Jag har ju berättat att jag som oftast eller nästan aldrig utsätts för att bli bjuden på alkohol. I em skulle vi gå ut på stan på lite jippo m vår dotter. Vår dotters hyresvärd är min mans mamma och mina vänner fast nu för tiden umgås vi aldrig. När vår dotter kommer ut ur sin lägenhet kommer även våra vänner ner för trappan i sällskap har de med sig ett par vänner t dem. Våra vänner har alltid druckit och bjudit mycket alkohol i synnerhet mannen.
Mannen säger direkt ”åh nu missade ni en gin och tonic”. Jag funderar en sekund om jag ska svara ärligt vilket jag gör och säger att jag dricker inte det. Då säger deras kvinnliga vän ” men du kunde fått en Aperol”. Jag säger jag dricker inte alkohol. Vår manliga vän säger ” Inte alls?” och ser väldigt oförstående ut som om finns det människor som inte dricker alkohol. Jag svarar, nej jag dricker inte alls och mår väldigt bra av det. Fick ingen respons på det men för mig kändes det så bra! Att stå upp för mitt val💪🏻🙏🏻

Kram☀️🥰

Bra gjort VaraFrisk, då slipper du kanske bli inbjuden till dem i fortsättningen.
Tänkte på det du skrev om sociala medier och jag har funderat på att ge mig själv mobilförbud nu på semestern. Jag är inte så mycket på sociala medier men spelar spel och det blir en viss besatthet i det. Det är så enkelt att ta upp mobilen på lediga stunder och jag tänker att hjärnan egentligen behöver vila mer. För när man är stressad och splittrad så är det så lätt att bara ta de där snabba kickarna som det är med sociala medier och spel.
Önskar oss båda lycka till!! Ha det fint på Öland.

Snart bär det av t Öland….önskar dig var du än befinner dig …i kampen, i ångesten, i tillfrisknandet, i nykterheten, i glädjen, i sorgen….allt det bästa☀️💕men till dig som kämpar med att inte ta det första glaset….ge inte upp…kom tillbaka…en dag så funkar det! Jag skrev här i drygt tre år innan jag blev nykter…vägen behöver inte vara spikrak..den kan vara krokig…berg- och dalbana…din väg t att bli nykter kan vara din alldeles egna individuella väg men det är helt ok! Våga skriv även om du inte följer alla råd…en dag händer det… om du bara håller ut🙏🏻💪🏻

Ha det fint☀️🐬

Tack Vara frisk! Din tråd här är så viktig, den ger förståelse för processen att bli nykter, och inspiration att inte ge upp fast det tar tid. Önskar dig en stärkande ledighet!

@Lavendelblomman Tack💕

@Mollie87 Tack💕

@Kennie Tack för dina ord💕 Ja, jag tänker att det är väldigt viktigt att visa den krokiga vägen, att man ska/kan stanna kvar även om man inte blir nykter direkt, att många gånger tar det lång tid. En del klarar av att bryta m alkoholen när man börjar skriva här..man klarar av den ena efter den andra dagen som nykter vilket givetvis är stort och stort grattis. När man då inte fixar det här då är det lätt att ge upp….Det hände vid några tillfällen att jag fick tråkiga kommentarer…att man trodde inte att jag skulle kunna bli nykter…men snart så har jag fixat ett halvår 🙏🏻

@Amanda L Tack💕

@Loppan Tack💕

Kram💕🐬

@Varafrisk Håller med, du visar verkligen att man aldrig ska ge upp och att det kommer att lyckas en dag. Du ger hopp och du visar vägen för andra, en bra förebild här på forumet. Ha en riktigt fin semester på Öland och var stolt över dig själv. Otroligt starkt jobbat av dig!💪❤️

@Varafrisk Tycker att du är så stark. Gläds med dig, men förstår att det fortfarande är en bit kvar på resan innan du mår riktigt bra. Och du mötet på så bra 😊
Fina kloka ord du skriver ovan. Jag tar till mig dem när jag nu på nytt och för andra gången satt ner foten för att ta mig ur mitt missbruk.
Önskar dig underbara dagar på Öland! ❤️

@Himmelellerhelvette Tack så väldigt mycket för dina ord❤️

@vår2022 Tack! Dina ord värmer så otroligt mycket❤️

@Vinägermamman Tack! Blir så glad att mina ord betyder något för någon annan❤️

För mig är det så viktigt att visa på att man kan lyckas även om vägen är krokig. Jag visste att jag var tvungen att sluta dricka för min hälsas skull, jag var inte heller rädd för att aldrig få dricka alkohol igen. Det hade jag varit tidigare men inte nu. Så jag hade bestämt mig men kunde inte ta beslutet men en dag så var det sista dagen. Då bara det hände….

Idag har haft ett ganska kraftigt sug men fullt bestämd över att inte dricka. Suget kom ifrån att jag inte mått bra idag…så himla trött, ont i magen, inte på topp m andra ord plus att min man ville köpa en starköl och gjorde ( vilket var ok för mig, han köper aldrig hem alkohol) samt semesterkänslan som tidigare alltid innebar alkohol.

Har köpt magnesiumtabletter och blutsaft. Om jag fortsätter att vara så här trött när jag kommer hem ska jag ta kontakt med min vc för att ta prover.

Tack alla för era inlägg h mig🙏🏻❤️ kram🐬

@Varafrisk kämpa på! Bra att du erkänner sug och bra att du står emot. Min erfarenhet är att det är jättebra att skriva det här, annars sår det där suget liksom ett hemligt frö, som sen växer och en vacker dag sitter man där med första glaset. Men har jag bearbetat det här på forumet, fått ny pepp, då förtvinar suget och dör bort. Jag har nu ytterst sällan något sug. Och isåfall fladdrar det bort igen som en fjäril. 😎😇

Godmorgon, +1 på Geggans inlägg- forumet är en fenomenal plats att vända och vrida på sug och längt, liksom om man önskar, få både feedback och pepp att hålla i.
Att bli sugen för att man inte mår så bra är på sätt och vis ”naturligt” för oss som lärt hjärnan att dricka på alla möjliga känslor. Efter en längre tids nykterhet känner man snarare en nyfikenhet och blir mer lösningsorienterad, vill förstå- istället för att dränka allt i en flodvåg av alkohol.
Du kommer också dit, och tankarna tar numera långa omvägar runt att ens befatta sig med vin.
Jag har några festligheter i sommar, och tanken på att jag inte dricker har inte slagit mig förrän exakt nu. Jag ser fram emot att få klä mig fint och mingla, äta god mat med trevligt sällskap. Alkoholen är utraderad.
Vill berätta detta återigen för att du ska känna att det är en utveckling du är mitt inne i. Vi blir ju ledsna, arga, låga, känner oss fel och irriterade även nyktra. Men känslornas kvalitet är en annan och framförallt inte doppad i kemisk ångest. Ja du vet allt detta, men påminner! Kram och ha en riktigt fin semester nu 😍🌱☀️

@Geggan Precis så är det! Man behöver säga det högt el skriva!
Tänker på hen som gick på samma behandling som jag. Hade tänkt supa ihjäl sig men det tar ju tid….Tror hen har varit nykter nio, tio månader…Hen sa, det är så j-a tråkigt att vara nykter….sitter ensam hemma, kommer ingen vart…tänker börja dricka igen. Hens kompisar var alla alkoholister så hen var alldeles ensam…Vår behandlare spelade hela filmen med hen…jag sa t hen…du låter bli att ta återfall…jag vill inte att du ska dö….Hen satte ord på det svåra…och är vad jag vet fortfarande nykter🙏🏻

@Se klart Missade ditt inlägg när jag skrev! Jo, men det är gott att få påminnelser. Att vända om tankarna…att se vad jag kan och får istället för vad jag inte kan och får…
Jag är en stjärna på att tänka att jag måste komma upp tidigt på morgonen dvs även på semestern…ha en plan…istället för att lyssna in min kropp…vad behöver den/behöver jag? Inget stress utan lugn…läsa en bra bok…vila… köpt en tidning m lätta korsord…
Nu blir det torka håret, ta på mig och en liten utflykt…

Kram🌿🐬💕

Ja, jag tycker att det är svårt att lyssna in min kropp- ibland vill den bara sova och då beror det lite på olika saker hur jag förhåller mig. Det är ju inte självklart att det kroppen vill är det allra bästa. Någon kombination är kanske bäst? Att ”bara vara” är svårt för oss människor, finns liksom inte i vård DNA (utan att vara alltför säker på detta) men däremot, dansa-pausa, arbete-vila, tråkigt-kul, är väl vettigt på något sätt? Känner oftast ett megastort motstånd mot att tex ge mig ut och springa- men efteråt är det ju som att vara berusad på ett bra sätt. Så du kanske inte behöver klanka ner på dig själv och dina ambitioner, utan tvärtom vara lite stolt över dig själv. Sedan är jag uppmuntraren nummer ett när det kommer till vila, slappa. Det ska du självklart göra! Kram

@Se klart Att vara stolt över mig själv bara sisådär utan att någons bekräftelse är SÅ svårt men verkligen ngt att öva på.

Att lyssna på sin kropp …är svårt…och jag tänker att du förstår vad jag menar @Se klart. Jag håller med dig det är ju inte alltid bra att lyssna på den …om jag skulle lyssna på min kropp 5.45 en vardagsmorgon då skulle jag inte kliva upp ur sängen men det funkar inte så bra om jag ligger kvar. Precis som du skriver är det även skönt att välja motion även om jag hellre vill ligga kvar i soffan. Det handlar ju även om vilken sorts motion jag väljer.

Idag gick jag ensam på min morgonpromenad. Känner hur trött och otränad den är. Sover inte helt bra när jag är borta. Flugor som stör. Hund som störs av flugor och vill även gå upp och kissa 4.30🙈 När jag kommer hem fr promenaden och min man fr sin löprunda sitter jag och bläddrar i tidningen om Ölands olika sevärdheter, matställen mm. Jag ska ju må bra nu när vi är här. Hjärnan ska ju vara avkopplad. Ska ju inte vara arg, ledsen el trött. Ska ju bara lapa energi, läsa och njuta av alkoholfria drycker som vatten el varför inte must. Men jag känner ju inte så🙄 Hjärnan går på högtryck. Ska vi bada? Åka t Ölands södra udde? Borgholm? Luncha hemma? Ute?

Tårarna kommer, rinner nedför kinderna…Jag säger t min man att bara för att jag åker över Ölandsbron så förändras inte mitt mående över några dagar. Lägg där till suget som ökat för semester, stuga är lika med att dricka alkohol. Minns inte om det var i Amanda L’s tråd som det skrevs om sug och att ändra vanor. Och det är verkligen ngt vi behöver göra. Behöver acceptera att den postakuta abstinensen har även följt m t Öland. Behöver låta hjärnan vila.

Nu ligger jag i soffan. Det är ok. Jag behöver blunda lite…

Kram💕