Vågade skriva här

Profile picture for user vår2022

@Varafrisk Tack! Kul att du kikade in. Ja, det går bra med nykterheten. Jag får så många nya insikter och styrka när jag är nykter. I alkoholdimman kunde insikterna inte nå mig, när de kom blev jag rädd och drack ännu mer för att slå bort dem, tillfälligt. Nu är jag inte rädd längre, efter att jag snabbt kände hur sinnet och tankarna klarnade och istället kom styrkan. Nu antar jag utmaning efter utmaning och blir allt starkare.

Allt gott till dig och kämpa på💕

Profile picture for user Sländan

@vår2022 skrev:"Jag måste göra jobbet själv för att det ska landa inom mig, varje timme, varje dag. Det finns inga genvägar

Du gör de så bra, jag har skrivit de förut men gör det igen. Du har så rätt att det inte finns några genvägar. Även om jag har varit nykter en längre tid nu, så jobbar jag lika mycket med mig själv som i början, fast på ett annat sätt. Jag har blivit så nyfiken på mitt nyktra jag, vem jag är och vad jag vill. Det känns som om jag utvecklas varje dag, med nya tankar och funderingar om livet i allmänhet. Just den här nyfikenhet tycker jag bäst om, och känslan av att man klarar av alla känslor utan alkohol är fantastiskt och så bra för självförtroendet 🤗
💕sländan

@Sländan Alltid lika trevligt när du tittar in💕 och beröm kan man aldrig få för mycket av, det gör mig glad😀.
Ser fram emot att utvecklas varje dag, med nya tankar och funderingar om livet, och att det fortsatt pågår hela livet. Har alltid varit intresserad av hur människan fungerar psykiskt, det egna psyket, i grupp mm. Har bra självkännedom och jobbat med mig själv sedan ung vuxen och genom olika faser i livet. Men alkoholen under årtionden har nästlat sig in och stört och skapat ett konstruerat jag, ett jag som inte får en äkta kontakt med mig själv och med förödande resultat. Nu får jag äntligen kontakt med mig själv på ett äkta och sanningsenligt sätt och jag ska ta igen förlorad tid genom att läka och se framåt🥰.

Ha en fin dag sländan❤️

Dag 53. Vacker morgon. Klarblå himmel, solen tittar fram. Plusgrader och snön har smält bort. Skulle gärna haft kvar snön och några minusgrader. Sov hela natten för andra dagen i rad. Mycket drömmar men inga tunga. Kaffe i sängen, snarkande hundar, läst nyheter och uppdaterar i forumet. Tror jag känner mig nöjd, att jag lyckats bryta mitt alkoholintag. Känns som det är länge sedan jag drack. Funderar på hur det var för så där 54 dagar sedan. Ångest, skuld, skam, värdelös. Röda ögon, pluffsigt ansikte, taskig hy. Bara vilja gömma sig under täcket. Förstår att vinet håller på att dra mig i fördärvet, måste sluta! Men hur? Kan jag? Vill jag? Hur gör man? Vad tråkigt livet blir utan vin. Hur ska det se ut? Vill inte ta hjälp utifrån, pinsamt! Vågar inte gå till läkare och kolla hur min kropp mår, mina värden, levern…hjälp! Allt som blir fel i mitt liv just nu beror på att jag dricker, det blir i alla fall tio gånger värre! Alkohol förstör mitt liv, jag kommer att gå under, kanske skada mig och till och med dö pga alkohol! Jag har ju ett bra liv på alla sätt och ett lyckligt äktenskap. Eller är det vinet som håller oss samman, kan vi inte ha trevligt utan vin? Är vi kära utan vin? Dricker vi för att stå ut med varandra? Vi gör ju så mycket roliga saker tillsammans, lagar mat, intressanta diskussioner och reflektioner men kan vi ha det så utan alkohol? Men de flesta bråk och irritationer beror helt klart på alkoholen och de poppar ju upp som titt och tätt, usch! Sådan ångest och ågren, dagen efter är vi tysta och olyckliga. Lite vin höjer upp stämningen igen och allt är som förut. Ångest! Måste ta en återställare snabbt! Fan, det hjälper inte, måste ta mer! Jag orkar inte mer! Jag är en alkoholist, en alkoholist!!! Hjälp! Nu jävlar tar du tag i detta, tänk på barnen, på jobbet, på ditt liv! Du är ju klok, förnuftig, målmedveten och stark! Tänk hur fräsch du kommer att se ut, du minns ju hur du såg ut innan. Tänk att vakna upp nykter och slippa ångesten. Nu tar du tag i detta, det finns en sajt som heter alkoholhjälpen, du är anonym också. Du kan fixa det här! Du måste, du har inget val. Du kan inte dricka alkohol, du är alkoholist!

Ja, nu är jag här 53 dagar senare😀. Jag är nöjd, stolt och glad över mig själv.

Nu när jag läser vad jag skrivit ser jag att det var en annan del av mig som började prata när jag var i diket. Börjar skriva i jag form och när beslutet togs var det i du form, intressant!

Ha en fin torsdag💕

Och tilläggas kan att vi håller inte ihop pga av alkohol. Vi har fått ett mycket bättre äktenskap och har det roligare på alla sätt och vis och faktiskt ännu kärare utan alkohol❤️

Vill också tillägga att alkoholhjälpen har varit ett otroligt stort stöd i kampen! Allt stöd, all uppmuntran, alla intressanta inlägg, få ta del av andras resor i med- och motgång, erfarenheter, nya som gamla medlemmar. All igenkänning och att inte vara ensam om problemet. Det har varit och är ett superviktigt forum för mig och har hjälpt mig att komma dit jag är idag. Tack❤️

Profile picture for user Ase

@vår2022 vilket fint inlägg som så tydligt beskriver hur du diskuterade med dig själv och tillslut kom fram till det här beslutet 😊 .
Du ska känna dig nöjd och stolt över dig själv!💖
Kram

Profile picture for user starten på det nya

Tiden går fort ;) Jag tänker att det blir mer på riktigt när man skriver och talar om ja i mitt fall alkoholberoende, det finns en anledning till att de vill att man ska tala i jag form i AA men även på behandlingar och det är att pratar man om dom så är det de andra eller rent generellt men i jag form så träffar det mer i hjärtat, iaf så fungerar det så för min del.

Jag håller så klart med Ase du ska verkligen känna dig nöjd och stolt över dig själv.

@starten på det nya Tack! Ja det ger
Mycket att skriva av sig och sätta o d på sina känslor och tankar. Håller med att jag form träffar mer i hjärtat och att det inte blir verksamt om man säger dom eller man.
Kram💕

Dag 54. Sov hela natten, tredje natten i rad. Något nytt sömnmönster verkar vara på gång. Dricker fortfarande mycket bubbelvatten men behöver inte gå upp mitt i natten på toa. Reflektion, tränar mycket lydnad, varje dag med hundarna. En går i koppel och en går löst. Den som går lös behöver klara absolut lydnad för att kunna utföra sin uppgifter. Han är mycket lydig och lyssnar bra, vi har en fin kontakt. Dock är det lite svårt för honom att gå fot, han vill gärna gå en meter framför och vips är han på väg på ”egen promenad”. Blir inkallad och snart samma sak igen. Det handlar så klart om föraren, mig som inte är konsekvent i uppfostran. Han är smart och förstår att han kan tänja på gränserna, är uthållig och tar tillfället i akt att smyga sig sakta framåt längre och längre fram.

Jag har tänkt att ja, ja good enough, han kan inte gå fot perfekt och jag har inte orkat vara konsekvent och ta itu med det. Han har ju så mycket energi i kroppen. Får hela tiden säga åt honom, lite irriterat att gå fot, varje promenad. Nu har jag dock tagit nya tag och nytt grepp. Jag orkar nu. Massor av positiv förstärkning när han går fot som han ska, blir det fel, börja om. Korta stunder, fot, fri gång, fot, fri gång…utan irritation. Det händer saker, han tycker det är positivt att gå fot, det märks att han slappnar av. Tidigare var det inte positivt att gå fot med en irriterad matte, mer förvirrat.

Ja, min poäng är att mitt tålamod och tolerans blivit så mycket bättre när jag blivit nykter. Jag är mer trygg, positiv och glad vilket visar sig i mitt ledarskap gentemot hundarna. Nu är det roligare att jobba tillsammans med mig. Igår apporterade han t.o.m. ett ben i skogen, satte sig bredvid mig och ville visa det, släppte det och sprang vidare, annars blir det lätt att han tuggar på det själv en bit ifrån. Han var motiverad att apportera och jobba ihop😀.

Ha en fin fredag💕

Dag 55. Sov nästan hela natten, ett uppvak på toa. En vecka till julafton. Tycker om julen egentligen, det kan bara bli så mycket stress när storfamiljen samlas med allt. I år blir det på annat sätt, mindre grupperingar. Dels pga underliggande konflikt, coronaspridning och sjukdom. Förra året med corona var ju ett förstasteg iof då vi inte träffades, tyckte det var ganska skönt. I år skulle vi nog kunna setts men blir inte så. Kändes sorgligt, som en skilsmässa till en början. Känns ok nu, faktiskt lite skönt ändå. Knyt, mindre stress, eller ingen stress, kanske ny tradition, vi får se hur 2022 artar sig.

Jag ska göra en plan för en vecka, lägga ribban där det känns bra. Inga måsten, göra det jag vill och orkar. Tycker om att pynta och fixa jul. Ska hämta lite material i skogen att dekorera med ute och inne. Det ska bli en skön ledighet och jul och kul att träffa några nära och kära❤️.

Ha en fin lördag💕

Dag 56. Två månader nykter. Rekord! Så glad att det sker före jul och nyår, slippa all ångest som det ökade drickandet i vanliga fall skulle medföra under dessa helger och ledighet. Fulla förråd och full jag. Nu kan jag köra bil när som helst om det behövs.

Känner mig lite nere, vet inte riktigt varför. Känslan jag kan få fatt är, behov av att bli sedd, bekräftad. Ett återkommande tema hos mig. Har inte haft dessa känslor på ett tag nu. Försöker inte trycka bort dem, vet att jag behöver sätta ord på dem. Känns ändå jobbigt att kännas vid dem, pinsamt, skämmigt. Som att böna och be om uppmärksamhet. Kanske skulle dessa känslor inte dyka upp om jag hade fått min uppmärksamhet och blivit sedd som barn. Varför kan man inte bara gå vidare och strunta i dessa känslor, jag är ju vuxen nu. Hur ska man kunna komma förbi detta och slippa dessa känslor? Jag vill inte ha dem. Jag vill inte ha detta behov. Jag kan klara mig utan, jag är vuxen nu. Jag vet ju att jag inte riktigt fullt ut fick det jag behövde som barn, de vuxna hade fullt upp med sig själva. De har heller inte fått det de behövde som barn, och kunde inte ge det till mig. Jag fick mer än de fått men inte tillräckligt. Jag måste lära mig leva med denna saknade byggsten i min grund. Grunden rasar inte, byggstenen stöttas av stenar runt om men det är ett hål där det drar in kyla emellanåt. Det blir kallt och jag huttrar.

Nu känns det lite bättre när jag skrivit ned och fått sätta ord på mina känslor i min dagbok. Nu ska jag nog orka sätta igång med saker jag tänkt göra idag, i alla fall lite.

Ha en fin fjärde advent🌟

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 Grattis till 2 månader som nykter! 🥳🥳🥳

Ditt behov av att bli sedd och bekräftad kommer att minska efterhand i nykterheten - ha tålamod! Man blir mer chill som nykter, tar inte sig själv och andra på lika stort ansvar längre. Den nyktra resan gör också att självkänslan och självtilliten stärks, och då behöver man inte andras bekräftelse lika mycket. Tips från coachen 😉

Kram 🐘

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022 Grattis till alla dina dagar! Du verkar så stark o kommer säkert att reda ut dina funderingar men så klart kommer det gå både upp o ner... Så är det för mig iallafall. @andrahalvlek ger så mycket hopp även till mig!
Önskar dig en fin dag o Kram 🤗

Profile picture for user Se klart

Grattis @våren, bra med alla dagar i ärmen- tar sin tid att rada upp dem om man skulle få för sig att fundera över vad en sätter på spel.
Jag tror att det finns många av oss här som inte fått vad vi skulle ha behövt. I någon mån tror jag att det är människans villkor. (Nu pratar jag inte om våld, kränkningar etc- vill bara klargöra)
Men det finns mycket som är så hoppfullt med att leva, det finns nya chanser. Och om vi kan sätta ord på och liksom se i vitögat vad vi behöver - då är ett stort arbete gjort.
Jag som varit och fortfarande är ”gränslös” vad gäller min egen kapacitet och energi- dvs jag hittar inte handbromsen för jag har inte fått den förevisad. Ingen har sagt ”det räcker bra så” jag har alltid levt med ”lite mer orkar jag”. Där finns också en nyckel till mitt drickande.
För ett par veckor sedan- inspirerad av @annabell började jag klura på vem som kunde vakta mina gränser, en Gränsvakt är vad jag behöver.
Den här helgen ägnar jag några stunder åt att fundera över vem han är, hur han kan hjälpa till. En vuxen-lek men också ett sätt att använda den vuxna överblicken och kognitionen kring ett problem som uppstod redan innan (iaf jag) hade ett språk.
Det är utvecklande och det kunde jag inte säga om alkoholen. Jag vill bli smart, kanske vis en dag.
Jag tror på att berätta, formulera sig. Det har människan på sin sida. Kram! 😍

@Se klart Tack för insiktsfullt svar. Det är nog så, att lägga fokus på att inte ha fått allt leder inte så långt och som du säger i någon mån människans villkor, att inte fått det man skulle behövt. Att det är utvecklande att sätta ord på det vi behöver och det leder framåt. Tror på det och det händer något inom mig när jag försöker formulera mig, även om det känns lite pinsamt och skämmigt. Det är även så utvecklande att få andras syn och formuleringar på det. Varför känns det pinsamt och skämmigt då? Är det för att man tryckt bort känslorna? Kan tycka att barn som kräver mycket uppmärksamhet är bortskämda och jobbiga, kanske för att jag inte gjorde så? Det är ju en naturlig fas i ett barns liv.

Insikt efter promenad. Att det känns pinsamt och skämmigt är ju för att jag inte vill tillåta dessa känslor, jag vill inte kännas vid dem. Att det inte är vuxet att känna så. Dessa måste accepteras. Att det är ok. Bra nu fick jag tag på det som skaver. Det kommer att hjälpa mig gå vidare och närma mig mina förbjudna känslor.

Dag 57. Njuter av att vakna upp varje morgon nykter. Lite snöyra som nu upphört. Igår var jag rätt låg och blasé idag lite bättre. Men det är ok, det får vara så. Alkoholdjävulen har i alla fall ingen chans, jag är starkare. Det den har att erbjuda är helvetet. Jag vet att det blir bättre och jag står ut, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge😀Lite julstress kryper på men har bestämt mig för att lägga ribban på good enough. Ska städa klart det sista idag så jag kan ägna mig till sådant jag tycker är roligare. Bra att aktivera sig det för tankarna på annat och resultatet blir fint. Jag kommer att bli nöjd och njuta.

Ha en fin måndag där ute💕

Jodå, julstressen med allt planerande är här, om än inte lika intensiv som tidigare. Gammal vana gör sig påmind, ett glas vin så släpper stressen, slappna av! Logistik hit och logistik dit. Sängplatser till alla…inget sug på vin men något som får mig att slappna av. Men nej! Inget vin! Suck och stön, blasé. Nej, tar en sväng med hundarna frisk luft kanske hjälper.

Profile picture for user fröken_fri

@vår2022 Precis så är det. Gamla vanor. Kämpa, kämpa, göra något annat istället när tankar 💭 kommer. Det tar tid, men det blir lättare och lättare och när man vet det så är det ju värt kampen. Du är beundransvärt tycker jag, inspirerar och peppar andra samtidigt som du jobbar med dig själv 🤗💓

Profile picture for user miss lyckad

Mig hjälpte det att tänka tankar som: Det är inte Miss Lyckad som vill ha alkoholen det är hennes hjärna.Det är hjärnan som är beroende av substansen som finns i alkohol. Jag vill inte förstöra min kropp och mitt liv längre. Och så tänkte jag mycket på dom som inte klarat sig. Supit så mycket så dom blev sjuka och dog till slut av alkoholrelaterade sjukdomar. Jag kände även några som klarat sig från att drunkna i A- träsket. Och mår idag väldigt bra. Konstruktiva tankar. Heja er. 🤗🤗✨💫

Profile picture for user Tikka

@vår2022 Så sant där,, det är lättare att stötta andra (försöka iaf) än att stötta sig själv. Men det har ett pris.
När farsan levde sa alla,, du måste försöka hjälpa pappa,, ja, men jag då,, vem hjälper mig då, som blev ännu sämre ju mer energi jag la på gubben.
Sen hamnade morsan i ett vindrickande som gjorde att hon tappade jobbet, hon var 64 då så det var som inget att försöka laga.
Men hon ringde mig i parti och minut och grinade å hade sig.
Jag sjönk ännu längre ned i skiten.

@miss lyckad Ja helt rätt. Bra att tänka att det inte är vår 2022 som vill ha vin det är hennes hjärna. Svårt att förstå att hjärnan kan vara så beroende, klart jag hört och på något sätt kan förstå men inte att att jag ska drabbas. Och att det tar sådan tid att bli fri. Men nu vet jag. Bra ändå att läsa fakta för att förstå och att få höra dina erfarenheter som varit med ett tag. Tack!

@Tikka Ja, det har verkligen sitt pris att barn ska stötta de vuxna. Så fel och omvänt. Jag är diplomaten i min stora familj, sett till att alla har det bra, fixat och donat för alla. Sett till att lugn råder. Glömt bort mig själv. Stressat. Jobbar på att se om mina behov och stressa mindre. Första steget är att sluta dricka.
Nu är det dags att vi tar oss upp ur skiten!

Dag 58. Sovit som en stock. När jag vaknade var jag tung i huvudet, fan varför drack jag så mycket igår! var min första tanke. Men insåg snabbt att jag är nykter och huvudet och sinnet lättade genast😀. Minus 10 grader och sol, en frisk dag. Blir skoteroverallen på hundpromenaden. Idag sista städandet inför jul så att alla gäster, våra barn, får sina sängplatser. Min man och jag har barn från tidigare äktenskap så det blir ett gäng samt svärmor på annandagen och några dagar framåt. På julafton blir vi ett gäng hos min bror. Känns, just nu, lite bättre med irritationen och stressen. Pratade med min man igår och det lättade på trycket, han är så tålmodig och bäst❤️.

Det är bra att se vad som triggar mig att ta till alkohol. Stress och ilska. Min man hänger inte med i svängarna, jag kör på i full takt, pratar inte och är irriterad, över allt! Jag tycker att han borde efter snart 15 års äktenskap kunna läsa mina tankar. Klart han känner till detta tillstånd och vill att jag berättar vad som irriterar mig. Sen när jag till slut berättar så lugnar jag ned mig. Inser att jag stressar i onödan och faktiskt kan be honom om hjälp. Ja, jag ska träna på att be om hjälp och prata ur skägget.

Så idag ska jag andas, städa i lugn takt och vila emellanåt. Ska pyssla med dekoration i julens tecken och det tycker jag är kul😀.

Ha en bra dag❄️💕

Vår, det låter som bra idéer för att få det lugnare. Be om hjälp, och säga vad man vill och menar. Jag är lite Avis på dig och alla som får till en jul a’la Tomten är far till alla barnen. Där alla är typ vänner. Samtidigt är jag inte så intresserad av jättestora tillställningar. Iår firar jag med ex-svärmor och ex+ 2 av våra barn med familjer, ex svåger m sambo..Tyckte egentligen inte det var så bra. Men får tro detta blir sista julen med dom. Jag skulle hellre hitta egna traditioner, där man firar med människor man tycker om, inte för att man är ingift släkting. Min dotter tyckte jag skulle vara med. Jag förstår irritationen, många har kring jul. Jag har haft den typ varenda jul. Just att stressa och fixa och dona, sen ändå kanske inte vilja umgås med dom inbjudna om man fått välja. Oftast blir det ju kul ändå. Som tur är dricks det sällan alkohol hos ex-svärmor. Jag börjar jobba på julaftonskväll, så inte så långdraget heller..😅..Jag jobbar många jular och andra storhelger. Det tycker jag funkar fint. Blir en extra slant i lönekuvertet också. 🤗🤗

@miss lyckad Jo det blev en bättre dag efter vårt samtal. Det ska bli mysigt att få hit våra 5 barn och de har ännu inte bildat egna familjer. Det jobbigaste och stressigaste är allt städande och fixande innan. Att inte dricka känns skönt det blir mycket lugnare så. Vi brukar inte heller ha alkohol på julen men jag har smygit med mitt drickande. Hoppas du får en fin jul 🎅

Hoho,, det där smygandet känner jag igen,, man planerade långt i förväg så mycket av det som behövdes på julafton fanns av någon anledning i källaren i kallförådet, man han ta många supar i allt springande.

@Tikka Jag hade gömmor på toa och sprang och ”kissade” hela tiden, ute i garaget får jag skulle ”hämta” något och en plats i köket dit jag rännde. Fan vad skönt att slippa i år🤪

Dag 59. Drömde så mycket i natt. Chattade hela natten här😂. Vilka givande konversationer om hur vi ska hålla oss nyktra och kämpa. Så mycket bättre drömmar än de när man super😱.

Nu äntligen är de stora dragen i julstädningen klar. Njuter av det rena och julstämning råder. Idag blir det lite matlagning till knytet på julafton.

Igår när jag lyckats tämja julstressen kom ny stress. Mitt projekt är avslutat och jag har inte lyckats få ett nytt jobb till nästa år. Det börjar bli verklighet att jag måste skriva in mig på Af och anmäla mig till a-kassan 1 jan. Har ju vetat om risken ett tag men nu är det verkligen så. Det blir mindre inkomst, så mycket roddande med anmälan överallt mm. Så enkelt att bara arbeta och få sin lön varje månad, semester…50+ aldrig varit arbetslös, svårare att få jobb i denna ålder. Så lätt att känna sig värdelös, en nolla. Min man fick ner min stress, vi har förmånen att vi ändå klarar av att bo kvar minst ett år framåt.

Inom mig känner jag ändå mig som en vinnare i den tuffa kampen mot alkoholdjävulen. En ny vinst varje nykter dag. En förutsättning för att må bra och för att klara av att hitta ett nytt jobb. Tänk om jag satt fast i alkoholträsket i denna situation! Det skulle ha varit förödande och destruktivt. Huh! Hemska tanke! Så på något sätt är jag ändå en segrare och jag kommer aldrig att vika mig för alkoholdjävulen mer💪😎.

Så kämpa på där ute alla vinnarskallar💪❤️

@vår2022 Bra dröm du hade, hoppas julen blir bra för er.
Förstår att det känns drygt med jobbsituationen,, kan se till mig själv, haft samma jobb nu i 25 år,
fyller 49 nu i januari. Tänk om man skulle bli arbetslös,, jag kan ju inget annat än det jag jobbar med,
man blir ju inte "het" på arbetsmarknaden direkt!
Kämpa på!

Profile picture for user majken_r

@vår2022 så fint att ta del av din optimism trots utmaningen med arbetslöshet. Tänker det är så viktigt att ha tillgång till hopp och förmåga att också se det man har. Kram och ha en fin dag⭐️

@Tikka Tack! Försöker att se arbetslösheten som en möjlighet också, en chans att kanske få ett ännu bättre jobb😁. Jag är rätt bred i utbildning och erfarenhet så jobb finns men ålder kan tyvärr vara hinder. Sedan är det svårt att komma in på ställen, många tjänster är redan ”tänkta” för någon specifik och man ska ha känningar. Har själv fått jobb på detta sätt så jag ska inte klaga. Men det är inte lätt för folk att få in en fot på ett företag och det är tråkigt i sig.

Det ordnar sig med jobb. Jag närmar mig 60 och är inte orolig för att byta jobb framöver. Jag märkte att om man är frisk pigg, har utbildning, så är den långa erfarenheten av olika jobb en stabilitet och kunskap, som många eftersöker. Jag har en ex-svärmor som var distriktsköterska i 20 år, som 62-åring bytte hon jobb till sjuksköterska i psykiatrin, hon fick jobbet för sina utbildningar och sin långa erfarenhet..Utbilda sig kan typ alla, men lång erfarenhet tar många år att få, vilket yngre omöjligen kan ha, så deså. . 😁👍🏽

@miss lyckad Det låter hoppfullt! Tänker att det borde vara så. Konkurrensen är hård men skam den som ger sig. Har varit på intervjuer men ännu inte fått något. Någon gång borde det vara min tur😁.
Ha det så fint💕

Tjoho! 60 dagar säger Nomo, min app. Idag ska granen in och kläs, skinkan in i ugnen, laga köttbullar och annat. Ved ska staplas och hundar ska rastas. Allt ska göras utan stress och vila mellan varven. Två barn kommer och det blir uppesittarkväll med Bingolotto och skinkmacka. Känns som en rolig dag och det ska bli kul att träffa barnen😀.

Kämpa på alla där ute och stay sober💪❤️

@fröken_fri Tack😀. Men vi inspirerar varandra, att ge pepp ger inspiration och att få pepp inspirerar. Ser fram emot att höra av dig ikväll om planen, om du ska avslöja den vill säga🥰

Går in på dag 62. Har så svårt att somna. En härlig, skön och avslappnad julafton med min brors familj och min. Promenad i nysnön, grillade korv och marshmallows till lunch. Såg hela Kalle, har inte gjort det på flera år, stått i köket. Julbord och alkofri öl. Inget sug på starkare. Julklappar och tomte sedan kaffe och kaka. Körde hem, bor en bit ifrån, hemma 24. Tror det är kaffet som håller mig vaken. Hoppas kunna sova efter detta inlägg. Imorgon (eller senare idag) bara ta det lugnt och ut på lång hundpromenad. Sedan julbord på en med alla barnen och svärmor. Det blir lugnt och skönt. Nu hoppas jag John blund kommer😴

Hoppas att du har kunnat sova 😴 @vår2022 Vilken fin Julafton du har haft, liknande hade jag också, så skönt. Maken som brukar dricka whisky, öl och snaps tog bara en snaps till julmaten. Sa att han blev inspirerad av mig 😄 Det blev a-fri öl till maten och ytterligare ett lite senare, gott att ha något att sitta och sippa på. God smak också, inget sug alls på vin. Du är så beundransvärt med dina 62 dar. Grattis till din beslutsamhet och styrka.

Kram och god fortsättning 🎄🌟💓🤗

Juldagen bilen inställd, känns overkligt och platt fall. Maken vaknade med feber, tog snabbtest som påvisade covid. Åkte till en VC någon timme bort som var öppet för pcr test. Svar imorgon om det är covid. Körde hem svärmor och barn och satte en på tåget hem. Övriga barn kunde inte komma. Tittat på serie och helt slut. Julbord blev en skinkmacka. Nu håller vi tummarna från att ingen annan blivit smittad av de vi träffat. Alla andra sammankomster inställda. Nu blir det verkligen lugn och ro. Maken har feber och allmänt sjuk och trött. Hoppas det inte blir värre än så och att jag klarar mig. Stressen och oron skulle varit typiska tillfällen att dricka på men inte blir det bättre för det! Tvärtom.
God fortsättning på er.

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 Så otroligt tråkigt 😢 Ibland blir det inte alls som man tänkt sig. Och det är okej att vara ledsen och besviken över det. Mer än okej. Jag tror att man ska tillåta sig att vara just lite ledsen och besviken, att det faktiskt går över snabbare då.

Ungefär som när man bekräftar andras känslor, sina barns tex, och att de kommer ur ledsenheten snabbare då. ”Ja, det är riktigt synd om dig och jag förstår att du är jätteledsen”. Och sen stryker man dem kärleksfullt över ryggen, kramar om dem.

Jag tror att vi överlag behöver bli duktigare på att bekräfta våra egna negativa känslor också - inte bara bita ihop och agera så handlingskraftigt i alla lägen. Jag minns att jag en bit in i nykterheten kunde bli otroligt ledsen, gråtledsen. Och att det faktiskt var skönt att gråta. Då hade jag inte gråtit på många år innan dess, utan bara bitit ihop och agerat handlingskraftigt.

Och du har helt rätt, alkohol hade inte förbättrat läget. Tvärtom.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad fint skrivet. Bet ihop och packade julmat åt alla, tröstade barn för kraschade planer med kompisar. Stuvade in dem i bilen och sade det kunde varit värre. På vägen hem grät jag i bilen. Sedan hördes vi på tel och var ändå tacksamma över att allt kunde varit värre. Vi hann i alla fall ses på julafton. Det är skönt att gråta ut❤️

Dag 63. Sovit gott efter kaoset med covid igår. Maken febrig och hängig, jag har klarat mig än så länge. Sov i olika rum i natt, lite konstigt, det händer endast om vi bråkat med alkohol inblandat, men kunde sova då det inte fanns ilska eller andra eländiga känslor inblandade och är nykter😀.

Blir en stillsam promenad i det vackra vädret med hundarna och sedan bara hänga. Leta filmer på Netflix, läsa böcker, äta lite och vila. Så ser dagarna ut den närmaste veckan. Tyst och lugnt. Inget att passa eller fixa. Bara vara. Det känns också märkligt.

Ha det gott på annandagen🎄💕

Dag 64. Härlig hundpromenad i det vackra vädret. Snön gnistrar så vackert i solskenet. Har fortfarande inte fått symptom på covid och hoppas det håller i sig. Maken har feber som går upp och ned men mår rätt ok. Det är värst på kvällen. Nu blir det mycket serietittande och jag tycker även om att se dokumentärer av olika slag. Inget sug på alkohol, så skönt. I vanliga fall skulle det gå åt åtskilliga BiB vid det här laget.

Ha en fin dag❄️💕

Hoppas att ni får vara pigga och friska snart. @vår2022 vilken strålande dag för hundpromenad idag 🐕‍🦺 Jag fick en riktig längtan efter ett glas vin idag när jag gick på stan, sen skulle jag hämta bilen i P-huset och i entrén stank det av öl och fylla. Vinsuget försvann fort 😝

@Tikka Han har gjort snabbtest som visade positivt för covid. Sedan gjort cpa test på vc för att konstatera om det är covid. Har inte fått svar ännu på 1177.

Dag 65. Ny nykter morgon, härligt! Maken konstaterad med covid, mår bättre och febern verkar vara borta. Jag mår bra men ska ta test på torsdag, behöver göra det enl smittskyddsläkaren fast jag inte har symptom. Det var delta varianten.

Funderat på det här med att räkna dagar, på forumet finns olika tankar om det. Jag börjar alltid mitt inlägg med antal dagar nykter. För mig är det en sporre att räkna och skriva dagen, att se hur antalet dagar ökar för varje dag och hur längre bort jag kommer från min senaste dag då jag drack alkohol. Ser fram emot att skriva dag 365 och då har jag genomgått alla dagar och högtider under ett år🤩.

Diskuterade med maken angående tankar och föreställningar om att dricka ett glas vin. Tidigare var det en förhöjare med ett visst vin till en viss rätt, men på senare tid var det skit samma vilket vin det var, bara det var vin. Visst köpte vi ett fint vin till maten ibland men det spelade egentligen ingen roll. Avslappning, mys avnjuts med ett glas vin som till slut blir en flaska eller mer. Sedan ångest, bakis…inte speciellt mysigt och avslappnande. Hjärnan har blivit så betingad att förknippa alkohol med mys och avslappning och det finns inget annat som kan ersätta det. Tyvärr har en bugg uppstått i programmet och nu vill hjärnan ha alkohol i alla stämningslägen, även vid ilska och oro och den vill att man ska dricka så länge man orkar, tills reptilhjärnan vaknar😱.

Programmet i hjärnan måste uppgraderas så att andra sätt sätt nyttjas för att må bra. I min uppgradering kommer en varning att lösa ut om alkohol finns i min närhet, minnen och känslor av obehag sätts igång om jag skulle lyfta ett glas.

Så ser min framtidsversion ut😀. Ha det gott där ute💕

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022 Hoppas ni övriga får fortsätta att vara friska o att maken kryar på sig snabbt!
Precis som du så ser jag verkligen fram emot dag 365!!! Då är det dags att fira...Då vet vi hur livet kan se ut...
Allra helst utan covidsjukdomar!
Kram 🤗

Dag 66. Fortsatt inga symptom på covid. Imorgon cpr test. Är uppe längre på kvällarna och sover längre. Satte klockan på väckning för att inte sova för länge. Väcktes 7.30. Tycker om att dricka kaffe i sängen, läsa nyheter, skriva här tillsammans med mina snarkande hundar. Ca en decimeter snö har kommit och några minusgrader. Nu har vi varit i karantän sedan den 25 december. Dagarna blir sig lika. Vid kl 11 lång hundpromenad i skogen, idag skotta snö, elda i spisen, lunch. Mer ved i spisen, städa upp lite, Netflix, radio, bok eller svtplay. Laga middag, mat till hundar, diska och sedan en serie till sent och dags att sova. Rätt skönt ändå, det har varit stressigt och jäktigt sista tiden. Karantän pågår under nyårsafton så det blir bara maken och jag samt hundarna. Vi ska planera något gott att äta och be grannen handla åt oss.

Ska skicka in en jobbansökan idag och förbereda inskrivning på Arbetsförmedlingen. Det är en hel del kring det med olika pappersintyg hit och dit. Nu är det inte många dagar tills en ny verklighet inträder, inget jobb att gå till eller sjukskriva sig från. Ska lämna tillbaka jobbdator och mobil 3 januari. Fortfarande svårt att förstå denna nya verklighet. Hur ser det ut om några månader, ett halvår, nästa jul? Svårt att planera något, semester, det är bara att ta en dag i taget, vänta på svar om man får komma på intervju. Nästa år innebär att stå ut, massor av tålamod och tolerans. Det innebär också att skapa nya rutiner med inslag av mycket träning av olika slag för att stärka mig fysiskt och psykiskt för att orka stå ut och vänta.

Men viktigast av allt är att fortsätta vara nykter, låta hjärnan återhämta sig och bli stabil igen. Tack vare nykterheten gräver jag inte ned mig i denna situation med massor av ångest och oro, läkning pågår. Mitt i detta känns det på något sätt lite spännande, jag kan inte till fullo kontrollera och planera min tillvaro som jag brukar, jag måste acceptera min tillvaro och ha tilltro till mig själv och min förmåga, self-efficacy. Det är den viktigaste ingrediensen till att få ett nytt jobb, att man tror på sig själv. Det visar många studier. Just nu har jag det och ska surfa på den vågen😀

Ha en fin dag💕

@vår2022 Det kommer att bli bra för dig. Med din positiva och stabila inställning så kan det inte bli annat än bra. Som du säger så är nykterheten det viktigaste, det andra löser sig. Sen behöver vi försöka att inte oroa oss för sådant som vi inte kan påverka. Vi gör det vi kan.
Lycka till med ditt pappersarbete idag 🤗

Dag 67. Livet går sin gilla gång här i karantänen, känns som en lång tid fast det inte är mer än sjätte dagen idag. Man blir lite trött och seg av att bara och kan liknas med att vara bakis på något sätt. Största skillnaden är att ångesten och det dåliga samvetet inte är det första som säger god morgon till mig och de är inte närvarande hos mig. Det är lugn och ro som råder och det är ok att bara vara. Suget efter sött är stort och även det har jag tillåtit. När jag drack vin åt jag aldrig sött, kunde avvara det bara jag fick vin. Nu äter jag sött men tillåter inte vin, bättre så.

Ha en fin dag💕

Käka så mycket godis frukt och bär som krävs. Nykterheten är viktigast. Eventuell trivselvikt tar man tag i längre fram. Som sagt bättre lite rund och frisk, än full och dum. Kram🤗🤗✨

@Kebne1 Tack för tipset! Min passion är lakrits och just nu färsk finsk fylld lång lakrits😋. Märker att magen också reagerar av mängden lakrits, tur att vi under covid sover i separata rum…😝