Idag har jag varit vit i 24 dagar. Igen.
Det är ju inte så illa. Men varje gång har jag börjat om och tagit ett glas, som blivit två, som blivit flera.
Jag tror det är sista gången jag slutat nu. Men varför är det så svårt?
Min kropp tar stryk och denna gången har den sagt ifrån rejält. Kanske kan jag låta den få vara ifred nu?
Varför känns det som om allt det roliga tar slut utan alkohol?
Varför tycker jag att god mat och roliga stunder bara kan njutas ordentligt tillsammans med alkohol?
Varför är "att unna sig" nästan alltid förknippat med dricka?

Jag vet inte om detta ska vara en dagbok (igen) eller om jag kommer att glömma att skriva.
Jag förväntar mig inga kommentarer eller svar på mina frågor, men det är skönt att ha en plats att återvända till när jag känner att jag behöver.
Kanske ska jag gå på ett AA-möte.
Kanske klarar jag mig ändå.
Nästa milstolpe i min app är 30 dagar. Det är bara några dagar kvar, mindre än en vecka. 30 dagar. Det borde jag klara.
Idag ska jag iaf inte dricka.

@Surkärring Härligt att lägga till dag för dag o att du mår så bra i det a-fria livet 👍
Vi jobbar på sida vid sida var o en på sitt sätt o med lite olika antal dagar...
Mot ett varaktigt a-fritt liv!!!
Stora styrkekramen till var och en här på forumet 💪🥰👍

@Surkärring 120 dagar, det är stort!
En undran bara - det är så många som skriver om sitt godissug - hur är det för dig - känns det bättre då när du petar i dig lite? Undrar för jag känner mig inte så godissugen - känns det hjälpsamt att tillgodose godissugen? Tänker att det vore något för mig som fortfarande får a-sug, speciellt på eftermiddagen... Att äta godis kanske skulle hjälpa mig också!!!
Hur tycker du att jag ska tänka? Tips!
Kram 🤗

@majsan_nu åh men först och främst grattis till dig som är här och står emot alkoholen!!

Godissuget jag har är inte överväldigande, jag har väl tur där antar jag. Men innan brydde jag mig inte om godis alls.. det är lite märkligt..
Jag tänker att en ska unna sig men inom rimliga gränser. Att äta stora mängder sött ger ju ofta bara illamående och klibbiga tänder..
Jag tar en bit efter maten.. och någon bit till kaffet. För mig räcker det med nåt som stillar lusten efter det söta.

Om du inte har något direkt godissug så tänker jag att det är synd att skapa ett. Finns det något annat du tycker är gott?
När jag saknade dricka på kvällarna skaffade jag mig en massa te, olika sorter och gärna lite finare kvalité. Flera örtbaserade som stödjer en god sömn. Just det där att ha något att sippa på medan jag tex kollar på film.
Ibland köper jag någon rolig läsk, och gör en alkoholfri drink. Jag tänker att du får smaka dig fram till vad som funkar för dig, att ersätta alkoholen med.
Lycka till!!

@Surkärring 4 månader! Grattis till till dom - nu är det "bara" att fortsätta på den inslagna vägen.
När det gäller godis har du så klart rätt i att det är onödigt att skapa ett nytt behov. Fortsätter som jag brukar dvs inte särskilt mycket godis. Kvällste kommer jag inte skippa, så bra att avsluta kvällen med o för att kunna somna! Tyvärr har jag ändå svårt med sömnen, vaknar ofta upp en stund efter att jag somnat in o kanske även en stund på sena natten/tidig morgontimme... Irriterande, skulle så gärna vilja sova en hel natt!
🤗 Kram

@Surkärring Hej, det var några dagar sen sist! Hur går det för dig med att fortsätta sluta?
Mina dagar tickar på, ibland helt ok o ibland sisådär... Beror kanske inte bara på a-fria livet, ibland är det annat som är kämpigt. Det är bara att ta en dag i taget! En sak jag måste bli bättre på är det "fysiska", vet inte hur många gånger jag skrivit det??? Men i veckan som kommer blir det ett mål, åtminstone komma igång med promenader... Tror det kommer förbättra både mitt mående o min sömn!
Dina dagar tickar också på - hur tänker du om det? Fortsätta att sluta betyder a-fritt?
Kram 🤗

@majsan_nu Hej
Ja att fortsätta sluta betyder absolut att fortsätta vara alkoholfri 🙂
Jag tycker det går ganska lätt för det mesta. Gillar att vara aktiv och är morgonpigg redan från början men det är otroligt skönt att vara morgonpigg UTAN att vara bakis.. sen har det ju inte varit någon krog som lockat iom alla restriktioner, det kan bli svårare att hålla igen nu när allt öppnar upp. Fast p andra sidan mår jag så mycket bättre utan alkohol att jag antagligen kan säga just det: Nej tack jag mår bättre utan. Det känns skönt!

Att vara aktiv är underbart! Älskar när endorfinerna kommer igång...Jag har varit skadad och inte kunnat träna som jag vill det senaste året, men är på väg tillbaka och hoppas kunna vara igång som förut till sommaren. Det ser jag verkligen fram emot!!

Heja dig, som är på gång också. Promenader är väldigt läkande och skön sysselsättning tycker jag. Hoppas det blir lik positivt för dig 🙂
Sov gott!

@Surkärring Så bra att du tänker vara a-fri, jag hejar på dig! 💪🥰👍
Endorfiner - man blir nästan pigg av själva ordet. Ska tänka på det. Mina Endorfiner får komma från promenader! Ska verkligen ta tag i det. Började idag med en liten promenad men jag ska bättra mig o se till att det blir varje dag o kanske lite längre... Min sömn behöver bli mycket bättre, tänker att promenad ska hjälpa till + lite andra tips jag fått här på forumet.
Fortsätt att gilla att vara a-fri!
Kram 🤗

Jag vill gå ut!!!
Och dricka drinkar!!!
Eller öl!
Eller vin....

Jag är så himla sugen på att komma ut, träffa folk (glo på folk, mest), dricka nåt gott och bli berusad. Shit vad jag saknar det just nu!!!!
Bara alldeles precis just nu.
Jag ska inte göra det. Det leder inte till något bra och jag skulle ångra det nåt vansinnigt.
Men en liten stund precis nu, saknar jag det.

@Surkärring Det kanske inte är läge just nu men 2 av de 3 sakerna kan du faktiskt göra. Dvs gå ut o kolla på folk o ta något gott att dricka! Bli berusad är vad du måste avstå ifrån - så du kanske måste vänta lite med krogbesök.
Återstår att vänta ut o komma över suget! Ta till en annan aktivitet...
Alldeles nyss mådde du bra, tänk på hur det var då 💪🥰👍
Jag tror du klarar det o kommer att känna dig stolt!
Styrkekram från mig till dig 🤗

@Surkärring jag känner ibland samma sak. Saknaden kan ibland vara riktigt jobbig. Men då är det skönt att luta sig tillbaka på vetskapen att det är inte bättre.
Skönt att sätta ord på känslan. Hoppas du slipper saknaden idag.

@Surkärring Det hjälper otroligt bra att skriva av sig som du gjorde, ut med frustrationen bara! När jag får ur mig frustration lättar det på trycket inom mig. Sen är tankar bara tankar, så klart kan de leda till sug men det känns som du har koll på det då du direkt säger att du vet att det inte leder till något bra. Konsekvenshjärnan är med i spelet💪.

Tänk på hur skönt det är att vara nykter, hur stolt du känner dig själv över dig själv för att du fixat det så här långt. Känn tacksamhet över din prestation och hur mycket bättre du mår nu🌷💕

@Surkärring Vet inte riktigt om du tog illa upp efter mitt förra inlägg - menade inget illa... Själv hoppas jag kunna gå ut på krogen, titta på "folk" o ta något gott (a-fritt) att dricka o kanske äta något gott också. Men jag tror att jag väntar ett litet tag... Om inte min sambo kommer med idéen, då nappar jag!
Ja, vem räknar? Jag gör det men skriver inte alltid - måste kolla i min räknare för att veta! Dagarna tickar o går 🥰
131 dagar är ju superbra 👍
🤗 Kram