@Varafrisk redan 6 veckor? Du är fantastisk! Har inga andra ord.... Den där oron och suget känner jag MYCKET väl igen. Minns att jag åt rejäla portioner av vanliga maten. Jag är inte heller mycket för snabb hämtmat eftersom det både är dyrt och onyttigt samtidigt som det kan vara precis det man tycker sig behöva. Jag åt mycket salta jordnötter och drack bubbelvatten mellan måltiderna. Skulle det kunna vara något för dig? Jag tänker att jordnötterna är mättande och bubbelvattnet festade till det lite.
Hejja dig Varafrisk!

Kram!

@Varafrisk Ja, helt otroligt fantastiskt! 6 veckor! Wow!🎉💪. Jag åt också massor av gotter och hämtmat i början. Jag lät det vara så, som ett substitut. Sedan kom lusten och motivationen till att äta nyttigare och det gick hand i hand med att börja träna regelbundet. Jag började leta efter recept på hälsosammare mat och gjorde en veckoplanering av mina inköp av mat. Undviker pasta, potatis, ris, mjöl, vitt bröd och ersätter med typ blomkål, broccoli, vitkål, fröknäcke istället. Typ lchf inspirerat. Promenad varje dag, har ju hundar som du. Sedan styrketräning med kroppen som redskap på mattan hemma, ca 30 min, varannan dag i början. Blev allt starkare och började jogga sen också.

Men, ta en sak i taget. Låt tankarna mogna fram, det viktigaste är nykterheten. Att tänka på hur jag ville äta och motionera gjorde även att jag fokuserade tankarna på det och körde över ev sug och tankar på vin.

Ha en riktigt fin fredag! Du är bäst!❤️

@Frihetsjakten @Himmelellerhelvette @Amanda L @majken_r Tack för att ni tittar in och tack för grattis 🙏🏻❤️

@Charlie70Tack för pepp och fina ord❤️🙏🏻 Dricker redan bubbelvatten men jordnötter skulle kanske vara något, få se. Hur som helst så här kan jag inte fortsätta. Får börja med att plocka bort snacks och hämtmat samt kontinuitet m motion.

@vår2022 Tack för pepp och fina ord 🙏🏻❤️ Har börjat lite smått m träning. Var h fysioterapeut i tisdags och vi bestämde då att jag ska gå t gymmet/Friskis två gånger i veckan och simma en gång i veckan. Det var jag själv som sa mängden som jag tror att jag kan klara av. Mitt första steg är att sluta m hämtmat samt snacks. Det är ju bra att undvika det vita mjölet och socker. Jag får ta det lite pö om pö.

Kram❤️

Idag har jag varit på ett spa som ligger några mil från var jag bor. Jag velade lite fram och tillbaka men bestämde mig imorse. Det var mellan 9-12 ( frukost mellan 9-10 och Spa’t mellan 10-12. Jag ville åka dit dels för att göra om dels för att öva mig på att trivas/få ro i mitt egna sällskap. Vad jag menar med att göra om är att för nästan ett år sedan var jag på detta Spa m en fd kollega. Det är trevligt att vara tillsammans m någon annan men lätt att inte vara så närvarande. Jag minns även att dagen före kunde jag inte dricka som jag ville eftersom jag skulle köra dagen efteråt. Dessutom när vi hade varit på Spa så åkte vi hem för att gå ut m vår hund och sen skulle vi in t stan för att äta lunch. Min man var inte hemma och på ngt vis var jag tvungen att komma ifrån kollegan för att kunna köpa alkohol. Hon visste t min problematik. Hela dagen var så stressande. Idag var det så skönt…ingen alkohol inga problem m att köra bil bara så himla skönt!!

Kram❤️🐬

@Varafrisk Så skönt för dig att få göra om. Jag känner stressen i min egen kropp när du beskriver hur du försökte komma på hur du skulle få tag på A när du hade kollegan i hälarna samt att begränsa sig för man behöver köra dagen efter, fy!
Så skönt att slippa stressen, planerandet och ångesten!
Kram❤️

@Himmelellerhelvette ❤️Ja, det är så himla skönt att slippa alla dessa negativa känslor som kommer, och som lätt blir till låsningar.

Idag har min man deltagit i en fyra timmar lång Vasaloppsspinning. Tycker att det är strongt att vid 67,5 års ålder göra detta. För åtta år sedan började cancern ge sig t känna i hans kropp och fastän han blir påmind varje dag om den pga mat/rutiner så har ändå en mycket positiv inställning t livet, en del i detta är att hålla sig i form. Detta gör mig väldigt glad❤️

Har förmodligen ett sug av belöning i min kropp för det är något som pågår. Belöningen kommer iaf inte bli alkohol.
Ser verkligen fram emot morgondagen och en ny vecka när tredje veckan inleds av behandlingen. Det är så himla bra👏🏻👏🏻

Ska läsa lite och därefter sova. Somnar oftast väldigt snabbt och sover skönt hela natten🙏🏻

Nykter dag 44…sov gott och godnatt😴🥰

@Varafrisk grattis till alla dagar och veckor! Nu är du riktigt bra på väg. Minns också allt detta joxande med att hinna köpa a på lördag, utan att vara tvungen att kånka på boxar till annan programpunkt. Usch! Så smidigt numera! Och flera sköna tusenlappar extra på kontot! Hurra! 🐳❤️👏😇

@Geggan Tack för att du alltid tittar in hos mig m peppande ord🙏🏻🥰

Tisdagar har vi hemmadag när det gäller behandlingen. Så idag har jag mer aktivt tittat på de uppgifter som finns i första steget. Det är riktigt jobbigt. Det handlar om hur mitt drickande har påverkat mina barn, min man, mitt sociala liv, mitt arbete mm. Det är smärtsamt. Jag har varit mycket arg även innan alkohol var ett problem. Mina barn har ofta sagt att jag har varit arg. Tänker att det handlar mycket om självkänsla och att inte leva mitt liv. Jag kan inte göra det ogjort men jag kan prata om det. Min mamma var ofta arg. Och jag tänker att hon fick inte leva det liv hon ville vilket berodde mycket på att vara kvinna, född på 20-talet dessutom inte ha den ekonomiska möjligheten. Så jag har varit lite låg idag men imorgon är det behandling igen vilket är skönt.

Kram och Godnatt 🙏🏻😴

@Varafrisk Jag har också börjat fundera över vad i min barndom som gjorde att jag började med A. Min mamma jobbade kväll och jag fick laga mat och lägga mig ensam. Ingen trygg start… Senare i tonåren en förlamande blyghet. Alltid jättesvårt med det sociala. För vem skulle jag ha lärt det av. Min mamma var antagligen deprimerad, tror jag nu. Och ensamstående.
Det är ju inget som går att ändra nu, men att ge mig själv förståelse och förlåtelse känns bra. Nån gång måste man gå vidare. Och nu som pensionär är det ju verkligen dags.
😌

Kära @varafrisk du gör minst ett dagsverke om dagen! Härom dagen när jag läste att du varit nykter 44 dagar trodde jag att jag läste fel… men det går undan!
Arg, eller ilska, är ju en affektion bland flera som behöver utrymme- helst utan att täppas till- för då tar den sig jobbiga uttryck är min erfarenhet/vad jag läst/terapeutat kring.
Jag var nog mesigare förr och mer bestämd nu. Men jag blir inte längre särskilt arg.
Överlag blir ju humöret jämnare när inte alkoholen jagar iväg det i olika riktningar.
Mem det finns en tid för allt och jag tänker att dina barn- och din man- måste vara väldans stolta över dig! Det är iaf jah 🤗🌸

@Amanda L Tack för ditt inlägg🙏🏻 Ja, jag är ju 60 …..så att känna att jag duger …förnuftet vet ju det men känslan tar inte emot det men kanske jag borde öppna upp och låta det sjunka ner t magen till det där tomma hålet🙏🏻❤️

@Se klart Tack för dina ord❤️ Idag har det varit en så tuff dag på behandlingen. Jag har ju sekretess så jag kan inte berätta men jag tror att alla i gruppen var helt slut. Men nu ikväll så sitter jag m massa känslor och väldigt mycket ledsenhet. Det handlar delvis om att våga tycka annorlunda än många i gruppen. Ska prata m ledarna imorgon.

Jag har iaf varit nykter i 47 dagar idag💪🏻Snart är jag förbi de 58 dagar som jag hade när jag tog antabus. Det är en smärtsam process men det är bra!

Kram🐬

@Varafrisk jag minns också en jättejobbig konflikt på en behandling. I bästa fall kan man lära sig ngt nytt om sig själv och hur man uppfattas. I annat fall bara öva sig i storsinthet och förlåtelse. Ty de veta icke vad de göra. 🐳🐳

@Amanda L Tack det har varit bra på behandlingen idag! Vi pratade imorse om vad som hände igår och vad som väcktes inom oss🥰

@Geggan Jo, men jag förstår att mycket handlar om mig själv och även övrigas ryggsäck som de har m sig🥰

@Påvägmothälsa Tack för dina ord, de värmer🥰

Kram 🐬