@Nykter2021 💗

Det känns lite som det ljusnar om dig😊 så skönt att alkohol suget håller sig borta och att du sover bättre.
Du ser framemot sommaren och bara det är ju en framgång👍🤗
Så fint att känna hopp om livet trots pandemin.
Ha det så bra! Kram 🧡💚🧡

Fredag morgon efter en orolig natt. Oroade mig för biverkningar av mina antidepressiva och tänkte att det var kanske onödigt att höja dosen. Inbillade mig en massa, att jag var torr i munnen, inte kunde kissa, att jag inte kunde sova...ja.
Men jag kör på en månad så ser jag om jag får någon ytterligare effekt.
Tankar på alkohol har jag knappt några och jag är rätt övertygad om att det beror på min medicinering. Jag kommer att tänka på alkohol när jag är här inne men annars inte alls. Inget som triggar mig.
Jag har ringat in ett område som triggar mitt alkoholsug och det är att känna mig otillräcklig. Det har jag gjort i jobbet de senaste tio åren som chef och jag inser nu att jag druckit på den känslan. Otillräcklig. Fullt ord men ett ord att arbeta vidare med i terapi. På tal om jobb så verkar det dröja en vecka till innan jag kan börja på mitt nya uppdrag och det ser jag fram emot.

Regnet öser ner och om en stund ska jag ge mig av till mitt absoluta favoritpass. Ett bra sätt att preppa inför helgen. Jag har tänkt mig en helg i WWs tecken och vill se ett minus på vågen på måndag (vägdag). Och ett snäpp närmare att knäppa mina vita byxor på tisdag. I år blir det midsommar vid havet och då ska dessa byxor sitta snyggt och utan vinfläckar. Jag får se om det blir vin i helgen - jag har utrymme om jag skulle vilja. Mitt val.

@Nykter2021 Godmorgon ☀️

Att känna sig otillräcklig...oj, jag känner igen det🙄
Och precis som du drack jag för att dämpa den känslan. Har också varit i chefsposition och det var en dubbel känsla. Både kul och samtidigt alldeles för tärande...

Skönt det låter med träning idag!
Skulle också gått på ett pass nu på förmiddagen men känner mig lite hängig på grund av vaccinet jag fick igår. Lite ont i armen också. Så jag ska gå på söndag istället.

Du är säkert grymt snygg i dina vita byxor på tisdag!🤗 Själv har jag en bit kvar att komma i mina blekgula 😉

Ha en skön fredag ☀️
Kram 💚

Söndag morgon och jag har sovit länge. Tror att det är höjningen av dosen antidepressiva som gör att jag sover mer än vanligt. Tänker att det rättar till sig kommande vecka/veckor. Jag är så tacksam för att jobbet dröjer så att jag får en chans att vila ut och läka ihop.
Fredagen blev trevlig med maken OCH som jag befarade så spräckte jag min gräns. Maken är ju min ”supplier” och jag måste säga nej när han i all vänlighet erbjuder en drink ovanpå vinet. En drink jag egentligen inte vill ha. Men så grejar han med fina glas och frukt och fina färger och jag tackar ja. Jag ska prata med honom om det igen. Vi har inte druckit en tredjedel av vad vi normalt dricker så han känner sig jättenöjd. Vi ska bara förstå också att en kvinna inte kan dricka lika mycket som en man (eller mer). Eftersom vi inte varit utomlands på över ett år nu då börjar det bli tomt i barskåpet och mannen påpekade det i fredags. Jag tänkte att; det kan få förbli tomt så att du inte kan skaka fina drinkar ...vi får se vart det landar. Lär jag mig att tacka nej så är det inget problem. Lär jag mig välja inom ”kvoten” så är det inte problem längre.
Hur som haver var det ingen större skada skedd mer än att det kändes onödigt. Vi hade sedan en fin lördag och inte en tanke på alkohol utan åt en god måltid och såg en deckare. Mycket begränsat med lite glass, lite snacks och lite lösgodis - faktiskt mycket måttligt alltihop.
Inga tankar på alkohol idag, ingen oro eller ånger. Kanske, kanske är batteriet laddat upp till midjan? Oj vilken märklig känsla...

@Nykter2021 Godmorgon! ☀️

Din beskrivning av ditt mer eller mindre laddade batteri målar en rolig och fin bild i min hjärna 😊
Jag ser framför mig en kvinna som varje morgon lyfter på nattlinnet och kollar benen och hur högt upp de lyser grönt😂🔋🔋
Hoppas det nått till midjan denna morgon!
Angående drinken i helgen som din man bjöd på tycker jag du bara kan låta passera. Ingen skada skedd och du säger ju själv att ni båda ska tänka er för framöver.
Man lär sig hela tiden!

Måndag igen och nu kör jag 5 dagar sockerfritt igen. Vill så gärna gå ner de där 3-4 extrakilona jag bär omkring på!
Häromdagen när jag köpte kattsand som jag alltid brukar dra hem i min vagn på hjul för det är tungt. Men denna gång hade jag ingen vagn och tänkte att jag tar en låda i varje hand så går det nog bra. Men jösses, det var tyngre än jag trodde.
Jag vägde en låda och den vägde 4,8 kg... och tänkte på mina egna kilo jag bär omkring på i onödan...🙄
Och de som har ännu fler kilon på kroppen, förstår ju hur jobbigt det kan vara.
Men sedan är det ju upp till var och en att välja. En del anser att så länge man är frisk och vältränad så är det ingen fara att ha övervikt. Det är farligare att röka och dricka alkohol.
Och det är säkert sant.
Nu blev jag mångordig i din tråd igen..😊
Ha en fin måndag ☀️
Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Det är så roligt med dina inlägg i min tråd! Tack för fina ord! Jag gör som du och håller igen en vecka till. -0,7 på vågen idag och imorgon ska jag prova mina vita byxor...😜 Jag tippar på att det är 3-4 kg här också men det är byxorna som bestämmer...

Idag tror jag batterierna är laddade upp till midjan. Vi får se om det håller hela dagen. Min förmåga till att ta initiativ är väldigt låg så den behöver komma tillbaka.

Det låter som om du har det riktigt bra och har hittat rätt! Ha en riktigt fin måndag!

Reflekterar över att det nog finns en dag i den här depressionen då jag behöver ”ta mig själv i kragen”. Idag märkte jag latmasken och tröttheten ...så försökte jag förhandla med mig själv att inte gå på min aktivitet idag. Det var en lång dragkamp innan jag bokstavligen tog mig samman, blev klar och cyklade iväg. Väl iväg så känns det väldigt normalt och bra. Handlade på vägen hem och har lagat en hälsosam middag. Hela familjen tränar ikväll så pannan med spaghetti bolognese står klar på spisen. Jag är lite trött men inte alls som tidigare veckor. Det vänder den här veckan och jag blir starkare för varje dag som går.
Jag skriver här och blir därför påmind - annars inte en tanke på vin. Det känns riktigt bra! Registrerar 46 dagar varav 39 alkoholfria.

Tisdag morgon, träningskläderna på och en kopp kaffe innan jag ger mig av för morgongympa. Allt känns mycket normalt.
Igår eftermiddag gjorde jag Avsnitt 5 i programmet om att tacka nej. Det verkar som om det här är väl genomtänkt. 😆Det var just det jag funderade över i helgen - att tacka nej till drinken min man så omsorgsfullt blandar och dekorerar. Jag inser ju att jag tar emot den eftersom jag inte vill göra honom besviken. Det låter kanske dumt men det är samma sak som när jag äter en kaka hos svärmor trots att jag Viktväktar och inte vill ha någon kaka. Men hon har ju bakat så jag måste ta en kaka för att inte göra henne besviken. Så jag ska pratat med min man innan helgen och vänligt förklara att jag uppskattar omtanken men att det blir fel för mig. Han kan inte veta och han är en person som dricker måttfullt 9 av 10 gånger.
Det börjar klarna inom mig vilken roll alkoholen fått i mitt liv på senare år och jag förstår att jag har ett arbete att göra innan det blir helt naturligt att inte ta till vin för att trösta, lugna och tillfälligt skingra stress. Idag finns ingen tanke på vin mer än att jag skriver här och kommer ihåg varför jag kom hit. Jag förstår att när jag går tillbaka i arbete och börjar studera till hösten kommer pressen att komma igen och då kommer risken öka igen för att jag hanterar min otillräcklighet med alkohol. SÅ vad är annorlunda? Vad kommer jag att göra annorlunda? Det har jag tid att arbeta med under sommaren. Nu till gymet!

Låter som du är på rätt väg! Skönt när A blir en ickefråga.
Flera har skrivit om ”programmet” vad är det för något ni följer ? 🤔
Duktig du är som lyckas släpa dig iväg på träning 🏋️‍♀️
Själv skall jag börja när vädret vänder 🥶🌸

Onsdag morgon och tröttheten är enorm. Jag har kalkylerat med det och har endast en föreläsning 09-10 och styrketräning 18-19. Resten av dagen ska få komma och gå som den vill. Jag älskar att kunna fixa hushållsarbetet i lugn och ro. Att skriva och läsa här inne. Arbeta igenom det jag föresatt mig kommande år.
Jag startar en ny karriär vid 50+ och har snart skalat av alla måsten. Det mesta av de materiella statusmarkörerna är bortplockade/sålda och grunden lagd för att starta om med eget företag.
Jag ska förverkliga min yrkesdröm som jag burit på i 30 år.
Det har inte varit enkelt att släppa alla rädslor kring ekonomin och socialt skyddsnät. Att inte vara försäkrad upp till tänderna om något skulle hända. Att ta risken att det inte lyfter, att min idé inte håller, att jag har räknat fel, misstaget mig på marknaden. Så många rädslor som är besegrade. Min egen otillräcklighet är den som ska besegras nu. Den är ett hjärnspöke och en skapad konstruktion i min barndom/ungdom. Jag har tittat på trådarna i terapin och nu återstår acceptans för det som varit och det jag inte kan ändra på. Idag tillåter jag mig att låta dagen komma och gå som den vill.

Trötthet. Jag tog en lång promenad och åt en hälsosam lunch. Gjorde lite stretch och lyssnade på kroppen och hjärnan som sa att den ville sova. Jag la mig utan väckarklocka och tänkte att nu låter jag det ske som det blir.
Jag har sovit 3 timmar och 20 minuter. Det känns som om jag stiger upp till en ny dag och jag sätter på kaffe som om det var morgon. Lagar middag som får stå på spisen. Hela familjen har träning ikväll så var och en får ta när det passar. Loggar in här och läser lite i programmet och lite i trådar. Känner mig helt normal.
Jag tillhör dem som inte har en enda sjukdag och som jobbat på trots att det tagit emot rejält. Jag kan se nu att jag skulle ha sjukskrivet mig redan för drygt 1,5 år sedan när depressionen började visa sig. Men jag löste det med semester, jobbade hemma så jag sov mitt på dagen och jobbade långt ut på kvällar och helger. Ett glas vin här och ett glas vin där. Tog ut kompledigt och sedan på det igen. Månad efter månad - bara stå ut och sommarens semester räckte inte för att jag skulle återhämta mig (sommaren 2020 var jag vit 90 dagar). På det igen i höstas och ett glas vin här och två glas vin där. Till slut ett glas vin till det mesta.
Nu har jag lämnat det som skapar min otillräcklighet och inser att jag haft ett arbete jag absolut inte passar till. Jag är alldeles för känslig, alldeles för mån om att göra rätt och alldeles för petig. Jag ska inte träffa massor av människor som jag gjort, jag är inte speciellt social. Jag är inte ens trevlig och svår att komma in på livet. Jag avskyr ytligheter och tomt prat. Så skönt att skriva det, att inse det och att acceptera mig själv som jag är.
Jag har en lång väg att gå men om allt bara var likadant alltid så hade livet varit bra tråkigt.
Registrerar 49 dagar som Måttlig. 1 litet och 1 större snedsteg på vägen. På måndag vaccination!! Tjoho!

Sömn. Trots mina 3 timmar och 20 minuter sömn på dagen igår somnade jag fint vid 23-tiden igår och har sovit gudomligt gott till 07:30. Mina batterier är laddade upp till höftknölarna. Jag känner fortfarande den molande känslan av trötthet i magtrakten.
Jag är inte på något sätt olycklig - jag är bara trött. Jag känner lycka inom mig när jag sitter här och skriver, hör min son skramla med frukosten och vet att makens väckarklocka ringer strax. Allt är bra, allt är fint och jag är på väg att få tillbaka min energi. Det kommer att ta tid och denna gången ska det få ske grundligt.

Jag har slutat snarka - maken är lycklig och ingen av oss behöver sova i gästrummet. Jag har fortfarande inte varit upp en enda gång på natten. 49 nätter med ostörd sömn. Jag kan knappt tro det, jag trodde aldrig jag skulle få tillbaka min härliga sömn och mina fina drömmar. För drömmer gör jag - underhållande drömmar om allt möjligt och omöjligt.

Åt en hälsosam lunch och sedan kom John Blund igen. Helt otroligt. En timme på örat utan problem. Sitter fast i soffan igen och funderar på en plan.
Helgen ska spenderas i stort sett i lock down - på måndag vaccination. Jag ska inte bli smittad denna helgen.
Det blir en helg i hälsans tecken fram till söndag då det blir TÅRTA på Mors dag. Helgen blir alkoholfri - vill se minst 10 dagar, gärna fler med, 0 i kalandern. Nästa fredag ska mannen och jag gå ut och äta så då finns det ett litet fönster öppet. Det känns obekymrat så långt.
Det som bekymrar mig lite är att jag har så svårt att ta mig för saker som jag annars tycker är roliga. Det är enormt motigt att göra saker. Det finns små saker här hemma som behöver fixas, några samtal som behöver ringas och några inköp som skulle behövas göras. Jag kommer mig bara inte för. Här är helt och rent hemma men inte mer. Jag är så utan fantasi och initiativ. Jag är glad för att jag äter bra, sover och tränar regelbundet. Mina promenader har blivit längre. Jag tar hand om min familj. Just nu får det vara gott nog.

@Nykter2021 🧡

Jag tycker du fungerar och resonerar på ett väldigt klokt sätt.
Att lyssna på sin inre röst och inte på "kravrösten" är nödvändigt när man ska återhämta sina krafter. Du kan göra det du orkar, resten kan vänta.

Det känns så skönt att följa dina dagar som blir bättre och bättre🤗
Batterierna laddas och du kommer säkert ur din trötthet så sakteliga också.

Kram 🧡🌷🧡

Fredag. Har varit på gymet och tömt alla reserver på ett positivt sätt. Tog en långsam promenad hem. Ingen gnagande känsla bakom bröstbenet. Ingen trötthet i magtrakten. Funderade på om jag ska fortsätta skriva här eller faktiskt börja skriva dagbok för hand. Jag gjorde det när jag var ung. Det finns uppslag till hela romaner ...

Hade jag inte loggat in här idag så hade jag inte ens funderat över alkohol. Denna helgen är så självklart nykter och det har hela veckan varit. Det blir att isolera oss och pilla i trädgården (minimal). Umgås med varandra och ha våra mammor på middag på söndag. Ser för första gången i mitt liv fram emot en spruta i armen. Huh!

@FinaLisa Tack för din pepp och bekräftelse - det känns fint!

Stor kram!