Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Din inre resa har redan startat och det händer mycket. Gissar att tröttheten kommer därifrån. Men det är spännande, tycker jag. Du/vi jobbar på hela tiden.
"Vem är jag, var är jag och framför allt varför", som Arne Anka skulle ha sagt :)
Kram, nu åker vi vidare…]

@Crusade jag vet! Man tror inte att det är sant att man kan vara så här trött. Har massa pappersarbete att göra och ligger bara i sängen.........efter första veckan trodde man att det skulle fortsätta så!! Nåväl, det är bara att rida ut, det vänder säkert snart 🤗🌿

@Crusade Fint och ett privilegium att få följa din och alla andras resor i tillfrisknandet 💪
Glöm inte att ni är värdefulla 🙏 och var snäll emot dig själv 👌

Nykterhet = frihet!

Klockan är nästan 05:00.
Vaken. Nyss sorterat mina garderober. Tagit fram sommarplagg och hängt alla vinterplagg längre bort i garderoberna.

Fasen ... vad jag har gått upp i vikt! Inte klokt. Jag tittar på mig själv i spegeln och jag skäms.

Resultatet av alkohol! Pure and simple.

Jag måste börja träna men jag känner mig så trött. Vilken skillnad jämfört med vecka 1. Då kände jag mig pigg. Men nu efter vecka 2 ... så himla trött och utan energi. Undrar om det är normalt? Kan det vara väderomslaget kanske i kombination med att plötsligt vara nykter?

Jag ska bara stå ut med det. Tänker inte återfalla ... !!!

Igår var det så fint väder. Jobbat lite i trädgården på morgonen. Men då plötsligt ville jag bara gå lägga mig i min soffa och titta på en film.
Mina tankar är galna just nu och all over the place. Jag kan inte fatta beslut just nu. Tvivlar över allt möjligt. För att bli helt tokig.

Vi hade middag. Min man drack en öl. Det gjorde mig absolut ingenting, kan jag säga. Absolut ingenting. För att jag är så super motiverad nu, att jag inte vill nollställa min alkoholräknare ... Jag vill inte återfalla och mislyckas.

Att dricka eller inte det är mitt val. Jag väljer nu vad som är bra för mig. Jag pratar mycket med mig själv. Och för att inte bli tokig så skriver jag av mig här och i min blogg.

Jag började en blogg, den är anonym, för ett tag sedan. Nu har jag inte skrivit där på länge, så kanske borde jag börja med det igen också.

Jag har olika diagnoser som gör livet inte lättare ... Allt är psykiskt, så det syns inte men det märks ändå. Jag har Bipolar Disorder, Borderline, PTSD, lite ADHD, Histrionic Disorder och kortfattat en väldigt komplex personlighetsstörnis. Jag är i terapi redan i flera år. Att dricka är det värsta jag kan göra. Då kan jag flippa helt och hållet vilket jag också gjort några gånger ...

Min man vågar inte åka iväg ... För att han är orolig att lämna mig ensam och att han plötsligt får ett samtal från Polisen att de hämtat mig ... igen.

MEN! Detta kommer INTE mer att hända. Jag har själv tröttnat på mitt beteende och nu nykter ser jag allt lite klarare. Alkohol är inte bra för mig. Punkt slut!

Jag har varit inlagd flera gånger ... på grund av alkohol. Jag skäms. Det räcker nu. Alla dumheter jag gjort ... alla risker jag tagit ... på grund av alkohol.

Det känns så skönt nu att kunna ta bilen till exempel utan att behöva blåsa först. Att prata med andra människor medans man är nykter. Att åka till den lokala affären och köpa något annat än öl.

Innan tänkte jag att jag behövde vara påverkad för att städa till exempel, för att träffa andra, för att gå för en promenad ... jag kunde inte göra något i min värld då utan att vara påverkad.

Dag 14. Nu lär jag mig att göra saker nykter. Det är kanske därför att jag är så trött. Någon skrev häromdagen att jag börjat min inre resa...

Det börjar bli ljust ute ... Ska krypa i min skön säng och vila lite. Så att jag orkar med att jobba lite i trädgården.

xxx

@Crusade Bravo! Du går från klarhet till klarhet. Tröttheten är helt normal. Plötsligt känner du att du är trött. Mitt råd till dig är att införa sömrutiner som är likadana vardag som helg. För att få ordning på nattsömnen. Inte sova dagtid, hur lockande det än är. Dricka sista koppen kaffe senast kl 12.

Jag har haft så mycket problem med sömnen att jag blivit sjukskriven för utmattningsdepression tre gånger (2007, 2018, 2022). Varje gång är det sömnen som på slutet kajkat ur rejält. Jag är därför noga med mina sömnrutiner. Kl 22 lägger jag mig, vardag som helg. Lyssnar på en ljudbok som jag lyssnat på en massa gånger tidigare, ställer sömn-timern på 45 min och somnar alltid innan boken är slut. Inga hörlurar, uppläsaren pratar rakt ut i luften. På vardagar väcks jag av mobillarmet kl 6.15, på helgen vaknar jag av mig själv vid 7 eller 7.30 oftast. Men det har krävts mycket träning, nöta in rutinerna.

Kram 🐘

Hej!
Vill bara tipsa om att vårdcentralen ofta har sömnskola. Där får man lära sig om sömnens olika funktioner o strategier vid sömnproblematik! Det är i grupp, vilket gör att man kan dela erfarenheter med varandra.

@Crusade Min erfarenhet är också att att trötthet är en del i tillfrisknandet. Först var jag dödstrött hela tiden men nu är det lite från och till. Jag är dock väldigt tacksam för att jag sover så bra🙏🏻

Jag har ingen professionell kunskap av psykiatri men jag tänker med alla dina diagnoser så är det väl väldigt viktigt med att medicin är rätt inställd? För jag tänker att du medicinerar? Å sömnskola som Sattva rekommenderade är nog inte så tokigt. Annars så kämpar du på väldigt bra💪🏻

Kram 🥰

@Andrahalvlek
Du har rätt helt och hållet.
Måste få ihop nya sömnrutiner. Så här funkar det inte. Klockan är 03:20 och jag sitter här vaken framför min dator med en kopp kaffe !? Jag är redo för att gå på en stor promenad ... eller göra ett aerobics pass.
Såklart väcker jag min man ... hur tyst jag än är. Han hör allt ... det minsta ljudet. Så han blir grinig såklart eftersom hag måste gå och jobba strax.
Kram
xxx

@Varafrisk
Tack. Och jag medicinerar så alkohol är super farlig för mig. Går absolut inte ihop med mina mediciner.
Ska kolla upp med vårdcentralen kring sömskola ... för att så här funkar det inte längre.
Kram
xxx

@Sattva
Tack för tipset.
Ska kolla med vårdcentralen.
Jag måste verkligen byta rutiner för så här funkar det inte längre.

Men effektivt, kan vara som flera säger att tröttheten och att vara vaken på nätterna är del av mitt tillfriskandet.

Nu nykter börjar jag tänka på ett helt annat sätt ... jag känner inte igen mig.

Kram
xxx

DAG 15!

Klockan är 03:30.
Måndagmorgon.

Igår har jag varit sugen. Jag gick på en promenad i naturen och plötsligt kom vid flera tillfällen tanken på ett glas vin eller en spritzer. Tanken gick förbi ... Jag har inte tillgång till vin eller nåt hemma.

Visst under veckan finns det Systembolaget ... men jag har blivit snål och rädd att någon kommer att känna igen mig och framförallt egentligen så har jag inget behov längre. Det sista är väl det viktigaste. Jag har inte riktig behov längre. Även om suget kommer så då och då...

Kan det vara för att det blivit en sån vana att dricka också ...?

I alla fall, dag 15 idag.

Igår så har jag tränat lite för första gången igen sedan länge. Måste träna av allt alkoholfett! Jag skäms nu över min kropp och vågar inte ens visa upp mig för min man.
Jag har alltid varit så stolt över min kropp som jag förstört med alkoholdrickandet. Nu måste jag återställa den och det tar mycket tid och det kräver mycket energi.
Jag tittar i spegeln och jag hatar mig själv!
Detta är en stor motivation för mig för att låta bli alkoholen ... Särskilt nu att våren är här, gömmer jag mig hemma eller bakom kläder large så ingen ser mina former.
Jag inser också att jag är lite besatt, om det är rätt ord på svenska. I min värld ser jag ut som en flodhäst ... Då börjar min man skratta ... och mår jag ännu sämre.

Tidigare så drack jag ännu mer för att må bättre.

Nu vet jag att alkohol inte är nån lösning och denna insikt gör mig glad verkligen.

Jag stannar nykter!

Nykterhet = frihet.

Nu ska jag titta lite på booking.com och kolla om jag kan resa ivåg en vecka eller några dagar. Det blir en skön test och utmaning för mig själv.

Kram på er
xxx

@Crusade Godmorgon ☀️
Hoppas att du har fått sova något inatt. Jag tänker på vad en av behandlarna sa att vi alkoholister/alkoholberoende har så bråttom i början av vår nykterhet. När jag läser dina inlägg så känns det som om din hjärna är i full speed. Du vill inte känna sug, vill vara övertygad om att inte dricka alkohol är lika med frihet. Och så är det dvs att inte dricka alkohol är frihet. Jag tänker att det är viktigt att förnuftet är med t 100% att bejaka känslorna men inte agera på dem dvs dricka. Jag tänker att suget kan komma under lång tid under många år från och till men väldigt individuellt. För mig kommer det då och då skillnaden är att jag har inget behov att dricka alkohol. Varje dag tar jag ett beslut och det är inte att dricka.

Och mitt råd är åter igen att inte åka ut och resa. Det känns som om den utmaningen behöver du inte.

Minns inte nu men har du körkort eller kan din man köra dig? Finns det AA-möte el NA-möte i din närhet? Har du testat zoom?

Jag vill dig bara väl men jag tänker att inte dricka alkohol och att hitta ett lugn är det allra viktigaste.

Kram🥰

@Varafrisk
God morgon.
Tack för dina fina och kloka ord.
Det stämmer, min hjärna är i full speed. Jag blir 57 och jag har slösat bort mer än 15 år. Det känns som jag nu måste komma ikapp och börja leva för fullt.
Kram
xxx

Hej,
Grattis till flera nyktra dagar, så bra du kämpar. Vill bara lyfta tanken att leva fullt ut också kan innebära att vara i livet och skapa balans i tillvaron. Detta att maxa upplevelser hör för min del till det beroendebeteende jag hade. Jag tycker att du verkar ha bra saker på gång, som gruppen du går i och att du vill börja träna. Jag skulle råda dig att låta det få fokus nu och att försöka landa i hur livet är. Lite tråkigt ibland, men det dör man inte av. Glädjen spirar även i det stillsamma, det har jag lärt mig under mina tre nyktra år.

Bästa @Crusade☀️
Jag är 60 år och har druckit i dryga 12 år. Nu vet jag inte riktigt hur ditt drickande såg ut men jag själv känner inte att jag har slösat bort de åren. Det har hänt en massa bra saker under dessa år men jag önskar att jag hade varit mycket mer närvarande och de dumma som jag gjort skulle jag vilja ha ogjort. Men nu är det som det är och jag vill försöka landa där jag är nu.
Jag tänker på vad Kennie skrev, det där med att hitta balans. Släpp tankar om att komma ikapp…det låter så himla stressande. Vad innebär att komma ikapp och att leva för fullt för dig?

Kram 🐬

@Varafrisk @Kennie
Hej ... Jag blir snart 57 och har druckit i över 15 år. Med några uppehåll av några veckor eller månader. Men annars var mitt drickande dagligen, vilken tid som helst och ofta på nätterna när min man sov ... Polisen har jag ringt vid flera fillfällen för att jag började flippa ur helt och hållet. Jag tar mediciner för att kontrollera mina psykiska diagnoser. Dessa mediciner och alkohol går absolut inte ihop. Vid flera tillfällen har jag blivit inlaggd på grund av alkohol ... Många beslut som fattats när alkohol var inblandad, beslut med stora ekonomiska konsekvenser och ofta också stora risker för mitt liv. Jag skriver mer häröver senare ... Men ville svara er nu.

Så ja för mig känns det som att jag slösat bort alla dessa år ... på grund av alkohol. I stället för att supa bort mig borde jag ha valt något annat mer positivt beteende. Varför jag varit så själv-destruktiv förstår inte ens min terapeut eller min psykiater. De fattar ingenting och jag är enligt dem det mest komplicerade case de någonsin träffat.

Så att komma ikapp? Ja det går inte riktigt. Jag kan inte göra om dessa år. Men jag kan fixa det nu. Resa, träna, älska min man och min vovve, älska framförallt mig själv för en gång skull.

Hittills har jag bara hatat mig själv.

Nu nykter börjar jag tycka lite mer om mig själv.

Stämmer vad ni säger ... jag måste hitta min balans. Har inte kommit dit än ... Jag har inte än hittat min balans.

Jag tänker genom att resa iväg att allt kommer att lösa sig. Flera här har redan sagt att INTE än resa iväg. Jag är väldigt tacksam för rådgivningen. Väldigt tacksam.

Kram på er.
xxx

Att hitta min balans ... yes.

Snart är det dag 16. Jag har inte druckit en enda droppe. Jag har ibland haft lite sug men kunnat kontrolera suget ganska fint. Såsom när jag gick på en promenad i förrgår, så tänkte jag plötsligt ... mmm det skulle vara gott nu med ett glas vitt vin eller en Spritzer. Jag berättade det för min man som omedelbart sa till mig, ser du väl att du inte är redo för att resa ivåg ensam.

Hittills har jag köpt små burkar coca cola och energy drick som ersättning för öl burkar. För mig var det psykologiskt hjälpsam att kunna öppna en burk och höra det sisslande ljudet. Då sa min man direkt, ser du väl, så länge du dricker dem burkarna, betyder endast att du inte är redo för att resa iväg ensam.

Sorry att jag tar upp det igen, det med att resa iväg ensam. Det är ett av mina största mål för att jag gjort det så ofta och på ett safe och fint sätt INNAN JAG DRACK.

När jag drack på fullt har jag också rest iväg ... med alla välkända negativa/ofta farliga konsekvenser som förstörda familjrelationer, intagning på psyk avdelning, hämtning av Polisen, bilkörning när påverkad, extrem shopping och taxi körning som om jag vore miljonär, mm ...

Så kom jag tillbaka från en resa. Mitt plan landar och jag är såklart helt packad. Jag hade så mycket bagage att jag nästan inte kunde hantera det! All shopping jag hade gjort för stora pengar. Och jag missar sista tåget hem ... Jag ringer min man som sade att det fanns ett tåg till en slutstation så ungefär 2 timmar från där vi bor. Han sade, ta tåget och jag hämtar dig dit. Så han på väg dit ...
MEN. Madame hade andrat sina planer. Helt påverkad träffar jag en trevlig kille som såg att jag hade problem med mitt bagage. Han frågar, kan jag hjälpa dig och jag sa ja såklart. Jag hade mina rosa glasögon på såklart. Jag förklarar att jag missat sista tåget hem. Ingen fara sa han, jag har min bil, jag kör dig hem.
Det var mitt i natten och det tar 4,5 timme från flygplatsen till där jag bor ... ! Men han kört mig hem och ingenting hänt. Bara min man som var skit förbannad för att han hade kört 4 timmar fram och tillbaka för att hämta mig på en tågstation men jag var inte där .... såklart. Jag satt i bilen med en främmande icke-svensk man som kunde ha våldtagit mig eller värre mördad mig, så fick jag som kommentarer efteråt från vissa.

Det hjälper mig nu att skriva om alla dessa upplevelser, så att jag inser vad jag gjort, vad jag utsatt min älskade man för ...

Det här måste jag nu berätta. Jag försöker glömma bort det men det kommer upp nu så då och då.

Jag har varit otrogen ... och detta hemsöker mig fortfarande. Min man vet om det och sade även att det också var delvis hans fel. Vi har inte varit tillsammans i flera år på grund av alkoholdrickandet. Jag är en människa som behöver mycket kärlek, uppmärksamhet, kramar och ja sex. Min man är inte så. Detta har alltid skapat en stor obalans i vår relation.
Så ja ... jag har haft sex med en annan bara för sex skull. Min man sa häromdagen att han det fortfarande har svårt med det. Detta kan jag förstå. Men jag har också mina behov ...

Så anledning varför jag drack så mycket är väldigt komplex!

Att vara här tillsammans med er hjälper mig så oerhört mycket, vet ni. Jag kan vara mig själv här och det har jag inte varit på länge.

Nu måste jag hitta min balans ... i varje vardag, i stället för att fly igen. Detta inser jag nu tack vare er. TACK!

Klockan är lite över 02:00

Vad har jag egentligen gjort igår? Absolut ingenting. Tagit min vovve på en promenad, gosat mycket med henne, ätit lite och tittat på Netflix, en väldigt intrigerande och spännande serie på mitt språk. Ja, och jag har diskat och sovit. LOL

Strax på eftermiddag träffar jag min terapeut. Då måste jag be om ursäkt igen kanske för sist jag kom dit så var jag helt påverkad och flippade jag ut helt och hållet. Jag sa att jag skulle ta mitt liv, men det kommer jag aldrig att göra och det vet de. Det var bara ett skrik om hjälp.

Nästa vecka AA-möte. Första gången. Nej jag varit en gång förut men jag gick aldrig tillbaka för att det handlade mest om hur Gud skulle rädda oss från drickandet. Skitsnack! Detta har jag faktiskt berättat till min terapeut som bekräftat att såna möten inte få vara religiost inriktade. Hon sa, det är bara att säga ifrån dig då och stå upp för dig själv. Så detta tänker jag göra nästa vecka.

Med alla respekt för varje religion och jag är väldigt öppen, kan jag säga, jag tror på mig själv. Inte på någon slags påhittad figur eller nåt. Jag måste fixa mitt alkoholberoende och mitt alkoholproblem. Gud kommer inte att fixa detta för mig ... Sorry.

Jag läser även igen lite om era resor, nya inlägg mm ... Jag lär mig så mycket. Härligt att ni delar era upplevelser, kunskaper, erfarenheter, känslor och tankar. Yep, jag är super glad att jag hittat hit.

Tack att vara här så kommer jag att klara det, tillsammans med min egen motivation som är otroligt stor. Inte än droppe mer för mig, för att jag kan inte hantera alkohol. EN droppe och jag är vilse igen.

Innan jag började skriva det här inlägget så var jag vilse och förvirrad. Nu känns det mycket bättre. Jag ser mer ljus i tunneln igen. Att skriva har alltid hjälpt mig. Jag har det jobbigt att prata ofta men att skriva går mycket lättare för mig.

Jag sitter i mitt sovrum och tänker, jag har det ganska bra just nu. Att tänka tillbaka på att för dryggt 2 veckor jag satt här mitt i natten och drack öl!!! Och då börjar jag handla på nätet.

Nu har jag redan sparat ihop bra pengar, gör något vettigt - visst att sova och skriva dagtid skulle vara bättre - vara klar i huvudet och när jag tittar omkring mig, fasen jag har ett mysig sovrum.

Jag är NYKTER.

Men nu gäller det att hitta min balans och nya fasta rutiner i varje vardag. Tänkte skriva en daglista men det hjälper mig inte. Jag improviserar gärna och har det svårt att hålla mig till en planning. Det ger mig stress. Och stress ska jag nu undvika. Så har vi alla olika tekniker som hjälper. Gäller bara att hitta rätt teknik.

Tack och kram på er.
xxx

@Crusade Godmorgon ☀️

När jag läser din berättelse förstår jag att du känner dig speedad. Det känns liksom som om det har varit gasen i botten. Du skriver att du har kontakt med psykiater och terapeut. Det är ingen som föreslagit behandling, jag menar att gå i behandling varje dag. Det känns så tufft att göra detta ensam även om du skriver här på forumet. Men det är ju superbra att du är inne på dag 16💪🏻🥳 Önskar så att du ska få hjälp m din sömn.

Ha en bra tisdag! Kram🐬🥰