@Kennie Intressant att smaken för vin förändras på det viset. 😀 Jag gillar att laga mat. Ofta är det ju inte oväntat tiden, men också orken som begränsar en. Får jag bara tillbaka lite mer ork och driv nu, så kanske nybakade scones och annat kommer tillbaka på lördagsmorgonen.

@francinefishpaw Grattis till 55 dagar. Själv väl inne i loopen här har jag förstått att det är en väldigt lång period. 👍 Jag får hitta ett system för förvaringen, man vill ju inte se dem de första man gör varje gång man går in i förrådet.

@vår2022 Exakt, man har många vanor och tillfällen då man belönat sig med en öl eller glas vin. Jobbat i trädgården, definitivt öl. Förbereda mat inför bjudning, absolut vin. osv Jag får också försöka hitta alternativ där. Ska faktiskt ta ett besök på Systemet innan helgen och köpa några bra alkoholfria alternativ. Är redan sugen på en alkoholfri Carlsberg! 😂 Nu gäller det bara att se till att den verkligen är alkoholfri…

Jepp, nu är det träning som gäller! 😁 Har kört lite sporadiskt även tidigare (inte som förr), men kroppen svarar liksom inte och man känner sig mest seg. Hoppas på att detta ger en reboot av systemet och en fräsch nystart. Idag blir det vila, förutom promenad med hunden. Imorgon någon form av bokat pass tillsammans med frun på gymmet. Gympa med vikter typ. (LÄTTA vikter.) 😁 Det kommer ske vid en tidpunkt då jag normalt ofta tidigare redan druckit både tre och fyra glas vin. (17-18-snåret)

@Amanda L Du har rätt… :) Jag ska inte lyssna på min beroendehjärna utan Skål Tamejfan istället! :) Det är ju därför jag är här.

Har som sagt aldrig använt någon av ljudboksapparna än, ser att just denna bok finns (bla) på BookBeat. Har ingen aning om vilken av dessa leverantörer som är bäst, men BookBeat känner man ju igen.

Laddar ner den och börjar lyssna! 👍

@Daemon Ha, ha, men jag lovar, du kommer att få en längtan efter en alkoholfri öl när du skakat av dig alkoholdjävulen som förpestar dina sinnen😂. Jag brukar handla på ICA, det finns gott utbud där också. Dessa hyllor gick man snabbt förbi förr, men nu kan jag botanisera där ett tag och välja ut😁.

Med träningen är det precis som med att sluta dricka, en dag i taget. Det gäller att trappa upp smart så man inte gör sig illa eller åker på en överansträngning, så låter bra med att ta det lugnt med hundpromenad idag. Kul att gymma med frun, jag går på boxningen med min man. Då kan vi boxas under kontrollerade former😂. Tiden låter också bra, mitt under ett vindrickarpass! Idag är jag ledig och ska ta en löptur i skogen, städa lite och sedan ska mina hundar få en lång skogspromenad i skogen, blir nog en ryggsäck med kaffe och macka också. En jäkla skillnad på hur det var förr vid ledighet, då var drickandet i centrum, inte skogen och grön rehab😁

Ha en fin torsdag, här skiner solen🌞

@vår2022 Löptur i skogen och skogspromenad med hund och fika-ryggsäck, sämre kan man ha det! Låter underbart. 😀👍

Boxningspass tillsammans låter kul och spännande. Antar att man känner i styrkan i hookarna om man slarvade med dammtrasan under senaste städningen. 😂

Ja, begränsa träningen är verkligen något jag tvingar mig till. Måste göra det. Vet också från tidigare hur en för stor mängd i början ofta leder till ofrivillig vila. Kroppen läker dessutom mycket långsammare nuförtiden. :( Nu är man ju så himla peppad dessutom och då får man nog vara extra försiktig!

Tror man ska mäta min tid vid den alkoholfria avdelningen på ICA i millisekunder. Minuter blir för dålig upplösning. 😁 Men jag ska göra som du, checka utbudet. Finns kanske massa olika alternativ där, hittar som sagt knappt dit i butiken. Har börjat förbereda mig inför helgen, dels mentalt och sen också genom att bla lova att skjutsa sonen till och från kompisar på lördagskvällen - oavsett tid för hemfärd. Han blev helnöjd och samtidigt har jag satt lite extra press på mig själv. Det känns bra nu, vi får se på lördag. Det kommer gå kanon.

Solen skiner här också!
Ha en riktigt härlig dag i skogen! 😀

@Daemon Välkommen dag 4! Det som är bra med att det finns ett stort utbud alkoholfritt på mataffärer är att det är billigare samt att man inte behöver gå in på bolaget. Jag väntade med att gå in på bolaget några månader för att inte riskera att triggas av vinet och klirret där😂. Ha det gott!🌞

@Daemon Jag köpte hem vansinnigt mycket goda alkoholfria alternativ de första helgerna, så fort jag blev sugen på nått hade jag mängder att välja mellan. Jag ville ha den där ”glaset/flaskan till munnen känslan” och den fick jag, räckte gott där! Sedan tyckte jag helgerna var oändligt långa de första veckorna eftersom jag var så van att dricka blev det liksom ett tomrum med massa tid att slå ihjäl.

Kram

@Daemon Jag köpte hem vansinnigt mycket goda alkoholfria alternativ de första helgerna, så fort jag blev sugen på nått hade jag mängder att välja mellan. Jag ville ha den där ”glaset/flaskan till munnen känslan” och den fick jag, räckte gott där! Sedan tyckte jag helgerna var oändligt långa de första veckorna eftersom jag var så van att dricka blev det liksom ett tomrum med massa tid att slå ihjäl.

Kram

@Himmelellerhelvette Jag tog en sväng till Bolaget också idag, köpte några alkoholfria grejor. Tänkte räkor med alkoholfritt bubbel någon dag i helgen, det borde sitta som en smäck?

@Daemon om jag hade fått en spänn för varje glas a-fritt bubbel hade jag kunnat köpa en väldigt dyr väska. Det fick jag icke men jag har köpt mig en halvdyr väska för antalet a-fria glas understeg kraftigt antalet alkoholstinna
Och så: hag har; börjat odla- mina första veckor/månader var jag så rastlös om kvällarna att jag planterade. Och planterade. Drack te eller blaskiga a-fria viner (provat igenom hela sortimentet o kan delge dig när behov finnes)
Annars: en dag i taget. Varje dag, under lång tid. (Jag startade min tråd här för att vara nykter- eller alkoholfri snarare- 3 månader, då skulle jag en gång för alla bevisa för mig själv att jag inte hade några problem)
När sug satte in: en stund i taget- ”och just det- det här är ju en sån dag som jag inte dricker- imorrn får jag se”.

Det är både superenkelt att sluta dricka för man slutar föra ett glas till munnen så fort andan faller på- och därefter ofta maniskt.
Den trixiga- men också mindblowing delen av att sluta dricka- kommer lite i taget och med tiden.
Man får lyssna noga och se sig omkring.
Har du läst Rebecka Åhlunds bok; ”Jag som var så rolig att dricka vin med”?
Gör det! Den är så bra.
Jag kommer heja på dig som tusan. Forumet är fantastiskt, här är alltid öppet och människor som bryr sig om och delar med sig!
Ibland när jag skriver hos nya medlemmar här brukar jag kolla i min app för att se hur lång tid jag varit nykter och idag står det 1 214 dagar, eller snart 3,5 år.
Kram och tålamod kommer här ✅

@Se klart 1214 dagar, imponerande! Grattis! Du är definitivt värd den där väskan, och mer!

Låter bra med en expert på alkoholfria viner här. Det är en helt ny värld för mig.

Jag fick tips om att lyssna på ”Skål tamejfan”, av Torbjörn Åberg. Har lyssnat på två kapitel hittills, också mycket bra! Ska ta tag i Rebecka Åhlunds bok när jag är klar.

Vad odlar du för någonting?

Mest blommor har det blivit. I år ska jag (med hjälp av proffs som ritat och tänkt) göra en köksträdgård på en plätt som idag är ganska tråkig. På ritningarna ser det fint ut!
I år har jag ffg testat att övervintra dahöiaknölar- så de står och väntar på att börja gro. Har också vintersått (på landet alltså) en massa blommor. Phlox, riddarsporre, zinnia, olika vallmo, stockrosor, ja det mesta. Vi får se vad som kommer upp. Det är iaf en ny hobby som jag fått tack vare a-fritt liv, jag hade liksom ingen ork för långsiktiga projekt när jag drack. Och så gick ju energin ner när vinet gick in… sen har jag bytt jobb, flyttat, skaffat katter och börjar plugga vid sidan om mitt jobb. Så - ja, det finns massor av lycka med ett nyktert liv och inget av det jag räknar upp kvalar in just där (jo, katterna) utan lyckan är att vakna varenda morgon - utan undantag- och vara o-bakis. Lyckan är närvaron i livet och i relationerna. Vara en mamma att lita på, alla dagar i veckan. En partner som är på riktigt. Sur glad snäll kärleksfull grinig.
Babbel babbel!
En dag i taget räcker för idag! 🌱

@Se klart Det är precis det där jag är ute efter, även om just odling inte är min starka sida. Men jag mår bra av att arbeta i trädgården, när jag ork för det - vilket jag inte haft… Hobbies har jag massor, alla i princip vilandes… :( Igen, dåligt med energi och vacklande fokus.

Måste erkänna att idag är det en aning jobbigt med fredag och sug efter ett riktigt gott glas vin eller öl. Mer sug än jag förväntat mig faktiskt. Får kämpa på lite! :) Det är väl nu det börjar på allvar.

@Daemon Det kommer att vara lite upp och ner första tiden. Men jag tyckte suget försvann ganska fort. Senare mer som snabba minnen, räknat i sekunder eller som längst nån minut. Så håll ut. I bästa fall handlar det om nån vecka eller två.
Nu (efter två månader) tänker jag inte ens på det. Känner inget sug när jag tänker på att det är fredag…
Försök sysselsätta dig med nåt i helgen, promenad, löpning, vikter, cykla, städa?
Så att du kan fokusera på nåt annat. 😅

@Daemon Gör en topp 5-lista över fyllesynder och dräm i skallen på alkoholdjävulen när hen börjar viska om ”bara lite, bara idag…”

”Ryt NEJ, minns du…”. Högt eller inuti din skalle, välj själv 🤗 I början får man låta ny kunskap, motion, positiva saker med nykterheten och skräckbilder växeldra en framåt. Suget lägger sig snart, om du visar att du menar allvar!

Kolla in Craig Beck och SoberLeon på youtube så lär du dig massor medan du fredagschillar 😎

Mitt drinktips är röd grapefruktjuice med Icas grapefrukt-hallon-vatten. Jag delar vatten och juice på två vattenflaskor och har alltid redo iskall. Passar till allt! Dricker det oftast framför tvn, jag är ingen tedrickare.

Kram 🐘