Hej! @Källarmannen, minns min helnyktre gamle far som rätt tidigt lärde en att gilla riktig hederlig Rock 'N' Roll, han brukade väl mest bara sucka om han råkade se sånt som mello. Hur som helst, det finns mycket lärorikt inom blues och rockens lyrik. Alltså när man tänker på hur det kan bli och gå, om man sitter och hinkar i sig alkohol i stället för att bara ta sig lite vanligt kaffe. Tänker här på en låt med Steve Gibbons – Where Was I Last Night. Det är allt tur att detta forum finns, så att man inte glömmer bort sig och råkar att irra iväg och ta det där luriga första glaset...
Ha en fin dag!

Godmorgon kära kaffevänner! Inga enheter igår, men känner mig ändå lite seg, men det ska nog kaffet råda bot på! Så skönt att det är ljust på morgonen. Snart är det vår!
Nu skapar vi en bra måndag!

Godmorgon kaffegänget! Flera enheter igår, som om jag tänkte: "Passa på nu, för imorgon är det måndag!" (Veckan brukar börja bra, men mot slutet av veckan brukar det bli sisådär). Tänker inte åka till bolaget idag.
Önskar er en fin måndag!

@prinsessa Godmorgon! Här är det löfte om vår med min tappra snödroppe i rabatten, men bara strax över nollgradigt. Vaknade lite kallsvettig efter mardrömmar och valde att jobba hemifrån idag. Kaffet smakar bra, jag har sköna tofflor på mig och skall se till att detta blir en bra enhetsfri dag.

Godmorgon vid kaffebordet. Hoppas att ni fick en bra måndag. Det gjorde jag, även om den var ganska späckad. Mest nöjd är jag väl över att det inte blev några enheter. Önskar en fin nykter tisdag ❤️

Dag 1 🙂

Godmorgon!
Jag har ägnat mig åt att förbereda mig mentalt och få till ett bra mindset senaste veckan. Som jag tjatat om så länge är jag less på loopen av att falla för vin flera kvällar varje vecka. Jag orkar inte mer. Kan inte ha det så. Jag bara orkar inte mer.
Jag vill hålla resten av mars utan det förbannade vinet!

Nu ska jag skapa en ny bra dag ❤

@Sture86 Jag är också rätt ny här. Min åsikt är att det inte är gener, utan "mindset". Är helt övertygad om att detta kan man programmera sin hjärna till. Precis som man progarammerade IN beroendet, så kan man programmera BORT det. Men det är min egen åsikt.
Man kan behöva en hel del hjälp, oavsett vad man tänker om varför man hamnat där man är.
Jag har läst " Jag som var så rolig att dricka vin med" och den kan jag rekommendera att du läser eller lyssnar på.
Kram, Solana

Hallå @Sture86!

Jag tänkte på vad du skrev om att du inte vet som triggar drickandet. Jag tänker att när man väl utvecklat ett beroende är det ofta beroendet som sådant som triggar viljan att dricka. Så är det iaf för mig. Självklart kan jag mellan varven ha vissa saker som kan bidra till att trigga önskan till alkohol. Glädje kan vara en sån sak och emellanåt kan tristess trigga men överlag vet jag att orsaken till mitt drickande är att jag har ett beroende. Alkohol tillför mig i övrigt ingenting. Det fyller ingen funktion, bidrar inte till välbehag, lugn eller ökad glädje. Ja ibland kan det möjligen kännas lite behagligt men egentligen mår jag alltid bäst utan.

Tips för sug kan egentligen bara fantasin begränsa men fundera på vad som kan få dig att skifta fokus. För mig kan det Tillexempel vara träning, långpromenad, naturvistelser eller att jag tar en sväng med bilen. Ibland ringer jag en vän, distraherar mig med serier, läsande eller mobilen. En lång varmdusch brukar vara avslappnande när jag skruvar upp och suget upplevs starkt. Men jag vet också att man kan ha 25 bra idéer om hur att hantera suget men så hamnar jag på bolaget ändå. Mycket handlar om beslutet och hur förankrad jag är i det. Suget gör ofta att jag vacklar och inte väljer att avstå trots att jag egentligen hade velat avstå. Då får jag ett skitsamma-tänk. Men det är ju egentligen inte skitsamma alls. Beroenden är inte helt enkelt. Hade det varit enkelt hade ingen av oss behövt trassla med det.

Man får fundera över anledningarna till varför man vill avstå och konsekvenserna man upplever.

Vad skulle du kunna tänka dig prova i ett första steg för att skära ner på konsumtionen?

Dag 2

Godmorgon i stugan!
Jag ger mig på att räkna upp dagar offentligt. Det brukar stressa mig att skriva ner dem men så känner jag inte nu. När jag tänker att jag ska avstå resten av mars månad känns det bara tryggt. Som en utandning av inre ro.

Vet med mig att jag brukar kunna bli radiostyrd utifrån suget dag 3, eller möjligen dag 4 eller 5. Jag är trött på det nu. Riktigt trött. Vill inte ha den loopen av återkommande kvällar med vin flera dagar varje vecka. Jag vill bara kliva av. Jag orkar inte mer.

Jag hoppas jag fått till en mindset som håller. Just nu, men det är som sagt just nu, känns det som jag klivit av en karusell och gått därifrån. Som att jag kan se den där karusellen fortsätta snurra brevid men jag står brevid och känner mig glad att ha klivit av.
Är det här gången jag får till det som jag vill? Jag hoppas det. Det känns annorlunda i magen på nåt sätt. Just nu känner jag mig trygg i att säga att jag ska se till att det blir som jag vill.
Jag vill inte vara kvar i den loopen. Jag orkar inte mer.

Nu skapar vi en ny bra dag.
Jag vill leva dagarna som jag vill. Inte som mitt beroende önskar 💕

Hejsan i kaffestugan! Sitter just nu och tar en slurk kokkaffe. Detta kan ju nästan bli en last det här... Nej, skämt åsido, lite kaffe sitter väl inte helt fel ibland. Var nyss ut på nätet och kollade in om det fanns några schysta kaffelåtar och hittade faktiskt en rätt dansant låt på Youtube med gruppen: Blender - Slå på kaffet.
Ha en fin kväll!

Godkväll @Flarran!
Hoppas du har en skön kväll med kaffe kaffekannan och bra musik 🙂 Jag kom just från jobbet och ska varva ner för sömn. Det brukar ta några timmar. Då det blivit så tätt med vinkvällar för mig bakåt känner jag mig lite luddig i huvudet såhär dagarna efter, ömsom lite överspänd vissa delar av dagen men det är helt ok. Har haft en bra dag på jobbet.

Önskar oss en god nattsömn 💕

Hejsan! @Natalia, jag har inte fått till det här med rutiner alls fast jag varit spiknykter i över fyra månader, vilket är mitt personliga världsrekord på över 35 år faktiskt. Det går lite upp och ned i min övertygelse, men jag jobbar stenhårt på fortsatt nykterhet då jag förstår att det är det allra viktigaste. Rutiner för sömn, mattider, promenader och sånt där kommer är väl in i bilden så småningom. Men det är ju svårt att bara lägga om allting hur snabbt som helst liksom.

Tycker det är bra att du försöker att hålla koll på det här med vinkvällar eller intag av enheter av starka drycker liksom. Det blir lätt att det blir för mycket alkohol om man inte tänker sig för kan jag då säga. Försöker verkligen programmera mig själv med vettigt tänkande på den här punkten inför vår och sommar som alltid har varit en tid av rejäl överkonsumtion för mig.

Noll enheter är mitt mål så länge det bara går. För i mitt fall så vet jag ju att bara ett glas eller en enda burk för mig, så kan det bli totalt galet med konsumtionen igen. Det är väl därför som jag skriver så förskräckligt mycket om ämnet på min sida. Hur som helst, önskar dig god nattsömn kompis.

Ha det gott!

Dag 3

Godmorgon!

Vaknade till en blå himmel idag. Det känns härligt!

@Flarran, det är riktigt bra gjort av dig att helt avstå. Den bedriften ska du komma ihåg att vara glad och stolt över 🙂

Jag vaknade som vanligt trög i huvudet efter min sömnmedicin men det kommer att lättar upp lite efter morgonkaffet.

Har en jättekort dag på jobbet idag och är ledig imorgon. Ska passa på att avnjuta det fina vädret på nåt sätt. En promenad i naturen vore skönt nu när det torkat upp lite igen.

Nu skapar vi en ny bra dag!