@FinaLisa God morgon, såg på fotboll och läste en stund och suget kom inte tillbaka! - jag har man och en tonåring (tre vuxna är utflugna) och vi lagar middag varje vardag. Vi äter i köket efter att alla varit iväg på träning olika vardagar så 18 tre dagar vi veckan och 19 två dagar i veckan. Jag är Viktväktare sedan 25 år tillbaka och håller fast vid det. Så när valken på ryggen visar sig så går jag tillbaka till Vv och tar vid. Det är ett livslångt medlemskap som jag inte släpper. Det betyder då inte att jag är vaccinerad mot att äta dåligt. Men det ger mig stabilitet. Så jag har verktyget, nu ska jag använda det.
Jag tänker som du att jag kan men jag är ju inte tvungen - det blir omvänt och inget förbud.
Vad jag ska träna in är att inte dricka ensam. Har funderat dessa dagarna och det är där problemet ligger. Jag dricker för mycket när jag är ensam och i ett skov av depression. Jag har varit i stort sett nykter under flera år åt gången och nu när jag tittar tillbaka på mitt liv så ser jag en berg-och dalbana som börjar tecknas. Det är nytt för mig att se det så. Berg- och dalbanan får gärna plana ut nu...halva livet har gått och jag vill leva resterande del lite jämnare. Jag hoppas att medicinen ska hjälpa mig nu - jag har ju varit mycket skeptisk och inte velat prova tidigare - tänk om jag kan plana ut och vara lite jämnare....

Hoppas du får en fin dag!!

Gjorde en ansträngning idag och kom ut ur huset. Var social och trevlig. Det känns som om det går på rätt håll och det finns inget alkosug idag. Däremot har jag ätit mycket och gott. Tänker att det får vara så och att det är en ny dag imorgon på alla sätt. Mer sömn, kanske en promenad imorgon och planer på en hälsosam helg. Glad över att ha klarat utmaningen att inte dricka när mannen varit borta. Inte ens tittat i skåpet. Det står en öppnad flaska vitt i kylen sedan vi hade gäster i lördags. Kan titta på den och rynka på näsan. Den är inte för mig. Första eftermiddagen på länge som jag känner en liten lättnad bakom bröstbenet. Lite, lite lättare att gå. Lite , lite lättare i sinnet.

@Nykter2021 Skönt att det går åt rätt håll! Allt är ju inte spikrakt uppåt såklart, men det är ju ändå skönt att kunna känna att det överlag pekar rätt i alla fall. Och en liten lättnad bakom bröstbenet är inte så liten. Den kan göra en hel dag. Jag hoppas att det fortsätter så för dig.

@Nykter2021 🌷
Fredag igen och för en gång skull ska vi ut på en liten utflykt imorgon, sambon och jag. Alltid kul att se framemot något 😊
Dagarna har ju varit sig så lika det senaste året för vår del.

Vad skönt att du kom ut och fick känna en liten lättnad inombords igår. Och att du låter alkohol stå kvar i kylen är ju ett tecken på att du är stark nog att bestämma själv.
Det är det som är svårt ibland just när man börjar svaja i sin självbild och självkänsla. När man känner sig lite betydelselös och tråkig, då är det lätt att falla dit och dricka för att lyfta sig själv lite grann.
Men nu så är det slut med att "slarvdricka" som jag kallar det.
Ska välja mina tillfällen med omsorg och inte ensam hemma.

Min historia med alkohol är nog väldigt annorlunda än din. Jag har ju alltid druckit på helger under hela livet. Och eskalerade för kanske tio år sedan att bli mitt i veckan också.
Men aldrig att det hände några katastrofer. Utan höll mig hemma och drack upp vinflaskan eller tetran och somnade sedan...
Men det kändes så fruktansvärt meningslöst fast när jag försökte bryta den vanan då märkte jag att det inte gick...det var då jag började läsa och skriva härinne.
Så nu har jag kommit vidare och är innerligt tacksam för forumet och allt stöd jag fått.

Nu ska jag göra mig iordning för att gå på en mammografi under förmiddagen. Alltid lika obekvämt att klämma ihop brösten men väldigt glad för att få göra det.🤗
Sedan ska jag nog åka till min älskade mosters grav och tända ett ljus.
Hon dog för några år sedan och jag saknar henne så mycket.🧚‍♂️

Önskar dig en fin helg ☀️
Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Godmorgon, vad roligt med en utflykt! Livet är minst sagt begränsat. Vi har inget planerat denna helgen men jag tänker att ta itu med min pyttelilla trädgård och rädda penséerna jag övermodigt köpte för två veckor sedan.

Mammografi ja, uff! Men vilken förmån att få denna kallelse. Att tända ett ljus är en stärkande handling.

Jag tar lite rygg på dig. Arbetar med självkänslan och att välja mina tillfällen. Jag har inte planerat hur det ska se ut i helgen utan vet att jag har mitt fönster, inte så att jag måste men jag kan. Just nu känns det inte så viktigt men vi vet ju att det kan ändras snabbt.

Jag önskar dig en riktigt fin helg med utflykt och allt!!

Kram

Fredag morgon och jag fortsätter registrera 0 i kalendern. Varje vardag utan alkohol är en seger. Jag kan inte säga att det är rosenskimrande och den första glädjen av att besegra abstinensen har lagt sig för länge sedan. Mitt fokus har fått lov att vara vid källan till mitt missbruk. Jag kan konstatera att jag självmedicinerat min depression under många år till och från. Det är en viktig insikt för mig eftersom jag inte riktigt erkänt att jag varit så låg. Jag har betraktat det som en svaghet och försökt dölja min litenhet på olika sätt. Det blir mitt tema när jag fortsätter i terapi.

Min intention nu är att stanna kvar i problematiken även när jag börjar känna mig bättre. Jag har en tendens att sopa bort en låg period så fort en bättre period tar vid. Där blir min dagbok här viktigt.

Lördag morgon och alldeles tyst i huset. Gott kaffe och ett ljus. Man och son sover gott!
Det är tre veckor sedan jag slutade på mitt arbete och inte förrän nu känner jag hur magmusklerna börjar slappna av. Vetskapen om att jag inte ska dit igen och att jag inte har det ansvaret börjar sjunka in. Insikten om att jag inte ska ha fler chefsjobb är accepterad. Det är okej, det är inte för mig. Jag accepterar att jag inte har vad som behövs för att ha ett stort personalansvar. Äntligen ska jag förverkliga min önskan om min yrkesroll - så långt ifrån allt jag blev. Men det blir som jag en gång förutsade; vid 50 byter jag karriär. Och nu är jag här. Som jag slitit för det här.

Allt sammanfaller på något märkligt sätt - jo, vi har planerat det väl och vi har jobbat hårt - men det är ändå något märkligt med hur det faller sig. Livet är ett mysterium och jag har äntligen tid att utforska det mer grundligt.

Jag håller mig här i min tråd. Jag registrerade två enheter alkohol igår. Två dl aperitif innan maten och inget mer. Jag hörde ”mer” när jag satte undan glaset och hälld upp PepsiMax till maten men jag ignorerade rösten och sedan var det inte mer med det. Jag har full respekt för alla som vill sluta helt med alkohol och som skapar nya vanor med hjälp av detta Forum. Heja alla som kämpar och om ni skulle råka titta in!! Jag blir väldigt glad när någon tittar in och delar kloka tankar men har inget behov av bekräftelse i större utsträckning - jag är här för att jag gör programmet och behöver styra upp mitt missbruk av vin. Jag har hittat orsaken och börjat arbeta med den igen. Jag har ju varit i kontakt med mitt mörker många gånger under livet men när det lättar vill jag inte ta hand om det. Den här gången ska jag göra ett försök att ta mig lite längre in och lösa upp orsakerna till min starka hopplöshet.

Jag tänker också att det kan vara hormonellt och att det kvittar hur mycket jag kämpar med orsakerna om jag har en liten störning i hormonproduktionen av serotonin. Jag vet ju att jag har haft låg produktion av andra hormon som nästan orsakade barnlöshet innan vi listade ut det...det är så mycket vi inte vet om hjärnan ...

Idag känns det lite lättare även om jag sitter fast i soffan just nu. Kanske, kanske får jag ändan ur vagnen och går ut på promenad.

@Nykter2021, godmorgon!
Tyvärr är det morgon för mig redan vid 04.30 och kan inte få ordning på sömnen.
Jag har just läst din ”dagbok” här och tänker att jag nog skall göra detsamma i detta forum när jag är klar med mina tre vita månader, vilket jag bestämt att jag skall klara först. Jag har fyra veckor kvar...
Tänker att det kan vara roligt att vara några stycken som kämpar med samma saker. @Fina Lisa verkar ha samma mål också.
Det jag önskar är bättre mat, lite bättre kroppskärlek i kombination med att sträva efter att få bort för stora valkar och hålla mig stark. Samtidigt en önskan om att klara att hantera alkohol på ett måttfullt sätt och att undvika använda alkohol som medicinering eller för att dämpa känslor.
Följer intresserat ditt mående, måttfullhet och förändring av liv. Klokt att välja bort personalansvar. Har också ändrat inriktning drastiskt nyligen efter 50 och är sååå nöjd med mitt beslut och mitt nya yrkesval att arbeta med människor men slippa vara chef!
Kämpa på, även med golfen som jag också gör, ( alltså att bollarna skall gå rakt och helst långt 😉)
Kram

@Majaela God morgon! 04:30 - det är i tidigaste laget även för mig! 😊 Vi fick ett sladdbarn när vi var 40 och 45 år gamla. Med tre i bagaget blev denne son annorlunda behandlad. Jag lät honom vara vid mig som han själv valde och det stod tidigt klart att 05:20 skulle vi stiga upp. Nu har denne son valt bort mig, i alla fall om morgonen, men jag vaknar fortfarande 05:20. Sista tiden har jag dock vänt mig om och lyckats få en underbar timme till.
Det här med sömnen verkar vara en nyckel för många.

Jag tycker du är klok och superstarkt som tar dina tre nyktra månader. Vi har ju bara denna kropp i detta liv och den är värd att sköta om. Jag kan tänka mig att jag tar tre nyktra igen över sommaren - det beror på hur detta går. Jag har insett att jag inte kan släppa taget och ”tro” att det är över. Jag kommer alltid att få slåss mot överdrifter både när det gäller mat och dryck plus arbete. Jättekul att ha någon att dela tankar med!!

Vad spännande att du också valt att byta yrkesbana - jag ska läsa lite i din tråd och kommer tillbaka där!

Och du...golfen - den kan vi prata om - den har ett terapeutiskt syfte - men det är ett annat inlägg.

Kram

Söndag och jag registrerar 2 enheter lördag kväll. Det betyder att jag överskridit min budget med 1 enhet. Ett slag så gick min hjärna igång och började räkna deciliter och procent och då kunde jag klämma in, med skohorn, mängden alkohol inom mina 3 tillåtna enheter fredag/lördag Det enda det visar är hur min hjärna fungerar och alltid fungerar. Den mäter, väger, värderar och sedan kommer ett beslut om belöning eller straff. Huruvida jag är ”lyckad” eller ”misslyckad”.
Det fanns en rätt så lång stund igår då rösten som säger ”mer” hördes inom mig. Det är nästan spöklikt. Men jag satt igenom det och drack lite Ramlösa - tog till godisskålen och till slut tandborsten. Det blev inte mer. Jag vann över ”rösten som viskar mer”. Jag är på väg att sätta ett namn på denna företeelse - jag får kalla den så. Jag vet ännu inte riktigt vad det är som händer. Men jag har hittat ett ljud inom mig som jag behöver ”prata med”. Det låter som något knasigt men det kan vara vägen ur beroendet...något att arbeta med i terapi.

Fortsatt är jag låg men har förhoppning om att det ska lätta. Makens acceptans betyder väldigt mycket denna gången. Han har också mognat och är inte så orolig denna gången över min depression. Han är mer nyfiken och tillåtande. Det är som om han känner igen det och kan handskas med det, kanske till och med själv låta sig vila i det.

Våra äldre är nu vaccinerade och idag blir det kaffekalas utomhus!

@Nykter2021 Morgonmänniska🌅
Har alltid varit uppe tidigt på morgonen. Inte ens som tonåring hade jag ro att ligga kvar i sängen😊
Tycker om det lugna och stillsamma innan staden vaknar.
Idag hade jag tvättstugan och följde min plan att även städa lite på förmiddagen. Har handlat också och eftersom det regnar ute var det lite folk i affären.

Utflykten igår var solig☀️ men kall.
Vi var ute vid havet och fikade och solen var stark. Tur att jag hade ett stift med solskyddfaktor i väskan.
Min sambo är inte ute så ofta på grund av sitt handikapp och är mer känslig än jag för solen. Hans panna är röd idag...

Ja, suget kommer och går här med.
Jag tycker du resonerar klokt med dig själv och är ärlig. Självinsikten finns ju där och det är bara att envist kämpa på mot den andra rösten.
Måttlig 2021 är ett bra mål tycker jag!
Jag känner mig så hemma i din tråd så jag vet inte om du tycker jag kapar den...kanske jag ska starta en egen.. 🤔😁 det känns som jag vuxit ur mina gamla trådar. Vi får se när jag funderat en stund till.
Nästa helg ska min sambo och jag fira ett litet jubileum. Har bokat hotell och trerätters middag. Kanske det blir ett glas eller två då? Det känns bra att veta att jag får. Men att jag också kan avstå utan att det gör någon skillnad.

Nu får vi hoppas att värmen kommer imorgon🤞🤞
Ha det fint!
Kram 🌺🌿🌺

Fin tråd! Håller med dig FinaLisa, känns som om du flyttat in här på heltid. Bra, då vet jag var jag kan hitta dig!

Tycker också att det var mycket bra att Magnus/Alkoholhjälpen inrättade denna rubrik med måttligt drickande. Diskussioner om måttligt drickande här på forumet kan sannolikt trigga en del som kämpar. Denna lösning verkar därför toppen tycker jag!

Kram!

@FinaLisa Du är varmt välkommen i min tråd!
Det låter som att du haft en bra helg och redan ser fram emot nästa. Det glädjer mig oerhört att människor börjar röra sig så smått i samhället igen. Igår hade vi våra gamla här för första gången på 1 år. Det blev tårta! Så fint att bara kunna vara tillsammans några timmar.

@Charlie70 Jag tycker också det är bra med en rubrik med Måttligt drickande - har föreslagit att den t o m flyttar upp en nivå så ett den blir ”ett eget Forum”. Det är inte på något sätt meningen att trigga andra.

Idag ska jag ta itu med Avsnitt 4 i programmet. Projektet jag ska arbeta i en tid framöver har blivit uppskjutet så jag har 1-2 veckors ledigt. Det är som en gåva till min hälsa.

Summan av helgen är tillfredsställande. Jag har hittat ett nytt material att arbeta med i och med att jag kom i kontakt med rösten inom mig som ropar efter mer. På söndagen var vi i kontakt igen men denna gången ropade rösten efter socker och fett. Jag kan konstatera att även ett litet intag av alkohol ger mig sötsug dagen efter. Ett grymt sötsug.

Så en ny vecka ligger framför oss. Jag älskar ny dag, ny vecka, ny månad och nytt år. Det ger en känsla av hopp och möjligheter. Jag går in på den tredje veckan av antidepressiva och mitt hopp till att det ska hjälpa mig att lyfta några centimeter upp i energi. Om jag tänker på mig själv som ett batteri är det grönt ungefär till strax ovanför knäna. För tre veckor sedan var det klart under knäna. Jag har en oändlig känsla av trötthet i magen, i bröstet. Jag känner mig inte direkt nedstämd, bara så otroligt orkeslös.
Jag har varit här förut. Inatt drömde jag om en tid då jag var tonåring och jag längtade så oerhört hem varje dag från skolan. Det riktigt skrek inom mig ”jag vill hem”. När jag väl kom hem så fanns ingenting att göra och jag somnade för det mesta i soffan. På den tiden var det knappt något på TV och vi hade varken internet eller mobiler att förströ oss med. En tidning, en bok och sedan somnade jag. Sov djupt till mina föräldrar kom hem på eftermiddagen/kvällen. Jag var så olycklig. Jämfört med en tiden är jag mycket bättre nu även när jag är riktigt låg. Nu har jag själv makten att göra något åt min situation, jag har makten att styra över mitt liv, jag har ekonomi och trygghet att leva som jag vill. Allt är så mycket bättre...och ändå...

Som sagt Avsnitt 4 i programmet idag och så ska jag äta lunch på stan med en god gammal vän jag inte träffat på mycket länge.

Önskar alla en fin vecka full av insikter!

Eftermiddag och jag har varit iväg på en aktivitet. Jag kan inte nog förvånas över hur långsam jag är. Hur mycket jag måste uppbringa för att komma igång och iväg. Nu är klockan snart 15.30 och jag fattar inte var dagen blev av.
Jag gjorde en meditation innan jag gav mig iväg och jag inser i vilka små aktiviteter och händelser jag behöver arbeta. Jag föreställde mig cykelturen in till stan och hur jag njöt av den. Och det gjorde jag verkligen. Sedan hade jag lite svårt att koncentrerar mig på aktiviteten. Den hade jag inte gått igenom i mitt inre. Nästa vecka ska jag göra det. Små steg ut ur huset och små steg att se det vackra omkring mig. Nu är jag så in i märgen trött att jag måste vila en stund. Batterinivån är strax över knäna. Det blir bättre.

@Nykter2021 🔋🔋 Batterierna..
Det var en tydlig bild du gav av ditt mående 😊
Har också varit trött idag men det beror nog på för lite sömn. Har haft svårt att somna tre kvällar i rad men ändå vaknat 5.30.
Just nu ligger jag i sängen och känner mig skönt sömnig.
Fick ett sug på saltlakrits i eftermiddags och kunde inte motstå...
Köpte en liten påse smågodis och skyllde på att jag inte ätit något godis i helgen. Förutom lite glass. Men det dåliga samvetet och de onödiga kalorierna börjar direkt mala i hjärnan...🤔
Åt bara lite sallad och fetaost till kvällsmat så nu är jag hungrig istället.
Men det får vara tills imorgon.
Jag är ingen kvällsätare, tycker jag sover dåligt om jag äter för sent.

Tycker också det vore bra med ett eget rum för "Måttligt" Då känns det mer bekvämt och fritt att prata om hur det funkar med sina egna gränser.
Nu är det så många som kämpar i Att Förändra... och i Det vidare livet finns ju de som inte alls tror på måttlighet utan bara helnyktert.
Så visst vore det bra med ett eget rum?
Förövrigt så var jag en sväng ute vid havet idag. Inget bad ännu även om luften var ganska varm. Men snart så...🏊‍♀️☀️
Nu ska jag strax sova😴
Godnatt 🧡

@FinaLisa 05:30 och jag stiger upp medan ett otroligt ljus reflekteras av soluppgången. Jag kan inte fatta att det nyss var mörkt om morgonen. Det här är absolut min bästa årstid!

Det är ju inte farligt att vara hungrig i västvärlden men ack så besvärande. Jag tog med 2 dl glass i beräkningen igår och var ganska nöjd med det. Rösten som viskar mer var tyst...jag tänker att jag inte äter mellan 19.00-07.00 på vardagarna så kanske kroppen får en chans att arbeta om nätterna...

Ha en fin dag!

Så gott kaffe kan smaka! Som så många vittnar om när nykterheten får ta plats. 32 dagar har jag registrerat och varit inom de gränser jag satt upp för mitt alkoholintag. 27 helnyktra härliga dagar.
Igår skrattade jag lite tyst för mig själv när jag märkte en liten attitydförändring hos mig själv...jag gillar engelska deckare och har noterat att i nästan alla serier, gamla som nya, dricker huvudrollsinnehavaren i stort sett alltid öl eller vin på eftermiddagen/kvällen när hen kommer hem/ jobbar på kvällen. Tidigare var det en trigger och jag tänkte att: ”det ser gott och trevligt ut”. Jag kunde rättfärdiga mitt eget glas vin.
Igår gick tanken genom huvudet när kriminalkommissarien genomgående hade ett halvtomt vinglas på skrivbordet att: ”det där är inte bra” och sedan indignerat: ”dricker han när han jobbar!” ”Det är inte okej!”.
Bara på några veckor har mina tankar vridit ett helt varv. Den attityden får gärna stanna hos mig!

Batterinivån når endast över knäna idag också men jag samlar mig nu för att gå på gympan 07.00. Jag tänker att om jag ska ta mig över denna gräns kanske jag måste tvinga mig själv till aktivitet för att ladda. Som en hybrid som laddar samtidigt som den kör...jag har inget inbokat efteråt så jag det finns vila i sikte.

Om det finns ork ska jag försöka få tag i ”rösten som viskar mer” idag och höra vad den egentligen vill. Det låter kanske snurrigt men jag tror att jag har något här som kan hjälpa mig att bli måttligt på alla nivåer, mat och dryck, träning, arbete, socialt umgänge...

@Nykter2021 @FinaLisa

Snubblade över denna tråd när jag lade upp en för att jag och @Cilla8 ska kunna prata om måttlighet.

Vilka underbara ”samtal” och reflektioner!