Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Varafrisk @Amanda L
Jag har inte mycket att skriva just nu men tänkte höra av mig till er. Det är tufft. Inte min kamp mot alkoholen men jag sover hela tiden ... Det var bättre häromdagen en liten stund men sedan i torsdag sover jag igen kontinuerligt.

Jag vill inte vara så här ...

xxx

Ny utmaning ...

Jag vill berätta det här till er för att jag kommer att behöva extra stöd. Jag har nu just bokat min resa till mitt hemland ... åker ensam bara en vecka men under en vecka kan mycket hända.

Nu är jag övertygad att jag kommer att lyckas att inte dricka en droppe. Men min man tänker inte likadant. Så nu har jag en chans att bevisa att jag KAN.

Jag åker om en månad ... och besöker en kompis från när jag var tonåring. Vi har inte sett varandra sedan 1984! Förutom igår via WhatsApp för första gången sedan dess ...

Jag är skit nervös ... pressen är jätte stor. Inte bara packa min väska vilket alltid är en stor projekt för mig, men att träffa henne och att stanna nykter samtidigt.

Hon vet om mitt problem ... jag tror jag berättat det eller var det nu min andra kompis i mitt hemland ... Ja mitte minne på sistone ... det funkar inte så bra. Glömmer bort saker och jag är väldigt förvirrad.

I alla fall ... jag tar er med på min resa...

Hoppas ni mår bra och att ni har en skön natt.

Kram
xxx

@Crusade Det jag spontant tänker på är vad som är ditt syfte med resan? Om du har en plan med dig om hur du ska hantera olika situationer med alkohol? Om du är redo att åka om en månad? Du berättar att du är så ofantligt trött och sover mycket, hur blir det för dig utomlands? Kommer du att orka vara social? Tänker också att den viktigaste att bevisa för att du kan vara utan alkohol är dig själv, att du är nykter för din egen skull. Det är verkligen en utmaning att åka innan du är helt i balans, det är en stor risk du tar. Så fundera lite på frågorna ovan är mitt tips❤️

@Crusade Vill inte låta negativ men instämmer mycket i vad @vår2022 skrev. Vad är syftet med resan? Varför måste du göra den nu? Och vad kom det sig att du ska träffa en kompis nu som du inte träffat sedan 1984 som du inte riktigt minns om det var den kompisen du skulle träffa? Du berättar att du mår mycket dålig och är genomtrött men ändå ska du åka om en månad.

Så finaste @Crusade fundera lite till. Är detta verkligen en bra idé när du är så skör?

Kram ❤️❤️

@Crusade Jag är inte hellet söker på att det är en bra idé. Inte bara för alkoholen utan för att du inte verkar må så bra i största allmänhet. Vad säger din man?
Kan han inte följa med?
Och din vän, jag tycker du måste berätta om hur du mår och att du absolut inte vill dricka. Hon måste veta det innan du åker, annars kan du hamna i en massa svåra situationer… Du var osäker på om du berättat, men jag tycker du borde kolla upp det noga. Hon kommer ju att vara din ”guide” på resan.
Fast egentligen tycker jag att det vore bättre om du gjorde en resa med din man…
Många kramar 🥰 ❤️❤️❤️

PS Jag förstår att det är jobbigt när du är så trött… men har du kunnat få någon utredning/koll av dina mediciner?
Det att du har slutat dricka kan ju ha påverkat, kanske är de alldeles för starka? En person jag känner väl har flera olika mer fysiska problem som gör att hen har både smärta och svårt att sova. Det som hjälper är olika saker som medicin mot epilepsi (som hon alltså inte har) av dem blir hon också jätte trött . Jag tänker att det skulle vara bra för dig att få kolla upp allt. Kanske kan de byta ut någon medicin om det orsakar tröttheten?
Kram igen.

@Amanda L @Varafrisk @vår2022
Stort Tack xxx

För att ni finns och jag läser nogrannt vad ni skriver till mig.

Absolut just nu mår jag skit, är totalt ur balans, sover på dagtid och är vaken på nätterna. Min hjärna och mina tankar kör 500km/timme. Jag planerar så mycket och gör absolut ingenting.

Idag var det min födelsedag ... 57 ... och efter maten som min älskade man fixat för oss, så var jag helt slut. Jag har gjort idag i alla fall lite mer än igår. Kom på något jag läst någonstans här på forumet om att bygga upp microvanor. Jag ser allt för stort och måste lugna ner mig och komma ner på jorden.

Imorgon eller strax efter några timmars sömn hoppas jag, en ny dag. Nu måste jag ta tag i sakerna och göra också vad min hjärna säger och tänkar. Med andra ord, gå ut för denna promenad, åka till gymmet och göra ett litet pass. Och så vidare. Jag behöver inte göra stora saker, eller hur? Men börja med små grejer och bygga upp nya vanor.

Jag vill komma ur den här tröttheten och obalansen. Jag har tröttnat på hela skiten. Ber om ursäkt för ordet men jag är arg med mig själv. Att slösa bort min tid i min säng ...

Min plan för min resa? Jag planerar inte mycket förutom att jag INTE ska ta en droppe! Min motivation? Jag är fet nog på grund av all alkohol jag slängt i mig tidigare under mer än 15år! Jag har förstört min kropp, min hjärna, nästan min relation med min man och mina föräldrar. Vi har alla kommit närmare igen och denna relation som är skör vill jag behålla och förbättra ännu mer steg för steg.

Jag har effektivt gjort saker som är öförlåtbara ... i alla fall för mig själv. Men nu ska jag framåt ...

Så min plan för min resa ... to go with the flow. Få vet om det att jag kommer till mitt hemland. Och det gör jag för att då är det mycket mindre stress och press på mig. Dessutom har det flesta ... hur säger man ... ja brutit kontakt med mig och jag har inte längre behov eller intresse att träffa och omgås med vissa ... bland annat min bror och hans fru. Vi är främmande människor för varandra, vilket stört mig i flera år, men vilket jag nu accepterat. Det är okej. Vi ses väl på en begravning ...

Bra tips att berätta för min kompis om mitt beslut att inte dricka. Måste kolla om jag berättat eller inte ... kommer absolut inte ihåg. Men som ni säger så är det väldigt viktigt.

Bra fråga ... kommer jag att kunna vara social? Vi får se ... Min kompis vet om mina diagnoser. Hon har också kämpat med depressioner och så. Kommer att träffa också en annan kompis med samma problematik ungefär som jag, förutom alkohol problematiken.

Jag instämmer att det är viktigt att berätta för dem, en gång till, för säkerhets skull.

Jag har bokat och reser om en månad. Och som sagt, jag tar er med på min resa. Min lilla laptop följer med så att jag alltid kan skriva av mig vid behov.

Då kommer jag på frågan varför jag reser iväg nu överhuvudtaget? Jag hade lovat det när jag hade druckit .... Och nu måste jag slutföra mitt löfte. Eller det måste jag inte ... Eller hur?

Jag tror att jag vill också BEVISA för min man att jag kan hantera det nu ... att resa ensam. Han kan inte följa med för att han jobbar.

TACK TILL ER FÖR ATT NI FINNS ... Ni kommer att vara så super viktiga inte bara nu framöver men också under min resa.

Jag fixar det här.

Stor kram på er.
xxx

@Crusade

För ett tag sedan mådde jag dåligt. Under den tiden blev jag passiv, och fick inte mycket gjort… och då mådde jag ännu sämre.. och så rullade det på! 😢

Jag hittade ett sätt som funkade för mig. Jag gjorde en checklista för varje dag, med sådant som jag skulle göra under dagen, och bockade av allt eftersom jag gjorde det… och det var inga stora/svåra grejer:

1. Ta hand om mig själv ✅ (T.ex. göra hårinpackning, fotbad, plocka ögonbrynen, ansiktsmask…)
2. Röra på mig ✅ (T.ex. promenera, springa, göra armhävningar, knäbö..)
3. Fokusera på något ordentligt/svårt utan att bli störd ✅ (T.ex. jobba, lösa sudoku, göra övningar i självhjälpsprogram…)
4. Skratta högt ✅ (T.ex. kolla på videos med roliga barn/katter, kittlas med familjemedlem, roliga historier…)
5. Aktivitet ✅ (Sticka, baka, rita, möblera om, trädgårdsarbete..)
6. Social kvalitet ✅ (Umgås med någon fokuserat, prata med vän, barn, kollega fokuserat om något riktigt/viktigt)
7. Vila hjärnan ✅ (Göra ”ingenting”, ingen mobil, TV, ljud, bara vara, vara i naturen, meditera…)
8. Sömn ✅ (Lägga mig i rätt tid, inte sova på dagen)

För mig hjälpte det att ha denna listan. Om det så bara blev 5 minuter motion, eller att jag bara tog tandtråd som egenvård, så kunde jag bocka av. För mig blev det ett sätt att bryta mönstret! Jag ser fortfarande till att få in allt detta i mina dagar, för jag vet att jag mår bra av det, men nu har jag inte längre någon lista att boka av på!

När man inte mår bra ska man ha små små planer… så man lyckas följa dem!

Ha en fin dag! Kram 🥰

@Woman52
Tack ...!

Jätte bra tips. Jag lyckas inte med någon lista men måste kanske ge det igen ett försök och boka av vad jag gjort av allt jag planerat.
Du har rätt helt och hållet ... små planer.

Jag har börjat idag med små grejer. Tanken att gå och lägga mig lurar men jag vill inte ha det så längre.

Kram
xxx

Jag kämpar och kämpar ...

Klockan är lite över 11:00.

Idag så måste jag bryta mönstret av att må så dåligt, av att vilja gå lägga mig under dagtiden, av att tänka endast negativa tankar.

Jag började min dag med att fixa mitt hår. Sedan tog jag min vovve på en liten promenad. Jag har nyss gjort ett litet yoga pass. Och nu skriver jag av mig lite vilket alltid hjälper mig.

Nu ska jag ta en cigg och därefter gör jag ett litet pass till.

Idag blir mina inlägg som en dagbok som jag vill läsa igen och igen när jag behöver lite stöd och styrka.

Kram
xxx

Allra bästa och finaste @Crusade❤️

Vet du vad jag skulle vilja göra/vad jag känner när jag läser dina inlägg?
Jo, jag skulle vilja ta tag i dina händer se till att du sätter dig ner på en stol, i gräset ja iaf så du sitter still. Kanske dricka lite te el lite vatten men bara sitta still. Tills du kommit ner i varv.
Jag skulle hjälpa dig att avboka din resa. Om du ska göra den då ska du i så fall må bra. Jag skulle se till att du fick en tid på vuxenpsyk för att se över din medicin och att någon med kompetens skulle bedöma ditt mående. Skulle jag få känslan att ett AA-möte skulle kunna få dig att må bättre skulle jag ta med dig dit annars skulle jag avvakta.

Bästa Crusade…jag har inte medicinsk kompetens men jag är en medmänniska. Jag tänker du måste söka professionell hjälp för att reda i allt. Vad är det som gör att du inte gör det? Du är redan rädd att livet springer ifrån dig men jag tänker för att få ordning på det måste du först söka professionell hjälp.

Varm innerlig kram❤️

@Varafrisk @Amanda L
Idag en ny dag...

På torsdag träffar jag min terapeut. Hon är helt underbar. Min psykiater också. Jag har verkligen tur när det gäller professionell hjälp.
Jag ska såklart berätta om min resa som är bokad och som jag inte kan avboka nu ... då förlorar jag alla pengar ... Också ska jag fråga om hjälp om ett beslut jag fattat, nämligen att börja jobba igen ... deltids såklart. Men jag kan och vill inte längre sitta bara här hemma.
Slutligen mina mediciner. Också vad vi måste prata om min terapeut och jag.

Men absolut, jag skulle behöva träffa någon varje vecka... Var och hur hittar jag en sådan medmänniska?

Ett AA-möte? Finns inte många av dem här var jag bor ... Jag ska leta lite vidare om jag hittar något liknande i närheten. Jag har en kontakt inom kommunen, några faktiskt och jag ska ställa frågan.

Så den här veckan tar jag tag i saken på riktigt. Utan att överplanera saker ...

Igår så hade jag ett härligt samtal med mina föräldrar, min pappa alltså med hans fru. De bryr sig verkligen mycket om mig. Det inser jag nu. Båda gör och säger saker för mitt bästa. Jag har inte än berättat att jag reser hem. Det gör jag under veckan eller när allt närmats sig lite. Annars börjar de freaka ur redan nu ...

Klockan är lite över 05:00.

Känner mig ganska lugnt just nu. Planerar inte för mycket men kommer att go with the flow som man säger.

Skriver mer alldeles strax.

Idag blir som igår en liten dagbok. Små steg, små mål.

Kram
xxx

Klockan 09:00

Där börjar min hjärna igen ... gå och lägg dig. Tidigare hade jag nu redan druckit en öl. Eller varit på väg till den lokala affären för att köpa en 6 pack.

Nu har jag gjort en morgon promenad med min vovve ... nykter.

Jag sitter här och skriver nykter.

Jag känner mig väldigt ensam också.

MEN ...

Jag ska försöka att omvandla den här dagen till en fin dag. Strax börjar jag städa upp lite i växthuset. Vad jag gör efter detta ... ingen aning och det är helt okay också.

Små steg. Små planer. Små mål.

xxx

@Crusade Hmmm! Nånting säger mig att du är på rätt väg. Det där med små, små planer och att acceptera saker verkar få dig att må bra. Jättebra med medicinkoll också, men jag trodde det var läkare som kunde kolla upp sånt?
Ibland finns inte AA, men kanske NA/AA där även drogberoende kan vara med?
Det vore så bra för dig att träffa fler i samma sits varje vecka. Att vara ensam är inte bra, även om du är stark som en björn 😀❤️❤️❤️🙏🏻

Rätt väg ...

Gäller nu att stanna på rätt väg.

Stämmer det är psyken som måste kolla min medicinering. Men min terapeut och hon har en jätte tight kontakt ... så det löser sig väl.

Klockan är 11:00
Lite rastlös ... igen tidigare skulle jag ha druckit. Nu gör jag lite små övningar som är bra för kropp och hjärna. Har sälskap av min vovve som vill att jag ska kela henne hela tiden. Vilken sötis hon är.

Längtar att min man kommer hem från jobbet. Måste börja trivas ensam men det är super svårt.

Kommer på att känslor av ensamhet och mental rastlöshet bl.a. har gjort mig att fortsätta med mitt drickande. Kan det vara att jag därför känner mig så tom och trött???

Jag är ingen expert. Pratar bara ur egen erfarenhet.

Voila ... nu ska jag fortsätta med mina övningar.

xxx

Det är bra @Crusade med ngn liten övning i taget💕Å bra om du får kontakt m psykiatrin gällande medicinering.

Även om jag själv tycker att det är bäst med fysiska möten så finns AA och NA på Zoom kanske kunde du börja där.

Kramar💕