@Varafrisk håller med både dig och Vår i detta. Vi kan läsa, lyssna och ta till oss, kanske särskilt i början, men det är också så oerhört viktigt att finna sin EGEN väg i detta med att bli nykter. Du följer ju en behandling nu Varafrisk men redan nu och särskilt när behandlingen är slutförd är det så viktigt att ha funnit sin egen väg. Den som passar dig.

Hoppas du orkar träffa dina polare i dag!

Kram!

@Varafrisk Men vad skönt att du mår bättre och är feberfri😁. Det är givande att snurra runt lite och bolla funderingar med varandra här, det ger också mig mycket och vidgar mina vyer. Ja, det är viktigt att hålla i och fortsätta stegen/processen för att grunden ska bli så stabil som möjligt och så att hjärnan verkligen hunnit återhämta sig och är i balans. Har läst att risken för återfall är stor under det första året och att risken minskar vid 3-5 års nykterhet. Så vi ska inte slå oss för bröstet och ”glömma” bort att beroendet kan vakna upp på ett kick om vi tar ett glas. Därför fokuserar jag på hur skönt och underbart det är att vakna nykter varje morgon och är tacksam för det. För att inte glömma och för att få känna glädje och tacksamhet varje morgon. Klart jag inte gör det varje morgon, men ofta😁.

Behandlingen kan kanske kännas lite fyrkantig, men tror det kan finnas en poäng i det för att det ska finnas tydliga ramar och gränser för metoden. Men som sagt, gör programmet så att det passar dig, det finns utrymme för det inom de givna ramarna. Gör inget som känns obekvämt för dig. Det är precis detta vi jobbar med, sätta våra egna gränser, lyssna på våra egna behov, säga ifrån och stå upp för sig själv. Det är där självkänslan bor och växer ju mer vi övar och tillämpar detta😁.

Ha en fin söndag och var stolt över dig själv och din process🌞❤️

@Daemon Tack❤️Jag mår bättre! Jag har skrivit t min väninna och skrivit att jag kommer. Var lite osäker på hur jag skulle göra med tanke på hosta osv men väninnan/kollegan som vi ska t är sjuksköterska och en mycket duktig sådan. Så jag uppfyller kriterierna för att få komma💪🏻😃

@Charlie70 Kul att du tittar och tack för dina ord❤️ Jag följer råd och visdom/kunskap samtidigt som jag försöker hitta mig själv i det här.

@vår2022 Och tack till dig❤️för all klokhet!

Jag känner som oftast inte att ”åh, jag kan inte dricka” . Visst kan jag ha tankar att va mysigt det hade varit att kunna dricka vin på exempelvis en Italienresa. Att jag nämner Italienresa beror på att min brorsdotter har lagt ut bilder fr sin Italienresa m vin, mat, glass, vandringar. Nu har jag inte tänkt åka t Italien iaf inte just nu och jag kan njuta av allt förutom just vin.
En sak som jag kom på precis nu är att ostbricka är något som jag alltid druckit rödvin t men vet faktiskt inte vad jag skulle välja nu, Tips? Jag vet att jag frågade på Systemet vad man kan dricka för något alkoholfritt alternativ t oxfilé istället för rödvin, de hade inget förslag. Jag tror att jag äter oxfilé knappt en gång per år men om jag skulle göra det vore det intressant att höra vad en restaurang skulle rekommendera. Tips?

Hur som helst jag tänker att jag behöver fokusera mer på hur härligt det är att vara nykter. Tänker att det har varit svårare eftersom jag varit så trött. Men friheten att alltid kunna köra bil älskar jag💕

När jag gick mina nio behandlingsveckor var det ändå en tydlig struktur och med regler för raster osv. Eftervården har varit mycket mer ostrukturerad vilket har stört mig/påverkat mig. Jag förstår att man behöver vabba el jag har ngt inbokat så som man har i livet. Fast flera personer har inte jobb. Det gör en viss skillnad om man ena gången är nio personer för att nästa gång vara fyra stycken. Som ledare tycker jag även man informerar om när man kommer ha semester. Är eftervården satt t att vara mellan 16-18 då ska den vara det såvida det inte har bestämts ngt annat. För mig blir det knepigt att sluta tidigare för att ingen har ngt mer att säga. Jag har ändrat mitt arbetsschema för att kunna vara med fr kl 16. Med anledning av detta och att jag fick en känsla eller att ”budskapet” var att jag nästan måste bli privat vän med flera pga att jag är beroende så har jag känt mig så vilsen.
Tappade bort många bra bitar m Varafrisk som faktiskt fanns före alkoholen blev ett problem som har funnits med under den aktiva perioden. Visst jag har en del defekter men jag har väldigt många styrkor/förmågor.

Kram☀️🐬

@Varafrisk Du frågade om Livsstilsverktyget och du har rätt, det är en studie som jag är med i. Det är en app man får tillgång till med information och tips med olika teman och sedan kan man spara frågor till sig själv att fundera vidare på. Ibland kommer det några enstaka frågor man ska svara på. Vissa delar har varit intressanta för mig och andra inte. Mikrovanor har varit det som inspirerat mig mest.
Ursäkta mitt sena svar, nu känns det som att jag hoppar in och avbryter en helt annan diskussion. Skönt att du mår bättre nu!

@Loppan Du behöver inte ursäkta dig och avbryter absolut inte någon diskussion.

Jag var lite sugen att hänga på men har så lätt att påbörja ngt som jag inte fullföljer. Kändes det kravfyllt? Var det lätt att lägga till i din vardag? Kan du avbryta om du vill? Kostade det ngt?

Kram🥰

@Varafrisk Så bra att jag inte avbryter, då kommer lite mer info och svar på dina frågor! Jag tycker inte det känns kravfyllt. Jag har själv valt hur ofta jag vill ha en påminnelse att logga in och har valt en gång/vecka. Det finns olika teman och man väljer fritt vad man vill göra och hur mycket. Det kan ex handla om kost, motion, stress, andlighet mm. Det finns ett veckans tema och en dagens text man kan titta på om man vill eller så väljer man fritt bland övriga teman. Man kan få ”tips för dig” som verkar vara utifrån vilka andra teman man gjort. De frågor som hör till forskningen kommer sällan och är ett fåtal frågor som går fort att svara på. Jag har inte bundit mig för något så jag utgår från att jag kan sluta när jag vill och det kostar inget. Livsstilsverktyget nämner inte alkohol särskilt mycket men jag vet att jag läste att det är naturligt att vilja använda alkohol vid stress och lite om varför och nackdelar med det. Denna veckas tema är grönsaker och man får lära sig mer om vilka näringsämnen som finns i dem och dagens text är ” vi har inte så ont om tid som vi tror”. Nu vet du lite mer så du förhoppningsvis kan bilda dig en uppfattning om detta passar dig eller inte.
Kram 🥰

@Varafrisk Hoppar in med lite forskningsprat eftersom du efterfrågade det! Det har såklart forskats en del på interventioner för behandling av alkoholproblem. 2020 kom en systematisk översikt från Cochrane som har fokus på 12-stegsinterventioner, och som SBU har kommenterat här: https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-kommentar/effekter-av-tolvstegs…

Där jämförs AA/12-steg med andra insatser, och en slutsats som dras är att interventioner baserade på 12-stegsprogram har något bättre effekt på utfallsmåttet kontinuerlig nykterhet upp till 36 månader efter behandlingsstart, än metoder som inte bygger på 12-steg. Det är dock värt att notera att det inte var vid alla mätpunkter effekten var bättre för 12-steg. På andra utfallsmått, som antal nyktra dagar sedan behandlingsstart och alkoholrelaterade konsekvenser, var resultaten likvärdiga för de olika interventionerna. Det kan också nämnas att den här översikten fokuserade på att utvärdera just 12-stegsinterventioner, och inte andra typer av behandlingar.

Utifrån forskningsläget i stort verkar det inte finnas någon fördel för någon metod (så länge det är en erkänd metod) mot någon annan. Behandlingarna verkar fungera ungefär lika bra på gruppnivå. Eftersom det är så blir det extra viktigt att väga in personens egna önskemål och tankar om vad hen är/skulle kunna vara hjälpt av, snarare än att kategoriskt förorda en specifik behandling.

Hoppas att det här kan hjälpa som svar på frågan du ställde!

@Kristoffer Tack för svar i frågan gällande forskning vad det gäller olika metoder! Intressant!

Det var trevligt igår att träffa mina fd kollegor. Väldigt god mat och fika. Men jag kände mig låg när jag kom hem igår…känner mig ofta så olik andra/annorlunda. Inte bara för mitt beroende utan mer det där att mina barn har inte följt mallen, jag har inte barnbarn. Mina fd kollegor och jag har jobbat inom Elevhälsan men ibland är det som om de glömmer av att jag sitter bland dem och har haft det tufft som många av dem vi mött i våra yrkesroller. Jag är säkert otydlig nu men är väldigt trött. Ska lägga mig alldeles strax.

Var en sisådär bra dag på jobbet och eftervården kändes likadant . Känns som om jag är i ett sådant ”mood” just nu. Ska träffa min sponsor imorgon känns bra. Börjar jobba heltid. Hoppas det ska funka jag kommer iaf få mer grepp om jobbet.

Imorgon en ny dag☀️🙏🏻

Kram🥰❤️

Hej @Geggan! Tack för hälsning❤️🐬☀️Nja…det är sisådär…

Givetvis tycker jag att det är oerhört skönt att vara nykter. Men mina olika symtom som jag har nu förtar glädjen i att vara nykter fast jag har inte en tanke på att dricka. Dessa känslor drack jag ju på förr nu lever jag med dem. Tröttheten är nog jobbigast men jobbar heltid nu. Är tvärtrött när jag kommer hem. Måste komma igång m motionen igen och äta bättre. Känner mig ensam. Har svårt att glädjas med andra just nu i synnerhet när det rör sådant där jag känner utanförskap som tex student, barnbarn. Tänker det blir bättre en dag.

Är ensam hemma. Mannen är m ett gäng gubbar på Västkusten. Kommer hem idag. Sov ensam första gången på tre år. Knepig känsla. Hunden väckte mig 3.30. Sedan gick mannens klockradio på 5.30 och till slut väckte hunden mig 7.50. Ska åka och handla mat nu sen blir det nog ett dopp🙏🏻

Ha en fin lördag☀️Kram 🐬

@Varafrisk ja, det är inte alltid roliga känslor. Förstår hur du menar. Jag var singel i många år o tyckte alltid att alla familjens majfödelsedagar var lite jobbiga då alla andra mor- o farföräldrar var två. Man är väl lite skör och enslig helt enkelt. Jag har nu resfeber inför att flytta till landet. Jobbigt. Trots allt- väldigt skönt att vi är nyktra o fortsätter med det tillsammans! Kram! 🐳🐝

@Varafrisk Vilken stökig morgon du fick…
Hoppas du fått möjlighet att vila lite under dagen för att samla krafter och minska tröttheten.

Fick du ett härligt dopp? ☀️
Önskar dig en fin lördagskväll!

@Geggan Så är det! Skör och enslig!
Men så himla gott att vara nykter ✌🏼aldrig behöva vara orolig för att ha sagt ngt dumt som man inte kommer ihåg, inte ljuga, att alltid vara ärlig💪🏻🥰

@Daemon Jag är stjärna på att inte lyssna på min kropp🙈Före jag handlade mat så åkte jag utanför stan och köpte jordgubbar och ägg. Köpte krukväxter och några snittblommor på en Handelsträdgård som jag älskar😍 Därefter nya kuddfodral och två löpare därefter mat😅 Jag överskred min trötthetsgräns med råge….så jag var ingen kul typ när mannen kom hem. Men vi åkte t en ny badplats som ligger vid företag/industrier. Lite trist område men en perfekt brygga och djupt vatten , perfekt för ett dopp 👌🏼
Dottern har varit hemma en sväng, ätit och pratat. Så mysigt❤️ Nu dags att lägga mig och läsa lite grann.

Kram t er båda🥰

@Varafrisk Någonstans finns det ju en gräns för hur mycket man orkar göra, oavsett om det är kul eller mindre skojiga saker man gör. 🙂 Och själv tycker jag att man känner olika trötthet beroende på vad man gör. Gör man kul saker kan man bli trött, samtidigt som det genererar energi. Skum ekvation, man blir trött men samtidigt pigg… 😂 Men du förstår nog hur jag tänker. Gör man däremot en massa måste-saker och under press, då blir man ofta bara trött som f…

Låter som kul grejor du gjorde igår! 😀 Garanterat trött efter allt det där, men kanske som sagt en skönare typ av trötthet?

Ha en fin söndag! ☀️

@Daemon Skulle gärna vilja instämma med dig men tröttheten är kanske inte skönare fast jag förstår vad du menar. Oavsett vad så var det skönt att få många bra saker uträttade✌🏼

Idag har det regnat hos mig…så himla skönt för växtligheten och för att kunna andas🙏🏻

Ha en skön kväll🤗🐬

Jag tror att du har SÅ rätt i det VaraFrisk. Känner igen det så väl. Att ta hand om sig är en konst. Just att låta hjärnan vila kan vara oerhört svårt. Fem månader är galet lång tid när din första fråga var ”när kommer dag två”. Hoppas du påminner dig själv om vilken bedrift du har gjort.
Ha det fint!