Godafton @varafrisk
Jag kan skriva under på den där trött NU-känslan, och den kom ofta- och höll i sig under många månader. Om du tittar i backspegeln på hur många år du använt alkoholen som en lindrare eller upp-piggare så blir det kanske tydligare hur mycket trötthet och behov av vila som kan finnas? Du skriver ibland att du är väldigt trött och det behöver du lyssna på! Det finns inga omvägar kring det/ men det betyder ju inte att man ska ligga ner hela dagarna och blunda (men ibland är det just det man behöver) promenader, bad, lite trädgård, laga mat, kryss, ja allt det är vilsamt om man gör det utan att ifrågasätta sig själv och det som känns.
Nu behöver jag det här- punkt slut.
Jag tror de flesta av oss som druckit för mycket har varit dåliga på vad vi behöver innerst inne. Det tar tid att komma underfund med.
Med risk för att låta tjatig, så kommer tid och tålamod att vara väldigt hjälpsamt. Och att vara i verkligheten, som du är nu.
Jag tänker att du gör alla saker ”rätt” men det kan kännas jättejobbigt ändå. Det känns inte säkert rätt, utan skavigt och tufft. Men på sikt är det rätt.
Jag tycker det låter som ni hade en mysig midsommar. Allt måste inte vara så himla särskilt men, det är däremot särskilt att du har tagit så stora kliv under de här åren. Jag tänker på dig och hejar på dig varje dag! Kram 🤗

@Varafrisk Låter härligt med lounge under parasoll. Låter som ett utmärkt ställe att vila på och samla krafter.

Skönt att du inte har alkoholen så starkt förknippad med midsommar. 💪

God natt!

Tittar in o ser att det har gått fem månader! Oj, vad det har gått fort! Stort grattis även från mig! Och hoppas att semestern blir vilsam, när den väl börjar. Kram! 🐳🐝

@Se klart @Daemon @Geggan tack för era inlägg🙏🏻 Tar till mig, lyssnar och försöker få in ngn form av glädjekänsla men lite svårt.

Många tankar inom mig….skriver mer senare ikväll el imorgon el en annan dag..

158 dagar som nykter är ta mig tusan bra! Riktigt bra! Min första nykterhet var för två år sedan m hjälp av antabus då hamnade jag på 58 dagar. Idag 100 dagar mer ..ingen kamp….men en stor längtan t semester…t att släppa taget…att lita på att allt ordnar sig…att ta hand om mig själv🙏🏻❤️

Kram 🐬

@Varafrisk Grattis till tid! 👏🤗 Riktigt starkt jobbat!

Min lilla käpphäst: Antabus får oss att låta bli att dricka, den får oss inte att sluta. Det jobbet måste vi göra själva.
Är det inte fantastiskt vilken skillnad det gör när man går från att förstå att man behöver en förändring till att bli mentalt redo att faktiskt arbeta med att få förändringen till stånd!
Det är inget litet steg att söka hjälp och arbeta för att behålla nykterheten på det sätt som du gör, det kräver mod och beslutsamhet.

@Varafrisk skrev: "försöker få in ngn form av glädjekänsla" Jag kanske missförstår, men för mig är glädje inte någon vardagskänsla, ett normaltillstånd. Det är något lite extra, lite grädde på moset s a s. För mig är normaltillståndet snarare att vara nöjd med tillvaron faktiskt.
Jag försöker göra gott, göra saker som är bra för mig och för andra. Det ger mig en viss känsla av tillfredsställelse, att jag trots allt är helt ok som människa. Jag gläds när det finns saker att glädjas åt, jag känner sorg när det finns något att sörja. De här känslorna är jag tacksam för, tacksam för att jag varit nykter så pass länge att förmågan att känna tillfredsställelse, glädje och sorg börjat komma tillbaka.

Tag det lugnt och bara gneta på, det kommer att bli bra! Du har hela resten av livet på dig!

👋👍💪🤗

@Onkel F Vad kul att du tittar in🥰 Hur går det för dig? Jag kan hålla med t stor del att glädje inte är en vardagskänsla. Vad jag menade var att även om det är stort att jag har varit nykter i drygt fem månader har jag svårt att känna glädje för det. Jag tror att det beror på att jag är så trött å då blir jag istället gråtmild, irriterad eller arg.

Känner mig lite låg just nu. Sorgliga saker händer som jag blir lättare påverkad av när jag mår som jag mår.
Min systerson ska skiljas på hans initiativ. Ingen i familjen mår bra och barnen är de stora förlorarna. Han har sagt att han funderar på att ta sitt liv.
Min svägerskas syster dog igår, andra systern som dog på kort tid, två månader. Min fd frissa har fått äggstockscancer. Och min kollegas sambo har lämnat henne helt utan förvarning, träffat en ny. Fan, säger jag!

Men, om fyra arbetsdagar har jag semester. Första semestern som nykter. Vila är ngt jag ska göra! Idag har min chef tillsammans m mig skickat in en ansökan om samtalsstöd fr företagshälsovården. Hoppas att det kommer ngt bra ut av det.

Godnatt och kram💕💕

Känner mig väldigt låg, lite ledsen/gråtmild vilket beror på min trötthet, tänker jag. Behöver verkligen släppa taget om tankar och fokusera på mitt inre men det är lättare sagt än gjort.

Jag fick tips om en yogainstruktör av kvinnan som jag går på massage hos. Jag vill lära mig rörelser för hemmabruk. Min kropp är superstel. Hos den yogainstruktören kan man boka in pt-pass, funderar på att göra det.

Känner lite sug men vill inte dricka. Suget kommer av trötthet och min låga sinnesstämning. Var på NA-möte igår. Saknade flera av dem jag känner. Jag är SÅ tacksam att jag har min familj, jobb och bostad kvar🙏🏻

Träffade min sponsor i tisdags och vi jobbar med stegen. Hade intressant diskussion om en högre makt. Vad det innebär för mig och vad betyder det för min nykterhet.

Önskar er en fin helg💕🌻🐬

Just känner jag mig så himla arg!! Vet varken ut el in! Är det tröttheten, utanförskap och ensamheten som driver på sug? Vill inte dricka så det kommer inte hända. Men jag ska sätta mig och läsa så då lugnar jag nog ner mig…Avskyr att må så här!!

@Varafrisk Så fint du beskriver dina känslor och tankar kring dem. Du har så mycket intressanta funderingar som jag uppskattar att få följa. Ha en fin helg!

@Varafrisk Hoppas suget lugnar ner sig när du läser. Bra att du inte vill dricka.

Läste att du snart har semester och vila, härligt! 😍 Nykter semester kan bli intressant, det har jag aldrig heller provat.

Trevlig fredagskväll!

@Varafrisk Det finns en kraft i att bli arg också på något som skaver eller irriterar. Det och tröttheten tror jag bidrar till suget. Hjärnan minns hur man brukat lösa dessa situationer för att få tyst och domna bort en stund. Bra att distrahera sig med annat då en stund som du gör med att läsa. Jag har också varit så himla trött denna vecka och känt mig småirriterad och lite rastlös. Jag distraherar mig, springer en runda fast jag inte orkar, i alla fall inte i början, kollar serier, läser eller något annat. Skitdagar kommer, men de går också😁. Kram❤️

@Varafrisk Lyssnade på Lektioner i kemi, som även finns som pocket.
Den handlar om en stark kvinna i 50-60 talets USA. Både dramatisk och rolig. Jag tror du skulle gilla den? Jag tyckte den gav så mycket inspiration och lite feelgood utan att det blir tramsigt…Hoppas i vilket fall du snart mår bättre!🙏🏻❤️

@Varafrisk Lyssnade på Lektioner i kemi, som även finns som pocket.
Den handlar om en stark kvinna i 50-60 talets USA. Både dramatisk och rolig. Jag tror du skulle gilla den? Jag tyckte den gav så mycket inspiration och lite feelgood utan att det blir tramsigt…Hoppas i vilket fall du snart mår bättre!🙏🏻❤️

@Loppan Tack! Jag blir varm i hjärtat att du uppskattar vad jag skriver🥰

@Daemon Tack! Ja, nu är det en dag kvar och sen semester🙏🏻🥰

@vår2022 Tack! Ja…motion är så bra för så mycket👍🏻 Jag hoppas att jag kan komma igång igen på semester👍🏻🥰

@Amanda L Tack för m boken! Har beställt den🥰

@Lavendelblomman Tack! Men, va kul att du tittar in h mig❤️Då måste jag titta in hos dig för att se om du har skrivit h dig🥰

@Himmelellerhelvette Varm kram ❤️

Så äntligen! En arbetsdag kvar och därefter inte tillbaka t jobbet förrän 7/8. Så himla skönt! Mina känslor åker berg- och dalbana. Arg, irriterad, ledsen, jättearg, trött…pyttelite glad..😨 Om jag hade varit min man hade jag nog flyttat ifrån mig själv för länge sen…jag är en högst otrevlig fru just nu..smått vidrig…och jag avskyr att vara sådan här! Jag förlitar mig så på att semester ska hjälpa mig att må bättre. Fast det kommer ju inte av sig själv utan jag måste ju faktiskt prioritera mig själv lyssna inåt. Jobba m tolvstegsprogrammet. Vi är bortresta första veckan vilket jag tror kan bli bra. På NA-mötena har antalet personer minskat drastiskt och jag saknar många vilket också påverkar mig.

Är inte orolig för att jag ska dricka för jag vill inte. Känner inget direkt sug att se andra dricka. Det jobbiga är att stå ut med jobbiga känslor utan att dränka dem i alkohol el mat el socker. Men på torsdag ska jag först få ett bedömningssamtal och sedan kommer jag inledningsvis få fem samtal av företagshälsovården på arbetstid. Håller tummarna för att det ska bli bra🙏🏻

Må så gott och kram🤗🐬

@Himmelellerhelvette Tack och kram❤️❤️

Följande skrev jag på Facebook och Instagram idag.

”Fick ett sms av en vän under våren som skrev att med tanke på de bilder som jag la ut (natur) tänkte hen att jag mådde bra. Nja, svarade jag, så var det ju inte riktigt.
Bilder på sociala medier är ju…just bilder….och säger inte alltid så mycket om verkligheten. Fast naturen ljuger inte…

Naturen är för mig läkande🙏🏻 Våren har varit på ett sätt så tuff men så lärorik. Jag har en förmåga att fastna i sociala medier av olika anledningar. Tycker även om att lägga ut bilder. Men har under lång tid känt att jag behöver pausa, försöker, men hamnar i samma beteende igen. Kanske handlar det om bekräftelse…kanske ensamhet…ja men jag vet väl egentligen vad det beror på.

Jag behöver på riktigt ändra min uppmärksamhet…inte spreta utåt utan inåt. Så en bra början är ju semestern att avstå fr sociala medier då de flödar av semesterbilder av olika slag…Nej nu försöker jag rikta fokus inåt så får vi se vart det bär hän. Fokus inåt, på böcker, motion och natur samt familj🙏🏻❤️”

Min man och jag åker t Öland på söndag vilket ska bli så skönt! Långt fr alla! Vila!

Önskar er en trevlig helg❤️kram☀️