta den dagen jag är fri...
Bortbjudna på middag på midsommaraftonskvällen, jag och barnen åker hem tidigare, sambon som naturligtvis inte är redo att följa med hem då, kommer hem vid 2-tiden. Kommer och lägger sig vid kl.5 och jag tror att han fortsatte att dricka mellan 2-5.. Midsommardagen; jag är ledsen, orolig, ångestfylld, kontrollerande och misstänksam. Med andra ord en dryg jävel. Han sover till kl.11 tar sin första öl igen vid 15-tiden, därefter börjar min oro inför hur kvällen ska bli. Märker så tydligt hans motoriska oro- hans vankande hit och dit som tillslut leder till att han försöker dölja intaget starksprit genom att hälla det i kaffet. Springet ut och in i garaget, sköljandet av munnen och doften....,tänk vad jag känner igen alla tecken. Kläcker ur mig något av vad jag ser (trots att jag bestämt mig för att inte säga nåt när han är onykter) detta slutade som alltid- han förnekar sina problem och att han smyger och döljer. Försöker igen förklara hur dåligt jag mår av att han dricker och att det inte bara påverkar honom utan hela hans familj- " du har inget att göra med om och hur mycket jag dricker" är vad han säger. Jag är som vanligt en bortskämd jävla unge dom aldrig lärt mig att stå på egna ben, är otacksam och dum i huvudet. Fan vad ont det hör att höra detta även om jag försöker att borsta av det.
Nu sover han fortfarande- inga roliga planer för helgen som vanligt- bakfyllan styr.
Jag hoppas att jag kommer närmare och närmare mitt beslut.
Idag känner jag mig inget värd- det är en sån dag i dag.

markatta

Och som sagt så ältar du så mycket du behöver. Det är en del av processen när man ska fatta stora beslut, att fram och tillbaka gå igenom, för sig själv och med andra.

Tänker på det du skrev den 16:e, "Sambon är nog inte mogen för förändring- för honom är jag bara luft". Tyvärr så är det nog så att man som par inte alltid är synkade vad gäller förändringar. Om du accepterar det faktum att han inte är redo för en radikal förändring så får du fråga dig om du är redo att leva med honom, kanske i många år, utan att en förändring sker?

Du frågar hur man lär sig att älska sig själv. Ja, om man befinner sig i en miljö där man ständigt oroar sig för någon annan, vakar över varenda steg denne tar och då detta gör en till en människa man inte vill vara, så är det oerhört svårt att älska sig själv. Jag önskar du kunde få lite andrum, komma bort ifrån den miljön om än bara för några dagar. För mig var det i alla fall en nödvändighet för att fatta vettiga beslut, att inte stå mitt i skiten. Är man mitt i det så är stressnivån för hög för att kunna tänka klart. Prova att åka iväg, kanske bara över en helg med nollkontakt. Stäng av mobilen och se vart det för dig i tankarna.

Han är inte ditt barn. Du behöver verkligen inte laga hans mat och tvätta hans kalsonger. Låt honom göra det själv. Det är hans val att dricka men när du hjälper honom att ta hand om alla vardagsbestyr så underlättar du också för honom att kunna fortsätta dricka. Du hindrar honom från att tvingas ta ansvar för sitt eget liv och du hindrar dig själv från att se till dina egna behov.

Jag vet att det är svårt och kan låta hårt men det blir liksom dubbla budskap när vi skriker och bråkar på vår alkoholist om att sluta dricka men ändå möjliggör fortsatt drickande genom att ta hand om och se till att allt rullar på.

Ta hand om dig!

markatta

kring det här med att lära sig att tycka om sig själv. Jag separerade från min sambo, bröt kontakten helt ett tag. Idag är han nykter och vi umgås som ett par men jag är inte redo att flytta ihop ännu, det känns fortfarande nytt.

Just den tiden som vi var isär och inte hördes/sågs tror jag var avgörande för att jag skulle påbörja processen till bättre självkänsla och självförtroende, en omtumlande resa jag fortfarande gör. Under en period så var jag tvungen att acceptera att vår relation var slut och att han inte ville/kunde sluta dricka. Självklart kände jag en massa kring det, sorg, ilska, lättnad, skuld, saknad. Men jag lärde mig också att jag inte gick under av att vara "själv". Jag både överlevde och levde, började leva MITT liv. Jag tror det är en viktig punkt i att börja gilla sig själv, att man kan definiera sitt eget liv utifrån sig själv och inte bara genom någon annan.

I den dysfunktionella relationen jag då levde i så upplevde jag bara att jag fanns som människa de få gånger jag fick bekräftelse av min sambo och jag upplevde att det bara var han som kunde ta bort det onda som han utsatt mig för. Jag skapade en meningsfullhet för allt lidande genom att gå och vänta, hoppas på att han skulle ta bort det, göra det bra igen. När jag lämnade honom så var jag tvungen till att ta hand om mitt mående själv, kunde inte lägga det i hans händer längre och efter ett tag så märkte jag att det gick att "sprida ut" bekräftelsen så den inte stod och föll på en enda människa, en kram från en vän, en snäll kommentar från en främling. Sådant jag inte var mottaglig för då jag levde med min alkoholist. Jag började få konturer helt själv, kunde se att jag kunde göra saker för att själv må bättre.

Kram

Framtidsdrömmar

Tänk vad det är skönt när någon svarar och reflekterar på det jag skriver. Känns alltid så himla bra. En sorts bekräftelse på att nån ser en....

Kram

..på räkneverket att andra har läst det men inte mäktat med och svara, ta det som en liten bekräftelse att någon har läst dina rader.
Det funkar för mig, jag läser allt, men svarar sällan numera, så vi finns härute...

/Berra

Det är just ältandet som är det viktiga!!
Jag höll ju på i flera månader att älta här, och innan det hade jag ältat länge också... Det är det som gör att det blir lättare att komma fram till något!

Jag förstår precis din helg, jag minns så väl när man hade varit ute på något, eller för den delen att sambon "bara" drack själv på natten - å ena sidan var det skönt att han sov länge nästa morgon för jag orkade knappt se honom, å andra sidan så himla sorgligt, tråkigt och jobbigt att han sov eftersom jag ville hitta på något roligt med familjen. Men - hur det än var så hade jag som du svårt att hålla tyst - och det jag fick tillbaka var ungefär som du:
"jag har inga problem, men jag måste ju dricka för jag får ju ingen bekräftelse från dig... Dina föräldrar har ju inte fostrat dig så du fattar ju inte hur jobbigt jag har det..."

Precis som Markatta skriver: så länge vi tjatar men ändå stannar så är det kört. Han kommer inte fatta att han måste förändra något så länge du står kvar. Jag vet att det låter hårt, jag har själv fått orden till mig och kände då att det var hårt, men samtidigt så rätt.

Kanske är han "bara" alkoholist och kan reparera sitt skadade liv, och ni kanske kan få det som Mulletant eller Markatta!

Kramkram!

var det i vårt liv - så länge jag tjatade, bönade, bad, skällde & skrek, sa att han skulle säga när något var jobbigt så skulle jag hjälpa... så länge hände inget annat än att det blev långsamt värre - med kortare bättre perioder emellan. På slutet innan jag lämnade gick det snabbare utför. I och med att jag gick och avsåg att flytta vände det - men efter det var det ännu en lång väg innan han var nykter av egen inre vilja och önskan. I samband med en svår situation sa jag också till honom att jag inte kan hjälpa honom, "jag har gjort allt jag kan och det har inte hjälpt". Lelas och Mr-Pianoman har gjort samma resa. Jag har inte ältat så mycket här... när jag började skriva hade jag redan flyttat ut och tillbaka - men processen fram till det steget varade flera år med inre ältande och en rad olika saker som jag lät hindra mig. Om det vore enkelt skulle inte forumet behövas.
Styrkekramar! / mt

Framtidsdrömmar

Jag har i hela mitt liv, ända sedan jag fick börja jobba, haft sommarjobb, helglov och lovjobb. Har sparat ihop till mina utlandsresor som jag gjorde när jag var ung och till andra saker som jag ville ha. Gick 3-årigt gymnasium och sedan 3 år på högskola och sedan en kurs på ett halvår. Fick efter högskoleexamen och denna kurs ett fast jobb där jag jobbar nätter och dagar omvartannat. Jag jobbar många timmar när jag väl är på jobbet och det resulterar till många lediga dagar trots att jag jobbar min heltid. Detta jobb har gjort att jag har kunna vara hemma med mina barn mycket genom åren- jag har kunnat byta dagar om jag absolut behövt vara ledig för att göra något med dem eller för mig själv. Jag har det bra, klagar inte- tjänar bra med pengar (iaf så att jag klarar mig).
Jag får ofta höra av min sambo att jag inte har nåt att klaga på för jag har det så himla bra. Han får det hela tiden att låta som att jag ska vara så tacksam över att vi kan ha ett fint hus, en fin bil och den standard vi har. Jag bidrar faktiskt också till den standarden med hälften. Dock har jag inte överflöd efter att allt är betalat men jag har mycket tid med mina barn och det värdesätter jag mycket. Jag har under alla år önskat att även min sambo ville lägga mycket tid på familjen men han har oftast jobbat eller varit borta. Nu ska jag absolut inte säga att han aldrig varit med oss för så är ju naturligtvis inte fallet men jag har hela tiden känt det som att "han köper sig fri". Min mamma och pappa har alltid funnits för mig, oss och barnen så även för min bror och hans familj. Vi har en bra relation. Min sambos relation till sin mor, broder och syster är ju långt ifrån bra, vilket jag har berättat om tidigare. Det är mycket tack vare min mamma och pappa, som kunnat ställa upp som barnvakter genom åren, som min sambo har kunna vara borta.
För en tid sedan sålde vi vår gemensamma bil som var dyr i försäkring, dyr i drift och dyr i avbetalning. Jag ville sälja den pga att min sambo på senare tid börjat tycka att bilen kan skrivas över på mig eftersom det är jag som åker i den. Han skulle minsann inte betala mina bensinräkningar då jag åker på jobbet (till saken hör att då den drog mest bensin var/är väl ändå alla kortresor till och från skolan, affären, aktiviteter och kompisar...). Så med det i bagaget och att jag inte har råd med en så dyr bil om jag ska betala allt själv så såldes bilen. Jag har sedan dess fått låna min mammas och pappas bil men det blir också krångligt i längden. För några veckor sedan så berättade min mor och far att jag skulle få ärva pengar- de ville ge mig och min bror en del av arvet. Nu tyckte de att det var ett bra tillfälle då jag behövde en bil. Jag har nu köpt en bil, med hjälp av min pappa. Min sambo har inte vetat vad jag ska köpa och att jag har köpt en. Kanske är det väl därför som han är sur nu- han inte fått vara med och bestämma. Till saken hör att jag ALDRIG fått vara med och säga något om alla hans fordon han har köpt genom åren och alla saker som det har investerats i- jag har hållits utanför allt. I lördags när han var på fyllan igen så kom det ju fram att han tycker att jag är en bortskämd snorunge som aldrig behövt göra rätt för mina pengar, att jag bara kan gå till mamma och pappa och gråta en skvätt så får jag pengar (jag har aldrig bett mina föräldrar om pengar). Till saken hör att han just nu håller på att få ärva en massa fastigheter av sin morfar, men det räknas inte.
Jag har förklarat för honom att jag inte vill känna tacksamhetsskuld till honom ang bil, det enda jag vill är att ha en familj som fungerar och där man bryr sig om varandra- jag skiter fullständigt i alla fina grejjer- önskar bara att jag kunde få må bra.
Varför hackar han på mig och trycker ner mig hela tiden..... Jag tycker att jag faktiskt har rätt att känna mig besviken på honom efter allt han gjort mig och barnen.

... kanske få känna sig själv lite bättre för en stund? Men vad vet jag...
Min ex-sambo sa väldigt ofta till mig att "passar det inte så kan du dra för huset är ändå mitt", eller om vi bråkade så sa han ofta "du ska ut, huset är mitt"... För att han hade investerat mer i huset, men vi hade ändå båda lagt pengar och det fanns papper på det. Det är ju lite samma sak som din man gör uppfattar jag det som?! Kanske att det är ett sätt att visa att de har makt över en?

Jag förstår precis hur ledsen du blir - been there, done that...
Att dina föräldrar har möjligheten att ge dig (och din bror) förskott på arvet är ju jättefint - nu kan de ge dig glädje och själva få ta del av den genom att se den, istället för att vänta. Det betyder ju inte att du är bortskämd, men det din man säger om och kring allt detta säger ju en del om honom - otrevlig och elak verkar han vara. Kanske beroende på sin alkoholism, kanske även pga av andra orsaker...

Ta hand om dig! Ditt bilköp säger en del om dig och din framtid - du verkar vara på väg på egna ben!
Kramar