@Varafrisk Härligt! Grattis till dina dagar! Jag håller med @Vår, ”Nykterheten visar att jag klarar av att vara nykter inte att jag kan dricka” , en helt klockren mening. 😃 Det allra viktigaste nu är att absolut inte ta det första glaset.

Kram

@vår2022 @majken_r @Torn Varmt tack🙏🏻❤️

Ja, tanken slog mig inatt när jag vaknade till eller om det var i morse att hjärtverksamheten spelar en (mig) ett spratt när man varit nykter några dagar genom att försöka få en att tro att man kan dricka. Fast nyktra dagar innebär, iaf för mig, att jag klarat av att vara nykter och inget annat.

Min man och jag tog en liten utflykt till ett nyöppnat bageri/cafe i en liten ort. Det blev gofika samt att vi köpte m oss ett bröd hem och en påse bondkakor👌🏼Till middag blev det torskrygg m bacon och en god sås av grädde/créme fraiche, dijonsenap, gräslök, västerbottenost, schalottenlök samt potatismos😋 Men snart börjar vardagen igen och jag behöver se över vad jag stoppar i mig🙈

Imorgon startar sista veckan innan behandlingen börjar. Äntligen🙏🏻

Kram🥰🐬

@Varafrisk Vilken förändring du har gjort, vilket jättejobb! Kan bara hålla med @majken_r, det är en helt annan inställning i det du skriver nu jämfört med några veckor sedan. Du skriver med insikt och en positiv attityd som gör gott att läsa:
@Varafrisk skrev: "Imorgon startar sista veckan innan behandlingen börjar. Äntligen🙏🏻" Härligt! 👍👍👍🤗

@Onkel F Tack❤️ Ja, det känns väldigt bra nu🙏🏻 Läste hos dig att livet flyter på bra även hos dig, så gott att läsa🥰

Nu kör jag igång måndagen💪🏻

Kram🐬❤️

@Himmelellerhelvette @Se klart Tack för era positiva inlägg❤️

Vissa saker kan påverka mig mycket medans vissa passerar bara förbi. Jag är väldigt påverkbar på hur energin är på jobbet. Idag var det lite sisådär. Dessutom har jag fått någon form av acne på näsan som inte syns men näsan är lite svullen och ömmar väldigt mycket nästan där glasögonen sitter. En skitsak verkligen men som idag påverkar mig. Jag vet jag vet🙈löjligt🙈men den här känslan triggade mitt sug. Och tankar kommer om att jag kanske skulle kunna köpa vin. Jag behöver ju inte berätta för någon ska inte heller ta några prover inom den närmsta veckan så….

I flödet på instagram dyker några vänner upp som i sin tur är på väg på Spa för att gratulera en vän t dem dom fyller 70 år. De är ett gäng på sex personer. Det här gänget har min man och jag också träffat tidigare på fester och bjudningar. Som sagt var så har två stycken av dem varit ganska nära vänner t oss. På varje bild dricks det öl el bubbel. Jag tänker att man har börjat ganska tidigt. Det här är vänner där det dricks ganska mycket och vi har tidigare också festat m dem. Jag får blandade känslor när jag ser bilderna. Jag känner att vi har kommit ifrån varandra mycket beroende på att när det blev tuffa tonårstider, gamla föräldrar, sjukdom och död för oss räckte vår energi endast till för våra nära och kära. Vi kunde inte hänga med på fester, vi orkade inte heller med att bjuda hem dem. Jag känner att alkoholen är väldigt viktig i umgänget dessutom kretsar samtalen ofta om affärer, pengar och ekonomi. Jag tycker om de här vännerna men vi har kommit ifrån varandra vilket är lite sorgligt. Men, jag har lärt mig mycket …å när jag tänker på hur tidigt de började dricka alkohol och hur det kommer att fortsätta så avundas jag dem inte men bilderna väcker ändå lite saknad.

Hur som helst det blev inget förhandlande för då har jag saboterat allt. Det blev dock en alkoholfri öl och lite chips. Jag vet så här kan jag inte fortsätta så jag är medveten. Det blev ändå ett besök på gymmet vilket jag känner mig nöjd över! Å nu blir det duschen!

Kram🐬

@Varafrisk skrev: "Jag behöver ju inte berätta för någon" När den sortens tankar kommer behöver du påminna dig om för vems skull du avstår från alkohol. Man kan smussla och smyga så att ingen märker något, men man sviker bara sig själv. Nu gick det ju bra, du såg bortom de flashiga bilderna och tänkte på hur det blir efter några timmar. Klokt gjort! När man börjar bli lite suddig i konturerna och förlorar kontrollen över både ord och handling är det inte lika glamoröst längre. Det gäller att spela hela filmen som AH skriver.

🤗👍

@Onkel F Ja, så är det! Jag kan aldrig mer dricka alkohol! Jag är egentligen inte ledsen över det. Jag skrev ju om det igår att nyktra dagar visar inte att man kan dricka utan att man fixade att vara nykter. Så jag fortsätter att vara nykter och går t motivationsgruppen imorgon👍🏻

Godnatt 😴 kram🐬

@Varafrisk Jag är lite nyfiken på hur du upplever mötena med gruppen. Fungerar det bra för dig? Är själv lite förvånad över hur bra AA fungerar för mig.

@Onkel F Motivationsgruppen som jag går i är som en förberedelse t behandlingen. Jag tycker väldigt mycket om att vara där. Vi är endast fyra stycken och jag tror att alla kommer att fortsätta i behandlingen. Det är inte första gången för de andra som de kommer delta i behandling. Vi läser dagens text och pratar om den väckte ngt speciellt h oss. Det handlar ju mycket om känslor. Berättar om hur vi har det just nu. Ser ofta film om olika teman på tisdagar. Diskuterar ngt ämne på torsdagar och då är det även meditation. Nu på torsdag är det sista gången innan behandlingen då kommer det en person som berättar om sin resa. En person i gruppen har sagt att jag kan följa m hen t ett AA-möte i en annan stad. Finns inget AA-möte i min stad dock NA-möte dit några i gruppen brukar gå. Jag gillar gruppen jag tyckte även om att vara på AA. Tycker om när andra berättar. Att vi alla är jämlika oavsett vad. Jag är bland människor som förstår. Jag är även tacksam för att jag har ett jobb, min familj kvar🙏🏻
Jag lyssnar nu på en bok som heter ansvarsFULL av Louise Kuylenstierna som handlar om hennes liv. I ett avsnitt i boken beskriver hon ett möte i en förort i en stad i USA. Hon vet inte vart hon är på väg utan följer GPS’n. Hamnar i ett skumt område. Kommer t ett möte där hon är den enda vita personen. Hon känner sig rädd men blir bemött med så mycket värme och välkomnande. Hon speglar den lilla erfarenhet som jag har av AA.

Till er alla…Ha en fin dag Alla hjärtans dag❤️❤️

@Varafrisk Så starkt av dig att kämpa på så bra! Varje dag du lagt bakom dig är en seger, en ny vinstlott för hälsan och livet. Tänker på det du skrev om att vara trött. Och tom. Har upplevt exakt lika. Tomheten för mig har kommit av känslan ”Och nu då? Vad ska man göra nu?” En ständig känsla av att något fattades. Vilket det också gjorde/gör. Tror man behöver gå igenom en mängd tillfällen, känslolägen, aktiviteter osv som nykter för att känna sig trygg i tillvaron och har fått lite verktyg till vad man kan göra istället. Låter helflummig ser jag. Kanske är du med 😅 Tröttheten var stundtals enorm för mig, gick knappt att vila bort. Men jag tror som @Allegra så bra skrev här ovanför att vi har gått på reserven (torterat våra kroppar) så otroligt länge att kroppen äntligen äntligen äntligen får möjlighet att börja hämta igen sig, läka och börja bygga upp. För det behöver den all kraft som går, och taggar ned en så mycket som möjligt.

Har själv, efter fem månader nykter, upptäckt att min kropp och mitt sinne verkar gå igenom olika faser/perioder. Ibland har jag varit galet trött, ibland helt tom, ibland lättretlig, ibland sprudlande glad, ibland sugen på att hitta på massa nya saker, osv. Jag väljer att se på dem med fascination och intresse. Iaktta lite utifrån, sas. Tröttheten har minskat drastiskt. Tomheten likaså. Iakttar med nyfikenhet vad som dyker upp härnäst och tänker att min nyktra resa är fasen mitt livs resa som tar mig till destinationer jag glömt eller aldrig varit till innan. Magi! Kram och styrka ⭐️

@DRacker Tack för ditt inlägg🙏🏻 Å det var verkligen hjälpsamt för idag hade jag ett kraftigt sug❤️😳Hänger med vad du menar och känner igen mig i vad du skriver. Det blev alkoholfri öl som jag skrev om igår att jag inte vill dricka när suget kommer men det var iaf bättre än starköl.

Nu är det tre dagar kvar på jobbet vilket känns skönt. Tänker att jag kan mer aktivt jobba med mycket kring mitt beroende. Det är ju även vad man gör i behandlingen. Får uppgifter att arbeta med hemma. Det handlar mycket om känslor. Jag tänker även att det handlar om att lära om …att man har vanliga dagar. Dagar som inte fylls med alkohol och inte heller behöver fyllas med så mycket annat heller. Och tillåta sig att få vara trött och att vila.

Pratade om tacksamhet i gruppen idag och idag är jag tacksam för att jag klarade av att vara nykter🙏🏻

Kramar t er mina forumvänner på Alla hjärtans dag❤️❤️❤️

@Varafrisk Jag känner igen din beskrivning av mötena, eller åtminstone känslan man får av att vara där. Väldigt likt mina AA-möten. Det blir ett slags gemenskap, problemet är ju detsamma för alla även om man är i olika livssituationer. Det känns bra att få berätta och att få ta del av andras erfarenheter. För mig blir det nästan som en liten bubbla som stänger ute allt annat, jag blir väldigt närvarande där och då. En nästan meditativ känsla.

@Varafrisk skrev:" idag är jag tacksam för att jag klarade av att vara nykter🙏🏻" . Glöm inte att vara stolt också, du klarade det trots suget! 💪💪🤗

@varafrisk en sak bland många som verkligen är fint att läsa i dina inlägg är att du beskriver många saker med en positiv känsla nu. Det är starkt och viktigt att se hur upplevelsen av livet förändras. Sug kommer- men framförallt går över. Det är det enda man vet med 100% säkerhet.
Önskar dig en bra onsdag! Kram 🌸

@Se klart Tack för ett fint inlägg, fina och uppmuntrande ord🙏🏻 Det gjorde mig varm i hjärtat❤️

Ja, känner väl ändå att något har hänt m mig. Jag kan inte riktigt sätta ord på det ännu men jag kan känna det inom mig. Jag har ju skrivit ofta att jag har bestämt mig, jag måste bli nykter, jag vill bli nykter. Å så har det varit..men jag har inte varit där att ta steget fullt ut…utan haft en sköld framför mig. Jag kan ju så här i efterhand se att min kurator borde markerat mer kraftfullt…”att vi måste avbryta de här samtalen eftersom du fortfarande dricker”…men det är så lätt att säga nu …då tyckte jag att det var bra.

Idag på jobbet satt min kollega och jag
för att stämma av lite saker innan jag går på min sjukskrivning. Det är nog den kollega som står mig närmast och som jag berättar för om något hänt mig och ibland har tårarna runnit hejdlöst
men jag har aldrig berättat om alkoholen (oj, vilken lång mening!). Hon sa till mig att…”du har berättat om svåra saker och tårarna har runnit men nu när du pratar om detta så ser du så bestämd ut så trygg”. Så fina ord🥰 Har berättat för ytterligare två kollegor i em. Vi jobbar inte i samma team men på samma arbetsplats. Den ena kollegan är 20 år yngre än mig. Hon är så mysig och jag blir så glad av henne vilket jag sa. Hon kramade mig hårt och var tårögd. Den andra kollegan är tre år yngre än mig. Hon är inte den som kramar vilket är helt ok. Jag säger att jag önskar att man på jobbet bemöter mig som tidigare, man behöver inte ta särskild hänsyn t mig. Vi pratar även om att jag/vi har en arbetsplats som är mycket tillåtande när man inte är på topp. Hon berättar om hur det var när hennes man dog. Han hade dött några år före jag började på vår arbetsplats. Dog på operationsbordet . Jag kände hennes värme❤️ Det är skönt för mig att berätta…har några kvar som jag ska berör för imorgon och på fredag.

Somnar snart dag 26🙏🏻 Godnatt 🐬😴

@Himmelellerhelvette Ja, det var verkligen värmande ord❤️

Känns jättebra att endast kunna fokusera på behandling/mitt alkoholberoende/vara med andra människor i samma situation. Har hört att vi ska vara 10 st i gruppen. Även om jag har ansvar för mitt eget tillfrisknande så känns det skönt att få bli ledd av någon annan.

Kram🥰