Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Helt fantastiskt! Du är inne på hela dag 20! Så starkt. Det är värst i början. Tyvärr så eftersom det nästan är då det behöver vara som enklast. Men du har fixat det ända så här långt. Känn stolthet över dig själv. Vi alla här förstår att det varit tufft för vi har alla gått eller går igenom mer eller mindre samma resa.

När jag loggade in här i början blev jag uppriktigt paff över att det fanns fler än jag som gick och hade gått igenom samma resa som jag med alkohol och nykterhet, med tankar, kamp och dåligt fysiskt och psykiskt mående, och inte minst känslan av ensamhet. Det blev lättande för mig och jag kunde hämta styrka från andras erfarenheter, pepp och råd.

Du har gjort det bra som tagit dig så här långt! Känn stolthet och låt det ta dig framåt med nya stolta dagar att lägga bakom dig. Det ÄR värst i början. Abstinensen är tuff och måendet är ofta sämre. Det är nog en hel del kemiska processer i kroppen som behöver få tid på sig att stabilisera sig. Risken blir att falla tillbaka men det är nu du behöver samla ihop extra kraft! Kunde du hämta kraft från din man så gör det. Sysselsätt dig med något nytt eller sådant du tycker om. Gå ut i naturen. Kör bil. Sov. Gör det som behövs för att skingra dina tankar från måendet just nu och suget som smyger på. Du är viktig och värd en kropp som mår bra! Håll ut. Det blir lättare längs vägen, så snart kroppen fått hämta igen sig och anpassa sig till hur det är att vara nykter, dvs så som den är byggd att vara 🌷

Önskar dig en fin, stark och bra dag och en fin valborg 🔥☀️

@DRacker
Stort tack för dina fina ock kloka ord. 🥰🥰🥰
Nyss varit på en morgonpromenad. Jag har då mina hurlurar på och lyssnar på disco music.
Imorgon tar jag mig till Nörrköpings loppis. Det är en bit att åka men jag måste komma iväg. Jag kanske tar till och med min vovve med 😀.
Hur går det för dig?
Du med en trevlig Valborg.
Kram
Xxx

22 dagar och 17 timmar.
Fast jag började några timmar innan, så egentligen är jag nu på 23 dagar ... Jag ställde in min alkoholräknare lite senare.

Så 23 dagar utan alkohol.

Hur mår jag nu idag? Kanske känner några av er igen sig.

Negativa känslor och tankar.
Rädd. Förlorat. Super känslig. Alltid sömnig. Trött och utmattad faktiskt. Tvivlar alltid på mig själv. Känner inte igen mig själv. Uppblåst och förstoppad vilket är en katastrof för mig och väldigt irriterande. Ängslig. Uttråkad. Deprimerad. Ensam. Orolig. Känner för att fly. Energielös. Förvirrad.

Positiva känslor och tankar.
Stolt.

Igår så var jag väldigt sugen MEN jag tåg ingenting. Fast min man presenterade mig en Spritzer men sade också direkt att det vore bättre att inte göra det. Han testar mig nu. Detta tänker jag. För att kolla hur stark jag är just nu. Ingen fara. Han gör detta för mitt bästa. Det vet jag.

Vi har kommit lite närmare varandra. Men det kommer att krävas en lång tid innan det finns tillit igen mellan oss från hans sida gentemot mig.
Jag försöker förstå det .... för att i min värld går allt jätte fort. Detta beror på bland annat mina olika diagnoser.

Nu verkar det vara så att jag troligen också har ADHD. Javisst, varför inte. Det är bara att lägga till i listan. Som att jag inte har tillräckligt att orka med.

Ingen fara ...

Jag vill också be lite om ursäkt att jag inte kommenterar så mycket på era inlägg ... När jag läst allt, då orkar jag enbart inte med mycket mer ... så jag skriver sällan något.
Men vet att jag finns också vid behov för er.

Idag så har jag sovit nästan till klockan 16:00. Klockan 19:00 så tänkte jag att det var nu dags att fräscha upp sig lite och ta av min pj och klä mig.
Nu är klockan nästan 20:00 och jag ska försöka att aktivera mig lite.

Hoppas ni alla haft en trevlig Varborg och en fin 1sta Majdag.

xxx

@Crusade Kramar till dig ❤️❤️❤️ Du är tuffast av oss alla!
Jag har ett ps också: har du provat Visiblin? Helt ofarligt bulkmedel som man tar varje dag med ett glas vatten. Jag har IBSmage och ätit det i flera år. Annars förstoppad…

@Amanda L
Tack för tipset. Kollade på apoteket.se men slut i webblager. Finns ett apotek som har produkten men det ligger långt borta... Ska kolla om apoteket kan skicka varan till mig.
Stora kramar till dig med.
xxxxxxxxxxxxxx

@Crusade Grattis till 24 dagar idag! :)
Strongt att du tagit dig dit du är idag, på rätt spår. Förstår genom att läsa din historia här att du kämpar mot många saker, varav alkoholen är en del. Fortsätt kämpa!

Men du verkar verkligen ha bestämt dig och det är riktigt inspirerande att läsa. Självklart kommer det gå bra!
25 dagar nästa!

MITT OCD SPÖKE. Abstinens eller ...?
Jag försöker att sitta och relaxa lite i solen. Nykter med en kopp kaffe. Jag kämpar emot ett stort OCD spöke som jag brukar kalla det.
Min man säger att det är abstinens...men jag har haft såna spöken hela mitt liv. Även innan jag drack.
Kan vara att det förstärkats nu med att jag är nykter.
Någon av er som också har OCD?

Någon varit väldigt oförskämd mot mig med skrivna ord. Jag är super känslig för de skrivna orden. Sedan det hänt bankar orden i mitt huvud som f..
Hur kommer jag ur det här???

Att skriva av mig hjälper lite.

Märker också att jag plötsligt hamnat i en stor depression.

Men hello ... det är så fint väder nu. Måste jag nu verkligen gå igenom allt detta...???

Jag orkade nästan inte kliva ur sängen idag. Men jag tvingade mig själv att gå för en promenad med min vovve. Hon behöver aktivering precis som jag.

Jag märker också att jag glömmer bort allt. Behöver en lapp för att påminna mig saker. Kann inte längre få ihop energi för att studera. Jag hade nämligen börjat med ett främmande språk så själv. Men inte ens detta funkar nu ...

Jag kan gråta...så många talanger och jag måste kämpa så mot en själv-destruktiv hjärna.

Ibland orkar jag enbart inte längre. Men jag måste komma ur det här djupa hålet...för min man, min vovve ...

Kram på er
Xxxxxx 😘🤗

@Crusade Kan du berätta vad hen skrev? Ibland kan det vara skönt att formulera sig. Om det känns ok här förstås.
Eller har du berättat för din man? Låter inte som något du ska bära på ensam.
De flesta människor är bra, anser jag, men så finns det tyvärr ett fåtal som kan vara riktigt j-ga...
Kanske saknar de möjligheten att känna empati. Men inget man vill bli utsatt för såklart.
Kramar

@Amanda L
Tack ... du är så fin. Jag kan prata med min man och hittills har detta inte hjälpt mycket. Det brukar gå förbi ... men att stå ut med det är fruktansvärt jobbigt.
Det känns som jag håller på med att bli tokig .............
Kramar
xxx

@Amanda L
För att göra en lång historia kort så skrev jag plötsligt att det inte skulle fungera att komma hit som husvakt och hundvakt åt Saphi. Jag var i kontakt med en ung Engelsk kvinna. Hon blev förbannad ... det märkte jag av det hon skrev. Jag, å andra sidan, förblev väldigt artig. Men hon skrev att jag har en dålig egenskap för att jag skrev av henne så snabbt och skrev att det inte skulle klicka. NU dunkar hennes namn genom mitt huvud och det hon skrev.

Min man säger det kan vara min alkoholhjärna som försöker lura mig och sade också att jag gjort fel för att han läst hela meddelande på Messenger.
Från honom kan jag acceptera att jag gjort fel. Det måste jag säga.

Men situationen förlamar mig helt och hållet. Jag får nu vara försiktig och inte utsätta mig för såna saker. Jag håller mig däremot nykter ... även om jag nu tänker att ta min mans sista öl.

MEN jag vill stanna nykter och jag ger inte in. Säger man så ...? LOL

Idag dag 24 och jag dricker inte. NEJ. Inte för att ta bort mina spöken för att jag lärt mig att det inte funkar med mina mediciner och jag lärt mig från det förflutna att alkohol bara hjälper en stund ... temporärt. Alkohol är ingen långsiktig lösning.

Stora kramar till dig.
Tack för att du finns.
xxx