@elefanten skrev: Jag tror att du fortfarande befinner dig på skalan ”jag ska inte dricka”. Du behöver förflytta dig till ”jag vill inte dricka”. Enda sättet är att fortsätta plugga nyktra fakta, nöta, nöta, nöta. Din ambivalens beror på en dissonans mellan ditt medvetna jag och ditt undermedvetna jag. Det finns en liten del av dig som fortfarande tror på alkoholromantiken. Du sörjer fortfarande att du inte kan dricka.
Så träffande! Jag ska faktiskt ta hjälp av en hjärnskrynklare för att få hjälp med att byta fokus.
Snart jul! Kämpa på alla fina här i bästa, bästa forumet! Vad vore jag utan er🙏🏼❤️❄️🌟

@Kebne1 En hjärnskrynklare kan vara bra att bolla med för att få kontakt med underliggande känslor, det omedvetna. Få självkännedom och kunskap om sig själv. Det kan ligga något i vägen och det är svårt att själv reda ut. Vi handlar ju som vi gör, ofta omedvetet i gamla mönster som finns där inom oss.

Jag har en arbetskamrat som triggar mig på ett negativt sätt och jag får jobba hårt för att komma åt vad hon triggar hos mig. Gamla mönster inom mig sedan barndomen. Som tur är har jag en ganska bra självkännedom och kan förstå att hennes handlande mot mig, det som triggar, som är från förr. Förr skulle jag dragit i mig vin och varit superarg hemma och fokuserat på hennes person, hon är sån och sån. Idag känner jag att hon gör fel mot mig, men jag försöker att inte blanda inte ihop saker. Jag fokuserar på hennes beteende och sätter gräns om att det inte är ok. Det jag inte kunde göra som barn.

Vad jag menar att med en psykolog kan man bolla och få syn på saker, få självkännedom. Det har hjälpt mig mycket till att inte ha kognitiv dissonans, att både vilja dricka och inte vilja dricka, ambivalens. Jag har fått ihop det och är inte längre ambivalent vad gäller drickandet, men jag får jobba hårdare med att inte vara ambivalent i gränssättning mot min kollega. Men det går bättre och bättre tack vare att jag är nykter och har kontakt med mig själv. Det spiller över på alla livsområden😁❤️

Ja, nykterheten är en enda feelgood-grej! Jag åkte längdskidor idag i strålande sol och krispigt kallt! Endorfiner sprutar o den varma chokladen smakade 👌🏽@vår2022

Igår var det en sån där dag som jag sent ska glömma. Så kallt så håret fryser på ögonen. Jag tog mig in till stan, för mina vänner har börjat efterlysa mig och hotat med vite om jag bangar EN gång till! Jag åkte in, bara det (t-bana) är ju typ det allra allra värsta jag vet. Halka omkring på saltsnömoddiga gator bland folk som knuffas. Jag var supertidig och hamnade av en slump på en urmysig krog, jag beställde alkoholfritt bubbel och satt i värmen och spanade på folk och inväntade vänner. Vi gick vidare,
åt gott och alla drack vin utom jag som drack te (de hade inget a-fritt!) MEN vet ni, det var så så så mysigt! Jag kände inte saknad!!!!! Det är kanske första gången på riktigt! Så, kanske jag ska öva mer på, än undvika, dessa situationer?!?! Just a thought! 🌟🙏🏼❤️❄️

@Kebne1 Men, vad härligt! Ja, undvikande beteende är ju ett sätt att flytta fram problem och även lätt att tankarna om det förstoras. Du tog tjuren vid hornen och det var inte så farligt😁. Det är verkligen lätt att skapa sig föreställningar om något som många gånger inte alls stämmer. Blev även för mig mycket lättare än förväntat på min julmiddag igår, ingen som egentligen brydde sig om att jag inte drack. Nästan så man vill skrika, ” Fan kolla! Jag dricker inte!😂”.

Ha en fin fredagskväll!❤️❄️

@Kebne1 Gött! Det räcker med en sådan här positiv upplevelse så kommer det bli naturligare och bättre hela tiden framöver. 😃 Självförtroendet och självkänslan ökar, vilket bidrar till att ”slipper-dricka” känslan växer sig starkare. Därmed inte sagt att man behöver ösa sig iväg på en massa ”övning” hela tiden.😂 Men absolut inte tacka nej till allt. En lagom takt helt enkelt. Den allt längre nyktra tiden gör underverk.

Kram

@Kebne1 Stooort grattis till ett år! Du är en riktigt sann förebild för mig! Lite gudaaktig faktiskt! 😁😇 Stjärnstatus på det! 🤩⭐️ Vilken resa du gjort. Så starkt. Så magiskt. GRYMT IMPONERANDE! 🦾🥳

Tack @himmelellerhelvette
@DRacker @Torn @vår2022❤️🌟❄️ jag har hjälpt min kära granne som gått o blitt gammal... livet livet🙏🏼
God jul alla här inne. Hoppas ni får en VIT jul i dubbel bemärkelse ❄️❄️❄️🌟❤️

Tack!
Men vet du @Kebne1
Idag var jag med min dotter på systemet,, jäklar vad suget slog till när jag såg alla flaskor.
Vi var där för att köpa julklappar till släktingar ska tilläggas,, över ett år sedan jag satte min fot där.
Nu är det kaffe och bingolotto 😊

Det slår mig att jag bär som ett ok på mina axlar. Med en vågskål. Ibland tippar den mot "dricka lite, smaka lite, oj så gott det vore", till "aldrig mer, fy fasen vad hemskt att dricka och hur jäkla bra mår jag inte nu utan". Sen håller det på lite mot det ena och mer åt det andra. Mindre och mindre mot lockelsen och mer och mer mot friheten. Jag älskar nykterheten som en nyfrälst lärjunge, trots att jag är agnostiker. Men ibland kommer saknaden. Att Axlarna sjunker ned, det värmer i magen, knäna blir mjuka och skrattet kommer oftare. Ja, jag vet att det är förljuget, inte friskt och inte sant. Tack och lov för varje dag som går så bleknar saknaden mer och mer. Kämpa på alla fina🌟❤️

@Kebne1 Det var fint skrivet. Och jag känner igen mig så väl. Med skillnaden att jag inte dricker te senare på kvällen. Jag brukar fortsätta med vin... men det ska bli ändring på det nu. Tack för inspirationen.

@Kebne1 den vågskålen finns nog på många axlar, så även mina. Du beskriver så på pricken hur det är!
Känns fint att läsa att det blir bättre med tiden, att vågskålen går mindre mot lockelsen. Tack! ❤️