Jag var trött efter jobbet i dag, så jag la mig i en solsäng för en liten tupplur. Det var ingen som väckte mig och det blev en väldigt lång tupplur.? Men det var välbehövligt och otroligt skönt att sova ute i den friska luften.
Jobb kl 06.00 i morgon, återstår att se om jag kan somna nu.

Ha en fin lördag! Kram

Somna i solen kan ge både solsting och konstig solbränna, hoppas du slapp båda delar.

Ha det bra på jobbet så ska vi göra vårt bästa för att fylla en ledig lördag med ledigheter ? Känns som jag redan haft helg, men jag ska nog kunna sysselsätta mig två dagar till.

Kram ?

Kan bli långa ibland?..Jag har också helg och andra oregelbundna arbetstider..Just nu natt..Sover därför på dagtid ibland..Jag är tvungen att ställa alarm..Annars finns risk för lång-tupplur..Men skönt är det..Och man samlar ihop en ny energi..???..

Jösses vilken action det har varit på forumet i dag ser jag.? 12 timmar jobb har det blivit för mig i dag, men i morgon är jag ledig och ska bättra på min solbränna. @ Andrahalvlek, jag låg i skuggan i går så det är lugnt.?
@ miss lyckad, kul att du kikar in här hos mig! Så härligt med din långa nykterhet, läser alltid allt du skriver här på forumet med stor behållning. ?

Flera här nu som verkar befinna sig i det jag kallar ”lyckofasen”. För min del så utspelade den sig mellan dag 9 och ca dag 23. Sömnen blev mycket bättre, jag fick en massa energi och var på väldigt gott humör. Och jag var så lycklig för att ha klarat av att vara nykter såpass länge. En härlig period.?

Några här har det gått mindre bra för och till er vill jag säga. Ge inte upp, kämpa vidare, allt blir så mycket bättre utan alkohol. Ni tror inte det nu, men så är det.

Ha det bra!

Jag läser också mycket på Forumet..Vissa kommer till andra försvinner..Jag ska läsa din tråd ordentligt Torn..Alltid intressant att veta bakgrund.. Kul att du ”följer” mig..??

Har hela tiden trott att du var en tjej! Så jag la dit 2 små hjärtan i mitt inlägg..När jag läste din tråd upptäckte jag att du var en man! ?..Var tvungen att redigera..Vet att det har hänt förr på Forumet Att nicknamnet inte talar om könet....Spelar väl egentligen ingen roll..Lite kul faktiskt..En mycket intressant och läsvärd tråd du har..Och en stark och stabil vilja till att förbli nykter..Fantastiskt bra jobbat!!?

Tack miss lyckad! Så du trodde jag var en tjej.? Jag tar det som en komplimang, det betyder ju att jag inte framstår som en mansgris i alla fall. Jag har också fått dubbelkolla vissa här, lurigt med vissa nicks. Det har även slagit mig att det är en klar majoritet av det kvinnliga könet här. Undra varför egentligen, män är väl överrepresenterade när det gäller alkoholister?

Ledig i dag och sitter och surfar lite. Jag märker att jag har fått en helt ny syn när det gäller alkohol nu. På Facebook verkar det som alkohol är livets mening, bara en massa bilder på folk med ett glas eller flaska med alkohol i handen. Däremellan reklam på alkohol. Patetiskt. Om alkohol hade kommit som en ny drog i dagens läge så hade den blivit narkotikaklassad direkt. Jag börjar se det som att alla som dricker oavsett mängd är beroende, men det beror ju på att det är lagligt och att alla är uppväxta med att det är lagligt. Sorgligt men sant.

Jag har aldrig någonsin ens testat att ta någon slags knark. Detta är jag stolt över, och det beror på att det är olagligt och har så varit under hela min uppväxt. Jag har ju aldrig varit helnykter så här länge sedan barnsben därav min helt nya syn på alkohol. Nåja, alkohol kommer säkert vara lagligt länge till, men jag känner att jag kommer lobba för ett framtida förbud. Om man aldrig testar att dricka kommer man aldrig bli beroende. Lite världsliga funderingar här på förmiddagen.?

Ha en härlig dag i solen alla fina kämpar!

Kram?

Just den tanken har sysselsatt mig idag. Vi tillhör de upplysta, medan de som fortfarande dricker är grundlurade.

Att män inte är lika aktiva här tror jag generellt beror på två saker: 1) män har svårare att formulera känslor i ord/skrift, 2) män har svårare att etablera relationer på djupet och behålla dem.

OBS: Nu generaliserar jag verkligen!!!

Att hänga på det här forumet, läsa, skriva, kommentera och vilja finnas till för sina forumvänner är i allra högsta grad att bygga en relation. Att sedan bibehålla den relationen är inte självklart - då behövs tid och engagemang från bådas håll.

Jag är besatt av relationer. Långa, korta, på djupet, ämnesspecifika, jobbrelaterade osv. Varje ”möte” som sker regelbundet över tid är en relation för mig.

Jag brukar säga att jag samlar på relationer ?

Kram ?

Om man ser till statistik inom vården är män mycket ”sämre” än kvinnor på att söka vård/hjälp.
Man kan också säga att kvinnor möjligen är ”för” bra.
Att kvinnor är skolade i just relationer är en av anledningarna att kvinnor har lättare.
Män skriver nog minst lika bra, men är inte lika tränade som kvinnor att sätta ord på hur det känns. Märks också här ?
Något väldigt viktigt och som är en fråga för hela samhället är ju att män liksom kvinnor upplever nederlag kring sina brister. Vi är många kvinnor som tampas med bilder av både det perfekta, liv och kropp och duktighet. Upplever dock att det finns en levande debatt kring de frågorna - gäller inte i samma utsträckning för män, eller gubbar då. Förändring är nog på gång i takt med pappaledighet och att vi blir bättre på att träna våra söner på de här sakerna.
Jag tror inte att det finns något bättre eller sämre sätt att vara. Män kan vara ”lata” också när det gäller det sociala i familjelivet. De blir ensammare efter skilsmässa, självmord en utväg.
Jag är väldigt intresserad av dessa frågor och har nog varit mycket mer radikal feminist under unga år. Idag ser jag mönster och hur kvinnor har så mycket mindre av makt, pengar och ägande- sånt måste ändras. Men ser också nitlotterna som män ofta dragit när de satsat på karriär och yttre framgång.
Nu blev detta minst sagt lite för långt hår, men ska skriva jättekort hela resten av veckan jag lovar!
Kram ?

Det löftet ger jag inte mycket för Se klart ? Tack och lov ?? Jag gillar ditt tänk och resonemang.

Jag är precis som du radikalfeminist i hjärtat, och försöker med små handlingar varje dag bidra åt rätt håll. För både män och kvinnors skull.

Hur vi uppfostrar våra söner tror jag är helt avgörande. Tyvärr har jag ingen son, så jag kan inte bidra själv på den punkten.

Det närmaste jag kommer är dotterns pojkvän sen snart åtta år tillbaka. Hans föräldrar har gjort ett uruselt jobb minst sagt. När han var 15 år gammal gjorde hans mamma fortfarande hans frukostmackor.

Men det, och mycket annat, har dottern tagit ur honom. Hon gör ett hästjobb med honom, men hon borde inte behöva göra det. Vad fan har hänt på 30 år liksom? Ur jämställdhetssynpunkt har hon valt en kopia av sin egen pappa.

Men jag försöker påverka genom att prata, prata, prata med dottern. Och hon är ju snart färdigutbildad psykolog så hon vet vad hon håller på med.

Kram ?

Är ordet jag gillar..Men samtidigt ser jag upp till människor som kan mycket praktiska saker..En människa som kan laga bilar, laga mat, reparera saker, snyta barn, samtala, snickra, klippa hår, sy, ja ni fattar..Det är något mäktigt över en sån person..Kvinna eller man..Feminism är bra..Men det får absolut inte bli att man ser ner på män/ pojkar..Finns en jäkla massa bortskämda tjejer också?..Hoppas min son träffar en ”obortskämd” partner i framtiden..?..

...att följa era tankar om feminism - Torn, Andrahalvlek, Se Klart och miss lyckad.
Feminismen var verkligen ’min rörelse’ när jag var ung - jag var väldigt engagerad.
Med stigande ålder ( och ökad jämställdhet....även om den fortfarande suger om man ser till makt, pengar och ägande i stort fr allt globalt) så hamnar jag närmare det några av er beskriver - att se att både män och kvinnor brottas med de roller vi tilldelas.
Jag tycker också ...och det gäller både feminism och politik att det är inte alltid den som debatterar skarpast som faktiskt lever som hon lär. Och till min förvåning upptäckte jag också att människor med en annan politik hållning än jag kunde vara verkligt sympatiska ( och motsatsen:-)
Ja - med ökad ålder blev gråskalorna och nyanserna fler och det svart-vita mindre självklart.
Men - när jag blir full ( blev kanske jag ska skriva...och med full menar jag kanske ’påverkad ’...för det räckte med två, tre glas) så kunde jag bli skarp i tonen. Slagfärdig och rolig ( i bästa fall) påstridig och tjatig ( säkert mer ofta än vad jag vill minnas). För mig låg det en enorm skam i detta eftersom jag som nykter ändå ofta anstränger mig att försöka se saker någorlunda nyansrikt.
När jag mötte min särbo insåg jag ganska snart att det var känsligt läge. Han är en ’rar själ’, lågmäld och diplomatisk. Jag insåg att jag behövde vara rädd om honom och vi bestämde oss för att vår samvaro skulle vara alkoholfri ( som jag sagt tidigare så var jag öppen om mina problem). Men vi drack i samvaro med andra. Ofta hade vi det roligt/trevligt men han kunde också ...lite skämtsamt säga att jag blev annorlunda av alkohol - påstridig på ett annat sätt - tuff.
Jag vet inte om jag hade haft honom kvar ...om vi druckit tillsammans. Kanske - kanske inte.
Jag är inte alltid en ängel nykter heller ....häromdagen var jag trött och krånglig och kverulant. Och då tänkte jag att det var så otroligt skönt att vara besvärlig på nykter bas! Jag bad om ursäkt ...kände ånger - men inte den där bottenlösa skammen. I nykterheten ligger ju att också ...lite i alla fall - omfamna hela sig själv. Alla tillkortakommanden.
Gräl på fyllan är förfärliga ...men vardagsskav hör till livet.
Och nu har jag brett ut mig här men Se Klart har sagt att man inte ska be om ursäkt ??
Kramar alla kämpar!

Oj, där fick jag verkligen svar på min fråga.? Tack så mycket! Ser ut som om ni har en hel del gemensamt, härligt! Jag läser och tar till mig. Skriv så långa kommentarer som ni bara orkar här i min tråd, det gör absolut ingenting.?

I dag har jag mest slappat i solen och småfixat här hemma. Jag verkligen älskar sådana här dagar. Inga måsten, göra vad jag vill när jag vill och bara må bra. Frugan har gjort likadant, och barnen har fullt upp med sina kompisar.Tänk att jag förstörde sådana här dagar med ölpimplande förr. Helt obegripligt.?

Jobb i morgon, sedan blir det artsatsning några dagar! ??

Kram

Hur viktig är vikten egentligen?Har noterat under min tid här att väldigt många oroar sig för sin vikt i början. Jag gjorde själv ett race under de första veckorna och lyckades faktiskt gå ner ca 5 kg, genom att inte äta godsaker. Visst det gav lite extra självförtroende men frågan är om det var värt det. Viktigaste av allt då var naturligtvis att hålla sig nykter och en sak som underlättade enormt mycket var att äta godis.? Sedan tappar man mycket vikt bara av att inte dricka en massa alkohol. De senaste månaderna har jag inte brytt mig om vikten och ätit i mitt tycke alldeles för mycket glass, godis mm. Jag vägde mig i dag för första gången på ca 2 månader och jag har inte gått upp ett enda kilo, trodde jag lätt skulle ha gått upp åtminstone 5 kg men känner att jag inte bryr mig. Vikten känns tämligen oviktig. Med detta sagt så är mitt råd, ha inte dåligt samvete om ni äter godsaker. Om det hjälper en för att hålla sig nykter så ät, bara ät.? En sak i taget, viktigaste först, vara nykter.

Ha en härlig dag!

Kram

Torn!
Vikten är uppriktigt sagt en skitsak om man sätter den i relation till alkoholism eller problematiskt drickande.
En sak i taget och det viktigaste först.
??

AmandaL

Håller med ovanstående! Och hur mycket tomma kalorier är det inte i alkohol?! Om man nu tänker på vikten! Det bästa man kan göra för vikten är att sluta dricka, det har iaf jag upptäckt, jag har slankat till mig rejält på mina 12 dagar nykter trots att jag ätit choklad, chips, tårtor på kalas och alkoholfria alternativ med socker, så mitt bästa råd är oavsett slopa alkohol, alla effekter man får av det är av godo! Det finns inte en enda negativ sak med att sluta dricka alkohol enligt mig ????

Jag har ersatt alkoholen med choklad liiiiite väl mycket. Försöker skärpa till mig.

Men jag håller med, det allra viktigaste är att vara nykter. Tyvärr har jag inte minskat i vikt alls, tvärtom. Men jag är chill med det. Var sak har sin tid.

Att må bra och sova bra påverkar vikten positivt på sikt.

Kram ?

Beträffande vikten...

så är vikten väldigt viktig för mig eftersom jag har ca 25 kg övervikt.
Min förhoppning är att om jag inte dricker alkohol då äter jag även bättre och motionerar mer.

Min övervikt/alkohol/livsstil bidrar t högt blodtryck/riskgrupp för Covid-19/ ev sömnapné mm

Men det allra viktigaste är att avsluta m alkoholen!

??