@vår2022 wow vad mycket snö! För mig som bor i södra Sverige är det sådant ksh får uppleva en gång per deccenium typ 😅
Jag försöker också fundera mer på vad jag egentligen stoppar i mig och framför allt varför. Jag drack ju ofta för att jag var uttråkad, för att vinet blev ett sällskap. På samma sätt äter jag nu. Inte varje dag och inte alls i samma utsträckning men beteendet finns där. Mitt godissug har blivit hundra resor värre efter snusstoppet. Ingen överraskning men likförbaskat jobbigt. Jag är redan överviktig och vill inte gå upp mer 🙈 Tyvärr tycker jag inte att det är lika tillfredsställande att äta tex frukt än vad det är att äta chips eller choklad. Men handlar väl även där om att programmera om hjärnan...

@Rehacer Har ju inget jobb just nu att sätta mål för så då får jag göra det på mig själv😂. Jag har blivit mer logiskt tänkande på äldre dagar, att känna först, sedan tänka och ta ett beslut. Går också lätt på känslan men tränat på att hinna tänka efter, lyckas inte alltid. Åh vad skönt att inte lägga på sig, jag och kolhydrater/socker är ingen bra kombo. Men finns massa gott att laga mat på utan.

Ha en fin kväll🤗🌷

@Friluftstok Ja, när jag drack vin var det lätt att inte äta gotter. Men utan, massor av sött och snacks. Snus hjälper ju till lite grann att inte få godissug, utan kan jag tänka mig är svårt! Kanske när jag fått bort godiset kan jag ta itu med snuset…i frukt är det ju fruktsocker men det är ju bättre än vitt socker. Nu ska du ju börja terränglöpa, då försvinner extra kilon snabbt!👍.

Ha en fin kväll!💕🌷

Dag 122. Fortfarande vinterlandskap. Åkte skidor på hundpromenaden igår. Såå härligt med klarblå himmel och sol. Vackraste vinterdagen hittills. Det var djup snö på ängen och hundarna fick jobba på ordentligt. Ingen sol idag. Ska åka så mycket skidor det går innan snön är borta igen, brukar ju gå fort.

Dagens reflektion:
Med kunskap om hjärnan och hur den fungerar vid alkohol/beroende har för mig medfört att jag bättre kan förstå varför jag tänker, känner och beter mig som jag gör. Vilken påverkan alkohol har för mig och mitt beroende. Att jag förstått att jag är beroende och inte kan dricka alkohol mer. Vilka konsekvenser det skulle innebära för mig om jag dricker alkohol. Jag har förstått vad ett återfall innebär och varför det sker. Jag har vetat om mycket av detta innan jag blev nykter men inte velat ta till mig detta, förnekat att jag har så stora problem, dricker väl en del men ingen fara.

Vad jag menar är att kunskap och information sällan räcker till för att en förändring ska ske. Människan är inte så förändringsbenägen vad gäller tex omorganisationer på jobbet. Vad ska det vara bra för? Det funkar ju som det är! Nu måste man lära sig nytt igen! Det blir otryggt, orolig kanske till och med deppig och man kan inte vara kvar i sin comfortzone. Tänker att det gäller även för mig gällande kunskap om hur hjärnan påverkas vid alkohol. Även om jag visste att alkohol inte är bra för mig, och vetskapen om att jag måste göra en drastisk förändring i mitt liv var så skrämmande på alla sätt.

Jag hade ändå motivationen till att sluta dricka, men motivation är en färskvara och den förändras också ofta. Hög emellanåt och ibland lägre emellanåt. Hur ska man då hålla motivationen uppe för att orka göra denna förändring? För min del har det handlat om att ständigt nöta in kunskapen om hjärnan, läsa och titta film på olika ställen, hjärntvätta mig själv om hur farligt det är för mig. Praktisera nykterheten i verkligheten på olika sätt. Övning ger färdighet. Träna på att hantera olika situationer, reflektera över hur jag gjorde/hanterade det. Alltså att använda kunskapen i praktiken. Att rent intellektuellt förstå och ha kunskap räcker inte, man måste praktisera kunskapen i sin vardag. Identifiera sina hinder/risker och hitta sina strategier för att motverka och komma över dessa eller mota Olle i grind. Fira sina framgångar och klappa sig själv på axeln över hur duktig man är. Det brukar generera ny motivation att fortsätta. Med tiden så får man också känna på de positiva effekterna av att vara nykter vilket ger ännu mer motivation till den nya förändringen. Under tiden får hjärnan återhämta sig och få balans igen för att hjälpa till med förändringen med allt större kraft. Den har varit rätt tillplattad och gått på error i alkoholdimman och får äntligen en chans att komma ur sitt totalt felprogrammerade ständiga alkoholsugläge som är en börda och plåga med oerhörda konsekvenser för oss.

Ha en fin onsdag!❄️💕🌷

majken_r

@vår2022 Godmorgon! Tack, igen, för intressant läsning. Jag tänker ofta att skillnaden för mig denna gång är just att jag tränar. Praktiserar nykterhet. Och över tid. Inte bara en helg. Läser också mycket om hjärnan, självmedkänsla och liknande. För mig är att känna mig själv och ta hand om mig allt viktigare. Ja, intressant hur vi människor fungerar. Låter härligt med snö och skidåkning! Vi bor definitivt inte nära varann😅 Kram!!

@vår2022 Klapp 👏 på axeln för 122 dagar💪! Du inspirerar och imponerar! Dagens reflektion skriver jag under på och tar till mig till 💯 %. Ha en underbar onsdag och passa på att njut av snön och frisk luft - stärkande för både knopp och kropp! 🤗

@vår2022
Tack för ett bra inlägg! Jag är riktigt dålig på att själv söka information så jag är verkligen tacksam att jag får så mycket bra input här!
Njut av snön, det gör jag! Jag hann ut i skogen efter jobbet igår, det var inte mörkt på hela vändan - säkert mkt tack vare snön som lyser upp. Så underbart! Det var tyst, så där tyst att det piper i öronen, och grenarna hängde tunga med snö. Det var som att gå i en sagovärld, helt magiskt! Så vackert!
Ha en fin 122-dag! Jag kör på 55 jag!
🤗

@vår2022 Önskar dig en fin dag 🥰
Läst ditt långa inlägg, så tacksam att du skriver så bra o sammanfattande för en som inte så gärna skrollar runt på nätet...
Vi räknar våra dagar, en dag i taget börjar bli många a-fria nu 👍🥰💪
🤗 Kram

@majken_r Tränar. Praktiserar nykterhet. Över tid. Så bra sammanfattning 👍 över vad skillnaden är! Och att aldrig glömma varför jag inte kan dricka/egentligen tål alkohol längre samt vilka konsekvenser det bli om jag ”trillar dit”.

majken_r

@Rehacer Önskar man kunde förflytta sig hursomhelst, rakt in i din sagoskog. Låter underbart!

@majken_r Har förstått att det är på ett annat sätt för dig denna gång och som du säger, nu praktiserar du nykterhet heltid inte bara över en helg. Så bra! Har förstått att återfall ofta beror på att man inte har färdigheter i att vara nykter, men vet inte hur man ska göra. Så att praktisera nykterhet ger färdighet i att vara nykter😁. Vi pryar eller praoar nykterhet😂.

@Ny dag Tack så mycket! Kul att kunna inspirera och jag får inspiration av att läsa, skriva och kommunicera här med er💕

@Rehacer tack! Jag tycker det är roligt att dela med mig av det jag reflekterar över och att det tacksamt tas emot😄. Ja det är helt magiskt med all snö, som du säger ett sagoland. Det blev lunchpromenad och på vissa ställen uppåt 50 cm djupt! Min ena hund är lite kortare i rocken än den andra och var emellanåt nästan helt täckt med snö😂. Nu har vi trampat upp en del så det blir lite lättare att gå imorgon. Grattis till 55 dagar!🥳

@majsan_nu Kul att du tycker det är bra och sammanfattande😁. Jepp dagarna blir fler och fler för varje dag💕

Dag 123. Hemsk dag, vakna till krig och att Ryssland invanderat Ukraina! Hoppades in i det sista att det inte skulle hända, men det hände av en maktgalen narcissistisk diktator i Ryssland. Stackars alla människor i Ukraina😓. Hur ska detta sluta?

Livet fortsätter ändå. Hundpromenad idag i ett vinterväder där plusgrader slagit till och det droppar från taket. Ett träningspass och skicka in ansökningshandlingar på ett jobb. Känner mig påverkad av den grymma mänskligheten och hur det kan vara möjligt att vansinniga galningar kan styra världen som den gör idag. Starta krig och döda oskyldiga människor, skapa massflykt och förstöra landet. Alla stackars barn som blir traumatiserade. Allt för att en jävla galen idiot vill äga och ha! Så hemskt, så sorgligt, så hopplöst.

En svart dag. Hoppas att ni alla därute orkar fortsätta kämpa för ett bra liv🌷💕

@vår2022
En svart dag - kan bara instämma o dessutom stor undran hur det ska fortsätta???
Men som du också skriver, våra rökfria liv (i alla fall för många av oss) fortsätter trots allt 🥰
Ha en fin dag - trots allt 👍🤗💪
Kram

@vår2022 123 dagar! Fantastiskt! Det ger en annan hopp om framtiden att se er som det går bra för.

Ja vilket elände att vakna till, en mörk dag.
Man kan undra hur människan är funtad som har så lätt att skada andra 🙄

Hoppas din dag ändå varit en fin en 🌸

@vår2022 ja, verkligen en mörk dag. Jag dras med lite katastroftankar i perioder och huvudet gick i spinn totalt imorse. Började dagen med en promenad men det hjälpte inte och känt mig deppig och orolig hela dagen. Dock inte ens haft tanken på att dricka på dessa känslor och det får man ju se som ett framsteg!

Hoppas din dag varit bra trots eländet på jorden 🌷

majken_r

@vår2022 kram och hoppas du får sova gott. Att vi alla får lite återhämtning och kraft🌱