@ISE Visst kan du hoppas på att din man inte gör som han säger, men det betyder ju inte att allt annat blir bra eller att det inte händer på sikt.
Jag tror du måste ställa dig frågan vad som är värst. Att förlora din man och kanske hela familjen ELLER att söka hjälp?
Jag tror inte att du väljer alkoholen framför ditt hela liv, men just nu är du så beroende att du inte klarar ta steget själv. Ta hjälp, det är inte skamligt. Det är klokt. Och då ser också din man att du försöker.
Jag tror du vill och kan. Det allra första steget är det svåraste, det måste du ta själv. Sen går du tillsammans med så många andra. :)

@ISE
Kan du få hjälp med att bryta det här beteendet. AA är inte alltid lösningen finns ju annat stöd också. Du har allt stöd här från oss ska du veta. Allting blir tungt när man dricker. Alkoholmissbruk leder bara till mer ångest och tomhet. Blir en ond cirkel detta vet du nog redan. Svårt att ta sig ut detta själv. Be om hjälp.
Ta hand om dig
Kram❤️

Bästa @ISE sök hjälp🙏🏻Gör som ngn annan skrev ring Alkohollinjen. Jag har varit alldeles nyss där du är till skillnad från att min man inte sa att han skulle lämna mig på grund av att han var/är starkt medberoende. Hade inte jag tagit hjälpen nu kunde det slutat med två stycken starkt alkoholberoende personer, våra barn hade förlorat sina föräldrar. Jag har inte kunnat ana att jag har varit så frånvarande som jag har varit i mitt föräldraskap och det smärtar. Det är en smärtsam väg att vandra…att tillfriskna…men så som jag upplever det jag har inget att förlora bara att vinna.

Kramar av styrka t dig 🙏🏻❤️

@ISE

Hej ISE, du har det riktigt tufft 😥🙏 Lider med dig. Känner du viljan att sluta dricka?

Hade det hjälpt med lite antabus på omvägar (via nätet) så du får en spärr att inte kunna dricka?

Vet att man inte ska laborera med detta utan att ta blodprover etc för att ha koll på levern. Ej heller att det inte alltid är jättebra med att köpa medicin på nätet.

Men om alternativ 2 är att fortsätta dricka tills ingenting finns kvar föredrar jag alternativ 1.

Kramar till dig från oss ❤️

Tre dagar är bättre än ingen,antar jag. Jag har nu lovat min man att försöka sluta dricka, igen. Han peppar mig varje dag, men jag blir mest irriterad då jag önskar att vi kunde fokusera på annat. Mina kollegor pratar om allt roligt de ska göra i påsk, men vi pratar bara om alkohol. Det finns ingen glädje kvar, ingen go att vilja hitta på saker. Det blir en ond cirkel, där allt kretsar kring alkohol och mina brister och oförmåga.

@ISE Ja, tre dagar är jättebra! Vi alla som är här inne vet hur svårt det är.
Varför lovar du din man att inte dricka? Hur vill du ha det förutom dricka alkohol då förstås? Vet att jag är provocerande men jag har varit där du är. Jag har ju skrivit här på forumet dryga tre år innan jag blev nykter🙈

Kram🤗

@ISE Din man vill dig väl, tror jag. Det viktigaste i början är väl nykterheten? Utan den ändå inte roliga upptåg… Och visst kan ni väl planera några roliga saker att göra i påsk.?

@Varafrisk Sådär, jag har fortsatt att dricka under påsken. Har varit ledig och hade tänkt få gjort en massa saker, men det har inte blivit av. Som tur är har barnen haft kompisar att leka med. Jag berättade för min svärmor att jag har druckit för mycket i flera år. Det kändes bra.
Hur går det för dig?

@ISE Så skönt att du kunde berätta för din svärmor och att det kändes bra. För mig tog det ju åratal innan jag kunde sluta. Hade som längst 58 dagar m antabusens hjälp men i somras sex dagar annars två eller tre dagar men som oftast ingen dag. När jag har läst h dig har det varit mycket offerkofta som jag skrev men jag tycker även att jag hör mycket självförakt. Kom ihåg att du som person är inte dina handlingar. Har du testat något AA-möte el NA-möte? Önskar så att du ska finna ngt/att känslan kommer som kan bidra m lite nyktra dagar som ger en kraft att försöka några dagar till.

Och tack det går bra för mig🙏🏻

Skickar kramar av styrka🥰

ISE, jag känner igen att det blir svårt att få saker gjort när man dricker. Det blir verkligen en ond cirkel. Och nu har du lovat din man att försöka vara nykter, men fortsatt att dricka. Du skriver att det blir för mycket fokus på drickande även fast han peppar dig och jag förstår verkligen att det kan bli fel. Att ha hamnat i ett beroende känns som ett sånt misslyckande och när fokus hamnar där blir det svårt. Jag tycker fortfarande att du ska söka hjälp om du vill sluta. Och att sluta är det bästa du kan göra för dig själv. Men om du inte söker hjälp behöver du en strategi. Alloholsanera hemma till att börja med. Utifrån det du har skrivit känns det också som att du behöver börja se dig själv och dina tillhångar, inte bara dina tillkortakommanden. Du har en enorm kärlek till dina barn. Kanske kan du börja där. Jag tror verkligen att du skulle må bättre om du slutade dricka. Det är svårt att se det när man dricker för det känns som den enda lösningen och enda sättet att ha ett drägligt liv, inte ett bra liv, men det stämmer inte. I efterhand har jag fattat att jag inte mådde bra av den passiviteten som kom av drickandet. Som jag skrev tidigare, kanske du kan söka hjälp och prata med någon för det finns fler orsaker tror jag till att du mår som du mår idag.

@Sisyfos Jag håller med dig 100%. Bra skrivit. Jag känner igen allt ... Ibland är situationen så pass komplicerad att man behöver hjälp för att komma ur denna onda cirkeln.
xxx

@Varafrisk Tack, det är ganska ok. Jag har inte druckit sedan i fredags, vilket gått ganska lätt. Idag har jag inte möjlighet att handla något, vilket känns skönt. Jag har också hittat ett ställe som skrivit ut Campral som jag ska testa. Den ska tydligen inte bara verka som antabus utan även minska suget efter alkohol. Tror på det.

@ISE Nu är du riktigt på gång, nykter 3 dagar och även idag som jag tolkar det. Jag har kämpat flera år och misslyckats gång på gång med att bli nykter. Ge inte upp! Du har din familj och arbete. Du kommer klara det💪. Din man fokuserar bara på alkoholen för att han är orolig (talar utifrån min erfarenhet…). Jag har de två senaste åren varit nykter i för mig långa perioder för att sedan ta återfall. Nu är jag sedan 40+ dagar tillbaka på banan. Läser att du är tveksam inför att hamna i register. Har hittat psykolog i privat regi, dyrt men billigare än att dricka alkohol. Ser det som en investering i mig själv. Gällande Campral, den verkar inte som antabus dvs du kan teoretiskt sätt fortsätta dricka. C minskar främst suget efter alkohol vilket underlättar att låta bli. Fortsätt skriva här. Har du gjort alkoholprogrammet? Ring alkohollinjen där du kan vara anonym. Ls boken Tänka klart av Annie Grace. Stor kämpakram 🥰 till dig💫

@ISE Nu är du riktigt på gång, nykter 3 dagar och även idag som jag tolkar det. Jag har kämpat flera år och misslyckats gång på gång med att bli nykter. Ge inte upp! Du har din familj och arbete. Du kommer klara det💪. Din man fokuserar bara på alkoholen för att han är orolig (talar utifrån min erfarenhet…). Jag har de två senaste åren varit nykter i för mig långa perioder för att sedan ta återfall. Nu är jag sedan 40+ dagar tillbaka på banan. Läser att du är tveksam inför att hamna i register. Har hittat psykolog i privat regi, dyrt men billigare än att dricka alkohol. Ser det som en investering i mig själv. Gällande Campral, den verkar inte som antabus dvs du kan teoretiskt sätt fortsätta dricka. C minskar främst suget efter alkohol vilket underlättar att låta bli. Fortsätt skriva här. Har du gjort alkoholprogrammet? Ring alkohollinjen där du kan vara anonym. Ls boken Tänka klart av Annie Grace. Stor kämpakram 🥰 till dig💫