@Daemon
Detta känner jag igen ... att bara ta en sväng med bilen ... och njuta av min nykterhet. Jag däremot har kört onykter .... och tagit stora risker. Det känns härligt nu att kunna ta bilen när som helst utan att behöva blåsa först ...
Du fixar det här.
Kram på dig.
xxx

@Torn Tack!
3.5år är väldigt imponerande! Otroligt peppande att höra alla de positiva effekter du upplever, precis de där jag också vill uppnå! Min sömn är extremt dålig, jag vaknar ganska exakt var 30e minut hela natten, varje natt. Nu på morgonen vaknade jag, som vanligt, extremt trött. Vet att jag har ännu en dag framför mig där jag är extremt trött, och orkar göra endast bare minimum. Oftast räcker det bara till att hålla mig flytande på jobb, och det finns ingen energi över för att göra allt det jag skulle vilja höra hemma. Bör tilläggas att jag har en ganska bra situation på jobb och behöver inte jobba en massa övertid eller liknande (jag kan mao inte skylla tröttheten på jobbet).

Just nu är siktet inställt på helnyktert spår och maj månad. Självklart i bakhuvudet att fortsätta på exakt samma spår sen. Men det känns så ofantligt stort att sikta ännu längre och högre. Tar jag mig igenom maj månad, vecka för vecka, dag för dag, så kan jag förbereda mig för juni successivt. Lura hjärnan lite grand, lite i stil med din strategi @Ämma. :) Har som sagt anmält mig till programmet också och det verkar spänna över än ännu längre period.

@Crusade Tack för att du tror på mig! Kan erkänna att idag, Dag 2, känns detta som ett helt galet beslut. Tankarna flaxar hej vilt, samtidigt har jag svårt att tänka på något annat. Solen skiner idag och det är i princip vindstilla, måste bara komma ut på en ordentlig promenad idag. Det brukar lugna tankarna lite grand.

Kram

@Daemon Välkommen hit! Jag tillhör liksom @Torn långliggarna på det här stället. Jag har också varit alkoholfri i drygt 3 år. Jag våndades precis som du massor - men verkligheten har överträffat våndorna med råge på ett positivt sätt. Om du klickar på mitt namn hittar du mina två trådar som är proppfulla med tips på böcker, poddar och Youtube-klipp. Jag hjärntvättade mig med nyktra fakta den första tiden.

Annie Grace tillhör mina husgudar och hon har ett recept på framgångsfaktorer:
1) Tro på att du klarar av att vara nykter.
2) Fokusera på varje liten positiv sak med nykterheten - minste yttepyttelilla sak.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Punkt 1-2 har huvudfokus den första tiden, punkt 3 kommer först efter 6-9 mån nykter. En sak är säker: Att bli nykter tillhör mina topp 5 över positiva beslut i livet.

Kram 🐘

@Daemon Oj, oj. den där tröttheten säger en del om ditt mående. Och förbered dig på att kroppen kommer att vilja vila ännu mer nu när den får... Kanske får du sjukskriva dig en vecka och bara sova... :)
Men i alla fall, gissar att du kommer att vilja vila och sova hela maj.... sårläkning pågår :)

@Andrahalvlek Tack, jag ska titta på materialet i dina trådar. Tack för tipsen! Känner mig nästan lite vimmelkantig idag efter beslutet att köra alkoholfritt och behöver nog lite konkret fakta att hänga upp det på. Och sen hitta någon form av påminnelse om varför jag tog beslutet. Om jag känner mig själv rätt kommer jag säkerligen ifrågasätta detta längre fram. Måste hitta ett sätt att hantera mig själv på då.

@Amanda L Sova i en vecka låter fantastiskt! :) Men jag har det faktiskt väldigt lugnt på jobbet nu under några dagar och borde lägga in vilo/sov-pauser. Känner mig nästan bakis idag också, trots att jag inte drack igår. Ofantligt trött…

@Daemon Du skrev att du inte hade några råd efter en dags nykterhet. Men jag tror du har fel. Hela du är ett stort råd:) När du framöver kommer att ifrågasätta varför du är nykter så är alla fakta bra att ha som Andrahalvlek skriver om. Men också och ibland framför allt att läsa nytillkomnas trådar. Vilka tydliga påminnare det är när man läser om hur eländigt det är att dricka. Trötthet, minnesförluster, ångest, oro, sömnsvårigheter, arga partners och arbetsgivare, ledsna barn, you name it. Så du kommer att ha massor av påminnelser här....
Och du kommer förmodligen känna att ditt beslut var väldigt bra i alla fall. :)

Har inte läst alla inlägg du fått men antar att du fått väldigt många bra tips.
Ville bara säga att jag känner igen mig väldigt mycket i ditt första inlägg. För mig har det varit mycket ältande hit o dit om jag ska försöka bli måttlig, eller nykterist. Har varit så rädd att bli nykterist, livet kommer ju bli så tråkigt! Och tänk om jag klarar att bara dricka lite om jag gör si eller så! Jag har dock försökt mig på så många olika strategier för att vara måttlig men slutar bara med en sak. För mycket alkohol. Någon skrev här på forumet att " första glaset bestämmer du över, sen bestämmer alkoholen". Har tänkt de orden när jag stått o tittat på ölen i kylen o det har hjälpt mig att gå därifrån.
Jag förstår njutningen vid grillen, men den kommer aldrig kunna jämföras med den underbara känslan att få vakna pigg och utan skuld o skam dagen efter.
Önskar dig all lycka till! Vi kämpar på nu!

@Amanda L Det låter som en bra idé att få påminnelser här genom att läsa. Paniken kommer komma, det känner jag redan nu. Då är det bra att vara förberedd med motmedel. :) Allt hade ju varit så mycket enklare om alla i ens omgivning hade gjort detta samtidigt, men så är det ju inte. De kommer klirra med glasen precis om vanligt - de j*klarna! :)

@Nini ”första glaset bestämmer du över, sen bestämmer alkoholen”, det känns som en väldigt bra summering av problematiken. Trist att det ska behöva vara så, men man får väl försöka gilla läget på något vis. Måste försöka hitta glädjen i något annat. Jag älskar bla att grilla, men tror helt ärligt jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag grillat helt nykter. Helt sjukt egentligen…
Yes, vi kämpar på!

@Torn
WOW! 3,5 år. Imponerande. Jätte bra gjort. Jag ser fram emot min första månad ... LOL.
Jag ska läsa lite om din resa.
Tack och kram
xxx

Dag 2 idag som sagt och nyss hemkommen från en liten löprunda. Det går inte fort, men långsamt. Kändes extra motiverande att kuta idag efter gårdagens beslut. Imorgon siktar jag på ett gympass.

Tankarna under löprundan kretsade till 100% kring mitt beslut om alkohol, och inte minst hur det kommer att kännas i vissa sammanhang att tacka nej. Såg framför mig middagar med vissa vänner där det dricks rejält, ofta sent in på kvällen. Dels kommer de bli paffa och man undrar ju så klart om det kommer bli en konstig situation om/då de dricker på som vanligt (speciellt om vi bara är två par), och dels orkar jag inte hålla på så länge in på kvällen nuförtiden utan alkohol - även med espresso-toppat kaffe. Å andra sidan kanske man får tillbaka lite ork och energi efter en tid utan alkohol, och då kanske man orkar sitta med nykter lite senare än normalt. Trist att behöva avbryta bjudningar med tandborsten i hand varje gång kl tio. 😁

Kanske jag går händelserna i förväg lite grand. Jag har precis börjat och såvitt jag vet har vi inget planerat kommande helg. Skönt, då kan jag fokusera på mitt. Men det kommer komma potentiellt jobbiga tillfällen, ganska snart.

@Daemon hej! Jag velar också fram och tillbaka: försöka minska eller sluta helt… Mitt drickande påminner om ditt. Inga katastrofer senaste 5-7 åren, men för ofta och för mycket. Jag har lovat mig själv 6 mån och kommit halvvägs. Första 2 veckorna var jättejättejobbiga tycker jag, sen var det mycket lättare. Har en dipp just nu mär jag tycker synd om mig själv (charmigt, jag vet😎) och vill dricka. Men jag kämpar på. Kan du tänka dig att testa 3 mån? Isf kan vi köra tillsammans! Grymt att du tränar också! Det vill jag börja med. Stor kram till dig! 💐Mollie

@Daemon Det är den, hans språk liknar ditt: "De kommer klirra med glasen precis om vanligt - de j*klarna!"
skulle han också kunna sagt :)
Idag lyssnade jag på vissa saker som vi med beroende ofta har gemensamt. Usch vilken ögonöppnare!
Vi är ofta driftiga, sätter höga mål, är framgångsrika med det vi håller på med, är ofta den som säger ifrån i olika sammanhang. (Vilken igenkänning det var där...!) Talar om hur det borde vara. (Jotack, jämt! :) Genomför det vi föresatt oss. Osv.
Lät ju rätt fint ändå.
Men poängen var att vi sällan är lagom. Lagom är inget vi gör eller tycker är tillräckligt. Lagom är trist och mesigt. Vi går alltid all-in.
Därför kan vi såklart inte heller supa måttligt! Även här ska det vara fullt ös och öppna spjäll ... Inget sippande i timmar, här inte. Ja, det var så mycket mer. Kände jag igen mig i nästan allt.
Ställde vissa saker i ett helt nytt ljus. :)

Hej,
Angående att vara nykter i sällskap där man tidigare drack - min erfarenhet är att det är en vanesak. Lite konstigt första gångerna, men alla vänjer sig och för mig är det numera ingen stor grej att vara nykter. Jag har roligare samtal, njuter mer av maten, intresserar mig på riktigt för vad andra pratar om. Och jag har upptäckt att när jag inte är med och gasar på så slutar kvällarna ofta lite tidigare och alla är nöjda med det. Se till att alltid ha med något alkoholfritt du gillar, och ha det i handen när det bjuds runt dryck, så att du inte blir överrumplad.

@Mollie87 Halvvägs genom 6 månader är briljant jobbat! 3 månader känns vansinnigt långt, inte minst med sommaren snart i loopen. Samtidigt handlar det väl om att antingen så gör man det, eller inte, oavsett period på året. Jag siktar gärna på 3 månader! :) Det nämns ju ofta också som lämplig period här i trådarna.

Bra att du kämpar på, trots din dipp nu. Du är nog inte ensam om att tycka synd om dig själv. :) Jag är redan avundsjuk på folk runt omkring mig som jag vet ”får” dricka vin, och jag har ännu inte avslutat Dag 2. Helgen blir spännande. Brukar unna mig något, oftast mer än bara något…, glas vin mitt i veckan också. Oftare och oftare, fler och fler dagar. Inte minst onsdagen har länge varit en given dag för det, så imorgon blir också lite spännande. Precis som du säger, lagom finns liksom inte och jag har ofta också suttit i sällskap och varit irriterad över hur dåliga värdfolket är på att fylla på (mitt) tomma glas. DEN känslan längtar jag efter att slippa. Istället kan man fokusera på om man får för lite sås! 😁

@Amanda L Din beskrivning stämmer ganska väl faktiskt. Jag har alltid ställt höga krav på mig själv, egentligen oavsett vad jag gör. Med åldern har man väl blivit litegrann snällare mot sig själv och jag försöker hitta en good enough approach, men det är långt ifrån lätt. Det som fått mig att ta steget här nu är att orken och drivet inte finns där längre och för mycket av min tid äts upp av återhämtning (och då snackar vi inte återhämtning efter ett långpass i löparspåret, tyvärr… :)). Tycker jag hamnar en bra bit under good enough. Jag är rädd att både familj och jobb kommer att påverkas om jag inte lägger i handbromsen nu. Tanken var som sagt att hitta en ”dricka lagom”-metod, men jag behövde inte läsa många inlägg här från personer i liknande situation och fundera lite själv över hur jag fungerar, för att inse att för min del handlar det också om att slänga nycklarna till alkohol-bilen. Och sen glömma i vilken buske man kastade dem…! :)