Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Så härligt att du cruisar vidare efter dip i veckan. Du klarade dig igenom det utan a! Var stolt över dig och dina framsteg💪👍🙏! Jag lider av psykisk ohälsa sedan innan tonåren och är 50+ idag. Alkoholen har varit en del av min självmedicinering, hetsätning en annan. Försökt bli nykter i flera år, klarat långa perioder men sedan tagit återfall. Varför? Beroendet är en lömsk sjukdom men det kan jag inte gömma mig bakom för det ör jag som fört glaset till munnen och druckit. Ger aldrig upp denna kamp, är idag på dag 50 och vill aldrig dricka mer! Idag firar jag nykter lördag och gläds över att det just nu känns lätt! Stor kram 🥰 🌱

@Crusade Hej svarade dig i min egen tråd.
Men så häftigt att cruisa i gammal amerikanare. Är det någon träff eller så?
Idag ska jag hämta min nyfixade cykel från cykelaffären ( mindre glamoröst, haha). Sen ska vi på en större tillställning, mat och underhållning. Lite släkt och vänner på plats. Det blir första gången på 25? år som jag deltar nykter. Och avslutas med dans.
Blir spännande och lite pirrigt…😬

@Amanda L
Sitter framför datorn nu ... lättare för mig att skriva än på min mobil.

Förstå dig helt å hållet. Att vara nykter på en släktträff nykter för första gången på länge. Det vill jag också göra ... när jag är redo. Men jag är inte där än. Det känner jag.

Ha en underbar träff ... Är nyfiken på att läsa hur det gått.
Kramar
xxx

@Ny dag
Förståelse 100%.

Jag lider också av psykisk ohälsa ... började när jag var barn ... till en klimax här i Sverige när jag flyttat hit med min man som är svensk. Har olika diagnoser och tar såklart en lista med tabletter varje dag. Annars kan min man stoppa mig på en sluten avdelning.
För mig också var alkohol en själv medicinering ... tyvärr ... att jag inte fattat tidigare att det inte hjälper ett dugg. Tvärtom...

Vet ej om jag kan påstå det men jag tycker att i vårt fall det kan vara ännu tuffare ... Vad tycker du?

Kramar
xxx

På cruising ... bredvid och egentligen överallt dricker folk.

Sade nyss till min man ... NU är jag sugen som f.. 🙄🤔

Undrar om jag skulle kunna stå emot A ... om jag vore ensam här 🤔🤔🤔

@Crusade Du jobbar på så bra🤗 Det är fortfarande tempo omkring dig men ändå lugnare. Jag vet inte men jag tänker att det kan vara svårare beroende på vilken diagnos/diagnoser som du har. Hoppas att du hade det kul på cruisingen!

Kram 🐬

@Crusade God morgon!
Hoppas cruisandet med amerikanaren gick fint! Med vovven. :) Låter som en jättebra aktivitet som distraktion från A. Har själv aldrig åkt i en sådan där bil, men de ser supercoola ut. Ibland kan man åka förbi sådana där träffar, med hundratals bilar. Och man kan/får ju inte dricka A då man kör bil, och då bör ju någon form av bil-intresse inte vara så dumt?

@Amanda L
Hej.
Ja vaknade helt nykter imorse. Härlig känsla att vara medveten om allt.

Vinstlotten? Oh vad skönt. Hoppas du vinner stort.

Idag ska jag jobba lite i trädgården. Och senare ikväll träna lite sakta.

Stor kram
xxx

@Daemon
Hej. Ja det var awesome igår! Vilken fantastisk dag UTAN alkohol för mig. Men vad folk dricker på ett sånt evenemang ...inte klokt.
Hur kan man njuta då? Undrar jag nu ... jag som är nykter. Ser allt på ett helt annat sätt nu. Men jag är fortfarande jätte stolt lite över mig själv att jag tagit beslutet att leva utan A.

Hur går det för dig?
xxx

Härlig nykter måndag!!!

Sitter i solen och äter ett äpple. Inget sug alls. Skön känsla av lugn och ro men samtidigt också energirik och nyfiken vad världen har att erbjuda mig.
Jag hittar såklart också egna projekt.
NYKTER!!!
Önskar er alla en super trevlig dag.
😍😍😍

@Crusade Grattis till 30 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Nu har du det värsta bakom dig. Skitdagar kommer, men de följs alltid av gulddagar. Livet blir inte en räkmacka för att man slutar dricka, men det blir mer genuint och äkta.

Kram 🐘

@Crusade Wow! Vilken stjärna du är! Har du läst din egen tråd från början? Jag gjorde det och då ser man vilken utveckling det är på så pass kort tid…
Det känns som du mår så mycket bättre. Så glad för din skull! Hoppas du får en jättemysig dag!🥳🙏🏻❤️🥳🥳🥳

@Amanda L
Tack för ditt stöd.
Nej. Jag har inte än läst igen min egen tråd.

Jag kan bara säga att jag är super motiverad! Jag mår så mycket bättre på alla sätt. Framförallt min egen hälsa och min relation till min man som blivit mycket bättre sedan jag slutat med alkohol. Han ser nu att jag menar allvar för första gången. Efter så många stora återfall, så börjar jag nu hitta min väg tillbaka till denna kvinna jag var för dryggt 15 år sedan.

Känns bara härligt. Jag kan recommendera alla som kämpar mot alkohol, att bara fortsätta med kämpandet för att det är värt det.

Stor kram
xxx