Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Grattis! För varje dag blir duna möjligheter större att hitta balansen! För mig har mycket hänt, trots att jag inte märkt det då det hela är pyttesteg… såg när jag läste vad jag skrev i början… i Alkoholprogrammet där jag för en liten dagbok också.
Ser att haft gasen i botten verkligen. Och haft tur kanske att inte värre saker hänt. Kanske du behöver tid för att få till ett lugnare sätt att leva? När jag läser ditt inlägg tänker jag återigen på sammanhang. Jag skulle inte klara mig utan det. Jag hoppas du kan hitta lugnet och gemenskapen. ❤️🙏🏻

@Varafrisk

Fortfarande jätte trött men jag mår ganska bra.

Haft ett väldigt öppet samtal med min terapeut.

Snart dag 18!

Tänker på vad som skrivits, att hitta balans och det stämmer som en buss. Just nu har jag ingen balans i min vardag ... Jag är vilse och kan inte fatta något beslut. Vill bara sova ... och koppla av framför TVn.

Hur går det met dig?

Kram
xxx

@Crusade Så oerhört härligt det låter att du mår så bra och känner så starkt föerdelarna för just dig och din kropp av att vara nykte 🤗 Visst är det både häftigt och förundrande på samma gång? 😊

Du undrade hur länge tröttheten låg i för mig. Ja, jag tror det kan vara olika för oss alla. Jag tror att ju längre och ju mer vi druckit, desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig. Tror att tröttheten är ett symptom på att kroppen måste få använda energin till att bygga upp och återhämta oss igen. Jag själv var trött länge, det höll i under någon månad, men det gick i vågor. Kunde känna mig pigg en stund, trött i nästa stund. Och vid vissa saker var jag alltid pigg m, medan andra inte. Men det var också mitt under mörkaste vintern. Nu är jag hur pigg som helst. Har ALDRIG mått så bra som nu. Sover som en gud, har en hy som strålar, är glad och mycket mer harmonisk, och min kontakt med barnen är mycket mer go, trygg och stabil. Tillåt dig att vara trött, även oändligt trött. Det behövs nog för att du ska kunna friskna till genuint. Med din motivation och lycka över att ha klarat dig så här länge så får du bara lättare och lättare att hålla dig från alkoholen. Var bara förberedd på att det kan komma mentala bakslag. Förbered dig med riktigt bra argument mot och bra aktiviteter ifall järnviljan råkar dippa en stund 🌷😊

Fantastiskt bra och starkt jobbat av dig! 💪

DAG 17!

Jag oroar mig ... jag börjar tänka rätt så ofta på alkohol. Hur gott det skulle vara att sitta på flygplanet nu och ta mig ett glas vin.

Jag gillar inte dem tankarna.

Jag är såklart vaken igen mitt i natten och klockan är 04:15.

Jag börjar också få panikångest och paranoida tankar. Konstigt. Varifrån kommer allt detta nu ...?

Jag mådde så bra vecka 1, men nu så är jag bara trött, utan kraft eller energi och med paranoida tankar att jag kommer att hamna i fängelset på grund av nån dumhet jag gjort när full packad och inte kommer ihåg.

Pffff ... ska göra lite online shopping för att tänka på något annat en stund.

xxx

Hej Crusade, hjälper det att tänka att det är normalt med oro och dippar? Det är ju en process att sluta dricka, man längtar tillbaks i bland och drömmer sig bort till hur man vill att alkohol ska funka. Men vi vet ju att verkligheten inte ser ut så. Ibland tror jag beroendehjärnan försöker skapa drama för att få en att dricka, få en att tro att man inte kan ha kontroll, göra en orolig och tro att man är svag. Tillåt känslor och tankar att finnas, men låt dem inte styra ditt agerande. Det är tankar, de finns men har inte alltid rätt. Vi kan välja våra liv, ha tålamod och tro på din inre styrka. Gå ut i naturen, lyssna på fåglarna, andas. Du är trygg i din tillvaro, tillåt dig att vila i det. Ta hand om dig!

@Crusade Jag har varit helt nykter i alldeles strax 8 månader. De bästa jag haft. Jag tvingar mig inte. Jag låter min genuina ovilja och skräck och alla minnen av hemsk och galen ångest, pinsamheter, sömnlöshet, deprimerande sinnesstämningar, minnesluckor och black outer, fula, blemmiga och plufsiga hud, röda ögon, sorg, oförmögenhet, orkeslöshet och mitt dåliga föräldraskap motivera mig att fortsätta. Jag valde livet och fick det tillbaka! Allt ovan dåligt är nu helt tvärtom. Har aldrig mått så bra som nu när jag är nykter från morgon till kväll, och igenom hela nätterna. Det är ren och skär lycka! Jag önskar genuint att du kommer att känna och uppleva samma om litet tag, och att du klarar av abstinensen som nu börjat pocka på dig. Bra att du skriver här och tar del av de olika bakgrunderna och erfarenheterna som folk här inne har. Suget går över! Håll ut och distrahera dig och tankarna på annat när det uppstår.

Önskar dig en riktigt god natt ⭐️

☀️🌷

DAG 19 !

Jag känner mig trött, förvirrad, vilse, energilös, förlamad, super känslig, ångstig. Vem är jag nu?

Jag har stora panikångester att det här forumet inte är så anonymt. Och jag funderar på att ställa frågan till supporten. Det stämmer ... jag mår jätte konstigt just nu. Det har varit så i mer än en vecka nu.

Men igår kväll så bestämde jag mig att det var nog ... och har tränat lite för att bli av med mina panikånster och konstiga tankar. Genom att motionera mår jag bättre men det har varit svårt eftersom jag varit så förlamad.

Jag märker mer och mer hur rätt vissa av er är, när ni pratar om balans i vardagen. Jag måste hitta mig själv och återställa min balans i vardagen. Ta en dag i taget. En timme i taget. Och strunta i min omgivning och världen och vad de tycker och inte tycker.

Jag har det svårt att omgås med människor ... alltid varit så. Och ju mer jag känner folk ju mer jag älskar min vovve.
Alltid suttit på mina knän för att få vänskap, kärlek, uppmärksamhet ... Men nog med detta beteende.

Jag är vem jag är. Och jag behöver inte ditt godkännande.

Ska vara arlig ... varit jätte sugen igen. Tänkte senare idag köpa mig lite vin på Systembolaget. Men kommer inte att göra det. Det är bara en tanke ... och tanken går förbi.

xxx

@DRacker

Stort grattis! Vad bra för dig och att du mår utmärkt nu. Javisst jag har en bit att gå men jag kommer dit sakta men säkert. Du har helt rätt ... måste vara abstinensen som styr mig nu. Om jag nu vill eller inte, jag måste stå ut med detta och går igenom processen.

Kram xxx

Hej,
Så bra att du tar dig vidare. Ångest och sug är jobbigt, men det går över. Och som du skriver så är motion väldigt bra. Man blir lugnare av att promenera i naturen. Så ta med dig hunden ut och andas. Och fokusera på dig och din väg. Vi oroar oss så mycket för vad andra tycker, men jag brukar tänka att det finns många snälla människor som tänker gott om andra. Så vill jag vara, och jag struntar i dem som dömer och tänker illa, de hör till en ordning jag inte vill vara en del av.

Inne på dag 19.

Stora panikångster.
Vilse, förvirrad, som i en dröm. Drömmer också oerhört mycket. Är det här abstinens? Måste vara det.

Tänkte gå på ett AA möte men vågar inte. Vill inte att någon känner igen mig.

Vill vara helt anonym i min resa, förutom min man och mina kontakter på psykiatriska avdelningen. Med dem kan jag vara mig själv utan att behöva dölja något eller skämmas.

Ställer också mig själv frågan nu om någon här känner igen mig .... så oerhört paranoid har jag blivit.

Ska ta mig en dusch nu och ta min vovve för en promenad. Det blir bra att komma ut en stund.

xxx

@Kennie
Hej. Jag försöker också att strunta i andra ... men jag säger väl att jag gör detta men egentligen så är jag super känslig. Så fick jag igår en dålig kommentar på en snällt skriven post och jag mådde skit dåligt på grund av er.
Jag har alltså inte kommit så långt att strunta i andra ...
Jag skulle vilja ha hudet av en elefant, förstår du vad jag menar?
Men jag år så känslig och kann hänga upp mig på saker som andra inte bryr sig om. Abstinensen gör det inte lättare.

Trots allt detta, så ... även när tanken att köpa mig nåt kommer ... så säger jag NEJ. Jag stanner nykter och står ut med allt skit. Nu vill jag bli av med mitt alkoholberoende. Jag vill bygga upp mitt liv igen steg för steg. Jag brukar ha sånt bråttom med allt men lär mig nu att det inte funkar så.
En dag i taget.

Kram
xxx

Jättebra att du kämpar. Och man får alltid känna saker och reagera, men man lär sig nya sätt att agera. Förut drack man när vissa känslor kom. Nu hanterar vi dem på andra sätt. En sak jag brukar tänka när jag blir upprörd är om jag tror att jag fortfarande kommer bry mig om det som gör mig upprörd om typ en vecka. Då kan jag ofta lugna mig med att ok, det är jobbigt nu, men om en vecka kommer jag inte tänka på det längre.

@Crusade Jag tycker det är synd att du inte gick till AAmötet. Kanske hade det inte passat dig, men det kan ju också ha gett det stöd och den gemenskap du behöver.
Din rädsla för att ”någon ska få veta” får inte förstöra för dig…
All denna rädsla många av oss känner tror jag kommer från dålig självkänsla. För mig var det nog det som gjorde att jag började dricka.
Jag tycker du gör det jättesvårt för dig om du går vägen så ensam. Det handlar ju inte enbart om att bli nykter utan att hitta sitt sanna jag och må bra.
Du kan vara stolt över dig själv idag och hur du kämpar på! 😎❤️