Senaste kommentarer

Hej kära ni! Måne, vi är så lika märker jag mer och...

2010-09-15 06:38 av monkey - Hej kära ni! Måne, vi är så lika märker jag mer och mer. Skönt att hitta en som gör jag. Jag har ju inte hittat mig själv än så det du säger att din man inte känner dig och att det inte är så konstigt, är inte så konstigt. Jag kan inte dela allt med min man. Tyvärr. Kvinna-mamma46, tack för dina ord. Nätet kanske inte är så smart. Jag vet men det är så nära och så lätt, men nej. När jag gick i...

"Hur förtvivlad var inte jag när jag tvingade glaset...

2010-09-15 05:24 av Adde - "Hur förtvivlad var inte jag när jag tvingade glaset till munnen, bara för att sekunden senare få upp det igen - och dessutom bli ännu mer förtvivlad när jag insåg att det kom upp för fort, hann inte få någon effekt av det... Hur förtvivlad var jag inte när jag satt på golvet storgråtandes och bad till Gud att hjälpa mig ur det helvete jag hade skapat?" Så rätt beskrivet !! Det bränner bakom...

Hej Måne, ja det var jag som var ute och seglade och...

2010-09-15 00:15 av Fenix - Hej Måne, ja det var jag som var ute och seglade och provade mina nyktra vingar. Har varit ute på en miniresa. Blev en fin upplevelse att lägga i minnesbanken. Nämligen en icke bakfull, nykter morgon i hotellets matsal. Vilken känsla att kliva upp pigg och ta för sig av alla goda grejer och äta en rejäl frukost. Kolla i tidningen och snegla lite på en del gäster som inte såg så pigga ut. Tänkte...

Tro istället för förtvlivlan. Jag blev förundrad av...

2010-09-14 22:17 av segaletta2010 - Tro istället för förtvlivlan. Jag blev förundrad av dina rader, Adde! En beroende kan bäst hjälpa och förstå en annan beroende. I dag klarnade det lite för mig, visst hade jag fastnat i min självömkan! Tyckte att det var orättvist att ena tjejen kunde gå ut och ta sig ett par dagars fylla, medan jag var tvungen att stanna på behandlingen och hålla mig nykter... Men vänta lite nu, vem är det som...

:-) "Det finns fördelar med att inte dricka...

2010-09-14 21:36 av MisaLisa - :-) "Det finns fördelar med att inte dricka alkohol." För mig finns bara fördelar och inga nackdelar. Iaf än så länge. Kram

Hej Berra. Ja ibland är det inte lätt...Jag har i...

2010-09-14 20:09 av surran - Hej Berra. Ja ibland är det inte lätt...Jag har i två dagar hatat SJ för att de inte kan komma med sina jäkla tåg. Stått och väntat på bussar som varit fulla (hehe) redan när de kommit . Men jag har fått åka till jobbet med bekanta och vi hade trevligt i bilen. Sen får jag ett SMS från min stackars dotter som får skit av sin pappa för att jag inte har bil och inte kan köra hem hennes väskor. O...

Välkommen adde härlig läsning sann o viktig mår...

2010-09-14 15:45 av måne - Välkommen adde härlig läsning sann o viktig mår sådär föll förra helgen men skriver igen o vill lyckas tänker inte ge upp kramar Måne

Välkommen Gunnar tre dagar,imorron fyra härligt kram...

2010-09-14 15:41 av måne - Välkommen Gunnar tre dagar,imorron fyra härligt kram Måne

Hu,vilken soppa på ditt jobb men ,VILKEN TUR att du är...

2010-09-14 15:39 av måne - Hu,vilken soppa på ditt jobb men ,VILKEN TUR att du är lugn en smula avtrubbad,så du kan skjuta det ifrån dig men inte verkar du känslomässigt avtrubbad i allafall,jobbmässigt i guess. Livet är komplext,men, det är ju faktiskt inte problemen i sig som är problemet utan problemet ligger ju i betraktarens ögon,hur vi väljer att möta dem o med lugn sans ,ro går det fasen så mycket lättare där funkar...

Usch! Just nu har jag lyssnat på de...

2010-09-14 14:59 av Berra - Usch! Just nu har jag lyssnat på de illavarslande kraxande kråkorna... Jag vet, jag SKA inte, men de befann sig i samma fikarum som mig. Lite svårt att inte få min uppmärksamhet, de talade till mig... Vill att jag ska hålla med i alla pessimistiska upplägg, hålla med... Allt snaskigt som man kan frottera sig i, illvilja... "Ja ni ska nog få se, det kommer att gå åt h*lvete med den...

hallo brudar Monkey,min Monkey jag äter citalopram...

2010-09-14 13:31 av måne - hallo brudar Monkey,min Monkey jag äter citalopram samma styrka som du för tillfället började med 20 men behöver mer just nu,likson du älskar hösten ,med skiftande färger,klar luft,mossa,svamp o tända ljus men psyket dalar ändå,så det måste få en skjuts o jag gör allt vad jag kan för att hjälpa det på traven,inte förra helgen,,huhuu vill säga men ändå,,,10 dar sen rädsla,smyger inpå mig men jag...

Detta är inte de riktiga 12 stegen utan en "förklaring"...

2010-09-14 12:26 av Adde - Detta är inte de riktiga 12 stegen utan en "förklaring" på vad man vinner på nykterheten. Kolla här på de 12 stegen : http://www.aa12-steg.se/aa12-steg.se/steg_trad_loften.htm

Hej Adde! Kul att du skriver ner de 12 stegen här. Jag...

2010-09-14 10:31 av Karin S - Hej Adde! Kul att du skriver ner de 12 stegen här. Jag lovar att följa med i ditt skrivande. Själv skulle jag aldrig våga sätta min for på något AAmöte el liknanade. Fixar inte sociala sammanhang på det sättet. Karin

Monkey, hej på dig! Ang Fluoxetinet....tala bara om...

2010-09-14 10:28 av Karin S - Monkey, hej på dig! Ang Fluoxetinet....tala bara om nästa gång du ska ha förnyat recept att det är 40 mg som gäller, jag har ätit det i över 10 år och det är min minimidos, allt under är förlite. Oftast måste jag dessutom plussa på med ytterligare någon annan sort för att få fullgod effekt, detta trots psykoterapi. Vi reagerar alla olika på mediciner och doser, vissa av oss behöver högre doser...

Ha ha Monkey. Inga hippiesar men väl hispisar. Så...

2010-09-14 10:25 av Kvinna-mamma46 - Ha ha Monkey. Inga hippiesar men väl hispisar. Så hade jag oxå det och jag såg upp till hippiesarna som verkade så fria och lyckliga till skillnad från min stränga och neurotiska familj. Hmm. Så blev jag lite för mkt hippie med rödvinsglaset ständigt i näven, radikala åsikter och ganska mycket flum. Konstigt att mina barn blivit så "rediga" som de är. :) Beställ inte medicin på nätet,...

Ja du Berra.. sån känns min hjärna oxå för...

2010-09-14 10:13 av Kvinna-mamma46 - Ja du Berra.. sån känns min hjärna oxå för tillfället. Läst för mycket om dendriter, synapser och myelinskidor. :) Känner riktigt hur det sprakar och brakar därinne nu... inte minst när jag är röksugen. Tänk att jag var så kass i systemet att jag var i det sista stadiet där alkoholen i bästa fall fick mig att må bra en stund av förväntan, känna mig normal en stund och sen bara svart hål.......

Jo Så vackert att ge sig själv den vackaste gåvan ,...

2010-09-14 09:06 av Thea - Jo Så vackert att ge sig själv den vackaste gåvan , livet utan alkohol. Tack Berra för de fina orden! Kram Thea

Go'morgon Livet! Pia, jo tack, min fronallob...

2010-09-14 09:00 av Berra - Go'morgon Livet! Pia, jo tack, min fronallob mår alldeles utmärkt... Har inte fått några nya smällar sedan min nykterhet blev ett faktum, vare sig från in eller utsidan... Och det känns skönt... Faktum är att jag håller på och meckar ihop alla söndersupna synapser nu, och det har varit ett riktigt virrvarr... Ett utdrag ur min inre dagbok.. "..Få se nu den här röda sladden ska kopplas...

Tre dagar nykter nu.

2010-09-14 07:01 av Gunnar - Tre dagar nykter nu.

Hej min måne! Jag är också född på 70-talet. Vi är...

2010-09-14 06:30 av monkey - Hej min måne! Jag är också född på 70-talet. Vi är nog ungefär lika gamla. Det var inte mycket hippiesar runt mig men väl hispisar. Mamma mådde dåligt periodvis, ingen alkohol, men psykbryt. Antidepp, jag äter fluoxetin. Läkaren har skrivit ut 20 mg/dag. Jag äter 40. Det går hur bra som helst. Inte för att jag egentligen förordar att man ska skita i vad läkaren säger men när man har träffat 10...

De 12 stegen - Vad vinner jag? 2. Tro istället för...

2010-09-14 06:27 av Adde - De 12 stegen - Vad vinner jag? 2. Tro istället för förtvivlan Jag började tro på mig själv och mitt liv i samma takt som alkoholen försvann ur min kropp. Jag insåg att jag har möjligheter att skapa och välja inriktning på mitt nya liv, att det är jag som gör valen och ingen annan. När jag var aktiv så upplevde jag enbart förtvivlan över hur mitt liv hade blivit och hur synd det var om just mig...

Pantade är vi nog alla,lite till mans nog det som gör...

2010-09-14 05:49 av måne - Pantade är vi nog alla,lite till mans nog det som gör oss så härligt frispråkade,eller?! måste ju intala mig att nåt gott kommer ur allt det här Fenix,fågelvän var ute o promenerade igår kväll då en jättelik rovfågel seglade inte så långt ovanför mitt huvud fri,mäktig,vacker tänkte faktiskt på dig då kanske var det ett tecken av nåt slag kändes så jag vet,jag är lite flum men absolut inte dum men...

Berra the dasspoet vi behöver såna som du o sjuk...

2010-09-14 05:38 av måne - Berra the dasspoet vi behöver såna som du o sjuk humor älskar jag kram på dig Måne

Hej Alla... Ytterligare en påminnelse varför man inte...

2010-09-13 23:49 av Berra - Hej Alla... Ytterligare en påminnelse varför man inte ska... ..cykla på fyllan, t.ex http://www.liveleak.com/view?i=a93_1284398569 Mors Berra (ändrad 14/9, stavvfel...det heter ju inte cyckla utan cykla..)

Jag tycker Berras frontallob är alldeles underbar!! Kram

2010-09-13 21:45 av surran - Jag tycker Berras frontallob är alldeles underbar!! Kram

fniss Berra.. jag undrar hur det egentligen står till med...

2010-09-13 21:15 av Kvinna-mamma46 - fniss Berra.. jag undrar hur det egentligen står till med din fronallob? :)

Tack Segaletta ! Ditt tillfrisknande Jag finns där...

2010-09-13 18:51 av Adde - Tack Segaletta ! Ditt tillfrisknande Jag finns där inom dig ! Du är nog inne i en liten sorgeprocess och har gått vilse i ett tillstånd av självömkan. Självömkan är farligt för oss innan man lärt sig att hantera den. Jag själv kan absolut idka, fullkomligt frossa i, självömkan MEN jag vet idag att det är farligt för mig så jag stannar och njuter ett tag men ser sen till att ta mig ur det innan...

Åh, vad härligt att se dig här igen! Välkommen...

2010-09-13 17:39 av segaletta2010 - Åh, vad härligt att se dig här igen! Välkommen tillbaks! Hopp istället för hopplöshet.. Jag önskar att jag kunde känna hopp inför framtiden och glädjas för de små sakerna som gör vardagen. Men just nu är jag inne i en svacka (tror jag iaf), och tycker att det mesta känns meningslöst. Jag har t.o.m börjat fundera om jag verkligen vill leva nyktert... Var tog mitt tillfrisknande Jag vägen??! Jag...

Hej Man måste ju inte vara värsta skribenten för att...

2010-09-13 14:53 av surran - Hej Man måste ju inte vara värsta skribenten för att skriva här och det finns ju inget krav på att man måste dela med sig. Det räcker att du finns här. Hitta på nåt att göra den tiden fram till bolaget stänger.Kanske behöver du prata med någon på vårdcentralen. O jag vet att det är skitsvårt att gå dit. Det tog mig sju veckor innan jag svalde stoltheten och ringde. Men det var skönt att få hjälp...

Värsta tiden kommer vid 16-tiden, då suger det som...

2010-09-13 13:28 av Gunnar - Värsta tiden kommer vid 16-tiden, då suger det som f-n. Men, jag ska klara det, jag har gett mig f-n på det, annars hade jag inte berättat för min fru i fredags, eller börjat skriva här. Jag ska klara det!

Hej Gunnar, Grattis till två dagar, -Tricket är att...

2010-09-13 13:14 av Bollen - Hej Gunnar, Grattis till två dagar, -Tricket är att inte dricka det första glaset (kommer från rätt person, drack ett glas i helgen..) Håller med Helene, läs lite bland trådarna, det är otäckt hur lika vi alla är.

Hej Helen! Jag har läst mycket på forumet och känner...

2010-09-13 13:14 av Gunnar - Hej Helen! Jag har läst mycket på forumet och känner att jag kan få hjälp och stöd av er andra och era berättelser. Jag har mycket i bagaget och är kanske inte riktigt beredd att delge er allt. Jag är inte mycket för att skriva och vet inte hur aktiv jag kommer vara, jag vet däremot att jag kommer läsa forumet varje dag och att jag vill bli fri från detta helvete. Gunnar

Hej Gunnar! Gratulerar till den här förändringen och...

2010-09-13 13:12 av Magnus - Hej Gunnar! Gratulerar till den här förändringen och den tidigare med tobak. Tobak har ju många likheter med alkohol i hur de påverkar hjärnan. Så du har nog rätt i att det kan vara klokt att göra på samma sätt nu som när du lyckades sluta med det.

Hej Gunnar. Välkommen hit till detta forum. Mitt råd...

2010-09-13 12:40 av surran - Hej Gunnar. Välkommen hit till detta forum. Mitt råd är att du läser vad andra skrivit. Jag lovar att du inte kommer att känna dig ensam!!! Jag har också suttit och druckit ensam mycket. Sista tiden hittade jag dock en man som gillade att dricka lika mycket som jag. Detta har resulterat i att han är på behandlingshem och jag kämpar här med alla andra för mitt liv. Ja, för jag ser det faktiskt så...

Hej! Det här är det svåraste jag någonsin gjort. I...

2010-09-13 12:23 av Gunnar - Hej! Det här är det svåraste jag någonsin gjort. I fredags bestämde jag mig, jag berättade för min fru att jag har alkoholproblem. Det kom som en total överraskning för henne, hon hade inte märkt något. Dom senaste fyra månaderna har jag efter att hon gått och lagt sig satt mig vid datorn och hinkat i mig 1-2 flaskor vin, varje dag. Idag har jag varit nykter i två dagar och det känns i hela...

God morgon Kristin Hur mår du i dag? Själv har jag...

2010-09-13 09:29 av Märta - God morgon Kristin Hur mår du i dag? Själv har jag haft en sån "där" helg igen, men i dag känns det llte bättre. Tänker mycket på det Mie skriver, att våga se det som är viktigt i sitt liv. Men om man ine vågar, eller om man inte vet.... Jag mår så dåligt av de här bakslagen. Jag kämpar på, varje dag. Önskar oss alla kämpande en bra start på veckan, med all den styrka som var och en behöver. Ett...

Tack !

2010-09-13 09:16 av Adde - Tack !

Känns fint att se dig här.

2010-09-13 09:05 av victoria - Känns fint att se dig här.

Jag vill tacka alla som har saknat mig ! Speciellt vill...

2010-09-13 08:52 av Adde - Jag vill tacka alla som har saknat mig ! Speciellt vill jag tacka de som tagit sig tid att leta upp mig på Facebook och skickat trevliga små meddelanden om saknad ! Det som nu fick mig att tänka om vad gäller mitt val att fortsätta skriva här är Lilla Blås personliga meddelande som var fyllt med kärlek. Tack för det mailet ! Efter att ha varit på Gullbranna och mött många "färskingar", både...

Hej Måne! Forumets egna poet...

2010-09-13 08:43 av Berra - Hej Måne! Forumets egna poet minsann... Mina dikter brukar hamna i dassboken... Ja nu undrar ni säkert vad det är... Det är en "klotterbok" som ligger på dasset, den infördes av några vänner ifrån Holland... Det var där man fick sitta ifred och sköta sina göromål, men man hade ju tid för att tänka... Det var en mamma och hennes tonårsdotter som aldrig hann och prata med varandra, de...

Sidor