Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Varafrisk @Amanda L @Ny dag
Stort Tack xxx

Klockan är 00:00 och jag skriver lite. På sistone har jag inte skrivit så mycket. Jag vet inte riktigt varför inte.

Nu har jag packat min resväska ... för tredje gången. Jag reser inte iväg för a månad men bara för en vecka. Men som vanligt när det gäller att fatta beslut så är att välja plagg i förväg ett stort och svårt projekt för mig. Jag menar ... jag vet väl inte hur jag kommer att må nästa vecka eller.
Jag har faktiskt blandade känslor inför den här resan, vet ni. Å ena sidan spännande ja, men å andra sidan har jag egentligen ingen lust att åka iväg ensam utan min man och min vovve.
Konstigt ...
Såna känslor har jag alldrig haft förut.

Stor skillnad med tidigare är att resa iväg var min frihet för att kunna dricka i lugn och fred, utan dem kommentarerna från min man. Den här gången känns allt helt annorlunda.

Som tidigare sagt så har jag fuskat lite. Men jag börjar inte räkna från noll igen.

Att ha en liten bakslag känns naturlig. Och bekräftar för mig bara en sak, nämligen att nykterhet är den enda väg framåt. För mig i alla fall.

Inte sabba till en gång till är budskapet jag ger mig själv. Nu att jag har vunnit tillbaka många kontakter, inklusivt min familj som mina föräldrar och min bror och några close vänner, känns allt det där som ett stort ansvar på mina axlar. Och samma ord kommer upp i mitt huvud ... inte sabba till. Inte en gång till.

Panikångest framförallt när jag tänker på alkohol.

Panikångest hur jag kommer att agera ensam på fredag. Hur stark kommer jag att vara?

Panikångest ...

xxx

@Crusade Din tråd var den första jag läste här när jag var på mina första dagar av nykterhet för 19 dagar sen. Du kämpar på så fantastiskt bra trots att du har många utmaningar 🌷 Vi har också omvänd situation. Jag bor i ditt ursprungs land och du bor i mitt 😊 Jag känner också igen mig i ensamheten du beskriver även om jag älskar Spanien. Men jag har också valt att vara ensam (förutom min familj) så det är lite kluvet för mig. Stort lycka till på din resa! Du kommer att klara det fint en dag i taget ❤️ Du har också forumet att vända dig till om det skulle bli jobbigt.
Kram 🤗

@Crusade Alkoholen kan inte ”ta dig”. DU bestämmer, glöm inte det!
Ta bara inte första glaset eller första ölen så kan INGET stort gå fel.
Kanske väldigt jobbigt att träffa din släkt, kanske blir du stressad innan, tror du ska vara beredd på det. Men bara du inte dricker alkohol så går det ju över. Och du kan fundera över det senare i lugn och ro.
Om jag var dig skulle jag hellre ställa in en träff om jag kände att jag inte klarar av det nykter…
Och återkomma en annan senester…i varje fall bättre….
Skriv här om du känner för det. Vi är ju inte längre bort än så.🤗 Kanske kan det hjälpa om du skriver ner dina tankar?
Jag lovar att svara och läsa varje dag, senast vid sängdags.
Många kramar och det kommer att bli bra. Bara du inte tar det första glaset….
Håller alla tummar och tår!🙏🏻❤️🙏🏻❤️🙏🏻❤️

@TessaMa
Hej och tack för dina fina ord.
Spanien är också lite mitt hemland fast jag kommer urBelgien. Jag har bott i Spanien i flera år. Jag har inte valt att vara ensam. Det är väl det sista jag behöver.
Med alla mina olika diagnoser och mitt förflutna så vet jag nu att jag måste komma härifrån, annars dör jag.

För ett tag sedan kom min man inne i matsalen där jag har mitt kontor också. Han sade vi måste härifrån annars dör vi ... Så han känner sig likadant som jag.

Jag hoppas jag kommer att läsa mer av dig och ska också kolla ditt tråd. Vi kan säkert hjälpa varandra och stödja varandra.

Stor kram
xxx

I am back!

Vilken resa jag gjort och så mycket att skriva om. Har jag lyckats att stanna utan en droppe? NEJ!

MEN! Jag har återhämtat mig så väl. Och är nu på rätt väg igen.

Kommer att skriva mer ikväll. Tänkte bara skriva här några ord och säga ge aldrig upp.

xxx

En ny början ... !

Var någonstans ska jag börja?

Jag sitter här i mitt sovrum med min lilla laptop och försöker att skriva ner mina tankar och känslor. I se inte så svårt, men min hjärna går 500km i timme just nu.

Den viktigaste frågan är nu ... har jag druckit?

JA! Vad orsakat detta? Det berättar jag senare ... Kortfattat kan jag redan säga "stress".

Är jag tillbaka i kontroll?

JA!

I mitt hemland har jag shoppat alldeles för mycket. Så mycket att jag var tvungen att köpa en till resväska på 25kg ... igen ... fast min man hade sagt att inte komma hem igen med en extra resväska.
Jag köpte fina saker till min man för att han förtjänar det, kläder och parfymer. Såklart också några fina plagg till mig själv, fast jag inte behöver nåt. Och några lukta gott.

I söndags tidigt på morgonen tog jag flygplanet från Belgien till Danmark. Okej så nu vet ni att jag kommer från Belgien. Skit samma. Så jag stod där i Danmark med mina resväskor ... och då skulle jag ha tagit tåget tillbaka hem till Sverige.

Att resa tåg låg inte på kartan för att jag var känslomässigt utmattad och hade alldeles för mycket bagage.

Jag pratade med min man och sade att jag skulle boka ett flyg från DK till SE. Det viktigaste för mig var att komma hem nykter med mina grejer. Så jag reste Business Class via Amsterdam från Danmark till Linköping Sverige. Vilken upplevelse. Och vilken faktura ....

Min man var jätte glad att se mig igen ... nykter!!! För att för första gången kom jag hem nykter och för första gången hämtade han mig också ... nykter.

Vår relation har ändrats helt och hållet i en positiv riktning. Och där är jag väldigt glad över.

Eftersom det här forumet handlar framförallt om alkohol, så tänker jag först skriva lite om detta.

Varför tog jag denna öl?
Frihet. Stress. Eller för att det bara är så härligt att få koppla av hjärnan helt och hållet.
MEN. Allt är en stor bortförklaring. Enligt mig.

Var det värt allt? Var det värt att riskera allt? NEJ!!!

Ångrar jag det? Ja och nej.
Det viktigaste nu är att jag vet att jag är effektivt så mycket finare nykter. Och att alkohol inte är någon lösning för ingenting! Tvärtom.

Ett glas? NEJ! Det är inte värt det.

Förlåt ... nu måste jag vila lite. Skriver strax lite till.

Kram
xxx

@Crusade Hur går det för dig? Och hur gick det med alkoholen, familjeträffen och annat på din resa?
Jag vet inte om det är så att du inte skriver för att du börjat dricka igen. Men tänk på att det många som återfaller och flera här som lyckats sluta först efter flera år och flera försök. Så hur det än är hoppas jag att du kommer tillbaka. Vi saknar dig!❤️❤️❤️