Så uppfattar jag dig och många andra här. Stark in absurdum ibland. Vi klarar livet - för att vi måste. Men visst tar vi stryk ibland. Även om vi självklart vet att alkohol skadar kan den lindra för stunden, precis som du beskriver.

Ha inte dåligt samvete. Jag tycker att du verkar ha en bra plan för det nya året.

Kram till dig och förhoppningsvis kan vi få till en träff i sommar. Tror att flera andra hänger på. ?

Kram kram

Ibland tror jag inte att alkoholproblemen är det primära. Det är en usel lösning på en jobbig situation.

Ber om ursäkt nu i förväg om jag är inne och klampar alldeles för mycket.

Pratar du och sambon om det här... för det är ett i mina ögon rätt stort problem det här att leva med någon som behöver konstant skötsel. Jag förstår att du är trött. Det är inte en rimlig situation. Nu har ni börjat så och den har gradvis försämrats. Går det att tänka annorlunda? Går det att få assistans i hemmet? Går det att separera så att hen har assistenter i hemmet och du bor någon annanstans? En skitjobbig tanke, jag vet, men det låter i mina ögon orimligt att du tappar din livsgnista.
Att finnas där på heltid för någon annan som man har varit ”jämbördig” med är en svår situation. Att någon man älskar blir beroende av en rubbar också en del i förhållandet.
Jag tycker verkligen inte att att du ska skämmas för att du inte orkar. Kan du prata om lösningar med nån på kommunen? Kan du prata med din sambo?
Jag kanske låter hård när jag skriver så här, men t.ex. min pappa som blev svårt sjuk och visste att han skulle gå bort, valde bort att vårdas hemma av min mamma den sista tiden. De hade säkert klarat det, men han ville inte lägga personlig hygien på henne tror jag. Han tyckte att det var jobbigt nog - man kanske ändå lättare med personal. Han ville dock ha henne där, men inte som vårdare.

Så nu när det har blivit mer jobb och en mer ansträngande situation för dig, tror du att det går att få till en ändring? Jag förstår att det är ett jobbigt samtal och en jobbig situation men det du har nu låter i mina ögon alltför ansträngande även med någon man älskar. Stark in absurdum som Vinäger skrev. Det är en styrka också att säga stopp, men kan vara svårt att se annat när man biter ihop och klämmer ur sina sista droppar.

Önskar dig ett Gott Nytt År!

FinaLisa, jag hoppas precis som du att år 2021 blir ett ljusare år än 2020. Alkohol mässigt har jag samma tankar som dig. Jag vill undvika flykt soda här hemma. Att kunna ta en pilsner eller ett glas vin under kontrollerade former är mitt mål. Jag tror att alkohol på den nivån inte är skadlig för kroppen. Jag har kanske fel men total nykterhet skrämmer mig. Idag börjar min helt vita månad/period. Jag har varit helt vit i början av året de senaste 3 åren. Jag tänker följa samma rutin detta år. En dag i taget ?
/Mrx

Jag håller med Sisyfos, även om jag förstår att du vill ställa upp för din sambo FinaLisa. Men det ska inte behöva vara så. Vi har ett samhälle som ska räcka till för sådant, det är dit våra skattepengar ska gå bland annat. Kontakta kommunens biståndshandläggare och utöka hemtjänsten är mitt råd.

Min mamma var väldigt krasslig förra hösten/vintern. In och ut på sjukhus, fraktur, morfin, blöja, diarréer, och sen hemorrojder ovanpå det också. Hon ringde mig mitt i natten helt panikslagen. Jag hjälpte henne förstås akut, men nästa dag sa jag till henne så fint jag kunde att jag vägrar torka bajs och sköta hemorrojder på henne. Sådant får de som har betalt för det göra. Därefter fick hon larm som hon kunde trycka på dygnet runt, och hemtjänsten utökades till sex gånger per dag. Nu mår hon mycket bättre, tack och lov.

Som anhörig är det tufft nog ändå att räcka till, både praktiskt och känslomässigt. Sjukvård och omvårdnad ska skötas av personal som har betalt för det. Vi anhöriga kan hjälpa till på alla andra möjliga sätt.

Kram ?

Jag förstår att du inte orkar ❤️ Du har nog redan orkat för mycket för länge... Kanske ska du dedikera 2021 till att lyssna på själens nödrop? I ett land som Sverige MÅSTE det finnas andra lösningar än att anhöriga bränner ljuset i båda ändar... Börja med att skapa kontakt med kommunens LSS-samordnare. Kram

...att jag vågade vara mer tydlig här på forumet. Men så är det ju det här med anonymiteten...
Vill inte blotta mig för mycket, det känns läskigt att lämna ut för mycket ifall ifall...man vet ju inte om man blir igenkänd ?

Men tusen tack för era omtankar och goda råd!
Jag har ju kämpat för min sambos rätt till assistans enligt LSS och vann för några år sedan.
Annars hade inte jag levt idag tror jag...
Så det finns ett antal timmar som räcker till en dryg heltidstjänst. Tyvärr går det inte att få flera assistanttimmar nu på grund av hans ålder.
Att få utökad hjälp av hemtjänsten är möjligt, det prövade vi i våras. Men det blev inget bra då det var så många olika personer som kom. Och jag kände mig inte trygg med detta.
Men ett dygn består ju inte av bara 9 timmar så det blir extra mycket för mig.
Corona har ju ställt till det också såklart. Min plan är iallafall att släppa en del av mina timmar till en annan assistent och på så vis få lite mer ledigt. Och att jobba lite med mitt andra jobb.

Sisyfos, jag känner inte alls att du klampar in, jag blir bara rörd av din omtanke ? Och jag pratar med min sambo som har stor förståelse för min situation.
Men det är svårt att hålla distans när vi är så tajta och nära varandra känslomässigt. Samtidigt så har ju hans sjukdom kommit i vägen för vår relation som man och kvinna och det känns svårt att ändra det nu.
Det är som det är på något vis. Det är väl också det som gör att jag känner mig så uppgiven.

Psykologen jag fick på vårdcentralen blev ju sjuk så henne träffade jag bara en gång men hon är på bättringsvägen så jag tror jag får träffa henne nästa vecka.

Ni som har följt mig vet ju att jag är en medberoende person och det är en stor orsak till min inre ångest och oro. Mina vuxna söners mående påverkar mig mycket och det är också något som jag kämpar med.
Men de är åtminstone fysiskt friska så de kan ju klara av sina egna liv och vara självgående kan man väl tycka...

Önskar er alla ett Gott Nytt År och ja Vinäger, vill gärna ses till sommaren!?☀️
Bara att säga och tänka ordet Sommar får mig att bli hoppfull!!?

Kram ???

Suck, inget blev som jag ville? Mina känslor gick inte att hantera i går förmiddag då jag blev så arg och besviken!!?
Så det blev tyvärr en sväng till Systemet iallafall...
Grrr...☹️

Nu så kommer tanken på att dricka även på trettondagsafton, fan vad tröttsamt detta är!!!
Fattar ni, två dagar innan sätter fanskapet ? igång och planerar!!

Kram ?☹️?

Anonym26613

Vissa perioder går det bra, du är inte i så stort behov av forumet.. Men andra perioder (som just nu) snubblar du och behöver draghjälp.
FinaLisa läs lite i dina trådar. Du har skrivit allt för dig och oss andra för att vi ska komma ihåg hur resan har varit. Glöm inte hur bra vi mådde. Det var rena lyckan att kunna fira på 10 dagar, 30 dagar och ja, 50 dagar!!! Så coolt det var. Kan vi inte köra igen. Du kommer inte ångra dig.
Jag vet att man ska kämpa 1 dag eller 1 minut åt gången. Men jag behöver en morot, en målbild. Och en partner in crime ❤????
Idag är jag nyckter ❤?

Yes, Mary Poppins ? jag vet, man ångrar aldrig en nykter kväll....
Jag vill vara/är på G men vill bara att sista helgen är över också.
Är otroligt svajig just nu men ska staga upp mig igen så gott det går.
Vill och behöver all draghjälp just nu ?
Kram
???

Usch vad tungt Finalisa. Fattar att du blir besviken. Skickar här varma kramar med tro på dig och din förmåga att leva det liv du vill.

KRAM!

Tack Charlie?Tack Mary Poppins ? jag tror banne mig ni sände lite kraft till mig???
Jag trodde jag skulle svaja iväg igen idag men tack och lov så kom aldrig suget!?
Tänkte mycket på dig Mary Poppins, det är så mycket roligare att få dela sina vita dagar med någon bredvid sig så ja tack, håller gärna din hand och travar vidare? ett steg i taget, en dag i sänder!
Kram ???

Ser att du har haft det extra tufft igen. Kul att läsa ditt senaste inlägg, så hoppfullt. ?

Tycker att jag kan läsa in en förändring hos dig vad gäller alkoholen. Den finns fortfarande ibland, som medicin, men den tar inte lika mycket tankekraft som tidigare. Kan det stämma? I så fall kanske det beror på att du har släppt den där tvånget om helvitt. Lite som jag har börjat göra. Som sagt, bara en fundering som kanske inte alls stämmer.

I vilket fall som tror jag att vi båda har helnyktert som en målbild. Någon gång när vi är framme. Hur vägen ser ut dit vet vi inte. Vi får ta livet som det kommer. Självklart ska vi inte luta oss tillbaka och tro att allt fixar sig av sig självt, men det vet jag ju att du inte gör heller. Den där balansen som jag ofta tjatar om kan nog vara bra att ha i många sammanhang.

Tänker på dig, ofta. ?

Kram kram

Är uppe lite senare än vanligt idag men ligger i sängen och ska strax läsa lite i min bok.
Men ville bara bekräfta din tanke om vart mitt förhållande till alkohol är på väg.
Och du har rätt, jag har för tillfället satt målet lite mer flyttbart men ändå fast vid regeln att inte dricka hemma ensam.
Ska verkligen lägga allt krut på detta beslut och se var det landar i så småningom.
Jag har fått en psykologkontakt och ska dit igen denna vecka.
Behöver hjälp att komma ur negativa tankar...
Och det känns skönt att ha dig och några till här på forumet att dela funderingar och annat med.

Jag läser inte några nya trådar längre för jag kan inte ta in så mycket information.

Allt gott till dig Vinäger ?
Sweet Dreams??
Kram ???

Tack för påhälsningen ? usch läser att du har det supertufft just nu ?!! Så ledsen att höra!! Förstår att du har mycket runt dig o mycket som ”löser sig” (för stunden) med lite vin. Både du o jag vet att det är en högst tillfällig o högst dålig lösning på problemet - även om det känns så för stunden. Jag hoppas o tror att du får styrka att ta tag i att inte dricka - vi vet båda att man mår så mycket bättre utan giftet! Haka på mig vet ja!! Jag är inne i en stark period just nu!! Kan inte heller dricka då jag efter en mega tuff höst med alldeles för mycket jobb kände av flimret igen i hjärtat vilket slutade med ett besök på sjukhuset o rekommendation av tabletter för det. OCH det fina i kråksången är att man inte kan dricka på dom ?? eller ja kan o kan men där har jag en stark sida av mig skulle aldrig kombinera tabletter o vin! Bra så ?? tänker köra vitt ett bra tag nu har förstått att stress o sen avkoppling av den över helgen med vin kan utlösa en sån attack o den vill jag helst vara utan! Kommer ganska surt efter så inte värt det! Peppar dig gärna för just nu är jag megastark o känner alla bra sidor av att inte dricka (du vet dit man kommer efter några veckor ? då man känner att kroppen vaknar livet leker man orkar så mycket mer hjärnan är klar! Ja du o jag vet allt det där men som sagt kramar om o vi kan peppa varandra?? ? vill så gärna att du ska få må bra igen!! Skickar massa styrkekramar o visst hoppar du på mitt tåg så vi får må bra nu under 2021 som ska bli ett toppenår för oss!! Nu kämpar vi ❤️ heja heja oss ??!!

Vilket skönt inlägg att få bara sådär!! ?? Jag är som du förstått ganska låg och missmodig just nu och då är det lätt att svaja.
Men är nu på dag 5 och jag har lovat mig själv att inte dricka hemma ensam och det har gått bra.
Vad fint att du finns här igen, forumet är guld värt för oss alla som kämpar ???
Vi behöver varandra! ???

Kram ???

Anonym26613

Dag 5 är kanon ju ???

Hur blir det för dig när du säger att "du inte dricker ensam hemma"? Börjar du då tänka mer på olika andra alternativ eller?
Jag är så peppat att vara vit utanför hemmet (träna på nya situationen) så för mig är det inte aktuellt än att ens planera dricka. Men spöken kommer säkert snart hit med ?

Tack för visiten hos mig ?❤??

Skönt att höra!! Bra jobbat kämpa på nu det kommer gå toppenbra ?? vi kämpar vidare på samma tåg mot ett toppen 2021!! Kram kram ?