@ISE En beroende terapeut gjorde en liknelse en gång
Om du sitter i ett flygplan som håller på att störta och syrenivån blir till farlig nivå
dina två barn sitter jämte och syrgasmaskerna faller ner
Behöver du ta på dig din egen syrgasmask först
För att sedan ta på dina barn sina syrgasmasker
för hinner du inte ta på din först och svimmar av syrebristen kan du ju inte hjälpa på dina barns syrgasmasker
En bra liknelse tycker jag
För att kunna vara där för dina barn måste du börja ta hand om dig själv först
Leta upp en AA grupp i din stad, helt anonymt och börja där 💪

@ISE Det är bara dina tankar som ger dig känslor av panik. Inget har hänt och det är du som bestämmer i ditt liv. Som du säger är detta ett anonymt forum där vi försöker stötta varandra att sluta dricka alkohol. Man kan prata fritt här som ingen annanstans om sin oro och sin verklighet. Att göra det kan skapa känslor av panik, för man blottar sig och berättar om sådant man i det verkliga livet inte säger ett knyst om. Man berättar om sin oro att söka hjälp pga orosanmälan till socialen, barnen, och hur man tänker om det och jag förstår att det blir tufft för dig att läsa om det, om andras tankar om det. Det ger ännu mer oro för dig. Men, det är du och ingen annan som tar beslut om ditt liv och vad du ska göra. Forumets syfte är att vi ska stödja varandra att sluta dricka för att konsekvenserna av drickandet gör att vi mår så dåligt. Sedan upplever vi detta stöd olika såklart, men om du orkar vrida på tankarna och tänka att syftet här är att hjälpa dig att sluta dricka, för att få dig att må bra i ditt liv igen. Att det främst handlar om att stödja dig och pusha dig framåt mot ett nyktert liv. Hoppas du vill stanna kvar och ta till dig det som kan vara hjälpsamt för dig. Du jobbar på så oerhört hårt och bra för att få bukt med alkoholproblemet du har. Kram💕

Jag stämmer in i vad @vår2022 och @Återfallaren skriver.

Ledsen om du uppfattat det jag skrivit att du ska tänka på barnen. Det viktigaste är att ta hand om sig själv och göra vissa förändringar för sin egen skull.

Rädslorna kring vad ”samhället” menat i ett vidare begrepp är fullt förståeliga. Kom ihåg att det är inget olagligt att dricka alkohol.

Hoppas verkligen att du blir kvar på forumet och kan hitta stöd från de som skriver här. 🤗

@ISE Jag hoppar in som gubben i lådan här. Ville bara säga att jag hade liknande tankar och reaktioner innan jag blev nykter. Det finns att läsa i min förra tråd.
Jag jobbar också inom hälso- och sjukvården.
Mådde jättedåligt o kände mig utsatt från alla håll. Tillslut nådde jag min brytpunkt. Barnen var en stor drivkraft. De var då 14 och 16 år gamla. Jag gick till en privat mottagning och hörde mig för innan om de fanns med i NPÖ etc, vilket de inte gjorde. Kändes tryggt att min journal inte skulle synas. Fick naltrexone förskrivet. Bestämde mig för ett slutdatum för drickandet. Jag visste att om jag fortsatte på samma väg skulle det barka rätt åt avgrunden.
Ville bara säga att jag känner med dig.

@ISE Fortsätt att skriv. Skriv om det du känner att du behöver skriva om.
Första dagen på min behandling mötte jag hen som sa att hen var där för sitt barns skull men behandlarna sa att viljan t förändring måste komma för ens egen skull. Du är viktig för dina barns skull men i ditt liv måste du komma först.

Kram❤️❤️

Jag är så trött, så trött på alkoholen och att jag kräver skiten. Jag har allt jag kan önska, och ändå förstör jag genom att hälla i mig gift. Gift som fräter sönder min hjärna och mina relationer. Hatar att vara alkoholist.

@ISE Jag tycker verkligen så synd om dig, jag tycker så synd om oss alkoholister. Det är verkligen så fruktansvärt att vara aktiv alkoholist.
Jag har fått hjälp genom AA möten att hålla mig nykter och inte hata mig själv och inte känna mig ensam misslyckad och svindålig. Det finns verkligen hjälp att få. Jag hoppas och önskar så mycket att du ska klara det så du får behålla allt fint du har runt dig. ❤

@ISE Det finns ett ljus i mörkret 🙏 det finns hopp även hos oss mest inbitna alkoholister
Allt börjar med att ta ett steg, sedan att ta nästa steg detta i smärta för att sedan kanske ta något steg tillbaka för att ta något framåt
Du gör framsteg hela tiden även om det kanske inte känns så nu så har du påbörjat en resa ISE din resa 🧳 alla resor ser olika ut men alla har något gemensamt har jag upptäckt 💡 att ta första steget
Du är modig och stark 💪
HejaDig

@ISE Jag funderade på att du många gånger skriver att du hatar att vara alkoholist och jag uppfattar det som att du menar att du på något sätt sitter fast i detta. Jag tänker på hur lätt det är, av egen erfarenhet, att negativa tankar om sig själv befästs genom man att tar det för sanningar. Har klippt ut lite text från nätet angående detta, som kan förklara vad jag menar.

Det går som sagt inte att tvinga sig att inte tänka på visst sätt, men vi kan styra uppmärksamhet till något annat. Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv. Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.

Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör. Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.

Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och negativa tänkande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.

Annat som kan vara till hjälp, då man fastnar i sina negativa tankar och sitt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.

Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på

Kanske kan detta vara till någon hjälp i hur man kan försöka jobba med sina negativa tankar om sig själv.
Ha det gott!❤️

@ISE Jag har också funderat varför du som oftast slutar dina inlägg m Hatar vara alkoholist. För mig blir det lite självförakt och kanske lite offerkofta.
Denna sista meningen hade jag nog inte vågat skriva om det inte vore för att jag själv har varit där. Har inte blivit av med offerkoftan helt och hållet kanske är det lite bättre m självföraktet. Offerkoftan blir att man stannar kvar i beteendet. När jag läser dina inlägg så tänker jag att du vet detta. Skulle du kunna säga något annat istället? Något positivt? Visst, det blev inte bra…du drack…men kan du säga något fint om dig? Tänker att det finns massor av fint att säga❤️

Önskar dig en fin söndag☀️🥰

@ISE Jag brukar tänka att ingen är sitt handikapp. Min yngsta dotter är inte utvecklingsstörd, hon har en utvecklingsstörning. Stor skillnad. Hon har ett handikapp som innebär att hon och vi runt henne får ta viss hänsyn, och hon behöver hjälp med sådant som vi ”normala” klarar av.

Jag har inte varit en alkis. Jag har haft problem med alkoholen. Eller alkoholen har gjort mitt beteende problematiskt snarare. Mitt drickande fick mig att göra saker som jag inte kunde eller ville stå för när jag var nykter. Jag gick över gränser som inte kändes okej att överskrida, som stred mot mina grundläggande värderingar.

Och jag och min omgivning har därför fått göra vissa anpassningar så att jag inte dricker alkohol - och då slipper jag det oönskade beteendet. Så tänker jag. Hur tänker du om det?

Kram 🐘

@Andrahalvlek ja,som yrkesverksam arbetar jag verkligen utifrån den principen. Jobbar med barn som har olika diagnoser och sätter stort värde i att bemöta barnet som en individ, trots att det inte alltid finns ett språk eller ens ögonkontakt. Uppfostrar även mina barn så att alla är lika mycket människor/barn som vill leka, trots att de ser olika ut eller fungerar på olika sätt.
Jag är en kontrollmänniska. Mår riktigt dåligt om jag missar något på jobbet eller glömmer bort något privat. Men när alkoholen dödar kan även jag släppa lite på kontrollen. Jag vet hur alkoholen skadar kroppen, är högutbildad och nog ganska intelligent. Men har det senaste året iallafall erkänt för mig själv att jag är beroende. Sedan om det är att ta på mig offerkoftan,eller om det är en insikt som kan hjälpa mig mot bättring, inte vet jag. Jag har börjat med yoga, en form som innehåller meditation. Jag är vetenskapligt skolad och egentligen mkt skeptisk, men tvingar mig dit ändå. Försöker tacka mig själv och min kropp, försöker vara i nuet. Försöker bli frisk. Och gråter varje gång. Något måste tydligen ut.