@vår2022 hej! Jag vet inte riktigt varför. Ifedags fick jag sånt sug efter träningen, flera pratade om att gå hem och ta en öl och ett glas vin, mer behövdes inte. Och sen tänkte jag att om jag redan misslyckats kan jag väl dricka igen. Beroendet är stort , det inser jag mer än nånsin.

@erivan Du kommer att fixa det 🩷 Beroendet är starkt! Än om jag inte druckit under den här tiden så finns suget hos mig också , trots all fakta , trots alla positiva fördelar jag känner med nykterheten trots det sitter jag och romantiserar ett framtida drickande 😳 det är som att jag har splittrade personligheter , två röster i huvudet. Jag tänker att det finns en annan del än beroende delen i dig som verkligen VILL avstå , bland annat därför du finns här på forumet (hade beroende -delen hos oss helt vunnit hade vi aldrig loggat in igen eller ?) 🩷
Kram 🥰

@Delfinen80 Hej! Stämmer precis att det är 2 röster som pratar i huvudet. Den ena ser problemen som följer med och verkligen inser att jag inte ska dricka och den andra förskönar drickandet och säger några öl är du värd när det är fredag😢Men jag antar att det bara är att kämpa vidare. Tack för ditt stöd❤️

@erivan Bra!💪. Ja, beroendet är en otroligt stark kraft och man kan inte släppa garden i början. Sätt upp en ny plan och ta lärdom av det som hände i fredags. Spela hela filmen som det hände i helgen om suget pockar på. Skriv här om suget pockar på, det är hjälpsamt att sätta ord på sina känslor när det händer och kan få dig på andra tankar.

Sköt om dig och kämpa på!❤️

@vår2022 tack för din omtanke.ja beroendet måste vara otroligt starkt, för jag vet ju att jag inte ska dricka, att jag inte mår bra av det och att jag inte dricker på ett normalt sätt. Ändå kan ju beroendet få mig att dricka. Men jag ska ta till mig råd från forumet och skriva när suget kommer!!Ha det bra❤️

@erivan Det är mycket sug i början. Du kanske ska göra en tvåveckors plan med massor av aktiviteter inplanerade. Så att du inte utsätts för möjligheten att dricka. Och läsning av böcker, exvis Skål tamejfan som var mkt hjälpsam och även rolig. En gång är sista gången du vaknar bakis och du kommer att lyckas …
Kanske nu?❤️🙏🏻❤️

@Delfinen80 Det är verkligen två röster och bara att vara en del i det förhandlandet var otroligt tröttsamt. Bara tiden verkar få helt tyst på beroendefelen av hjärnan.
Efter att ha lyft tanken på alkohol den första tiden, så är det nu alltmer sällan . (Så gott som aldrig.)
Tolkar det som att den gett upp..🙏🏻🤣

@Amanda L ja jag hoppas att det var sista gängen i söndags!!!! Det är ju bara jag som kan se till att det blir så💪ja låter som en bra idé att boka in massor med aktiviteter för så mycket har jag lärt mig på dom här tillbakagångarna till drickandet, att det är lättare att hålla sig när man har att göra!!! Och jag ska nog ta och börja läsa böcker som den du föreslog. Tack !! Kram❤️

@erivan En dag öppnas fönstret för dig, när du då kapitulerar och erkänner sig maktlös inför beroendet så finns där bara en väg ut och när du tar den så finns jag här och hejar på dig. Stöttar så gott jag kan. Jag tror du är på god väg. Kram❤️

God förmiddag!! Det slog mig idag på vårat morgonmöte på jobbet vad man är påverkbar. Jag har varit jättemotiverad och bestämd i 2 veckor men sen börjar alla prata om vad dom ska göra i helgen, mycket av aktiviteterna innefattar alkohol. Då börjar jag vela, ska jag inte ändå. Och det räcker nästan att se en vinboxar i reklamen för att man ska bli sugen( bör förbjudas tycker jag). Nu gäller det att stålsätta sig, hitta på saker att göra och som många här spela hela filmen och verkligen tänka på varför jag vill sluta. Men det är inte lätt!!! Men ska kämpa💪

@erivan åh vad jag känner med dig i så mycket.
Jag tänker fortfarande ofta på alkohol trots att jag vet hur dåligt jag mår av det. Jag har fått många bra tips här i forumet om att lägga fokus på det positiva, att tänka hur bra jag mår utan, hur mycket bättre jag sover osv, och det hjälper. Men ändå, ÄNDÅ finns det i bakhuvudet, tanken på ett glas..
Jag håller emot, jag ersätter alkohol med te, läsk, alkoholfri öl.. jag tränar, jag äter godis, jag äter frukost, och så går det ännu en dag.
Väntar på att den lilla rösten ska lägga sig, ge upp, försvinna pysa, dunsta... Och det är motigt. För överallt dricka det, pratas det om det, visas reklam. På nyheterna i morse dracks det bubblor och pratades om krispighet, i dokusåpor är det STÄNDIGT alkohol i glasen, det är AW och det är kalas och det är "unna dig" fasen överallt. Jag fattar att det är lätt att falla tillbaka.

Som andra skriver här har du ju ändå en plan att skippa alkoholen, du har en vilja och du är här, trots återfall. Fundera på vad du kan göra för att förebygga. Köp hem gott att dricka som känns lyxigt för dig, och ta fram när du känner suget. Planera in aktiviteter som gör att du vill undvika att dricka eller vara bakis. En kvällspromenad isf vin framför tvn, ett träningspass på morgonen och god frukost efteråt, eller träffa någon som du inte gör alkoholinvolverande aktiviteter med.
En dag i taget. Du fixar det ❤

@Surkärring tack för ditt stöd. Jag har försökt lägga in saker att göra , ikväll tvättstuga o träning med hunden, imorn träning på förmiddagen. Ska även boka träning på söndag. Men till min stora nackdel kan man ju boka av dom😢hundpromenader blir det ju med är klart.❤️❤️

Ps Och ha tillit till processen. En dag kommer du inte att tänka på alkohol…. Ja gör inte det. Inte ens när folk dricker på TV eller pratar om det. Så kämpa på, en dag har allt förändrats och du är fri.❤️🙏🏻

@erivan Fokusera på positiva saker om hur skönt det är att vara nykter. Hur bra du kommer att må av att vakna nykter. Hur stolt du är när du nykter, vilken styrka du har. Hur snäll du är mot dig själv när du tar hand om dig själv och din hjärna som behöver få återhämta sig och komma i balans. Tänk vad skönt att slippa ångesten och att vara bakis som dina kollegor kommer att vara, bara för en kort stunds kick som sedan avtar.

Bra att du skriver här om dina tankar, för det är bara alkoholdjävulen som försöker få dig att dricka. Djävulen är stark och envis men du är starkare och det är du som tar kommandot och styr ditt liv💪. Ha en fin, nykter och härlig fredag. Det är så skönt att vara nykter❤️