@Andrahalvlek ”Skål ta mig fan” får det bli! :) Det blir så fall min första ljudbok. Är normalt ganska uppdaterad när det gäller ny teknik och liknande, inte minst via jobbet, men har faktiskt aldrig provat ljudbok. Inser att genom att kalla ljudbok för ”ny teknik” kvalificerar jag mig till att bära dinosaurie-hatten ikväll. :)

@Kennie Känns riktigt bra att höra och bra tips! För den sociala biten behöver jag egentligen inte dricka, den funkar lika bra med eller utan alkohol. Det är dock tråkigare utan alkohol, har jag tyckt. Sen glömmer jag bort att sluta dricka, tar inga pauser, och det bara ramlar ner glas efter glas. :(

Men som du säger, man blir garanterat en oerhört bättre lyssnare som nykter. Det ser jag verkligen fram emot. Och att vakna upp dagen efter, kristallklar i knoppen!

@Daemon God morgon! Jag har ett litet tips ang det du skrev ”Jag är redan avundsjuk på folk runt omkring mig som jag vet ”får” dricka vin, och jag har ännu inte avslutat Dag 2.” Jag har ett motto som hjälper mig att fokusera mina tankar rätt, ”ditt uppmärksamheten går sker tillväxt”. Det innebär att det jag fokuserar mina tankar på, där sker det tillväxt. Om jag fokuserar på negativa tankar som tex att det är synd om mig som inte får dricka som alla andra, så sker det tillväxt i dessa tankar, som leder till negativa känslor som avundsjuka och det skapar även sug. Om jag istället fokuserar på positiva tankar som tex, vad skönt det är att inte dricka för då kan jag köra bil och vakna pigg och fräsch imorgon. Då skapas positiva känslor och därmed inte heller sug.

Tankens kraft är enorm och det påverkar våra känslor. Genom att tänka positiva tankar påverkar man hjärnan och till slut kör de positiva tankarna över de negativa, de blir dominanta och starkare. Det är en skillnad på att förbjudas sig att tänka tankar, då gör man inget annat än tänker på det man inte får tänka på. Tex det klassiska du får tänka på vilken färg som helst, men inte en rosa elefant. Det enda man tänker på är just en rosa elefant. Men om man istället bara fokuserar på tex hur skönt det är att inte dricka eller hur vackert det är med en solnedgång, sker det andra saker i hjärnan. Man får sköna känslor.

Så mitt tips är att uppmärksamma och fokusera på positiva tankar om att slippa dricka, då sker det tillväxt i dessa tankar som genererar sköna positiva känslor😁.

Ha en fin onsdag och dag 3! Det är så härligt att vakna nykter varje morgon utan ångest❤️

Hahaha, för lite sås! 😅 Men faktiskt sant, fokus blir mer på maten och omgivningen @Daemon Du kommer att klara 3 månader! Kanske mer, om du vill. Idag är jag så otroligt glad att jag är pigg och fräsch.

Ett tips som funkar för mig, men kanske kan vara för frestande, är att dricka en iskall alkoholfri öl kl 18. För mig har det varit perfekt eftersom jag annars inte dricker öl så ofta. Så det kanske inte passar dig. Alkoholfritt vin och drink vill jag inte testa (än). Men min snurriga poäng var att ge sig en belöning på kvällen, de kvällar man brukar dricka. Jag hejar på dig! Kram Mollie 🌸

@vår2022 Tack! 😀 Ja, nu har Dag 3 startat, och därmed den första riktiga utmaningen att inte dricka det där onsdagsvinet, som jag alltid druckit under en längre period.

Ditt motto ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt” låter klockrent. 👍 Jag ska försöka fokusera tankarna på bra saker. Förhoppningsvis kommer jag bli piggare nu och hitta tillbaka mitt fokus. Om jag hänger upp tankarna på små positiva förändringar kanske hjärnan blir mindre turbostressad.

Jag har inte tänkt på rosa elefanter (än) idag, men imorse när jag plockade ur diskmaskinen konstaterade jag att vi använt 15 teskedar under gårdagen. Vet inte vilket som är märkligast, att vi använt 15st eller att jag räknade dem. 😂

Ha en fin dag!

@Mollie87 Min plan är också att ta en alkoholfri öl då och då. Det känns dock meningslöst att häva i sig jättemånga… 😂 Men en riktigt kall alkoholfri öl en varm sommardag, det kan väl aldrig vara fel? Eller, det kanske inte är helt riskfritt?

Målet är iaf tre månader nu. Lite stressande att tänka på, men som sagt - fokusera på positiva saker. Positiva tankar, positiva tankar. Planen är gymmet i eftermiddag. Får se vad jag kör. Spelar egentligen ingen roll vad, bara man gör någonting och sprattlar runt där efter bästa förmåga.

Jag hejar på dig! 😀

@Daemon Jag har druckit alkoholfri öl sedan början av min nykterhet. Varje fredag och lördag och ibland söndag. Ibland mitt i veckan ifall jag hade haft en kass dag. Det gjorde jag i flera månader. Det var ett jättebra substitut. Jag fick känslan av att dricka öl, vande mig snabbt vid smaken (smaken utan A) och jag slapp bli full, sova dåligt och vakna med ångest.

Jag dricker fortfarande alkoholfri öl men det är inte viktigt för mig som det var i början.

Kram

@Himmelellerhelvette Låter bra med den alkoholfria ölen, jag hoppades på att den skulle vara ok. 😁

Ja, det kändes väldigt bra att snacka med min fru. Hon säger att hon vill stötta mig på alla sätt hon kan. Pratade bla om att man eventuellt kunde skaffa sig annat intresse än viner, kanske te? Finns ju massor av olika te-sorter. Nu dricker jag iofs normalt inte te, men man kanske kan börja? 😁 Eller något annat.

@Amanda L Trädgårdstomtar är lite creepy. 😂 Då vågar ingen gå ut och rasta hunden på kvällen. Ost, ja… där har du något, älskar verkligen ost! Inte minst tillsammans med ett riktigt gott glas rött ***, läskeblask. 😁 Det finns ju väldigt många olika sorters goda ostar.

@Daemon Ha, ha! Ja, tur man inte tänker på rosa elefanter för ofta😂. Bättre att låta uppmärksamheten gå till hur många skedar som använts, en nykter hjärna är mer nogräknad😂.

Vad fint samtal du och din fru hade, så bra💕. Jag hade också samtal med min man innan jag slutade, det kändes så viktigt att vi ändå gör detta ihop och att vi inte köper hem alkohol. Han är min största supporter😁. Jag är också alltid körklar så det blir inga diskussioner om det mer, jag tänker bara att det är skönt och jag slipper vara bakis, ,em det händer inte så ofta. Gällande alkoholfri öl så tycker jag det är gott och har druckit det sedan start. Vill oftast endast ha en och ibland två st. Råkade smaka på folköl en dag av misstag, fasiken vad det smakade ren alkohol, gillar helt klart den alkoholfria smaken bättre. Rött eller vitt vin har jag faktiskt inte köpt eller smakat, däremot firat med vitt iskallt alkoholfritt bubbel ibland. Lite festligt och smakar gott!

Ha det gott!🌞❤️

Körde ett pass på gymmet idag, det blev en dryg halvtimme på crosstrainern. Får skramla med vikterna en annan dag. Var sugen på att svettas ordentligt idag. Ganska bra tempo idag ändå, kändes bra.

Ikväll känner jag definitivt av suget av iskallt vitt vin. Det brukar jag dricka. Känns jobbigare inför helgen. Första gången jag på allvar ifrågasätter mitt beslut. ”Är detta verkligen nödvändigt?” osv

Men jag har börjat plocka undan flaskor med alkohol vi har i huset nu. De får landa i förrådet, så länge. Vinet kommer ju min fru dricka och man kan ge bort flaskor när man går bort, men vad gör man med all whiskey, rom, etc? Känns brutalt att hälla ut så mycket. På något sätt får man väl förvara det osynligt i förrådet.

Köpte en Trocadero zero. Det får bli det ikväll. Den är iaf iskall! :)

Låter klokt att släppa vinintresset. Om man gillar smaker så kan man ju gå loss på matlagning istället, finns ju hur mycket som helst att utforska där.. Och en grej med vin- när man inte druckit alkohol på länge är det inte alls så gott som man mindes, alkoholsmaken tar över. Råkade ta fel glas på en fest och spontana reaktionen var att spotta, som man skulle gjort om man smakat på sur mjölk, typ blä, vad är det här... Så alkoholromantiken är nog en stor del av det man tror handlar om smak. När man släpper den är vin inte så flärdfullt och välsmakande längre.

@Daemon Bra jobbat på crosstrainern💪. Det tar någon tid att få nya vanor. Jag brukade ha många vanor då jag drack vin, tex efter jag varit hos frissan, när jag städade, jobbade i trädgården, lyckats med något, efter jag tränat, laga mat, när jag var stressad, hade ångest…det tar någon tid att bryta dessa vanor som hjärnan är inlärd i att man gör. Den vet precis när och var. Du gjorde något nytt idag, tog en Trocadero istället, bra! När man ersatt med en ny vana ett tag så lär sig hjärnan det snabbt. Även efter en tids nykterhet kunde det flasha förbi en känsla av att något fattades, tex när jag sminkade mig inför en fest (brukade smutta på ett glas vin då). När jag uppmärksammade och registrerade känslan och förstod att det var en inlärd gammal vana som for förbi, skakade jag bara på huvudet och undrade var alkoholdjävulen fick luft ifrån😂. Känslan for snabbt iväg igen och det kändes skönt dricka mitt bubbelvatten istället och att det var en ny etablerad vana. Så även ur det perspektivet, att etablera nya vanor, är det bra att ha 3 månader som ett mål. Då har vanan hunnit sätta sig.

Bunkra upp med goda alkoholfria alternativ till helgen. Jag åt mycket sött i början också som substitut. Aktivera dig på olika sätt. När första helgen passerat blir den andra lättare. Jag länsade huset från all alkohol, för jag ville inte utsätta mig, för jag vet att det skulle vara svårt att släppa tankarna på det. Jag skulle veta precis var det fanns. Jag har iof smugit och smusslat med alkohol och det skulle bli för mycket påminnelse om detta hemliga och skamliga beteende. Det var en sådan lättnad att ha helt rent och alkoholfritt hem för mitt nya liv hade tagit sina första nyktra kliv😁.

Ha det gott!❤️

@Daemon Är detta verkligen nödvändigt? Det korta svaret är ja:)Läs ditt första inlägg igen. Ditt mående, din träning och trötthet hänger ihop med alkoholen. Din beroendehjärna kommer snart att fundera ut nya tankar om att du nog kan dricka i alla fall. Den vill ha sin drog. Lyssna inte på den. Men jag tror du har väldigt stor hjälp av Skål Tamejfan. Varför inte lyssna på ett kapitel redan imorgon. Den kommer att stärka din motivation och förståelse. Lovar. 💪🏻