@Andrahalvlek Jag är egentligen inte heller någon riktig te-drickare (fast jag skulle gärna lära mig lite mer om det), så jag får prova den där drinken. 😁👍

Har frågat min fru flera gånger nu om det här verkligen är rätt beslut. Fått svaret Ja varje gång. 😂 Skönt att höra att suget lägger sig. Det sitter ju i huvudet…

Har redan planerat tidig revelj imorgon bitti med en (betydligt tidigare än vanligt) tur till bageriet. Tar nog det via en löprunda, om vädret är ok, och kroppen vill. 🥯🥐

Känns bra med all positiv pepp och tips här! Blir j-kligt inspirerad. 😍

@Se klart
WOW!
Jag är ganska ny här och har min första månad om ett par dagar ... MEN DU 3,5 år. Häftigt. Jag har stor respekt för dig och kommer att läsa lite dina resor, när jag orkar måste jag säga.
Just nu är jag lite egocentrisk och har det svårt att fokusera under längre tid vid läsandet.
Åter igen STORT GRATTIS!
Kram
xxx

@Daemon
Du strålar och är full av energi när jag läser ditt sista inlägg. Vad härligt för dig.
Jag är på väg dit ... steg för steg. Snart är det en månad för mig. Och detta känns ingenting när jag läser andras inlägg och resor på flera månader och flera år även av nykterhet.

Jag vill bara hälsa på och önskar dig en underbar alkoholfri helg.
Kram
xxx

@Crusade Önskar dig en härlig alkoholfri helg också! 5 dagar eller 3 år, alla delar vi samma mål. En månad är riktigt bra jobbat! Bara fortsätt jobba i samma riktning så blir allt kanon sen! Jag har inte ens en vecka än, men viktigast av allt är allt beslutet är taget!

@Amanda L Jodå, jag överlevde fredagen. 😁 2st alkoholfria öl fick det bli.

Väldigt skönt att vakna på lördagsmorgonen utan alkoholtrötthet från gårdagen! Det var väldigt längesedan sist… Extremt sköna och positiva tankar, först. Men sen började de ändå mixas upp med negativt, dumma tankar om att nu rinner helgen förbi utan att man dricker. osv Tramsiga tankar, du vet tankar om vad man missar… 🤪 Blev nästan irriterad själv på dem.

Så jag har sprungit en runda på morgonen och sen varit några timmar i skogen. Det löste upp en del och nu känns det bättre igen.

Hur var din fredagskväll? 😀

@Daemon Lugn och fin. Ikväll dock tillställning med många olika inblandade. Kom på att det är första gången på 25 år som jag kommer att gå dit nykter. Och mingla och dansa…
Spännande och lite pirrigt. Vet inte varför, men lämnar rapport imorgon….

@Daemon Visst är det konstigt hur man tänkt att man missar helgen om man inte dricker! Om jag av någon anledning var tvungen att vara nykter en fredag eller lördag tyckte jag att jag slösade dom dagarna. Så förvriden hjärnan kan bli!

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, det är väldigt konstigt, men väldigt sant. Precis så känner man, och jag vill påstå att de personer som har den typen av tankar definitivt ligger inom riskzonen. Inte så sällan efter att vi varit borta och jag kört har jag sett till att ta tid till att dricka när vi väl kommit hem. Ofta pushat på att vi inte ska åka hem för sent (och försökt hitta på någon anledning). Man mår ju inte bättre av sådan direkt, dels för ens beteende på kvällen (lite pinsamt inombords) och sen mår kroppen sällan tipp-topp dagen efter då man börjat hinka vinglas kl halv tolv på natten - kanske då i lite raskare takt… Tycker måndagen och tanken på jobbet känns ännu jobbigare sådana helger. ☹️

@Daemon Precis så! Hade jag varit den som körde så korkade jag upp när vi kom hem! Kunde ju inte gå miste om en fredag eller lördag då jag ”fick” dricka. De dagarna var till för att dricka!
Oerhört skönt att slippa det nu❤️

@Himmelellerhelvette @Daemon Ja, stor igenkänning. Satt som på nålar och ville hem fort som möjligt för att också få ha en rolig kväll. Så himla skönt att slippa detta! Nu kör jag mer än gärna med vetskapen om att få vakna nykter, pigg, fräsch och utan ångest😁.

@Daemon
Absolut.
Spelar ingen roll som du säger ... en vecka eller ett år ... vi tog beslutet och vi stick to it. Oj då ... tappar min svenska här lite.
Hahaha ...

Stor kram på dig
xxx

@Daemon Jag kunde också göra så. Hålla mig till två glas med vänner som inte drack så mycket ( för att dölja mitt beroende). Sen skynda hem för att öppna en hel flaska…
Sen dricka mig till sömns och vakna med ett huvud tungt som bly…😞

Good morning måndag!
08:00 imorse passerade jag officiellt en vecka som alkoholfri. Jag har bara haft en sådan vit vecka de senaste 4-5 åren. Då var jag också stolt, men skillnaden mot nu är ENORM! Förra gången var målsättningen endast en vecka och jag visste att jag skulle kunna dricka på som vanligt igen helgen efter. Jag höll andan en liten stund bara. Minimal effekt, eftersom jag säkert tog några extra glas efterföljande helg ändå. Kommer inte ens ihåg vilket år detta var…

NU däremot är målsättningen en helt annan, vilket gör att denna senaste alkoholfria veckan är oändligt mycket mer värdefull och samtidigt varit mycket jobbigare - inte minst mentalt. Nu är ju tanken att inte dricka mer. En helt annan grej än tidigare. Jag vet att man ska ta dag för dag och i detta steget är det 3 månaders horisont som gäller. Men, om jag nu klarar 3 månader, varför ska jag då börja dricka alkohol igen? Tror jag på allvar att efter 3 månaders alkoholfri period så har jag blivit en helt annan person som klarar av att ”bara dricka lagom”? Tror knappast det… 😂 Efter en kort tid därefter kommer min uppfattning om vad som är ”lagom” förändras drastiskt till något större. Det är den ena saken som är säker här.

Jag tror att jag har börjat förstå hur svår denna uppgift är. Jag har tex hittills inte träffat vänner och bekanta i sammanhang där det dricks alkohol. Men jag som sagt redan efter en vecka insett att detta nog bör gälla för alltid.

Det känns riktigt jäkla bra och samtidigt för j-vligt. Klart är att jag är grymt laddad inför uppgiften. Det är den andra saken som är säker här.

Trevlig måndag! 😀☀️

Grattis till första veckan! Jag tror att grejen med att börja med att sikta på tre vita månader är att under den tiden hinner man tänka en massa och upptäcka hur bra man mår nykter. Så då känns det inte lika dramatiskt att bestämma sig för att sikta på ett år istället. Och efter ett år är det lättare att tänka ännu längre perspektiv. Man inser hur gott man kan leva utan alkohol, och det känns inte längre som en stor sak att skiljas från. Nu känns det lika lätt att välja bort alkohol som att välja bort typ nyponsoppa. Trodde inte att det skulle kunna bli så, men tiden är en viktig faktor, ju längre tid nykter desto lättare blir det. Och att känna glädje och nyfikenhet inför nykterheten. Visst kan man ha svackor, särskilt under första året, men det blir lättare igen.

@Daemon Det kommer att bli det nya normala och mindre dramatiskt. Jag tycker att mitt nya liv är roligare än det gamla, men det kommer nog med tiden som Kennie skriver. Kul stt du är så taggad i alla fall! Har en känsla av att det kommer att bli hur bra som helst. 😎💪🏻❤️