@Se klart Tjoho på den! Inlägg nummer 3.000! Wow 🤩 Och då har jag dessutom en första tråd också, ”Behöver all hjälp jag kan få”, med några tusen inlägg. Att ni orkar med mig är helt otroligt. Att jag orkar med mig själv är lika otroligt. Men jag mår bra av att sätta ord på tankar och känslor, att skriva om högt och lågt. Det som kommer ut behöver komma ut. Det funkar som självterapi. Kan det dessutom vara hjälpsamt och/eller inspirerande för någon annan så är jag bara glad - och jag är innerligt tacksam för all respons jag får från er kära forumvänner ❤️

Kram 🐘

Ps. I min första tråd ”Behöver all hjälp jag kan få” har jag 1644 inlägg. Jag har nästan dubbelt så många i den här tråden - och jag har hängt här under forumdelen ”Det vidare livet” över dubbla tiden. Rätt symboliskt för den här resan faktiskt. Att sluta dricka är tufft som sjutton och väldigt intensivt i början. Men att inte börja dricka igen - och jobba med alla anledningar till att man drack, det är det stora jobbet. Som pågår och pågår och pågår. I början plågade det mig att jag aldrig upplevde att jag blev klar. Det plågar mig inte alls längre, det har blivit ett sätt att leva. Att leva så hållbart som möjligt i alla situationer. Ibland tar man ett steg eller två bakåt, men vägen fortsätter framåt. Resan är målet.

Vi har ju gjort parallella resor och erfarenheter. Kanske hade vi inte behövt det livslånga lärandet om vi var födda för 150 år sedan och bott på gården som jag ser när jag tittar ut genom mitt fönster. Inte minst hade livet troligen varit kortare. Och kanske lite mer förutsägbart. Inget jag skulle byta med. Men individens prestation som är så central i vår tid, den går att fundera över. Fin kväll önskar jag dig! Kram 🌸

Ännu en helg är slut. Nu jobb fyra dagar, sen julhelg. Känns okej. Min mamma har bestämt sig för att följa med på julafton. Vi firar julafton hemma hos barnens pappa, det blir vi fem plus ex-svärföräldrarna en kortare stund. På juldagen blir det mer släkt som kommer till just ex-svärföräldrarna, och då stannar min mamma hemma. Jag kånkar med mig Janssons x 2 och på julafton även revben. Och julmust. Mycket julmust.

Känner mig utvilad efter helgen, sov till och med gott hemma hos dottern hela natten. Det är 50/50 där annars, hon bor lite väl varmt för min del. Men jag somnade snabbt och sov till klockan 9, det är bra! En kort höneblund igår och en idag, och två längre promenader i dagsljus plussade på energikontot ytterligare. Jag njöt verkligen av solen idag 😍 Tvätt och disk och chatt och ren bur till marsvinstjejerna har hunnits med också. Inslagning av julklappar får vänta, alla är köpta och det räcker bra.

Nu hoppas jag på en hyfsat lugn jobbvecka. Från onsdag har vi lite hjälp eftersom vår vikarie börjar jobba då. Vi blir tre onsdag-torsdag och sen går min kollega på semester ungefär vid lunchtid på torsdag. Hon är ledig till och med 7/1. Det blir bra. Det måste gå bra. Allt löser sig, och löser det sig inte är det också en lösning.

Kram 🐘

Samma här, sätter igång tidigt och tror och hoppas att det ska flyta på efter förra veckans sjukdom (andras) och stress.
Hoppas du får en fin måndag! Kram nu kör vi och stannar innan kaklet! 🤶🏻

En bra jobbdag! På en måndag 😱 Kors i taket och ta i trä. Det får jag säkert betala tillbaka dyrt imorgon! Håller på med en fotokalender till yngsta dottern. (Lite sent påtänkt, jag vet. Hon vill absolut ha en sådan, och hon sa det först igår.) Kul att leta fram bilder och minnas saker som vi har gjort ihop. Hon ska få en selfie-pinne i julklapp, vilket är det enda hon önskar sig faktiskt, så till nästa år blir det en massa wefies att välja på. Hyfsad skörd även från det här året faktiskt. Behövde bara komplettera med några äldre bilder.

Alla dessa videomöten har gjort mig hyfsat bekväm med att se mig själv på bild också. Vissa foton är helt okej och andra är mindre bra, men det är ju så jag ser ut. Sådan som folk ser mig varje dag, det är ju bara jag som inte är så van. Och nu har jag vant mig lite mer och det känns bra. Folk som inte står ut med sin egen bild får svårt att agera naturligt vid videomöten. Själv har jag helt tänkt bort tekniken, de jag pratar med skulle lika gärna kunna sitta vid andra sidan köksbordet. Faktiskt. Man kan vänja sig vid allt.

Kram 🐘

Du är en stöttepelare för många, även mig. Har just blivit utslängd efter ett långt och bättre formulerat inlägg. Nu vågar jag inte skriva långt för så försvinner det kanske igen. Imponerad av dia iaf och tycker med fester med dåliga placeringar är trist. Ibland orkar man lyfta närmaste sälllskapet men det kan krävas alkohol för det och till glädje för vem!
Kram och en önskan om en God Jul

Tack snälla @Majaela ❤️ Vad glad jag blir! Forumet är viktigt för mig, även om orken att peppa sviktar ibland. Men den kommer alltid tillbaka förr eller senare och det är huvudsaken. Jag fick så mycket stöd av andra när jag var nynykter, så det känns viktigt att göra detsamma.

Kram 🐘

Jag skulle aldrig hurrat över gårdagen, jag visste det. SKITTISDAG 🤬 Två jobbdagar kvar, sen är jag ledig heeeela julen åtminstone. Jobbar nästa vecka och nästnästa. Sen är jag ledig en heeeel vecka. Kämpa.

Och jag tänker att jag jobbar inte på sjukhus och inte inom nöjes- och kultursektorn, så jag ska bannemej inte klaga. Allt är relativt. Jag har det bra här på mitt hemmakontor och slipper pendla och träffa en massa folk. Punkt. All övertid som jag samlar på mig ska jag njuta av vecka 2. Som jag ska njuta när alla andra börjar jobba på allvar igen.

Sådana här dagar kunde jag dricka vin på i mitt förra liv. En massa vin. Snabbfil in i lugn och ro. En kort stund. I bästa fall. I värsta fall skulle jag vara lite bakis imorgon och få ännu svårare att fixa mitt jobb. Hualigen. Nu finns det ingen snabbfil längre, så istället blev det en rask promenad och därefter ett varmt bad. Att bada på kvällen har blivit SÅ förknippat med avkoppling för mig. Jag kan riktigt längta efter mitt bad 😍

I natt drömde jag en massa knäppa drömmar. Så knäppa att jag inte ens orkade repetera dem i vaket tillstånd, och då försvinner de ju lätt när man vaknat till ordentligt. Det är ungefär som ljudboken jag lyssnar på vid insomning. Nästa dag kan jag inte komma på alls vad jag lyssnade på. Tur då att jag lyssnar på samma ljudbok varje kväll vid insomning: ”Skål ta mig fan”. Jag kan inte gissa hur många gånger jag har lyssnat igenom just den boken, så där kan man verkligen snacka om daglig repetetion. Hjärntvätten fortsätter delvis, för säkerhets skull liksom.

Det är så skönt nu den andra julen att min nykterhet är så etablerad även i min omgivning. Ingen höjer frågande på ögonbrynen, ingen trugar, alla accepterar faktum. Och ser till att det finns alkoholfria alternativ till mig. Även om jag erbjuder mig att ta med också förstås. Jag köpte en alkoholfri glögg för två veckor sedan. Fortfarande inte öppnad. Det hade inte hänt i mitt förra liv. Nu får den följa med på julafton, tillsammans med en massa julmust. Det är faktiskt den enda läsk som jag tycker är riktigt god. Allra helst till julmat. Och den ska vara iskall.

Nu räcker det att bara ställa ut julmusten på balkongen en stund, ikväll har vi -8 grader 🥶 Jag fryser, vilket är otroligt ovant för en klimakterietant. Det tar ju ett tag innan termostaten i hyreshuset kommer ikapp och sen ska varmvattnet ut i alla elementen. Torgvantar hade jag behövt vid jobbdatorn idag!

Kram 🐘

Vaknade kl 5 och min hjärna var i full färd med att skapa en struktur för hur jag ska ha lite bättre koll. På detaljnivå. Var lönlöst att försöka somna om. Startar jobbdagen lite tidigare istället och sätter igång enligt planen som min hjärna har tänkt ut. Tar lite längre lunch med powernap istället.

Hjärnan är helt fantastisk när den får göra det den ska på nätterna - sortera, slänga, nöta inlärning och lösa problem. Allt sådant kunde hjärnan inte alls göra när jag drack eftersom den då i princip blev nedsövd. Allt föste man framför sig. Olöst.

Kram 🐘

God jul AndraHalvlek!
Vill bara skriva att jag verkligen gillade ditt svar till Torpet och att du inkluderade oss Sparsamma. Jag tänker att din beskrivning om vad frågorna i Det vidare livet handlar om var precis på pricken. Hur gör man då när man inte har alkoholen som bränsle eller krockkudde längre? Och hur var det förr. Och att vi aldrig blir färdiga med det här. Men att det heller inte är negativt. Det är bra att reflektera lite över livet. God jul!

@Andrahalvlek vill tacka för tipset om selfie-pinnen! När jag läste det drog jag direkt i väg till närmsta butik och införskaffade en till flickan. Fattar inte varför jag inte tänkt på en sådan till henne tidigare. Impad över din promenad-streak. Jag är mer varannan dags människa har jag sett när jag loggat vad jag gjort i form av jympa och korta springturer. Men det funkar det också, bara motionen blir av!

Kram!

@Charlie70 Jag älskar att min dotter älskar att fotografera sig själv 😍 Hon är ovanpå allt annat född med läpp-, käk- och gomspalt (LKG) och hennes utseende är avvikande mot normen. Hon bryr sig inte ett dugg - hon lägger gladeligen upp bilder på sig själv både på instagram och facebook. Inom funkiskretsar finns det två skolor: Undanhålla/skydda eller outa/normalisera. Jag tillhör den senare skolan och min dotter också.

När hon föddes för 22 år sedan fick jag höra skrämmande vittnesmål om små barn med LKG som medvetet dolde sin mun 😢 Så otroligt hemskt. Min dotter är det allra bästa exemplet jag vet på att skönhet kommer inifrån ❤️

God jul önskar jag dig Charlie!

Kram 🐘

En mycket bättre jobbdag! Jag hade kontroll i kaoset. Så mycket kontroll jag kunde ha. En jobbdag kvar, sen julledig 😍

Min äldsta dotter har kommit hem till sin pappa i huset nu ikväll och hon går garanterat all in på alla julbestyr. (Hon är ledig till efter nyår så hon hinner slappa också.) Rätt skönt när man generationsväxlar 🤣 Hon älskar alla typer av kalas och tar gärna kommandot och styr upp - och jag låter henne gladeligen göra det. Vi sliter ut en generation i taget 😉

Skämt åsido, hon tycker att det är roligt, annars skulle hon inte gjort det. Hon hämtar upp sin lillasyster imorgon också, även hon ska flytta hem till pappa en vecka. Då får systrarna umgås tills de storknar, det kan de behöva. Imorgon eftermiddag/kväll ska de baka lussekatter, rulla köttbullar och klä granen. Och säkert mycket mer. Och jag är rätt glad att slippa delta faktiskt. Jag kan lugnt glida in där vid tresnåret på julafton med min mamma i släptåg, dricka glögg och glo på Kalle som man kan utantill.

Fyra saker återstår för mig att göra: Slå in alla julklappar, tillaga två formar Janssons, tillaga revben och tillaga potatisgratäng. Det blir mitt bidrag till julborden på julafton och juldagen. Äsch, jag får väl gå upp tidigt på julafton bara. Alltid i sista minuten är min devis. I kväll behövde jag verkligen embrejsa lugnet efter stormen igår, låta hela mitt system lugna ner sig.

Igår hade jag så ont i magen av oro och förvirring att jag nästan blev illamående ett tag, nästan klöktes. Ni vet när man får tunnelseende, man tittar och tittar men ser ingenting. Skitläskigt. Det där ångestpåslaget minns min kropp sen mina utmattningar, så det gäller att dra i handbromsen direkt vid minsta varningstecken. Riktigt obehagligt. Men idag mår jag bra, och det stärker självkänslan. Jag kan dra i handbromsen. Jag kan.

Kram 🐘

God förmiddag!
Ja handbroms i nu, det låter bra med sömn-sortering men också en påminnelse om att det finns annat vi behöver greja med i livet som inte hör ihop med jobb.
Kram denna dan före dan! 😍

Anonym26613

Herregud vilken superkvinna! Du grejar och fixar. Hoppas du hinner njuta också 😅
God Jul fina AH 💚 Tack för att du alltid orkar hälsa på och kommentera. Du betyder så otroligt mycket här på forumet ❤🌲🎅