God morgon!! Hoppas allt är bra med er. Har snart klarat 1 vecka efter nystarten. Har fått en bonushelg kan man säga, är på besök hos folk som inte dricker. Det går ju alldeles utmärkt att umgås utan alkohol. Känner mig jättemotiverad igen. Men har gjort ju gjort det förut, så känns lite larvigt att säga det igen. Men nu ska jag också läsa böckerna jag beställt. Ska verkligen jobba med positiva tankar och göra ett seriöst försök den här gången och verkligen försöka. Ska även tala om för vänner och familj att jag inte mår bra av alkohol och vill sluta. Ha en skön lördag kram❤️

@erivan Vad härligt att du fått ny motivation och grattis till en vecka nykter!🥳. Låter som en bra start! När man vill berätta för vänner och familj att man inte mår bra av alkohol och vill sluta, tänker jag att man verkligen vill ta tag i problemet och menar allvar. Så var det i alla fall för mig, jag berättade och visste att det skulle bli en press på mig att klara av det, men jag ville visa att jag kan och menade allvar. Jag har aldrig tidigare velat säga något i mina försök att dra ned, för jag ville ha kvar utvägen till att dricka. På något sätt hade jag inte bestämt mig fullt ut då, men denna gång ville jag sluta till 1000%. Jag trodde på mig själv och min förmåga att sluta och det tror jag är det absolut viktigaste till att lyckas. Så tro på dig själv, jag gör det! Det är så jävla skönt att vara nykter och casha in alla de effekter som det ger.

Ha en fin söndag!❤️

@vår2022 Tack❤️ja precis som du beskriver har det varit för mig med. Att man på nåt sätt har velat lämna en väg att dricka öppen. Och jag tror som du att det blir en större press att verkligen visa att jag kan. Och jag tror ästenhårt på dom 3 punkterna nån tog upp i sin tråd. Framförallt att man tror på att man kan och att man ser sig själv som en som inte dricker. Vad härligt det är att ha e flera stycken som stöttar och peppar. Ni är guld värda❤️nu blir det hemfärd idag , utvilad o klar i huvudet f. Det är gör gött!! Ha en skön söndag du med. 🥰

@erivan Läste det du skrev i @ny dags tråd om de två ”rösterna” den ena som tycker du ska unna dig och den andra som vet konsekvenserna. Jag önskar så att man kunde ge sin erfarenhet till andra om hur bra det blir när man slutar dricka och jobbar med sig själv på djupet och det är så sorgligt att man inte kan det men jag hoppas att du kan övervinna beroendedelen genom att se så mycket fram emot alla milstolpar att du vinner över den delen. Efter tre månader kände jag så många fördelar att jag ville se de som skulle komma efter 6 månader sedan vidare till 9, till ett år. Nu ser jag så mycket fram emot hur jag kommer må efter 2 år. Det är milstolparna som jag är så oerhört nyfiken på eftersom det kommer fler och fler må bra effekter hela tiden. Att få utvecklas, lära sig tänka nytt, bli intresserad av nya saker och upplevelser. Att vi har hela resten av livet på oss att få växa som människor. Det inspirerar mig till att fortsätta vara nykter och jag önskar så att jag genom ett trollspö kunde få ge den känslan till dig och så många fler. Livet har så mycket att erbjuda och bara vi själva kan göra våra val åt oss själva och vara nyfikna på allt vi kan lära oss, både om oss själva och annat. Det är helt underbart att få känna friheten vi alla har djupt inom oss att få välja själva. Tar beroendedelen över är det den som bestämmer.

Det gäller att inte bara sluta dricka utan att samtidigt jobba med sig själv och ta reda på grundorsaken till varför man dricker och när vi hittar den/dom behöver vi jobba med de känslorna. Jag tror det är det som AA har så bra program för som hjälper så många. Själv har jag läst böcker och hittat många av liknande delar som de jobbar med på AA men alla är vi olika och min väg har krävt säkert 30 böcker men jag älskar att läsa böcker, det har jag all förståelse för att alla inte orkar eller vill. Men jag skulle även kunna gå på AA och tänker på det då och då eftersom jag tycker gemenskapen verkar så härlig. Att få nya vänner därigenom som vet och förstår så man inte behöver känna sig så ensam.

Kram

@Himmelellerhelvette tack för inlägg❤️ja jag önskar också att det gick o föra över dina erfarenheter till mig, vad härligt det skulle vara. Ja jag får jobba med mitt inre också. Jag gillar också att läsa böcker och får starta nu med Tänka klart och skål ta mig fan, sen får jag beställa mer. Jag hoppas det kan hjälpa mig att komma till insikt om mig själv. Det känns alla fall som jag har tagit ett steg närmare nykterhet den här gången, förhoppningsvis lär man sig nånting av misslyckade försök. Men jag vet att släpper jag det minsta är jag där igen. Kram

@erivan Du är ändå helt med på att du misslyckas. Alla gånger jag misslyckades höll jag det för mig själv. Jag hade inte funnit forumet då. Jag läste böcker och lyssnade på poddar om beroende. Jag mådde så dåligt. Gjorde tester -Är jag beroende eller har jag ett riskbruk? Förskönade testerna lite tror jag, ljög lite även för mig själv. 7 månader innan jag slutade dricka hade jag en nykter månad. Tränade massor och förstod verkligen hur jävla illa det var för mig men ändå fattade jag inte detta med att en månad inte räcker att vara nykter. Jag hade inte greppat detta med att jag behöver bli nykter för resten av mitt liv för att få mitt liv att funka. Det fanns inte i min värd att man kunde bli nykter utan att bli en grå, trist mes som ingen ville va med, som undrar vad det är för fel på henne, typ.

Jag behövde en liten push från någon utomstående för att komma in på banan jag sökte. En läkare som ville försäkra sig om att ett blodprov inte berodde på en sjukdom ville att jag uteslöt alkohol i tre månader och jag som inte ville misstänkas för att vara alkoholist bestämde mig för att följa doktorns råd. Jag började läsa om hur alkohol skadar allt i kroppen och hjärnan, blev jätterädd att jag skulle bli jättesjuk av av sluta tvärt, ville verkligen ta tag i mitt liv. Kände att jag inte kunde må sämre psykisk, ville inte detta, vem var jag, vart hade jag tappat bort mig själv? Jag som älskar hälsa, träning, glädje. Jag var nedbruten. Hittade forumet på sjätte dagen har jag för mig och läste hela tiden, varje stund jag hade över läste jag i trådar på forumet och skrev. Jag viste att jag skulle vara nykter i tre månader sedan skulle jag lära mig dricka måttligt men tack vare de fantastiska människorna här inne som hade erfarenhet kunde jag tillslut förstå att jag blivit beroende, det är ingen lek. Det går inte att bli måttlig! Det gick in långsamt, väldigt långsamt men jag hade mina milstolpar, tre månader i taget tills efter nio månader. 9 månader tog det för mig att rätt igenom, genom hela min kropp, psyke och själ förstå att jag aldrig mer vill dricka en droppe alkohol, att jag slipper och att jag kan bygga ett helt nytt tänk kring allt i mig och runt mig. Bygga om alla mina invanda vanor. Att hjärnan är plastisk och man kan lära nytt. Inte som man trodde förr -Det går inte att lära gamla hundar att sitta sa man till de över 40år. Vi kan med lätthet lära nytt. Vi har dessutom åldern med oss, vi är klokare och behöver inte bry oss så mycket om vad andra tänker längre. Vad gör väl en volang på magen, en extra haka och lite tunnare hår om man inifrån utstrålar stabilitet, välmående, styrka, lugn och glädje❤️

@Himmelellerhelvette Hej! Jo jag vet att jag misslyckats ett flertal gånger och att jag måste få bort beroenderösten som säger att jag ska unna mig. Men det tar väl sin tid som du och andra kloka på forumet skrivit.Jag borde fatta bättre än att inte dricka, har problem med hjärtat, delvis pga alkohol.Jag har börjat inse att hälsan är viktigast och att även om det gått bra med hjälp av mediciner hittills så gör det inte det i all framtid. Och jag har också varit rädd för att bli betraktad som tråkig och torr om jag inte dricker, men nu ska jag inte bry mig. Har börjat läsa tänka klart och den verkar jättebra för förståelsen vad som pågår i hjärnan. Ha det gött kram❤️

@erivan Hej detta med att aldrig mer kunna unna sig har alltid varit mitt stora motivations problem med att bli nykter, har lyckats pausa drickandet 1 månad som bäst under dom senaste åren men oftast bara några dagar, men nu verkar min hjärna äntligen ha fattat vinken att det man unnar sig med A oftast slutar i ångest och misär och det är det inte värt, och det är viktigt åtminstone för mig för att hitta motivationen. Å detta med att vara tråkig och torr tackar man nog sig själv för på söndag morgon så det är väl bara som du tänker nu skall jag inte bry mig. Är själv bara på dag 3 nu men hoppas det skall fungera denna gång. Vi kämpa på

@hgk Tack för inlägg!!! Jag själv är bara på dag 11 efter senaste bakslaget. Ja det gäller nog att slå in i huvudet allt negativt alkoholen för med sig. Upprepa för sig själv och verkligen få in det. Vi kämpar på💪

God morgon! Dag 12 och en ny helg väntar. Och faktiskt är jag inte det minsta orolig att jag ska dricka. Tvärtom ser jag fram emot att vakna utvilad , pigg och nykter. Kaffe, hundpromenad, vad skönt. Känns också som en lättnad att jag berättar för fler och fler att jag inte dricker. Har redan berättat för dom närmsta kompisarna och familj, och även en del andra. Det känns på nåt sätt som jag är friare att leva som jag vill. Ha en skön fredag, kram

@erivan Grattis till 12 dagar!🥳 nu rasslar det på! Åh, kaffe och sedan hundpromenad är härligt! Det blir det för mig också imorgon bitti. Det är skönt att berätta för omgivningen att man inte dricker. Som att man liksom slipper bära på en hemlighet mer, att man kan stå för det. Det ger frihet. Bra gjort! Att vara nykter är att vara fri från alkoholdjävulen😁.

Ha det gott!❤️