Jag har gått upp i vikt under december och vill gå ner dessa extra kilo omedelbums!
Så nu har jag bestämt att inget sött ska in i min mun på ett bra tag..
Om ett par timmar får jag gnaga på lite ost och frukt????

Mary; jag tänker om jag blir hembjuden till någon och får frågan om ett glas vin så vill jag vara fri att tacka ja...om jag vill.
Bara tanken gör mig lugnare och förmodligen kommer jag tacka nej..? å andra sidan är det jag som bestämmer och sätter gränserna. Men hemma blir det inget mer och det är ju där mina problem finns.
Så idag är jag nykter!?

Lennis??

Kram ???

Vi kämpar på ?? vädret är lite si o så skulle önska annat än slask men huvudsaken man får må bra! ☀️ Får nog bli en promenad o rensa helgen efter veckan o jobb ändå! Helgkramar (Corona säkra ? från mig! Nu kämpar vi på ? heja heja ?

Tyvärr funkar jag inte som jag vill..? Har ju hållit på att slarva ett bra tag nu och är så trött på mig själv.
Det är bättre att ta en paus från forumet och komma tillbaka när jag känner mig redo att ta ett nytt rejält tag igen. Känner just nu varken motivation eller glädje...

Är ändå glad och tacksam för att ni hejar på mig, Mary, Lennis, Charlie, Varafrisk, miss lyckad, Mirabelle, Rosa-vina och sist men inte minst Vinäger, min allra första följeslagare ?
Önskar alla lycka ?och framgång så hörs vi förhoppningsvis om ett tag.
Många kramar ??????

Jag kan tycka att man ska kunna skriva i forumet även om man ”slarvar” men jag kan förstå att det kan kännas lugnare för dig utan forumet?

Hoppas du får det stöd du behöver privat som tex psykolog. Önskar dig vila, värme, någon som tar hand om dig (jag vet lättare sagt än gjort men jag önskar det iaf) och massa kärlek??

Vi ses igen!

Kram?☀️?☀️

Anonym26613

Förstår att man ibland måste dra lite andan. Men jag tror att forumet kan hjälpa att dippen inte blir allt för djup ❤?

När du orkar, uppdatera lite. Inte minst för din skull

?????

Nu är det snart en månad sedan jag var härinne på Forumet.
Det har varit bra på ett vis men samtidigt så känns det som jag varit väldigt ensam med mina alkoholtankar.
Allt annat har jag kunnat prata med psykologen om men inte alkoholen. Det bara går inte!
För då hade samtalen antagligen börjat handla om den och inte allt det andra som rör sig i min hjärna.?
Men nu är det dags att köra en ny vit period.
Jag har slarvat som fan ? denna månaden och med facit i hand så var det väl det jag ville när jag tog en paus från forumet. Jag ville dricka i fred helt enkelt.
Utan dåligt samvete som jag ju automatiskt får när jag är aktiv härinne samtidigt som jag slarvdricker...?
Hursomhelst så är jag mer taggad nu och tänker att jag faktiskt klarat nästan fyra månader förra året. Då borde det gå igen ?

I morgon är det precis ett år sedan jag satte mig på tåget till Stockholm och forumträffen!
Så fantastiskt kul det var att få mötas IRL! Då hade jag nästan varit helvit i fyra månader och det hade varit lätt hela vägen som jag minns. Jag var så övertygad om att denna känsla skulle hålla i sig resten av livet!
Men nej, så blev det inte...
Jag pallade inte för det psykiska trycket som uppstod runtomkring mig. Allt ifrån pandemin till egna problem med sjukdomar och närstående som mådde dåligt.

Min psykolog säger att jag inte lever mitt eget liv utan andras.
Jag måste bli bättre på att skapa bra förutsättningar för mig själv.
Och på något vis har det nog äntligen börjat sippra in i min trånga hjärna.
Jag känner att jag vill och måste ha en förändring nu annars går det rakt åt helvete.

Tack för att ni finns och hejar på mig! Om en stund ska jag läsa ikapp mig i några trådar som jag känner igen ?

Kram
???

Hej FinaLisa! Det första jag läser när jag själv orkar ta tag i mig själv efter en jobbig svacka och logga in här är ditt inlägg. Det gav mig kraft, och vill sända detsamma till dig.

Du (och din psykolog) sätter verkligen ord på mycket av det som snurrar inuti mig också.
Sakta men säkert måste man låta det egna livet, önskningarna, känslorna få sin rättmätiga plats igen.
Det är bara det att när man suddat ut sig själv så mycket, så måste man först lära sig att känna igen vad som är vad. Och det är inte riktigt så lätt som jag hoppades. Vilsen, förvirrad och liten känner jag mig rätt ofta.
Men jag tänker att det är bättre att vara vilsen och långsamt leta sig tillbaka via snåriga stigar, än att vara vilsen och fortsätta på den upptrampade väg som är förrädiskt lätt att vandra, men som man innerst inne vet bara leder åt fel håll.
Tror på dig!

Anonym26613

Jag fattar!!

Jag skämdes alltid som en hund när jag drack, och raderade hela tråden. Bara försvann! Den här gången har jag bestämt att vara helt ärlig. Så bra att du kommer tillbaka och börjar om ❤?

Och vet du, för mig var det också busenkelt första gången. Nu är det inte lika coolt längre. Men med det sagt så är vinsterna lika stora. Jag är galet stolt över min hud och har tappat 2 kg fast jag äter godis mer än någonsin (inte så mycket men ändå ?). Och jag är lugn!! Effekt!!

Så du har allt att vinna! Nu kör vi!! Om det så vore att jag bär dig dit själv!! 100 dagar börjar nu!! ?????

Så glad jag blir att du nu mår så pass bra att du orkar bestämma dig för att nita alkoholdjävulen. Det kräver beslutsamhet, och är det något man får svårt med när man är helt slut så är det just beslutsamhet.

Jag går också till psykolog regelbundet sen 13 år tillbaka. Hon vet allt om mig. Utom problemdrickandet. Det sitter så långt inne att berätta. Att outa. Och risken är givetvis stor att alla mina bekymmer tolkas som att de hänger ihop med just drickandet. Men faktum är att mycket gör det, men det förstår man först efteråt. Jag upplever det som att nykterheten är fundamentet jag står stadigt på, men sen kan det svaja rejält med allt möjligt ovanpå det. Men grunden är åtminstone solid.

Det är inte bara hur man mår som blir skillnaden, den upplevs av andra också. Min chef sa i höstas ”du verkar så mycket piggare och mer alert jämfört med i våras”. Min psykolog sa senast förra veckan ”det riktigt strålar om dig, du utstrålar verkligen harmoni”. Så det känns inte bara inuti, det märks också. Varken min chef eller min psykolog vet om att jag firar första året som nykter nästa vecka.

Kan jag, så kan du ❤️

Kram ?

Hej Fina Lisa och Welcome back! Inser nu att jag har ju saknat dig jättemycket här! Tänk att det bara är ett år sedan vi sågs på träffen. För mig känns det som mycket längre sedan, men så har det ju runnit en del vatten under borarna också. På alla sätt.

Kram!

Så himla skönt att du är tillbaka, FinaLisa! Hoppas att du ska få må bättre! Jag har sett att du har skrivit i min tråd och jag ska skriva mer där men tack för att du har skrivit! Min man och jag satt i bilen upp till Stockholm idag för ett år sedan....så pirrigt det var ..men så himla gott att träffa alla på träffen:)

Jag tror på dig! Kram:)

Man är inte mer än människa o det där med att dra sig undan när man vlll ”vara ifred” den skriver jag under på ? Man orkar inte diskutera få dåligt samvete för att det inte går så bra man vill o vill inte höra att man ska komma igen (för det är precis det man gör hela tiden - fast man dövar med vin för att slippa tänka känna - bara få en paus i verkligheten) FAST en kortvarig sån o man vet att det kommer tillbaka sju resor värre. SÅÅ glad att du bestämt dig för att komma tillbaka igen ?!! Heja heja dig!! Du det som din psykolog sa till dig att du inte lever ditt liv utan andras!! PANG den tog kändes som ett slag i magen o OJ vad jag kände igen mig!! Finns en del att fundera på där...!! Längesen jag var hos psykolog men sååå skönt att gå dit! Klokt att du går dit o pratar o ventilerar man blir alltid flera kilo lättare efteråt ?
Glad att du är tillbaka så vi får peppa varandra!! Läser ofta skriver sällan men har peppar peppar dag 51 idag (inte för att jag räknar eller ? ta hand om dig!! Skönt att höra att du är här igen!! Har saknat dig!! Kram kram ?

Du är alltid så bra på att lyfta och peppa???.
Jag letade efter din tråd förut men den hade slingrat iväg utom synhåll ?
Fasen vad bra att du passerat 50- stolpen?? Dit ska jag också ta mig är tanken ?
Och min vilja denna gången är stark känns det som.

Så vi tar det roligt som danskarna säger???.
Kram ???

Tack för input och hejarop?
Jag tror också på att viljan måste vara stark hela vägen.
Psykologen har gett mig lite verktyg för att hantera mina kaostankar och det känns lite bättre faktiskt.
Härligt att få känna lite livshopp igen och inte bara vänta in döden..??

Kram ???

Det bästa jag gjort idag är att jag bestämt att vara nykter en dag i taget.
Det näst bästa är att jag tränade ett softpass (inte soffpass?) framför TVn förut. Min rygg gillar det väldigt mycket ?.

Nu ska jag dricka kaffe☕och äta bulle. Bulle är tillåtet på helgerna har jag bestämt.

Kram ???