@Varafrisk känner med dig! Nej, friden kommer inte på beställning. Men efter några dagars vila kommer det säkert att kännas bättre. Jag vadar också här på landet genom hela gav av minnen från många år, i solstol, under allt möjligt jobbande. Hela dagarna. Jag inser att det kommer att ta flera år innan dessa minnen bleknar. Samtidigt är det så otroligt skönt att jobba nykter. Orka. Känna att kroppen blir starkare istället för tvärtom. Att jag kan höra mina snickerimätningar. Att jag mår bra. Inte smusslar. Med någonting. Kram till dig! Öland är fint! 🐝❤️

@Varafrisk Jag förstår att det blir högtryck i hjärnan, jag kände precis så på min första semester. Då hade jag varit nykter i 6månader, det är det du varit med, om jag inte minns fel?
Det var riktigt jobbigt, jag blev jätte trött bara av att tankarna for åt alla håll hela tiden, psykiskt utmattad, men såg till att sova varje dag för att få ro i hjärnan och återhämta mig.
Nästa semester efter det var det också fullt ös i hjärnan men denna tredje semestern har jag varit helt och fullt avslappnad, så fort jag kännt stress har jag stannat upp och frågat mig själv om jag har bråttom, kunnat le och svara mig själv att jag inte har det. Jag har mått helt fantastiskt denna tredje gång. Så det är verkligen som de säger, de som går före oss i nykterheten, man behöver bara gå de nya stigarna några gånger, sedan blir de mer och mer upptrampade❤️

Kram

”Det är som det är”, ett ganska retligt uttryck, kanske typiskt min pappa, men också väldigt bra att ta till. Det behövs inte att man är glad eller harmonisk, alltså jag tror vi alla här verkligen har massor av svackor av olika slag. Det handlar ju mest om att bara acceptera läget.
Man kan tex bestämma- en liten eller stor utflykt om dagen.
Spela kort eller yatzy på kvällen.
Röra på sig en sväng efter middagen.
Vad jag menar är att superenkla rutiner kan staga upp det som känns lite kaosartat tex i samband med ledighet.
Jag har sån tur att jag har min trädgård så det finns alltid rutiner och lite lagom arbete att stå i. Hela dagar utan planer är inte så enkla att handskas med.
Ibland bestämmer vi: ”imorrn är vi lediga och hittar på något” men det är inte så många dagar på en sommar, jag behöver verkligen mina små rutiner! Kram 🤗

@Amanda L @Geggan @Andrahalvlek @Himmelellerhelvette @Se klart Åh tack för omtanke, kloka ord och råd❤️

Ja…nu är vi hemma igen! Allt är uppackat, tvättmaskin och torkskåpet (det regnar ute) är igång. Vi är nyduschade och vår hund badad😀Det är ngt speciellt att komma hem. Man hittar alla saker, rätt belysning när man fönar håret…ja allt flyter liksom på. Kommer att tänka på vad Se klart skrev om rutiner. Man mår bra av rutiner, jag mår bra av rutiner.
På morgonen kör jag min rutin med att läsa dagens text ur NA, meditera några minuter (skulle kunna göra längre nu på sommaren), käkövningar och sinnesrobönen. Min sponsor tipsade om en bok som jag nu har skickat efter “Var morgon ny”. En text för varje dag. Så det får jag läsa varje dag.

Uttrycket ”det är som det är” har jag använt mig av då och då. Det har varit i samband med när någon har frågat om hur jag mår. Personen ifråga kanske vet hur jag har det så istället för att rabbla det igen så har jag svarat ”det är som det är”. För mig innebär det att det är varken bättre el sämre men ett ok-svar.

Jag är på ett sätt lugnare nu när jag är hemma igen. Imorgon blir det t att handla mat, köpa lite blommor t några krukor där plantorna ser ganska tråkiga ut och ngn form av rörelse. Ska även på eftervård mellan 16-18 vilket känns bra. Få se hur många som är där.

Jag tror att det var massvis av känslor som spökade för mig på Öland. Som grundoron, stress, känslan ”att-nu-måste-jag-njuta-vara-avkopplad”, sug, ensamhet plus 100 känslor till….

Vi bodde i en alldeles nyrenoverad stuga, hade varit ett gammalt hönshus. Så boendet var toppen! Men själva orten…så deprimerande. Allt var så slitet och igenväxt, kändes ödsligt. Trivs inte med ödslighet men som tur var vägde stugan upp det hela plus allt annat m Öland. Vi bodde nära Kalmarsund så nära t bad. Hittade mysiga fik och restaurang. Var ute och åkte på landsbygden. Igår kom min son m sambo t Öland. De hade hyrt en stuga på en camping långt norrut. Vi blev bjudna t dem igår kväll på grillspett m tillbehör. Så mysigt! Min son sa att hans sambo hade längtat efter att vi skulle komma vilket hon bekräftade. Jag blev så varm i hjärtat. Hennes föräldrar skilde sig när hon var sex år. Kommer fr en annan stad ca nio, tio mil bort. Har bott tillsammans m min son i drygt 4,5 år. Hennes pappa har aldrig besökt dem och hennes mamma kanske ca fem gånger. Min man och jag sa att kanske är det delvis därför som hon hade längtat så…att få bjuda ngn förälder. Ja…vi är så lyckligt lottade att hon är vår svärdotter…en så fin människa på in- och utsida❤️

Å till sist det där med att fokusera på det positiva…..när jag gick på behandlingen skrev jag dagbok varje dag som vi läste upp för varandra. Vi skulle bla skriva ner ngt som vi var tacksamma för. På Öland besökte vi Långe Jan köpte en fin skrivbok i naturbokhandeln där. När Andrahalvlek skrev om positiva yttepyttegrejer så tänkte jag att jag skulle kunna skriva ner dem i den boken….👍🏻

Nu blir det sängen och lite läsning….så imorgon en ny dag med nya möjligheter…och jag vet iaf en sak…jag kommer att vara nykter…och det blir den 178:e dagen som nykter💪🏻

Kram t er alla😘🐬

@Varafrisk En tacksamhetsbok gör verkligen underverk med ens mindset. Plötsligt ser man allt det fina man har omkring sig. Man upptäcker att glaset är halvfullt snarare än halvtomt.

Att se varje positiv sak är en oerhört viktig del i nykterhetsarbetet. Då lever man efter sinnesrobönen. ”Ge mig kraft att se vad jag kan påverka och vad jag inte kan påverka - och vett nog att förstå skillnaden.” Fritt tolkat, jag minns inte ordagrant.

Kram 🐘

@Varafrisk skönt att höra att du är i lite positivt flow och ser framåt med tillförsikt. Var morgon ny är toppen, också funderat på att leta fram den igen. Det är ju mycket klokheter om hela livet , med botten i nykterheten. På det sättet inser man hur genomgripande det är, den enkla saken, att vara alkoholfri. Alkoholen åt sig försåtligt in i precis alla aspekter av livet. Där det allra mest förödande var oförmågan att vara sann mot sig själv. Kram! 🐝

@Andrahalvlek❤️Som jag skrev tidigare så under behandlingen skulle vi ju skriva dagbok varje dag och då tre saker som man kände tacksamhet över. Även om man inte kunde känna tacksamhet i själva känslan så skulle man skriva för det är ju lite en övningssak… iaf för mig. Vissa dagar blev det kanske bara en sak men då fick det bli så. Ja…det kan verkligen komma ngt bra ut ur det här.

@Geggan❤️Ja….det är inte klokt vilken plats alkoholen fick ta i mitt liv. Även om jag kan känna sug så kan jag också känna avsmak för alkoholen. När jag tänker på om jag skulle dricka så känner jag bara ont i magen och en enorm trötthet. Jag bara säger aldrig mera!

På tal om tacksamhet så gick min man och jag ut på restaurang i vår stad och åt en god bit mat igår. Igår var det 35 år sedan vi förlovade oss i Stockholm. Jag tar det ibland så självklart att min man finns vid min sida. Det är därför viktigt att stanna till känna efter vilken rikedom det är att få dela livet med min man. Känner en stor tacksamhet över det🙏🏻❤️

Känner även tacksamhet över eftervården igår. Kändes så skönt att få prata om mitt mående men även lyssna till de andra. Det är verkligen en process att bli nykter. Jag är inte ledsen över att inte dricka vin el öl men jag längtar efter att må bättre. Att känna glädje i att vara nykter.

Jag känner att jag blir trött av bruset runt omkring mig. Att min ensamhetskänsla gör att jag sluter mig mer för mig själv. Behandlaren igår sa att det kan vara en riskfaktor.

Kram🐬☀️💕

@Amanda L Ja…och vi är så tacksamma för att hon finns i vår familj. Vår dotter tyckte inte om henne först, litade inte på henne. Hon var för bra för att vara sann men verkligheten är att så bra var hon🙏🏻

Kram🐬

Godmorgon☀️

Idag känner jag mig så otroligt stolt och tacksam🙏🏻Det är nästan så att tårarna bränner lite grann bakom ögonlocken. Idag har jag varit nykter i ett halvår!!! I sex månader!!! Jag klarade det!! Första dagen som nykter tänkte jag…kommer jag kunna klara vara nykter när sommaren kommer. Sommar då min oro brukar bli starkare, då alkoholen flödar på serveringar, på Facebook, på Instagram mm MEN jag klarar det. Jag har tidigare haft svårt för att känna mig stolt över nyktra dagar men idag så känner jag mig stolt!!
Det har inte varit en kamp att vara nykter det var en kamp innan jag blev nykter. Den tiden var hemsk med skam, ångest, sömnlöshet…och skådespeleriet att dölja mitt beroende. Vill aldrig någonsin mer dit igen! Nu är jag i mitt tillfrisknande och jag jobbar med att få ro i själen. Jag har mina verktyg… eftervård, möten, tolvstegsprogrammet, forumet och snart samtalsstöd.

Tack för en ni finns🙏🏻Och du som kämpar…skriv…kom tillbaka….din väg är din väg…en dag faller saker och ting på plats och du blir nykter❤️

Kram❤️❤️