Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@vår2022
För mig med. Skriva ner allt och sätta ord på tankar och känslor hjälper mig jätte mycket. Precis som du skriver ... en befrielse.
Tack för din respons på mitt inlägg 😘😘😘

Stora kramar till dig med.
🤗🤗🤗

@Amanda L
Tack för din respons på mitt inlägg.
Yes jag menar min pappa och hans fru. Jag är där inte välkommen trots att jag sagt de fick välja ett datum för ett besök. Som allraförsta ... men hon ringde för att säga att jag inte är välkommen. Jag försöker acceptera det.

Jag kommer att träffa min brors son däremot. Jag har frågat honom och han tackat ja. Jag fokuserar nu, det försöker jag, att lägga min energi på dem som vill träffa mig.
Såklart kommer min bror att ta reda på det så vi får se om han hör av sig eller inte....

Han kommer inte att detta steg ... och jag vågar inte föreslå detta. För att få jag ett nej då sitter jag direkt på botten. Han är mycket starkare än jag.

Absolut du har rätt. Jag måste nu gå vidare med mitt liv.

Stora kramar
😘😘😘🤗🤗🤗

@Crusade Jag lyssnade på Renée Nyberg igår på programmet sommar i P1. Hon berättade om sin pappa som dog i cancer och om sorgen. Hon berättade om att hon inte hann säga det hon ville innan han dog och kring hur det var för honom när han tog sin sista suck, vad han tänkte. Det jag fastnade var att hon sade ”hitta tryggheten i ovissheten”, att det kan vara omöjligt att få svar på allt, men att ett sätt för att komma vidare och få ro i kroppen är att hitta tryggheten i ovissheten. Det är något jag ska försöka anamma och jag tänker att det handlar mycket om försoning med sig själv. Att man kan känna att det är ok, att man inte kommer att kunna veta allt eller reda ut allt, men man har pratat med sig själv, försökt prata med andra om det behövs, gjort det man kunnat göra och gjort så gott man kunnat. Och kanske kan man inte göra mer än så och då är det good enough, då kan man gå vidare och kunna känna att det är ok. Ta sig själv i handen, vara snäll och omtänksam mot sig själv och säga, nu går vi vidare, jag förlåter mig själv och jag har ett liv som jag ska leva i på bästa sätt❤️

@Crusade Jag förstår att det känns tufft att inte vara välkommen. Det rör upp så mycket känslor. Särskilt när det handlar om en förälder. Om att bli övergiven. Samtidigt tänker jag att det är alkoholen som är boven. Gissar att du sårat dem, kanske minns du inte saker du sagt eller gjort?
Kanske vågar eller orkar de inte tro på dig just nu. Eller ännu?
Just nu tror jag det bästa är, som du skriver, att vara nykter och koncentrera dig på de som vill träffa dig. Din brorson (om det funkar) och din vän framförallt.
Eller res bara som du själv, nykter och nyfiken på omgivningen…
Säkert finns mycket annat att se och uppleva. Nykterheten är dock det allra, allra viktigaste…
Utan den rasar ju allt annat.
Jag hejar på dig.🙏🏻🥰🙏🏻

@Crusade Och jag tänker att när folk beter sig som idioter så ligger problemet hos dem, inte hos mig. Du har sträckt ut en hand och de vägrar ta emot den. Deras beslut, deras förlust.

”Man ska inte kasta pärlor till svin” är ett svenskt ordspråk. Jag har ett eget motto också: ”Man ska inte gyttjebrottas med grisar.” Låt dem ligga där i sörjan och smutsa ner sig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Tack för din respons.
Du har rätt ... jag ska inte slösa bort min tid och energi på dem som inte vill träffa mig eller omgås längre med mig. Men det är lättare sagt än gjort, i mitt fall.
Önskar verkligen att jag kan tänka och reagera som du skriver ... jag ska i alla fall ge det ett försök. Min man säger likadant som du.
Att bli sjuk i hjärtat på grund av dem låter inte riktigt som vad jag behöver just nu.

Sitter här i min säng nu och skriver. Helt förvirrad och förlamad. Med alldeles för många skuldkänslor ...

Det är skit svårt att orka just nu ...

Kram
xxx

@Amanda L
Jag tänker på vad @Andrahalvlek skrev ... Jag önskade att jag kunde tänka och reagera så, och strunta i dem, mina föräldra och min bror ... men sån är jag tyvärr inte.
Jag har sårad dem. Inte på grund av saker jag sagt men genom att vara onykter och göra alla dessa själv-destruktiva saker som jag gjort.

Jag ska nu försöka fokusera mig på mig själv och att stanna nykter på min resa framförallt.

Jag måste ta en liten paus nu i skrivandet ... Mår inte bra ...

xxx

@vår2022
Det måste jag verkligen lära mig ... att vara snäll mot mig själv. Att älska mig själv. Och som du skriver att kunna säga it is good enough. Och att hitta tryggheten i ovissheten.
Jag har ett svårt problem med att inte veta ... då börjar jag älta och min hjärna hittar på saker som kanske inte finns. Med som resultat att jag tar beslut baserat på vad min hjärna tänker som inte alltid är verkligheten.
Som min man säger och det inser jag lite ... jag har ett stort problem med verklighetsförankring om detta är rätt ord på svenska ...

I alla fall, det glömde jag skriva till @Amanda L och @Andrahalvlek jag har tagit kontakt med psykiatrin och skrivit ett meddelande att jag verkligen vill få hjälp med mina tvångstankar och ältandet i mitt huvud. Jag orkar snart inte mer ... Min terapeut är på semester men det måste väl finnas någon annan tillgänglig. Annars åker jag till Akuten ...

Kram
xxx

Klockan är 02:30
Jag tänker skriva av mig lite. Nu orkar jag, efter några koppar kaffe.

Jag har nyss läst lite på nätet om tvångstankar och vad jag själv kan göra för att lära omgås med dem. En sak fick direkt min uppmärksamhet ... undvika alkohol. Så jag är på rätt spår.

Jag undrar nu om mina tvångstankar som jag alltid kämpat med, nu också har någonting att göra min alkoholabstinens.

Min brors namn bankar fortfarande i huvudet. På dagtiden sover jag, för att då lider jag inte av denna tvångstanke. Som nu på natten ... konstigt men bankandet och ältanted är lite mindre så jag orkar göra något annat som att skriva här.

Jag har glömt bort lite mina små planer och små steg och mål. För att jag har varit och är så upptagen med min tvångstanke att jag går omkring som förlamad.
Imorse hade jag en upplevelse som jag inte haft på ett tag ... verkligen sugen på en öl. Det var väldigt nära ... farlig situation som jag lyckats tänka bort. Kommer inte ihåg hur jag gjorde det men jag fixade det.

Crusade ... du måste bryta denna onda cirkel nu ... så här funkar det inte längre. Vad är problemet nu egentligen? Undar jag ...

Jag ska försöka sova nu lite ...

xxx

@Crusade Jag har inte själv direkt någon erfarenhet av tvångstankar som stör mitt liv men har en nära vän som haft svåra tvångstankar och kan förstår hur enormt jobbigt det påverkar dig. Bra att du tagit kontakt med psykiatrin, det finns mediciner som dämpar. Du berättar att du alltid kämpat med tvångstankar och kanske därför du använt alkohol för att dämpa tvångstankarna. Förstår att det blir ännu värre när man blandar in alkohol. Nu när du är nykter så dämpar du inte längre med alkohol, men tvångstankarna är kvar. Förutsättningarna för att behandla tvångstankarna blir så mycket bättre när du är nykter. Det som är bra att veta är att dessa tankar inte är farliga men de ger mycket ångest, som är väldigt obehagligt. Tänker också att allt inte är verklighetsförankrat, allt förvärras och förvrids av ångesten, det blir monster av tankarna. Vad det gäller min vän så har det blivit så mycket bättre med mediciner och terapi, så det finns hjälp och det är så bra att du kontaktat psykiatrin. Tänker också att det är en process du genomgår när du lagt alkoholen på hyllan, det tar tid för hjärnan att hitta balans i alla signalsubstanser. Det som också hjälper är avslappningsövningar, meditation som påverkar hjärnan till lugn.

Som du säger, du kan inte ha det så här. Ta hjälp. Sköt om dig❤️

Du kanske ska berätta för din bror och pappa att du mår väldigt psykiskt dåligt och att du behöver deras stöd. Att du druckit för att dämpa ditt psykiska mående men nu slutat. Att du mått psykiskt dåligt sedan din mamma tog självmord och att det påverkat dig till att må så här psykiskt dåligt. Att allt tryckts ihop inom dig och inte fått komma ut. Att du tagit alkohol till hjälp för att glömma och bedöva. Att det inte går bort av sig själv utan behöver bearbetas. Att du behöver deras stöd att komma vidare, att ni behöver prata om detta. Det är vad som behövs tror jag, men vi är olika på hur vi hanterar tuffa och tunga saker. Vissa vill gå vidare, utan att prata om det, men jag tror inte att det går, även om personen säger det. Så din bror och pappa mår nog väldigt dåligt också, innerst inne, men det kanske inte har kontakt med sina känslor och förskjuter och förnekar dem. Det är en försvarsmekanism att göra så, men det tär på en.

@Crusade Jag tycker det är jättebra att du tar hjälp av medicin om det finns. Tror som flera andra här att du använt alkoholen för att döva annat som nu dyker upp.
Säkert skapas också många tankar som inte har med verkligheten att göra. Det är inte konstigt, jag tror det blir så för alla som är isolerade av något skäl.
Jag vet inte om det är en bra idé att vända dig till din bror och pappa igen just nu. Om de säger nej eller det går fel, vad händer då med dig?
Kanske bättre att du försöker koncentrera dig på att må bra själv tills vidare? Kramar 🙏🏻❤️🙏🏻

@Amanda L @vår2022 @
Jag ska inte berätta något för min bror just nu.
Jag vill först bevisa för alla att jag klarar av denna resa till mitt hemland ... nykter!

Jag har druckit kanske ur själv-medicinering, för att få uppmärksamhet, för att jag kände mig ensam, för att jag vågade mer ... Listan är lång.... Men jag kommer nu på det viktigaste.

Jag har återigen skickat ett meddelande till psyket för att få prata med någon. Men inte fått något svar än.

Jag tänker på något annat som troligen gjort mig att dricka. När jag inte direkt får ett svar på till exempel ett meddelande eller inget svar överhuvudtaget ... då börjar min hjärma älta på riktigt ... på negativt sätt i alla fall.

Jag inser att jag är en väldigt komplicerad person, och stor respekt för min man som orkat med mig i så många år.

xxx

Nej ... jag ska just nu inte väcka sovande hundar...

Däremot ska jag önska honom en fin födelsedag när det är dags. Från båda min man och jag.

För att jag är så ...

Har inte haft problem med det på långe ... så tänker att det kan vara alkoholjäveln som försöker dyka upp på något konstigt sätt.

Vidare så hjälper det mig mycket att prata av mig ... eller skriva av.

Stressen i huvudet blir lite mindre när jag sätter ord på allt. Eller berättar lite för andra.

Jag vill bara ha och få en chans nu ... om jag får den det får vi avvakta.

xxx

Mitt förflutna ... allt går igenom min hjärna just nu. Allt på en gång.

Jag har gjort så många misstag och de mesta på grund av mina diagoser OCH ALKOHOL.

Meddelande till mig själv ... DRICK ALLDRIG MER!

XXX

@Crusade Bra att du bearbetar saker som hänt dig. Hoppas också att du kan få någon hjälp från psyket men risken är väl att de flesta gått på semester.
Jag förstår att mycket är komplicerat, men tänker att även det att du börjar älta om du inte får svar , också kan hänga ihop med känslan att bli övergiven och dålig självkänsla i största allmänhet.
Även om det kan finnas mängder av anledningar till att någon inte svarar så känner man sig bortglömd och borträknad. Men oftast är det ju inte så. Det är bara den dåliga självkänslan som går igång…
Jag tror ändå att den kommer att bli bättre ju längre du är nykter.
Du är under reparation.😌🌺🌸