Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

Relativt bra dag med små planer och små mål.

Sitter nu med ett jävla tvångstanke som jag inte vet varifrån det kommer nu. Pfff ... Alkoholdjäveln igen som försöker lura mig antagligen.
Kan vara för att jag reser till mitt hemland. Tänker inte träffa min bror till exempel ... Han har glömt mig på min födelsedag och det har jag tagit illa upp. Kanske därifrån kommer tanken nu.

Eller så är det bara enkelt ... alkohol abstinens ... Ingen aning.

Jag är trött och ska sova nu. Har ingen inspiration att skriva mer ...

xxx

@Crusade

Jag har också tidigare ältat kring familjerelationer som varit dåliga. Men jag har släppt det nästan helt nu, eller snarare så ser jag det på ett annat sätt nu.

Innan tänkte jag ”Min bror gratulerade inte mig!”, och då kände jag mig värdelös och tyckte synd om mig själv.

Och nu tänker jag istället att ”För mig är det viktigt att man gratulerar alla på deras födelsedagar, och jag är stolt över mig själv för att jag alltid kommer ihåg att göra det!”

Det är superviktigt att fokusera på allt som Du KAN göra och det Du VILL tänka. Och bara acceptera och ”gilla läget” vad gäller resten… det som hänt tidigare är försent att göra något åt… sånt måste man bara släppa.. inget ändras av att man lägger energi på det. Tänk istället på vad du KAN göra, t.ex. säga ”hej brorsan, jag blev ledsen när du missade min födelsedag” eller tänka ”den och den gratulerade mig och jag är tacksam för det”.

Tacksamhet för det man har ger en skön känsla i kropp och knopp. Jag kan tänka ”fan, nu är müslin slut igen” eller ” jag är tacksam för att jag har en skvätt yoghurt kvar till frukost”. Att vara positivt uppmärksamt tacksam för det man har kräver träning, det är så lätt att man fastnar i att bara se fel och brister. Men ju mer man tränar på att styra om sitt fokus desto mer automatiskt blir det.

Ha en fin dag dag - du har miljoner bra ’grejer’ i ditt liv! 🌸💕 Kram!

@Crusade Kan du Sinnesrobönen? Den är väldigt bra att använda i många situationer. Den handlar om att acceptera vad jag själv inte kan förändra men mod att förändra det jag kan.

Ha en fin dag☀️

Kram💕

Det bankar ...

Är det verkligen alkohol abstinens eller något annat ...?

Träffar min terapeut på torsdag och absolut så måste jag prata om det.

Det stämmer att det finns online AA möten. Jag har en gång försökt att delta men jag kom aldrig in. Jag måste kanske ge det ett nytt försök.

Klockan är 16:30 och håller på med att göra några övningar för kroppen. Men tog en liten paus för att skriva av mig lite.

Snart är min älskling hemma ... han har det tufft på jobbet nu. Jag försöker stödja honom men har så fullt upp med mig själv.

xxx

@Woman52
Du är smart att du kan tänka och göra som du beskriver. Jag läser noggrannt allt och måste lära mig att tänka annorlunda.
Jätte svårt för en negativt tänkande människa ... Resultat av en av mina diagnoser, tyvärr.

Jag är som du och kommer också ihåg andra människor ... så det var fel att förvänta samma sak från dem.

Jag måste verkligen jobba med att skapa nya och positiva tankar. Precis som säger ... vad jag vill och kan göra.

xxx

@Crusade Jag vet inte vilket som är ditt modersmål men tänker att den borde finnas även på ditt eftersom AA finns över hela världen.

Tänker att det är svårt för dig att stötta ngn annan mer än dig själv.

Kram 💕

@Crusade

Det tar lång tid att ändra sitt sätt att tänka. Jag har jobbat med detta i flera år redan, långt innan jag slutade dricka.

Det viktigaste är att bara BÖRJA. Att börja bli aktivt medveten om tankarna. Att börja förstå att tankar bara är tankar, inte sanningen. Att aktivt börja stoppa återkommande tankar. Att ”fightas” med de negativa tankarna med positiva tankar.

Små små steg… varje felaktig tanke som man lyckas slå ner är en seger.

Bara börja.. och försöka igen… och igen… och igen..

Håller med @Varafrisk.. ta en sak i taget.. du har nog inte energi för er båda! Men kanske praktisera tillsammans… en del av din älsklings problem beror säkert på tankar och handlingar utanför hans kontroll, så problemet kan minskas bara genom ”mindset”..?!

Ha en fin kväll!

Idag begravning ...

Men ingen dag för sorg för min man som blivit mishandlad när han var barn.

Och jag ...? Jag orkar endast tänka på mig själv. Ältandet fortsätter i mitt huvud och jag försöker använda mitt trick men jag lyckas inte riktigt.

@Woman52 ... läser igen vad du skrivit. Jag förstår vad du menar och det är skit svårt att fightas mot vissa ältande och påträngande tankar. Men jag kämpar och lider ... Det tar så mycket av min energi.

Grejen är att jag nu vet att det kan vara vad som helst min hjärna hänger up sig. Det lurar överallt. Tidigare had jag tagit något att dricka. Tack och lov har jag insett att detta inte hjälper ett dugg.

Jag är nykter och känner mig lite stolt. Nästa milstolp är 3 månader. Men det är 3 veckor till dess...

Häromdagen tog jag mig en alkoholfri öl. Det smakade och tog bort lite sugen jag kännde. Min vilja att kunna göra saker nykter är nu stor och jag är definivt på rätt väg.

@Varafrisk ja det är ett bra tips. Det måste finnas online möten på mitt modersmål. Ska kolla upp det med.

@Amanda L ...du har rätt. Jag måste för min egen skull kunna träffa andra med samma problematik. Men hur? Där vi bor finns absolut ingenting, vad jag vet. Jag måste kolla upp det på nätet. Att göra hela resan ensam känns tufft och att kunna prata av mig mer skulle hjälpa mig oerhört mycket.

Klockan är snart 06:00 Försöker vara tyst för att min man sover fortfarande. Han går igenom en väldigt tuff tid ...

xxx

Mitt i natten ...

Ältandet fortsätter ... trots att jag pratat med min terapeut och min man om det.

Köpt mig en alkoholfri öl ... varit väldigt nära att köpa något annat ... MEN det eller han, min bror alltså, han är inte värd det!!!

Detta måste jag nu ha i huvudet!!!

Ge inte upp nu, skriker jag mot mig själv.

Ge inte upp ...

xxx

@Crusade Menar du vad ”tack hjärtat” innebär? Jag skulle kunna säga de orden t min man och barn. Hjärtat innebär för mig att man säger det t ngn man tycker om.

Vad ältar du om? Din bror? Vad har hänt m din bror?

Önskar dig en en så fin dag som möjligt💕💕

Värsta dag av mitt liv.

Det var igår alltså. Trots detta har jag inte tagit en enda droppe. Jag är stolt över mig själv.

Jag skriver strax lite mer, måste fortsätta med mitt projekt här. Jag lär mig nu att börja med något och avsluta det också.

Jag mår okej, trots vad jag igår upplevt på grund av just dem jag behöver i mitt liv. Orden när sagt kan man inte ta tillbaka .... Men jag vet nu hur läget är. Så jag kan bygga upp mitt liv igen.

Eller jag kanske behöver dem inte längre ... för att de hänger inte med med mig. Jag är inte samma kvinna som jag var för dryggt 2 månader sedan. Och jag har ingen lust heller att bevisa mig.

Idag är en ny dag, en ny börja ... mitt liv. Den där lilla tjejen jag var långt sedan kommer tillbaka. Och det känns så skönt.

Tack till er som tänker på mig. Det betyder oerhört mycket för mig. Bara så att nu vet.

Stor kram
xxx

@Crusade Kanske ett breaktrough, ett genombrott som sker i ditt nya liv mot en riktning där du vill vara. Så starkt av dig att inte dricka. Processen mot ett nytt och bättre liv pågår❤️.

Kram❤️

Att ta hand om MIG själv.

Klockan är strax efter 20:00. Jag tar lite hand om mig själv. Lite egen tid. Så att jag mår bra och ser lite finare ut.

Ja det har hänt ganska mycket under veckan MEN som skrivit INTE druckit. Och jag är lite stolt över mig själv.

Ingen är värd att börja dricka igen. Inget är värt det heller!

Idag en ny dag, ett nytt liv med nya människor omkring mig.

Visst jag har sagt en ny dag förut men idag känns verkligen så jämfört med andra dagar.

Trots att hag igår varit utsatt för dem värsta anklagelserna ... från mina föräldrar!! ... så står jag rakt upp idag med huvudet uppåt.

Strax berättar jag mer om vad som hänt.

Nu ska jag först förtsätta med att ta hand om mig själv.

Vi hörs strax.
xxx