Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Hmmm. Svårt att veta då jag inte läst det. Men kanske skrev du lite slarvigt, så att hon tog illa upp. Vi kan ju alla göra fel…
Om det känns bättre kan du ju be om ursäkt om du ser att något blev lite fel. Men utan att bjuda in till fortsatt konversation. Om du mår mycket dåligt av det kanske du kan be din man att göra det?
Men kanske var hennes svar väldigt ”over the top” och då tycker jag inte du ska bry dig. Människor som vill såra kan man inte ändra på, men heller inte ta på allvar.
Bry dig inte om det. Tänk på att det kanske var en väldig tur att hon inte är just din hundvakt🙏🏻🙏🏻🙏🏻😱.
Jag kan också bli väldigt upprörd av kritik. Jag tror att det är en konflikträdsla. Men har insett att man aldrig kan bli älskad av alla. Så ta det lugnt. Du är bra❤️❤️❤️

Ps Jag menade alltså att din man kan skriva något som ser ut stt komma från dig. Jag vet att jag i liknande situationer fått ångest bara av att se ett visst namn….
Så utsätt dig inte i onödan, tycker jag. Men igen, du verkar vara en omtänksam person, märks i dina inlägg, så försök att inte bry dig.. kramar, ❤️❤️❤️🙏🏻

Dag 25. Yes.
Idag har jag utmanad mig själv lite grann. Genom att göra saker jag tidigare gjort helt påverkad.
Som att träna lite på gymmet ... brukade ta mig en öl eller två för att komma igång.
Hur tänkte jag då ... ???
Så skönt att gymma nykter och vara närvarande.
Lite stolthet känner jag väl. 😊

🤩🤩🤩

@Crusade Varmt jättegrattis t dina 25 dagar🥰Du har verkligen kämpat💪🏻Utan att vi har mötts fysiskt har jag känt din stress i hela min kropp men nu känns du mycket lugnare och jag tänker att för varje nykter kommer det bara bli bättre🙏🏻

Önskar dig en jättefin torsdag🤗❤️kram

@Varafrisk
Du med grattis med allt du uppnått och fortfarande uppnår. Du har skrivit några nya inlägg men ligger lite efter i mitt läsande.
Önskar dig också en härlig torsdag.
Kram
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fyll av energi.
Klockan är nästan 04:00 ... Tror jag ska strax klä mig och ta ett pass på gymmet!
Är jag tokig i huvudet nu? LOL

Igår så var det lite fest här hos oss för min mans födelsedag. Bara min man och jag.
Han drack sin öl och jag ingenting. Fast jag var lite sugen. Men har jag tackat NEJ!

Jag vill inte tillbaka detta gamla liv med alkohol.

Han har en kompis som varit nykterist i dryggt 14 år! Och han var en stor alkoholdrickande person.

Så om man verkligen vill, då kan man ... så märker jag nu.

MEN man måste vara redo för förändring. Så var det för mig. Tidigare så var jag inte redo. Vad som gjorde mig att plötsligt ändra mitt beteende var väl hur jag började se ut. Tjock och sliten!!!
Och då sade jag STOP! Det här funkar inte längre för mig. Alkoholen är inte värd detta.

Jag vill stråla igen och vara denna fina kvinna jag var för dryggt 20 år sedan. Detta är möjligt. Allt är möjligt, om man själv vill. Så är det nu för mig i alla fall.

Snart blir jag 57 ...

Dags att börja leva på riktigt.

Jag märker redan skillnaden hemma gällande min man. För första gången i många år gjorde han ett förslag att göra något tillsammans på kommande helgen ... Han har hållit en stor distans på grund av mitt alkoholdrickandet. Han är nu gladare, börjar lita lite på mig igen och vi håller på sakta men säkert att komma närmare varandra igen.

HÄRLIGT!

För första gången nu förstår jag också andra här som varit nyktra längere att det här med att leva utan alkohol är en lång process som man inte kan göra snabbt så i 24 timmar. Det kräver mycket: en stor vilja, själv motivation, hjälp av andra i vissa fall, mycket tid. Allt steg för steg. För att bygga upp sig själv igen.

Jag har varit i en stor depression de sista dagarna/veckorna ... men jag håller på med att krypa ut den sakta men säkert. En depression där jag orkade med absolut ingenting. Som helt förlamad.
Tack och lov kan jag nu lägga detta bakom mig.

Idag 5 Maj en ny dag med nya möjligheter och positiva upplevelser.

Kram.
xxx

På Systembolaget ...

Igår så var jag på Systemet för att köpa en födelsedag present till min man. Det gjorde mig absolut ingenting.

Kanske elakt sagt nu ... men jag tyckte lite synd om vissa som ... det märks ... smög i affären, tittade omkring om ingen lade märke på dem ... Jag vill bara skrika NEJ ... sluta med det nu. Men så kunde jag inte göra. Jag bad till och med ett kvitto och sade till kassörskan att det var en present för min man.

Jag kommer ihåg att jag själv var på Systemet och smög omkring med min kartong billigt vin ... för att säkerställa att ingen kände igen mig. Vad jag hållit på med egentligen ...!

För vad då??? Alkohol???

xxx

@Crusade Jag har läst dina senaste kommentarer och det märks att något hänt! Du känns så glad, rolig, positiv! Kanske är det ett nytt steg i processen? Det är så märkligt att läsa olika människors texter här, vånda och kamp, bakslag och framgångar. Det finns så mycket kraft hos människor ändå.
Så glad för din skull, tyckte det varit motigt för dig. Men nu kanske det vänt? Tycker du varit oerhört stark!
Kanske dags för en plan för att även stärka kroppen, några bra och kul träningspass ? Jag är gammal styrketränare om du vill ha råd😎
I varje fall jättegrattis till att du mår bättre och hoppas ni får en fin helg!❤️❤️❤️💪🏻🌹

@Amanda L
Hej.
Har du varit styrketränare? Cool! Jag har börjat med styrketräning på gymmet. Och har hemma nyss gjort ett step aerobics pass.
Måste säga att idag=fredag, jag varit sugen på ett glas vitt vin. Jag sade det till min man. Han sade kanske imorgon ... för att testa mig men detta gör han ur kärlek.
Jag tackade nej.

Jag har fattat ett beslut. Ingen mer alkohol. Kan inte hantera det.

Om du har tips för att bli av med 10 kg ... gärna. Så att jag känner mig lite kvinna igen.

Stora kramar
xxx

@Crusade Tyvärr inte tränare, bara tränat… Styrketräning är bra på en massa vis, men ska man gå ner i vikt är det allra mest kosten det handlar om. Kanske kommer du att gå ner enbart genom att du skippat alkoholen och tränar upp lite muskler istället… Om du inte äter för mycket godis eller dricker läsk med socker eller så. Jag tycker att det kanske är lite mycket att både sluta med alkoholen och hårdbanta samtidigt? Vad säger du?
Annars finns det ju nyttiga sätt att äta som kanske tar lite längre tid, men brukar funka bättre i längden.
Allt ska såklart göras långsamt (vår sämsta gren). Men visst kan du göra det om du vill. Min man gick ner 10 kg på tre månader. Men bättre göra det på sex kanske.
Kram!

Det blir en Härlig Dag ...

Yes. Vi åker idag på en cruising av amerikanska oldies. Igår så har vi tillsammans min man och jag bestämt vad vi ska ha på oss. Och såklart följer vovven med.

Vädret blir fint idag. Kan blåsa lite men då är det bara att ta med så en kofta och filter. Absolut vi kör i stil utan cab.

Jag kanske kommer att träffa några av er ... utan att veta om det.

Idag en till nykter dag ... ! YES!!!

Stora kramar
xxx

@Amanda L
Du har rätt ... jag vill för mycket allt på en gång. Jag måste lugna ner lite ... hahaha.

Idag så åker vi på cruising av amerikanska bilar. Vi har en väldigt gammal och stor amerikanaren ... hon har även ett namn och är så fin.

Vad har du för planer idag?

Ha en underbar lördag.
Stora kramar
xxx