Fem månader- det är STORT @varafrisk! Om du tänker på det en stund är det inte konstigt att du är trött. Det första året- gud vad jag vilade, vilade och vilade. En helt ny rutin för mig som oftast körde på. Det är kanske den största lärdomen sett i backspegeln. Vi orkar inte allt. Vi har begränsningar. Vi är inga supermänniskor. Kram 🥰

@Sisyfos @Se klart @FinaLisa Tack snälla ni🥰

Ja, så har jag då varit nykter i fem månader💪🏻 Det har inte varit en kamp att avstå fr alkohol vilket känns så himla skönt! Men att hitta mig själv, att acceptera känslan utanförskap utan att gå och bära på ilska, att få sörja saker och ting som gör att jag känner utanförskap, att acceptera min trötthet, att försöka trivas m mig själv och min kropp.

Åtta arbetsdagar kvar…så himla skönt därefter fyra veckor och två dagar semester🙏🏻🌼☀️

Kram🐬🥰

Asså du är ju bara bäst Varafrisk! 5 månader. Och som sagt ovan, det är verkligen inte konstigt att du är trött. Jag blev ju nykter samtidigt som jag var sjukskriven i utmattning så svårt att veta vad som är vad men om vi låtsas att du har en liknande kurva som jag gissar jag att tröttheten sakta bör börja ge med sig inom kort. Snart tror jag att du kan känna mer av vad som är vad (livet eller f.d. alkohol) och då är det lättare att ta hand om sig också. Jag tänker att du har symptom på utmattning och kanske egentligen borde varit mer sjukskriven. Men jag tror jag nämnt det tidigare och ska inte tjata.

Stor kram på dig!

@Varafrisk Vilken bedrift! Grattis till 5 månader!🎉🥳🌺. Skönt att du snart har semester, det kommer så lämpligt. Att bara få ta dagen som den kommer utan måsten. Allt kommer att falla på plats så småningom. Kram❤️

@Varafrisk 5 månader! Det är stort! Det låter så hälsosamt att du inte behövt kämpa med att vara alkoholfri utan det är det andra du kämpar med. Precis så känner jag med. Alkoholen har varit lösningen förut och nu när jag inte använder den som lösning får jag istället jobba på alla mina känslor och tankar.
Det är kämpigt emellanåt men oftast ser jag framstegen❤️

Kram

@Charlie70 @Andrahalvlek @vår2022 @Himmelellerhelvette
Varmt tack för era hälsningar❤️

Jag tycker nog också att jag borde varit sjukskriven lite längre men orkade inte ringa än en gång t vårdcentralen. När jag började behandlingen blev jag sjukskriven sju veckor på heltid därefter hade jag en telefontid m läkaren. Då återstod två veckor av behandlingen men på halvtid. Läkaren ville inte direkt sjukskriva mig heltid som jag önskade. Jag pratade m Försäkringskassan som inte tyckte att det var konstigt så då blev sjukskrivningen förlängd med två veckor heltid. Kände att jag orkade inte börja jobba heltid direkt efter behandlingen. Fick en veckas halvtids sjukskrivning men sen tyckte läkaren att jag kunde jobba heltid. Jobbar två veckor plus en dag heltid. Känner att jag orkar inte jobba heltid. Pratar m sjuksköterska som informerar att läkaren är ledig en vecka. I samråd m sköterskan jobbar jag halvtid. Efter 1,5 vecka får jag ett läkarintyg där han sjukskrev mig halvtid t den 13/6 . På intyget står det att jag beräknas komma tillbaka på heltid inom tre månader. Vi har inte pratats vid utan kontakt har varit via 1177 el sköterska. Min läkare är annars en mycket noggrann sådan men kanske inte inom detta området. Det var väldigt stressande att arbeta halvtid så heltid är bättre. Men jag behöver ta hand om mig bättre.

Känner mig ledsen idag. Trött, spänd och stel i kroppen. Pratade m en kollega igår som är psykolog. Hon är 39 år. Så himla klok och trygg. Jag är rädd för att belasta henne m mina problem men hon säger att jag inte gör det. När jag uttrycker vad jag känner är hon en fena att sätta ord på känslan. Jag känner mig ganska irriterad på det mesta, på allt och alla. Då säger hon ” NN.. jag tänker att du känner sorg för att du känner utanförskap. Ibland handlar det om att acceptera känslan”.
På jobbet kan jag känna utanförskap och ensamhet. Jag har försökt att dela på ngt vis samtalsämnen men nu tystnar jag istället.
Jag står i ett vägskäl där jag behöver välja min väg. Det innebär att jag behöver släppa taget vilket innebär även en sorg. Vänskap som håller på att ebbas ut där jag inser att jag var den som skötte kontakten. Känner även sorg över att min bror är inte lika mån om kontakten m mig som jag är med honom.
Därför trivs jag på NA-möten där alla har känt av/ känner av utanförskapet av ngn anledning där vi är lite naggade i kanterna.

Midsommar…en högtid som jag är mycket kluven till. Så mycket tradition kring denna högtid. Jag är tacksam att jag har min man. Vi kommer fira som vanligt själva. Ngn gång har barnen varit hemma h oss. I år åker sonen m sambo t Leksand och dottern t sin pojkvän i Gbg. Jag gläds för deras skull.

Det blir bättre en dag🙏🏻Ingen kamp m alkoholen🙏🏻Kampen är alla känslor…men en dag blir det bättre🙏🏻

Önskar er en fin Midsommarhelg🌼☀️🥰

Gick ut för att rensa lite ogräs i rabatterna. Ojämna stenplattor. Bara så liten ojämnhet och jag faller som en fura. Slår i hand, armbåge, skinkan, höft. Huvudet är några millimeter från stenplattorna men tack och lov…huvudet klarar sig🙏🏻 Tårarna kommer 😢för rädslan var stark och ledsenheten över att jag inte styr min kropp. Var på fysrehab igår fick ett hemmaträningsprogram. Ska även börja simma igen, Jag ska äga min kropp! Styra den! En hundpromenad på detta och kanske jag får lite styrka tillbaka!

Kram❤️

Så som jag mår just nu skulle lätt kunna leda till ett återfall. En av behandlarna på min behandling säger att man tar inte bara ett återfall sisådär utan det laddas upp i hjärnan för att när det sedan är dax så finns det inget motstånd h en själv.

Jag känner inget medvetet sug men det kan ju vara så att det finns där. Jag har inte tankar på att köpa, dricka utan mina tankar kretsar kring släpp taget och fyll på med det positiva🙏🏻🌻🥰🐬

@Varafrisk Ha en fin helg med din man! När du mår bättre kan du säkert träna upp kroppen också. Har du provat Livsstilsvertyget? Lite rörigt, men har gett mig en del bra tips om hur jag kan träna i vardagen…
Grattis till dig också som varit nykter så länge! ❤️❤️❤️🎉

@Varafrisk Härligt med 5 månader! Men så synd att du gick och ramlade. Om jag hade kunnat hade jag skickat över lite semesterdagar till dig! Då kunde du haft dem fram tills din semester börjar. Jag önskar dig en riktigt fin midsommar!

@Varafrisk 5 månader…grattis!!! 🌸🌻☀️
Det är grymt imponerande! 👍😀

Tråkigt att du ramlade och att du mår som du mår. Lätt att säga, ”tänk positiva tankar”, men du har mycket att vara stolt över. 5 månader är ingen kort period och det ger dig en bra språngbräda mot ytterligare 5 månader, dag för dag så klart! 💪

Hoppas du får en fin Midsommar! ☀️⛱️

@Varafrisk Vad bra att du har kunskapen om hur ett återfall kan byggas upp i skymundan i hjärnan. Tänker också att det ofta går till så, man mår inte så bra psykiskt, olika motgångar, men man är nykter. Till slut kanske man inte riktigt orkar motivera sig till att vara kvar på den nyktra banan. Negativa tankar som bygger upp negativa känslor och sug under ett tag. Till slut ger man efter och tänker ”bara ett litet glas kan inte skada”. Det är detta som Peter Virbing också pratar om i återfallsprevention. Att hela tiden jobba med konsekvenstänkandet, på kort och lång sikt. Genom det tränar man upp pannloben, det sunda förnuftet och där konsekvenstänkandet finns. Man tränar upp pannloben till att bli allt starkare och till slut bli dominant. Precis som den ska vara. När man dricker blir känslohjärnan den dominanta, den som triggar suget, genom negativa tankar och negativa känslor. Den blir så dominant att den fullständigt kör över det sunda förnuftet och konsekvenstänkandet. Så genom att ändå orka hålla fast vid positiva tankar om att vara nykter, även om man har det tufft, så stärker man pannloben och konsekvenstänkandet. Signalerna går först via pannloben, som gör bedömningar och konsekvenstänkande och sedan till känslohjärnan. Man förstår att om man dricker blir det inga bra konsekvenser, man bedömer och väljer den säkraste vägen, man dricker inte. Det ger goda känslor och det ger inte sug. Man måste träna på att vara nykter och det tränar upp pannloben som får starkare muskler gentemot känslohjärnan som har noll konsekvenstänkande.

Att ha kunskapen om återfallsprevention har hjälpt mig att stärka min pannlob och det har gett mig motivation till att fortsätta på min nyktra bana. Så tråkigt att du ramlat mitt i allt det tuffa du har, men du är stark och du ger inte upp. Du kommer att må bättre så småningom. Vet inte riktigt om du går på samtal, men tror att det skulle kunna vara bra för att stärka din självkänsla. Jag tror att mycket av dina ensamhetskänslor kan bottna där. Talar utifrån egen erfarenhet, mina ensamhetskänslor bottnade där. Genom psykologsamtal har jag stärkt min självkänsla massor, som har sitt ursprung i min barndom, och det har resulterat i mindre ensamhetskänslor. Det har handlat om den lilla vår som inte riktigt fick det som hon behövde, men idag kan jag bättre tillgodose dessa behov som vuxen. Det är aldrig försent att rikta om sitt liv mot det man önskar och har behov av. Man kan bli sin egna bästa kompis❤️.

Ha en riktigt fin midsommar! Du är bra som du är och du gör detta så bra!🌞🇸🇪❤️

@Amanda L Tack för hälsningen🥰 Har laddat ner livstilsverktyget men just nu för mycket för min hjärna att ta in. Får börja m enkla promenader

👍🏻@Loppan Gulle dig🥰 Ja, det hade sannerligen varit skönt m fler semesterdagar!

@Daemon Tack för ditt positiva inlägg🥰 Ja, det ska bli ytterligare fem månader och ännu fler…💪🏻

@Crusade Tack🥰 Du gör också en jättefin resa! Heja dig💪🏻

@vår2022 När jag tänker på hjärnan då tänker jag sannerligen på dig! Tack❤️ Har tänkt be att få en samtalskontakt gm företagshälsovården. Har gått på samtal i mitt liv känns det som men nu är det en annan situation.

Är inte en älskare av Midsommar då det ska vara så himla underbart. Traditioner mm mm. Idag är det min man och jag….jag kunde varit helt ensam så jag är tacksam att vi har varandra. Och med mitt mående så känns det skönt att det är bara vi.
Vi ska äta sillunch på en resort några mil bort. Titta på midsommardansen för att sedan åka hem och vila. Kanske läsa. Grilla en korv. Styra tankarna t att stängas av i synnerhet de tankar som lockar fram känslor av ensamhet och utanförskap.

Skickar en varm hälsning t er alla…vet att denna dag kan vara jobbig både för att man försöker hålla sig nykter och kanske att man känner sig ensam. Men vi finns för varandra fastän vi inte är tillsammans❤️❤️❤️

Kram🐬

Jag vet ju att det finns många här på forumet som beskrivit att en trötthet kom efter att man gått in i nykterheten. Kunde ni känna den där känslan att jag måste vila NU? Att fastän man sovit en hel natt kan man känna sig lika trött? Spändhet i kroppen? Vill ni beskriva hur det var?
När man läser om olika symtom vid PAA så nämns bla utmattning.

För mig är det tredje el fjärde midsommarafton/helg som jag firar nykter även om jag inte varit nykter sedan januari i år. Midsommarhelgen har aldrig varit så förknippat med att dricka massor, gudskelov!
Ligger i min lounge under parasollet och vilar⛱️🛋️☀️