Idag har jag varit vit i 24 dagar. Igen.
Det är ju inte så illa. Men varje gång har jag börjat om och tagit ett glas, som blivit två, som blivit flera.
Jag tror det är sista gången jag slutat nu. Men varför är det så svårt?
Min kropp tar stryk och denna gången har den sagt ifrån rejält. Kanske kan jag låta den få vara ifred nu?
Varför känns det som om allt det roliga tar slut utan alkohol?
Varför tycker jag att god mat och roliga stunder bara kan njutas ordentligt tillsammans med alkohol?
Varför är "att unna sig" nästan alltid förknippat med dricka?

Jag vet inte om detta ska vara en dagbok (igen) eller om jag kommer att glömma att skriva.
Jag förväntar mig inga kommentarer eller svar på mina frågor, men det är skönt att ha en plats att återvända till när jag känner att jag behöver.
Kanske ska jag gå på ett AA-möte.
Kanske klarar jag mig ändå.
Nästa milstolpe i min app är 30 dagar. Det är bara några dagar kvar, mindre än en vecka. 30 dagar. Det borde jag klara.
Idag ska jag iaf inte dricka.

Så är det söndag igen och jag är fortfarande nykter yay 🙃
Är väldigt tacksam för alla alkoholfria drycker det finns, testade en ny alkoholfri IPA och en grapefruktläsk som kunde låtsas vara en GT. Det blir väl en T då, när den är utan gin..

Senaste veckan har jag ätit en massa ost, på pizza, på mackor, på kex. Jag älskar ost. Det gör inte min mage. Överhuvudtaget så fett i för stora mängder verkar ställa till det.
Förr trodde jag det bara var vin som gav mig ont i magen på nätterna men nu vet jag att även för mycket fett ger mig svär magvärk. Tur att det finns Silica gel, det lindrar snabbt!!

Jag lägger mig fortfarande tidigare än när jag drack vin på kvällarna. Men nu njuter jag av att läsa godnattsaga för min son, och att vara nära honom utan att hålla andan så han ska slippa min sura vin-andedräkt.
De senaste dagarna har jag inte haft huvudvärk heller, kan medicinen äntligen hjälpa??

Nu saknar jag bara löpningen. Men besök hos ortopeden kommande vecka kanske ger goda besked? Det är nästan så jag inte vågar hoppas. Men hoppas, det gör jag, som bara den. Jag måste kunna springa igen. Jag bara måste. Löpningen ger mig något som ingen annan träning gör. Om jag inte får springa i framtiden, blir det ett stort bakslag för min mentala och fysiska hälsa. Jag måste gå komma igång. Det har snart gått 1 1/2 år...

@Surkärring Hoppas du får positivt besked från ortopeden och kan börja springa igen. Jag fick en knäskada som satte stopp för löpningen. Har senaste tiden tränat både styrka och kondition hemma via nätet som ger en skön känsla efteråt. Tycker det känns i paritet med känslan efter en löpning. Nu när jag byggt upp styrka i benen och övriga kroppen ska jag testa om det går att springa lite lätt i vår. Går det inte har jag mitt program att träna efter. Så om du inte kan springa finns det alternativ. Gäller bara att hitta det👍🌷💕

@Surkärring En ny dag - hoppas allt är väl med dig o att ännu en a-fri dag läggs till i din räknare!
Så är det för mig, dag för dag blir många o förhoppningsvis bättre o bättre 🥰
Hoppas du får höra av din ortoped snart, hör att du längtar...
Ha en fin dag o kram från mig 🤗

De senaste proverna jag har genomgått verkar inte visa på någon malignitet, men jag väntar på svar och rekommendation för nästa steg från en kirurg.
Jag kan inte slappna av fullt ut, även om jag lättad tänker "det verkar iaf inte vara cancer".
Tänk att det var detta som skulle krävas, för att jag faktiskt skulle hålla upp. Detta, och medicin mot min värk, som inte ska blandas med alkohol.
Rädslan fick mig att skärpa mig.
Bättre sent än aldrig.
Det är ju så jag får tänka.

@Surkärring
Det har vi gemensamt även om det var olika prover som fick oss att bli a-fria... Rädsla blev det som slutligen fick mig att fatta beslutet att skippa alkoholen! Mina värden verkar nu vara ok så det är ju en framgång som jag antar är direkt kopplat till mitt nya a-fria liv. Vartefter har jag upptäckt fler fördelar med a-fritt o jag vill heller inte ha något bakslag. Så jag fortsätter på den inslagna a-fria vägen!
Det funkar ju faktiskt helt okej för det mesta 👍
Hur tänker du?
Stora kramen 🤗

@majsan_nu Grattis till dina ok värden också!!
Jag är livrädd för allt vad alkohol kan ställa till med och känner verkligen att jag inte vill ta några risker. Jag kör vidare utan!!
Det som glädjer mig är också att min man kanske kommit lite till insikt. Igår när vi var ute och åt, beställde han en alkoholfri öl!!! Det har ALDRIG hänt tidigare, när det ändå är jag som kör
Jag är så glad
Stor kram till dig med och ha en härlig helg!!!

@Surkärring Det kan finnas olika skäl till att vi slutar dricka alkohol, men det viktigaste är att vi gör det för att må bra. Skönt att de senaste proverna var positiva besked. Kul att din man beställde alkoholfritt😁. Visar på en delaktighet och respekt för dig och ditt beslut💕.

Ha en fin lördag🌷💕

Drar ut i skogen till helgen. Någon ska ta med "nåt gott att dricka"... det ska jag med: blåbärssoppa, finns det nåt bättre inte en kylig kväll?? Varmt och sött och mjukt i magen.
Jag har faktiskt inte varit sugen på alkohol så jättemycket. Någon frustrerad topp vid enstaka tillfällen men inte mer än så, vilket jag är tacksam för. Ifrågasätter mer och mer varför det varit så viktigt för mig att dricka förr. Jag kunde vara förskräckligt fokuserad på att få dricka, dricka mest, se till att alltid ha nåt i glaset, och drack min man skulle jg också ha så det blir rättvist.
Sorgligt.
Blåbärssoppa är bättre.

@Surkärring det sista du skriver, dricker min man ska jag med för rättvisans skull, oj vad den meningen slår hårt i magen. Det har varit ett argument som varit så viktigt för mig tidigare.
Hur dum är man? 😂
Känner faktiskt igen mig i allt du skriver här.

Blåbärssoppa låter bra mycket godare att dricka i skogen.

Hoppas du får en fin helg till skogs 🍀

Alltså... det här med att gå på krogen, snacka en massa, bli full och sen gå hem.. när jag tänker på det förundras jag över hur viktigt det har varit för mig innan. Vad är det som är så speciellt? Jag träffar mina vänner över en fika numera, sover gott på natten och vaknar fräsch utan ångest - det är ju hundra gånger bättre!! Vad är det som lockade så med krogen??
Är det att man för en stund känner sig levande? Jag har bytt ut det mot vind i ansiktet och skogens sus. DÅ känner jag mig verkligen levande!

Och så märkligt, att vissa bara vill ses över en öl... snacka går ju om en är berusad, men ses vi på stan vågar vissa knappt säga hallå. Vad säger det egentligen om vår "vänskap"?

I veckan var jag på konsert, nykter så klart. Det var lite svårare att stå ut med alla svettiga rockers som kom lite väl nära med sitt headbangande, å andra sidan minns jag hela spelningen, hur gött är inte det?

Jag ser fram emot Sweden Rock till sommaren, och helt plötsligt är jag inte bekymrad över hur jag ska klara mig nykter. Det kommer att bli toppen. Jag kommer att njuta fullt ut och slippa alla bakfylkemornar i gassande sol. Jag ska dricka god läsk, alkoholfri öl, lapa solsken och rocka loss. Åh vad jag längtar!!! Och när vi ska hem, behöver vi inte vänta på en chaufför som måste nyktra till. Jag kan ju köra!

@Surkärring Ja, visst är det märkligt hur man omvärderar sitt drickande. Kan inte heller förstå tjusningen i att bli berusad på lokal längre. Alltid knepigt att ta sig hem och bakis med ångest dagen efter. Alla spärrar borta och man befinner sig i en annan värld, en konstgjord sådan.

Häftig att gå på festival nykter och verkligen njuta av musiken och vakna fräsch dagen efter👍🤸‍♂️😁