@Sisyfos @GegganTack❤️

Fem veckors nykterhet idag💪🏻🙏🏻

Så har en vecka gått på behandlingen. Så mycket känslor och tankar. Vilka fantastiska människor som jag får möta som delar m sig av sitt liv och sina erfarenheter. ”Vanliga” människor. Så mycket smärta. Det har gråtits, skojats och skrattats. Skriver dagbok varje kväll som vi delar m oss nästa dag. I veckan som kommer ska jag berätta min livshistoria. Alla ska berätta sin egen livshistoria.

Idag slutade vi vid lunch. Löningsdag så det blev lite shoppat i em😃Jag fixade mina naglar….de blev lila, köpt fyra pocketböcker, klippt och slingat håret, köpt garn för att sticka en tröja t min svågers barnbarn och till sist åkte jag och hämtade en fantastisk bukett blommor.

Önskar er alla en fin fredagskväll🌟

Kram🐬🥰

Grattis @varafrisk, lova att känna efter och konstatera ”vad bra jag är som fixar detta”, var stolt över dig själv, känn dig stark och duglig- för det är du, helt otroligt bra jobbat. Kram 🥰

@Varafrisk Alltså wow vad du gör detta bra! 5 veckor nykter, grattis!🥳. Härligt att du får träffa så fantastiska människor i gruppen och att dela med er till varandra💕. Du är verkligen värd shoppingen och behandlingarna samt buketten, njut!❤️

Fina Varafrisk! 💗

Vilken underbar läsning. Är så glad för din skull. Verkligen. Du är så modig som berättar för dina kollegor. Det behövs personer som du för att flera ska förstå att den här sjukdomen finns hos många, trots att det långt ifrån alltid märks. Tack för det! 💗

Hoppas att vi kan ses i sommar. Det skulle vara så himla kul.

Ta hand om dig! 💗

Kram kram

@Andrahalvlek Varmt tack❤️Ja, det är verkligen en gåva🙏🏻Vi hjälper varandra precis som här på forumet.

@Se klart Varmt Tack❤️ Och tack för att du påminde mig om att jag ska vara stolt över mig själv. Så lätt att glömma av men som du brukar säga…det här är inget för tunnisar. Visst är det tunnisar du säger?🥰

@vår2022 Varmt tack❤️ Det är en förmån att vara med i denna behandling🙏🏻

@Lavendelblomman Varmt tack❤️

@Vinäger Varmt tack❤️ Anledningen att jag ville berätta för mina kollegor är först å främst för min egen skull jag vill vara ärlig, orkar inte bära på hemligheter. Jag vill inte heller att man ska tro att det beror på min dotters sjukdom och till sist..jag vill öppna upp för sjukdomen-alkoholberoende. Vill få bort stigmatiseringen…vill att människor ska inse att denna sjukdom kan drabba vem som helst. Men jag börjar så här…viktigast först är mitt nykterhetsarbete🙏🏻

Ses gärna i sommar🥰

@Futurista Varmt tack❤️

Imorgon ska jag träffa tre personer fr behandlingen. Vi ska gå på NA-möte. Finns inte AA i min stad. En av ledarna säger att NA pratar mer om beroende medan AA pratar om alkoholen får se vad jag själv tycker om det. Ska även gå på bio m en kompis. Vi ska se ”Andra akten” med Rolf Lassgård och Lena Olin. Ska bli kul/intressant! Och när tid ges ska jag jobba m min Livshistoria som jag ska presentera på onsdagem. Alla ska presentera sin livshistoria och vi har till hjälp en massa olika områden som innehåller flera frågor som vi kan utgå ifrån.

Men nu blir det sängen och lite läsning för att sedan somna nykter dag 36😴🥰

Kram🐬

Godmorgon VaraFrisk 🌞

Så underbart att följa din resa, du är så stark och modig!💪 Jag tänker på dig ofta och önskar fortsatt lycka och framgång. Heja dig! 🍀🤗
Många kramar!💜🌷💚🌷💜

@FinaLisa Tack för att du tittade in❤️

Har varit en känslosam dag idag. Har hållit på och grejat m min livshistoria som är en uppgift i behandlingen. Ska redovisa på onsdag.

Var på mitt första NA-möte. Hade stämt träff m tre fr behandlingen en kvart före. Alla kom och alla hade haft en bra helg ytterligare en person fr behandlingen var m på mötet. Det kändes väldigt bra, fin gemenskap. NA delar ut nyckelringar (medaljer) i olika färger. Jag fick en välkomstnyckelring samt en nyckelring för 30 dagars nykterhet. Kändes gott🙏🏻

På bio m en god vän. Tog en fika före filmen. Berättade för min vän om mitt beroende. Kändes skönt. Filmen var bra . Jag blev väldigt känslosam men är så tacksam för er här på forumet, vännerna på behandlingen och min familj🙏🏻

Kram🐬

Har varit ledig från behandlingen men har haft fullt upp att göra. Var uppe ganska tidigt och gick en promenad vid vattnet. Soluppgången var så vacker☀️

Åkte sedan för att träffa en fysioterapeut. Berättade om mitt problem. Hon undersökte mig. Tyckte att jag hade god rörlighet endast lite artros. Ska börja att köra vissa maskiner på gymmet, övningar som jag känner till sedan tidigare
samt simma och ev någon cykeltur. Fysioterapeut var snäll och sa att jag skulle gå ner ngt kilo men det är mycket mer än så. Jag börjar ändock med lite i taget så att jag håller ut och inte ger upp.
Var h optikern för en synundersökning. Det blir både nya progressiva glas och läsglasögon. Har inte bestämt mig för om jag ska ha nya bågar t de progressiva glasögonen, det handlar ju om kostnaden. Har även varit på fotvård för att få hjälp m liktornen som gör ont.

Mellan dessa besök samt ikväll har jag hållit på m min livshistoria som jag ska redovisa imorgonem. Det är verkligen inte helt enkelt. Lätt att fastna i detaljer. Ska ju inte sitt hela em. När jag har redovisat min livshistoria ska övriga i gruppen lämna konstruktiv
kritik. Vi får ett papper med förslag på vad som kan vara negativa resp positiva hinder i tillfrisknandet. Vi ska nämna två på vardera kan även fylla i egna plus skriva några personliga rader t personen som berättat. Det är ganska tufft/svårt att göra detta.

Jag förstår mer och mer att gå på möten antingen på AA el NA är något som är mycket viktigt i mitt tillfrisknande men även framöver att bibehålla min nykterhet. Man har sett att många som tar sig ett återfall har slutat gå på möten.
Något av det svåraste är för mig att prioritera mig själv men jag har påbörjat resan….

Kram🐬

Ja, börja med lite i taget i förändringar. Det är så lätt att gå all-in i allt och sen inte orka. Fokus på det viktigaste. En stor del i nykterhetsarbetet för mig har varit reflektionen. Jag har inte gått på möten eller så men analyserat mycket. Ofta med input från forumet och andras kloka reflektioner i stort och smått. En stor uppgift fick ni och svår. Kan ta hur lång tid som helst. Och att prioritera sig själv är svårt. Om jag går till mig själv där också så kan det vara svårt för att det är lättare att se andras behov än sina egna och också att göra något åt dem. Det är jobbigt att rannsaka sig själv ibland. Lycka till nu VsraFrisk. Du är så fantastiskt bra!

@Vinäger Tack🥰

@Sisyfos Tack för dina ord🥰

Kom hem för en stund. Har fikat m semla och kaffe. Jag känner inte direkt sug men känner behov av kickar. Så därför stoppar jag i mig mer sötsaker, snabbmat och snacks än vad jag verkligen behöver. Känner att jag vill sluta med det. Ska prata m ledarna i behandlingen om detta.

Känner mig helt slut efter dagen. På fm delade en deltagare i gruppen sin livshistoria vilken var så smärtsam och under em var det min tur. Det var skönt men det var smärtsamt och tårarna rann från och till. Efter att man delade sin livshistoria speglade var och en i gruppen vad man sagt. Konstruktiv kritik. Både vad som kan vara hinder i tillfrisknandet och vad som kan vara t hjälp. Skulle åka och träna men orkar inte just nu. Det blir kanske en tupplur och ev ett bad.

Imorgon blir det nog ett NA-möte. En av våra behandlare har varit nykter i 25 år och går fortfarande på möten. Hen har så stor kunskap om beroende vilket känns så gott🙏🏻

Idag byter jag första siffran igen en trea mot en fyra. Har varit nykter i 40 dagar💪🏻

Kram🐬

Har en oro inom mig. Förstår att det finns ett sug efter kickar inom mig. Jag frågar mig själv om jag vill ha ett glas vin men det vill jag inte för jag vill ju ha mycket mer så där slutar de tankebanorna direkt. Det blir istället snacks, ev sött och hämtmat men det vill jag egentligen inte heller ha för mår varken bra fysiskt el psykiskt av det. Så jag måste sluta med det.

Jag märker att många som började skriva här på forumet och som jag vet blivit nyktra försvinner iväg mer och mer om man inte redan försvunnit. Jag tänker att det beror på att man känner sig stabil och på en bra plats i livet. Jag själv känner att även om jag endast är på dag 41 så har jag all denna tid inom mig som jag varit på forumet. Så jag är liksom inte bland nybörjarna och inte heller med de som gått vidare utan jag är där jag är.

På behandlingen berättas det livshistorier som jag blir väldigt tagen av vad de i gruppen har varit med om. Jag har gjort min och nu fått en ny uppgift. Det handlar mycket om vad jag har gjort när jag varit berusad/påverkad av alkohol. Man pratar väldigt lite om drogen på behandlingen utan beroendesjukdomen som vi har. Var på ett NA-möte ikväll och där pratar vi också om beroende och vad NA har betytt för den enskilde individen. Imorgon kommer någon och pratar om sin resa t ett nyktert liv. Efter gruppen blir det lunch m en kollega.

Kram🐬

Om någon skulle sagt till mig i början av detta år att i mars skulle jag nå sex veckors nykterhet hade jag nog inte trott det. Men! Idag har jag varit nykter i sex veckor🙏🏻💪🏻 Mitt jobb vet, flera vänner vet att jag är en alkoholberoende. En befrielse🙏🏻

En varm innerlig kram t alla som kämpar och som har kämpat..vi fixar det här💪🏻

Önskar Er alla en fin fredag 🤗☀️💕

Kram🐬