Dag 3. Går ändå ok.
Har börjat leta runt efter behandlingskliniker och bara lägga in mig. Har någon nån erfarenhet? Jag har tid och pengar så finns inga hinder.
Denna gång orkar jag inte läsa och skriva till andra här. Fullt fokus nu initialt att bli frisk.
Kämpa på alla fina här inne🙏🏼❤️

@Kebne1 Inga erfarenheter av kliniker själv men läst boken som Nemo Heden skrivit och där han var på ett privat behandlingshem. Uppfattar att det är dyrt 🤑 men typ bra. Men hoppas att du ändå kan skriva här… vi är många i samma situation och vi hjälps åt!!!!

@Kebne1 Bra att du tar tag i detta igen och är här. Vet heller inget om kliniker men kanske de på beroendekliniken vet, där du gått förut? Leta tillbaka till alla trix du gjorde förra gången, träna, mediterade, isbad och annat.

Kämpa på nu och bra jobbat med 3 dagar!🥳.

Helt plötsligt har en sångstrof poppat upp i mitt huvud: "fri som en fågel". Exakt så känns det nu. När tanken på a kommer möter jag den med nyfikenhet. Vad vill jag egentligen: lyssnar inåt ordentligt.
För varje dag som går känner jag mig friare och starkare. Aldrig mer tillbaka igen!

@Kebne1 Hej! Fint att höra av dig! Härligt att du kunnat vända uppåt igen bort från alkoholen. Ja, nykterheten är frihet. Nykterheten är att fortsätta leva. Så fort alkoholen kommer i vägen slutar man leva på riktigt. Bra strategi att möta tanken på alkohol med nyfikenhet. Att man stannar upp och ger sig tid att reflektera och kommer på vad man egentligen saknar. Inte bara stänger dörren och förflyttar sig till mörkret. Fortsätt på din goda väg❤️

@Kebne1 Jag har tidigare gjort halvdana försök att dra ned och ett tre månaders uppehåll som bara blev två, med lite smygdrickande under den tiden. Mitt riktigt seriösa försök att sluta och då helt, var denna gång. Jag mådde så psykiskt dåligt av att dricka och satt helt fast i det. Jag kände att jag höll på att gå under och orkade inte med mitt liv mer. Jag var i en alkoholbubbla med ångest och skam. Mitt liv kändes som en fejk, en fasad utåt. Alltid bakis eller påverkad, visste knappt hur det kändes att vara riktigt nykter längre. Drog mig allt mer undan från familj och vänner, innesluten i min bubbla. Visste att alkoholen förstörde mitt liv och att jag måste ur det. Då hittade jag hit efter att ha varit nykter i 4 dagar. Det har hjälpt mig oerhört mycket och jag fick så mycket motivation och vilja till att förändra mitt liv. Ju mer kunskap jag fick om alkoholberoende och ju mer jag reste inom mig själv, desto mer förstod jag mekanismerna bakom ett beroende. Den fighten skulle jag vinna och nu styr jag mitt egna liv, inte alkoholen. Livet kom tillbaka och så mycket bättre!😁

@Kebne1 @vår2022 Tack att ni delar!
Undrar också varför jag tillåter mej att falla fast jag bestämt mej!!! Helgen blev inte helt nykter, som jag hade tänkt…. Det kanske är bra att inte utsätta sig för frestelse att dricka ”bara ett glas”… Behöver kanske ha en tydlig bild av elände o ångest när jag är sugen på första glaset ….Är nu besviken o förvirrad…

@TessanTuss Att utsätta sig för frestelser och tänka ”bara ett glas” i början av nykterheten är en oerhört stor utmaning och man går lätt förlorad i den matchen, för mig omöjlig att vinna. Jag sanerade hemmet på alkohol samt gick inte iväg på tillställningar med alkohol första tiden. Man brukar säga att man ska spela hela filmen, från början när man tar första glaset till hur det brukar sluta. Pränta in filmen och spela upp den varje gång tankarna på ett glas dyker upp. Göra upp en plan i hur man ska gå tillväga och ha strategier att ta till och inte göra avsteg från planen. Bara ”ett glas tanken” är en varning om på vad som är på gång, alkoholdjävulen som lurar och vill få en att dricka och bli påverkad. Kämpa på nu med nya tag!💪💕

@Kebne1 Välkommen tillbaka, jag hoppas vi kan följas åt på nykterhetens resa och våren 2024. Du skriver under vara alkoholfri och det är väl där du bäst hör hemma. I min tråd kan man läsa om mina återfall varvat med långa perioder av nykterhet. Men nu jäklar är det slut med återfall. Upplever att min ångest för varje återfall blir värre och återfallen blir djupare om än korta dvs ett par dagar. Detta är en fruktansvärd sjukdom och jag vill inget annat än att bli hon som inte dricker för att hon har gjort ett val och mår så mycket bättre utan. 🤗

@vår2022 om du skulle rekommendera en bok eller podd som du tycker jag borde läs lyssna på, vilken skulle det vara? Jag vet att du är oerhört påläst. Tack för svar🙏🏼❤️

@Ny dag jag mår så oerhört mycket bättre när jag inte dricker. För mig är det tvångsmässigt drickande på nått konstigt sätt. Jag vill verkligen inte bli en "återfallare", så nu passar jag mig noga. Målet är nyktert för all tid.

@TessanTuss jag utsätter mig inte för miljöer där alkohol finns. Min man behöver inte ha nått hemma så jag känner mig trygg. Jag tror det är nyckeln speciellt initialt i nynykterheten: inte vara nära frestelse. Nu väntar skidåkning och varm choklad. Kämpa på!

@Kebne1 För egen del gäller också alkoholfritt och jag känner igen detta med tvångsmässigt drickande. Du behöver inte berätta men hur har det varit? Det gick ju så bra för dig när du slutade så jag trodde verkligen att du hade klarat det. Men nu tar vi nya tag och huvudsaken vi inte ger upp. Det är nu vi klarar detta🥰❤️. Låter härligt med skidor ⛷️! Att vara i naturen är en befrielse.